کنجک نویس یزدفردا "علی آبادی"در خبر های داشتیم "گزارشی تکان دهنده:یک ایرانی به علت گرما ی شدید جان داد /2 استان هشدار گرمای در حد مرگ دریافت کردند/یزدی ها آیا هواشناس دارند؟"یزد شهری کویری که مشکل بی آبی آن زبانزد عام خاص است و از سالها قبل مردم استان بارها و بارها به قبض های برق خود اعتراض کرده و مدتی هم اعلام شد که یزد جزو مناطق گرمسیری شناخته شده است ولی متاسفانه همچنان یزدی ها نمی توانند قبض برق خود را بپردازند و معمولا تا زمان قطع برق مجبور به پرداخت  می شوند .

گرمای زیاد نیاز به حمایت دولتی دارد اگر هواشناسان محترم قدری به واقعیت گرمای این شهر توجه می کردند  نه بخشنامه هایی که مدعی هستند اگر دمای هوا بالا باشد موجب ایجاد حق برای شهروندان می شود و بیشتر وقت ها دمای هوای دماسنج مردم با دمای هوای اعلامی توسط مراجع خیلی متفاوت است !!!

باید اذعان کرد که خیلی از استانهای ما به علت بعضی از ملاحظات گزارشات هواشناسی آنان مورد توجه قرار نمی گیرد اگر به استانهای کویری ایران با دقت نگاه کنید خواهید دید که در تیرماه و مرداد ماه خیلی از افراد مسن جان می دهند و به همه چیز در مورد مرگشان توجه می شود الا گرما !!!

زمانی که تنفس در استان یزد با اشکال روبرو می شود و زمانی که سکته ای مغزی یزدی ها هرسال رشد پیدا می کند به همه چیز گیر می دهند الا گرما ؟؟

زمانی که تخم مرغ اگر چند روز بیرون از یخچال باشد دیگر قابل استفاده نمی باشد ازمرغ دار گرفته تا لبنیاتی گیرمی دهند الا گرمای طاقت فرسا!!!

خلاصه دراکثر خانه های یزدی چند کولر آبی جوابگوی گرمای طاقت فرسا نیست و البته حقوق افراد متوسط جوابگوی قبض برق نجومی یک کولر  هم نیست چه رسد چند کولر!!پس گرما را نوش جان می کنند تا قبض نجومی برق!!!

تا صحبت از نجومی می شود همه یا فیش های نجومی می افتند ولی یزدی ها سالهاست نجوم را با قبض برق خود فراگرفته و دب اکبرش را بیش از دب اصغر مسئول صدور قبض ها ی نجومی می دانند!!

چرا نباید مناطقی که تابستانش جهنم را تداعی می کند با مناطق خوش آب و هوا تفاوت داشته باشند اگر این مردم در این مناطق مجبور به زندگی شده اند عدالت ایجاب میکند به جز آب وهوا که انها را می کشدفشار اقتصادی آنها را قبل از کشتن له نکند!!!

آیا با خود تصور کرده اید کارگرانی که در محیط باز در زیر آفتاب سوزان  برای امرارمعاش مجبور به کار هستند  چه بروزشان می آید !

ونهایت اگر هواشناسان محترم  این مناطق به رسالت انسانی خود بیش از بخشنامه ها توجه می کردند درجه گرمی هوا در استانهای گویری گرمترین نقطه زمین را نشان می داد؟

البته از این نکته هم نباید غافل شدکه همیشه  عده ای از مسئولین دلسوز که خود خیلی چیزها را لمس کرده اند به فکر راهکارایی افتاده اند  که متاسفانه نتیجه بخش نبوده است !

آخرین مسئولی که در این زمینه تلاش کرد مهندس سید محمدرضا سید حسینی معاون امور عمرانی استانداری یزد بود که  از بررسی استفاده از کولر گازی برای یزدی ها به علت کم آبی منطقه سخن به میان آورد  وکارگروهی هم  برای این منظور تشکیل شد البته از نتیجه تصمیمات کارگروه چیزی منتشر نشد اما آن چیزی که در سطح شهر یزد قابل رویت بود و همه دیدیم این بود که با توجه به اینکه اکثر اتومبیل ها مجهز به کولر گازی است اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری یزد که به نوعی زیر مجموعه استانداری و معاون امور عمرانی استانداری هم هستند مجهز به کولر آبی شدند!!!

جال اینکه  اکثر اتوبوس های اتوبوسرانی با حرکتی انقلابی و کاری غیر استاندارد گولر آبی منازل را بالای اتوبوس های خود سوار کرده و راهنمایی رانندگی استان هم که قبلا اگر رانندگان وانت بار قسنت عقب خودرو خود را مسقف می گردند با آنها برخورد و مجبور به حذف آن می شدند با این تغییر وضعیت اتوبوس های اتوبوسرانی هیچگونه برخوردی نکرده و یا به روایتی آن را ندیدند!!!

این ک=حرکت اتوبوس ها چند نکته را به همه یاد آور شد که اولا خواب کولر گازی را یزدی نبینند و دعا کنند بتوانند قبض برق کولر آبی را بپردازند و  به نوعی به مهندس سید حسینی هم یاد آور شدند که دوست من که مهندس عزیز اینجا یزد است و ما کولر گازی استاندارد اتوبوس ها را به کولر آبی خانگی تبدیل می کنیم !!!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا