محسن زارع زاده

نام علي (ع) با بخشش و سخاوت، فتوت و جوانمردي، يتيم نوازي و اكرام ضعفا همراه است و اين روزها و شبها فرصت مناسبي براي به تصوير كشيدن تنها گوشه اي از درياي سخاوت مولاي متقيان، علي (ع) است.

بي تفاوت گذشتن از كنار نيازمندان، ناديده گرفتن اشك يتيمان و نگاه هاي اميدوارانه آنها به دستان ديگران، در مرام شيعه علي (ع) نيست زيرا او هر شب با كوله باري از سخاوت، از آنچه از سفره خود و اهل بيتش كم كرده بود تا به فقرا رسيدگي كند، در كوچه هاي كوفه مي گشت تا مبادا شب، نيازمندي سر گرسنه بر بالين بگذارد.

شيعه علي (ع) بي تفاوت از كنار نياز نمي گذرد، بي تفاوت از كنار ايتام نمي گذرد، بي تفاوت از اشك و آه و حسرت نمي گذرد، شيعه علي (ع) به هر دري مي زند، تا رفع غمي كند از چهره مادري غمگين، پدري شرمسار، پيري فرتوت و ناتوان و كودكي پر از روياهاي كودكانه.

همين ويژگي شيعه علي (ع) است كه اين روزها، در بهترين ماه خدا، بهترين روزهاي خدا و در ايام ضربت خوردن و شهادت بهترين بنده خدا، او را با هماي رحمت به سراغ فقرا و نيازمندان، بيماران و سالخوردگان مي برد.

شايد باور اينكه در ميان هياهوي اين خيابانهاي شلوغ و پر همهمه، اين شهرهاي پر زرق و برق و اين خانه هاي مجلل، هنوز هم هستند افرادي كه قوت قالبشان نان و شايد، شايد "پنير" است و شبهاي بسياري كودكان و مادران و پدران زيادي گرسنه سر بر بالين مي گذارند و فردايشان هم رنگي بهتر از امروزشان ندارد، سخت باشد.

اما اندكي دقيق تر، اندكي آن طرف‌تر از مركز شهر و اندكي با دلسوزي بيشتر كه بنگري، اين روزها هستند كودكان و فقرايي كه شايد آنقدر خوشبخت نبوده اند كه شخصي همچون علي (ع) نان آورشان باشد.

همين چندي پيش بود كه يكي از مستندسازان يزدي، فيلمي از بانويي ساخته بود كه مردانه و با شرافت، در ميان زباله هاي انباشته شده در حاشيه شهر، به دنبال روزي فرزندانش مي گشت.

مادري كه حالا در نيمه راه زندگي با چند فرزند تنها مانده و هيچ ياري رساني جز خداوند متعال ندارد.

يا خانواده اي كه وقتي از فرزندانش سئوال مي شد صبحانه، ناهار و شام چه خورده اي، هيچ پاسخي جز نان و پنير نمي شنيدي.

اينها شايد يكي از هزاراني باشد كه اين روزها در اين شهر و در كنار گوش ما زندگي مي كنند بي آنكه خبري از آنها داشته باشيم.

گرچه همه ايام سال در غفلت و بي خبري از آنها به سر مي بريم، اما اين شبهاي پربركت، بركتش را بر آنها كه صدايشان به جايي نمي رسد نيز ارزاني داشته و با اجراي طرحي شايد آنها نيز چند شبي، غذاي گرم براي خوردن داشته باشند.

هماي رحمت كه اشاره به سخاوت و بزرگمنشي حضرت علي (ع) دارد، عنوان طرحي است كه در شبهاي قدر از سوی معاونت داوطلبان  هلال احمر استان يزد و با مشارکت داوطلبان و اعضا جوانان  اجرا مي شود.

دکترحمید پارسائیان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد می گوید  طرح هماي رحمت 13 سالي است كه دريزد اجرا مي شود و در قالب اين طرح، سبدهاي غذايي به ارزش  100 تا 200 هزار تومان در ميان خانواده هاي نيازمندي كه از قبل شناسايي شده اند، توزيع مي شود.

حميد پارساييان عنوان كرد: در اين سبدهاي غذايي برنج، روغن، گوشت، مرغ، ماكاروني، رب، حبوبات و حداقل امكانات غذايي در نظر گرفته شده است.

اين سبدها در شبهاي قدر ، توسط داوطلبان  هلال احمر و مشارکت جوانان در ميان نيازمندان، ايتام، خانواده هاي كم درآمد و كم برخوردار، بيماران صعب العلاج، بيماران ناتوان، سالمندان و ... توزيع مي شود.

همچنين در طول ماه مبارك رمضان طرحي با عنوان 30 شب 30 سفره افطاري نيز توسط هلال احمر اجرا شده كه بر اساس اين طرح تا پايان ماه مبارك رمضان حداقل هزار نفر از گروه هاي هدف، اطعام مي شوند.

كمك خيران عمده منبع مالي تامين اجراي اين طرح هاست و اينجا محل تلاقي نياز نيازمندان و توان توانمندان است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا