یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند .

توسط دوستداران حيات وحش جزيره کيش
لاک‏پشت پوزه‌عقابي کشف شده در تهران، به خانه بازگشت
لاک‏‏پشت پوزه‌عقابي قاچاق شده به تهران، به دست دوستداران حيات وحش و با هماهنگي اداره محيط زيست سازمان منطقه آزاد کيش در آب‏هاي نيلگون خليج فارس رها شد.

به گزارش ميراث آريا به نقل از روابط عمومي و امور بين‏الملل سازمان منطقه آزاد کيش، يک قطعه لاک پشت پوزه‌عقابي که از سوي قاچاقچيان حيات وحش از سواحل خليج فارس به تهران منتقل شده بود، به دست دوستداران حيات وحش به جزيره کيش منتقل و در آب‏هاي خليج فارس رها شد.

گونه لاک‏‏پشت دريايي پوزه‌عقابي از گونه‏هاي در معرض خطر انقراض است و در ليست قرمز سازمان جهاني حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي (IUCN) قرار دارد.

لاک‏پشت پوزه‌عقابي يکي از دوگونه لاک‏‏پشت دريايي است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاري مي‌کند. پوزه اين لاک‏‌پشت براي بيرون کشيدن غذاي اصلي‌اش يعني اسفنج دريايي از لابه‌لاي مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده از اين رو به لاک‏‏پشت پوزه‌عقابي يا منقار کوتاه معروف است.

طول متوسط لاک آن بين 70 تا 80 سانتي‌متر، پهناي آن 60 تا 70 سانتيمتر و وزن متوسط آن 40 کيلوگرم است.

اين لاک‏‏پشت در فصل زادآوري به سواحل خليج فارس مهاجرت مي‏کند.

لزوم حمايت از لاک‏‏پشت پوزه‌عقابي که بيش از 200 ميليون سال است ساکن کره زمين است و انقراض هم‌نسل‏هاي خود يعني دايناسورها را ديده، به قدري است که برخي کشورها همچون برزيل و ونزوئلا تصوير اين لاک‏‏پشت را روي اسکناس‌هاي خود چاپ کرده‏اند.

سازمان منطقه آزاد کيش براي حمايت از لاک‏‏پشت پوزه‌عقابي محل تخم‏گذاري و رفت و آمد آن‌ها در جزيره کيش را با به کار گماردن گروه مراقبت محيط زيست تحت مراقبت قرار داده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا