این روزها موضوع جابجایی بقعه سید عباس در هرات، نقل محافل و شبکه های مجازی است.

 
اظهار نظرهایی متفاوتی در این زمینه می شود. گروهی معتقدند این جابجایی اصلا صورت نگیرد، گروهی دیگر اظهار میکنند چنانچه می خواهد این اتفاق صورت گیرد باید به ورودی شهر هرات از مسیر یزد انجام شود و در مقابل عده ای از جمله مسئولین و کارشناسان ذیربط اعتقاد دارند  این جابجایی به سمت کمربندی هرات یعنی بلوار کشاورز صورت گیرد. به همين جهت، به سراغ مهندس زاده رحماني فرماندار خاتم رفتيم تا از حزئيات بيشتري اطلاع حاصل نماييم.
 
فرماندار خاتم ابتدا به عقبه این پروژه اشاره و اظهار داشت: طرح جابحايي مقبره سید بزرگوار در زمان  حجت الاسلام فاطمی بصیر امام جمعه وقت مطرح و از دفتر مراجع تقلید کسب اجازه شد و پس از تاییده کلی از دفتر مراجع عظام این طرح جهت اجرا به مسئولین اوقاف و امور خیریه شهرستان و استان ارائه شد. ولی در آن مقطع این جابجایی صورت نگرفت و پیگیری ها بی نتیجه ماند و این طرح راکد ماند.
 
زاده رحمانی گفت: بعد از چند سال وقفه و با درخواست اکثریت مردم شهرستان  و با توجه به اینکه این سید کریم مورد احترام و ارادت اهالی شهرستان و حتی اهالی شهرستان های همجوار و بعضا مسافرین عبوری می باشد. این جابجایی مقبره  توسط مسئولین پیگیری و در دستور کار قرار داده شد.
 
وی افزود: برای مکانیابی محل احداث بقعه جدید از مدیر کل سابق و كارشناسان واحد فنی مهندسی اوقاف و امور خیریه  استان دعوت به عمل آمد و چند پیشنهاد مطرح شد که اولین پیشنهاد مسئولین شهرستان  ورودی شهر هرات از سمت یزد بود، چون احداث این بقعه در آن مکان باعث ایجاد یک مکان مذهبی مناسب جهت بدرقه و استقبال زاور مي شد و چنانچه با کیفیت و با یک معماری خوب و شکیل ساخته میشد از لحاظ زیبایی و فضا شهری هم قابل توجه بود.
 
زاده رحمانی گفت: پیشنهاد دوم ما، ورودی شهر هرات از سمت شهربابک بود و پیشنهاد بعدي، مکان فعلی احداث بقعه یعنی بلوار کشاورز جنب ناحیه مقاومت بسیج خاتم بود كه این نظربه تایید نهایی مدیر کل و کارشناسان اداره اوقاف قرار گرفت.
 
وی دلایل رد پیشنهاد اول را در دو نکته بیان و خاطر نشان کرد: 1- وجود گسل ها و فعالیت های کم و بیش محسوس گسل در این نقطه و تونل باد 2- نبود زمین ملکی در این منطقه؛ که البته می شد با پیگیری آن را مرتفع کرد ولی وجود گسل و تونل باد بر سایر دلایل مثبت و منفی این منطقه سایه انداخت و هیچ کارشناس فنی زیر بار احداث سازه در آن منطقه نرفت.
 
فرماندار خاتم افزود: برای تهیه زمین در مکان فعلی که بلوار کشاورز مي باشد با مشکلات زیادی مواجه شدیم که البته آقای محمودی (معاون فرماندار)، شهردار و اعضای شورای سلامی شهر هرات و سرپرست اداره اوقاف با پیگیری های که بیش از یک سال به طول انجامید موفق به صدور سند از سوی واقف شدند.
 
وی خاطر نشان کرد: اراضی آن منطقه عمدتا و در اصل متعلق به آقایان سهامپور و محمد رضا شکوفه بهار بود ولی قطعه ای که به نام بقعه وقف گردید متعلق به محمد کریمیان می باشد که در اینجا لازم است در وهله اول از آقایان سهامپور و شکوفه بهار که همواره در اهدای زمین و کار خیر در این شهرستان پیش قدم بودند و در وهله دوم از  آقاي كريميان و آقای حاج ریحان ملایی پدر بزگوار دو شهید از اهالی شهرستان شهربابک تشکر کنم.
 
این مسئول افزود: کل زمین اهدایی  حدود 2000 متر مربع است  كه برای شروع پروژه به اداره اوقاف تحویل داده شده است و تا یازده هکتار قابل توسعه و افزایش است و پیش بینی های لازم جهت فاز های توسعه آن و خاکسپاری شهید يا شهداي گمنام نیز در آن دیده شده است.
 
زاده رحمانی در ادامه اظهار داشت: علت اصلی که باعث شد اینجانب و امام جمعه شهر هرات حجت الاسلام جعفری بر اجرای این طرح اصرار و پیگیر موضوع باشیم  این است که وضعیت فعلی قبر مرحوم سید عباس در نبش میدان جهاد در شان و برازنده آن سید کریم و اردتمندان به ایشان نمی باشد و از سوی دیگر با انتقال این قبر به مکان جدید هم فضا برای توسعه و زیباسازی میدان جهاد فراهم شود و هم با ساخت يك بقعه زیبا و شکیل در محیطی وسیع در جوار بلوار کشاورز، یک قطب فرهنگی مذهبی که  جای خالی آن در شهرستان به خوبی احساس می شود ایجاد مي شود.
 
فرماندار خاتم از حجت الاسلام زارع زاده مدیر کل اوقاف و امور خيريه استان و معاونین وی ، حجت الاسلام جعفری امام جمعه هرات، توکلی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، اعضای شورای تامین و حجت الاسلام شیخ زاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج خاتم جهت همياري و مساعدت در اجراي اين پروژه تشکر و قدردانی کرد.









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا