بسیاری از چهره های فرهنگی و سیاسی کشور به خصوص نمایندگان مجلس حمایت خود را از گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام داشته اند.
 
 برخی از نمایندگان مجلس نیز با توجه بر جو حاکم بر مجلس و تعامل بین مجلس دولت احتمال رای اعتماد نمایندگان مجلس دهم به گزینه های 3 وزارت خانه فرهنگی دولت به خصوص صالحی امیری برای وزارت ارشاد را بسیار بالا پیش بینی کرده اند.
 
 
 حضرتی: نظرات درباره آشتیانی و صالحی امیری مثبت است
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره وزاری پیشنهادی آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی نظری مثبت داریم.
 
الیاس حضرتی درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی مسئولیت سه وزارتخانه اظهار داشت: قرار شد دوشنبه آینده فراکسیون امید آنها را دعوت کند و برنامه های آنها را استماع کرده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.
 
وی تصریح کرد: نظر شخصی من درباره فخرالدین احمدی دانش آشتیانی جهت تصدی پست وزارت آموزش و پرورش و سیدرضا صالحی امیری برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مثبت است اما درباره آقای سلطانی فر در حال فکر کردن هستم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می شود رییس جمهوری نباید افرادی را که قبلا رای اعتماد کسب نکرده اند، دوباره به مجلس معرفی می کرد، گفت: این سخنان زیاد مهم نیست اما متاسفانه رییس جمهوری از دایره کوچکی از اطراف خود، افراد را برای تصدی پست ها معرفی می کند.
 
وی اظهار داشت: برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان دهها فرد کارآزموده و باتجربه داریم که می توان آنها را برای تصدی این پست معرفی کرد و نباید فردی که خودش مسئولیت دارد و در آن پست ثتبیت شده است را برای تصدی پست دیگری معرفی کنیم.
 نگاه غالب مجلس به صالحی امیری مثبت است
 
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه غالب مجلس شورای اسلامی به سید رضا صالحی امیری مثبت است، گفت: با توجه به این نگاه فراجناحی و اعتدالی، وزیر پیشنهادی ارشاد می تواند شرایط خوبی را برای تعامل مجلس و دولت بوجود آورد.
 
حسین نوش آبادی به موضوع معرفی سید رضا صالحی امیری از سوی رئیس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد اشاره کرد و گفت: با شناختی که از سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی وی دارم ایشان مناسب ترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سوابق علمی و پژوهشی صالحی امیری به همراه سوابق اجرایی و مدیریتی و اشتغال مستمر ایشان در حوزه های مرتبط با فرهنگ یک شخصیت جامع از او ساخته است که می تواند در پیشبرد سیاست های فرهنگی نظام و برنامه های فرهنگی دولت موثر و راهگشا باشد.
 
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به نگاه فراجناحی و اعتدالی مجلس ، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند شرایط خوبی را برای تعامل با نمایندگان و دولت بوجود آورد.
 
نوش آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در پاسخ به استعفای علی جنتی از زحمات و تلاشهای سه ساله ایشان به خاطر ایجاد بسترها و ظرفیت های مناسب در فضای ایجاد شده احساس امنیت و آزادی فرهنگی و مسیر درست گسترش مردم و شکوفایی و خلاقیت ها در تبیین ارزشهای اسلامی ایران از ایشان قدردانی کرد.
 
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: انتخاب سید رضا صالحی امیری می تواند به قوت و سرعت برنامه ها ی حوزه فرهنگ و هنر کمک جدی کند.
 راکعی: صالحی امیری از چهره های توانا و آگاه در حوزه فرهنگ کشور است
 
 دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با تاکید بر اینکه سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهره های توانا و آگاه در حوزه فرهنگ کشور است، اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد قاطعی به وی دهند.
 
فاطمه راکعی ضمن ابراز تاسف از استعفای علی جنتی افزود: صالحی امیری گزینه خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
وی با اشاره به آشنایی دیرباز خود با سید رضا صالحی امیری، یادآور شد: وی را از دیرباز به عنوان یک چهره فرهنگی می شناسم که در این زمینه توانا و آگاه است.
 
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: صالحی امیری به تمامی مسایل در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات، حوزه فرهنگ عمومی و مسایل زنان واقف است و در چارچوب شرع و قانون اساسی با نگاه باز به این مسایل نگاه می کند که این دیدگاه بسیار ارزشمند است.
 
راکعی افزود: امیدواریم وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با رای قاطع نمایندگان به عنوان وزیر انتخاب شود و با وجود معاونانی همچون سید عباس صالحی بتواند به بهترین وجه خدمات فرهنگی ارایه دهد.
 
وی ادامه داد: در واقع صالحی امیری باید شعارها و تفکراتی را که شخص رییس جمهوری و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر داشتند دنبال و از آن، عدول نکند.
 
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: صالحی امیری در صورت کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس، باید با علمای عظام در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص در حوزه موسیقی مذاکره داشته باشد.
 
راکعی افزود: دلواپسان در حوزه موسیقی مشکلات زیادی برای آقای جنتی ایجاد کردند و انتظار از آقای صالحی امیری این است که در این زمینه تدبیر کنند که اگر موسیقی در جمهوری اسلامی ایران اشکال دارد، صدا و سیما باید تعطیل شود و اگر اشکال ندارد از موسیقی خوب و عالی که از نظر روحی، تعالی بخش است حمایت شود.
 
وی ادامه داد: این مساله باید در مذاکره با علمای نواندیش حل و از حالت قطب شدن برخی شهرستان ها و شهرها جلوگیری شود، اگر چیز بدی است در هیچ شهر ایران نباید اجرا شود و اگر بد نیست همه جا باید اجرا شود.
 
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: انتظار صنف هنر و فرهنگی است که این مساله تمام شود؛ لذا اقای صالحی امیری باید روی همان مواضع بایستد و مشکلات را با علما حل کند. ظاهرا مسایل مثل همیشه سوءتفاهم است و هیچ چیز در عمق آن نیست.
 
راکعی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر ضوابط و قانون اساسی پایدار باشد و دیگران نیز نباید در امور نهادهای دارای ضابطه در جمهوری اسلامی ایران دخالت کنند و اگر بعضی ها نگران چیزهایی هستند، وزیر جدید باید این ها را حل کند.
 
وی ادامه داد: هیچ کار غیرمعمول و خلاف موازین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته و آقای صالحی امیری باید روی مواضع قبل پافشاری و مسایل را حل کند. این یکی از شروطی است که حتما نمایندگان مردم برای دادن رای اعتماد با وی در میان می گذارند.
 
 
 
صالحی امیری به مسائل فرهنگی اشراف دارد
 
معاون دانشکده هنر و معماری گفت: سیدرضا صالحی امیری فردی مستقل است و به مسائل فرهنگی اشراف دارد.
 
علی پویان افزود: با توجه به شناختی که از آقای صالحی امیری دارم، او به لحاظ تصمیم گیری مستقل است و در عین حال مشورت را نیز از ارکان اصلی انجام امور می داند، به همین دلیل در صورت عدم تغییر این رویکرد، نگاه مثبتی به حضور او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم.
 
وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی و هنری دوره های گذشته باید مورد مطالعه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: این مطالعه می تواند چراغ و نقشه راهی مطمئن برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد تا بتواند مطالبات به حق جامعه هنری را محقق کند.
 
بازیگر مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بهره مندی از ایده های هنرمندانی که در اوج شایستگی کنار گذاشته شده اند، می تواند بسیاری از مشکلات عرصه فرهنگ و هنر را رفع کند.
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر زیاده خواهی ها بایستد
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با حفظ موازین اصولی، در برابر زیاده خواهی هایی مغایر سیاست های نظام و دولت ایستادگی کند.
 
سیده فاطمه ذوالقدر درباره ویژگی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزیر باید مجری سیاست های فرهنگی دولت که برآمده از رای ملت و تنفیذ رهبری است، باشد.
 
وی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برای تحقق اهداف و سیاست های فرهنگی دولت و مجلس باید بگونه ای عمل کند که مجالی برای ورود افراد بدون تخصص در امور فرهنگی نباشد.
 
دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقوله فرهنگ در کشور صرفا و فقط مربوط به وزارتخانه ای بنام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه چندین مجموعه و مرکز در این مورد از بودجه دولت بهرمند هستند و باید در برابر چالش های فرهنگی جوابگو و نیز یار و یاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.
 
ذوالقدر گفت: در واقع فردی که سکان هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می پذیرد باید فداکاری کند، از این رو حفظ شرایط موجود با رویکرد بهبود وضعیت و ترقی اهالی فرهنگ و رسانه، بطور خاص کارکنان وزارتخانه، از حیث مادی و معنوی اقدامی است که وزیر می تواند به آن عنایت داشته باشد.
 
 صالحی امیری، سلطانی فر و دانش آشتیانی از مجلس رای اعتماد می گیرند
 
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که فضای مجلس نسبت به سه وزیر پیشنهادی دولت مثبت است گفت: رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی فر و فخرالدین دانش آشتیانی با توجه به فضای مجلس از مجلس دهم رای اعتماد خواهند گرفت.
 
علی نجفی خوشرودی تصمیم رییس جمهوری برای تغییر کابینه را تصمیم مهمی دانست و افزود: تصمیم رییس جمهوری برای جا به جا کردن سه وزیر مهم کابینه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی تصمیم مهم و بجایی بود.
وی اظهار داشت: این تصمیم رییس جمهوری نشان می دهد که وی مصمم است برای تقویت این وزارتخانه ها گام اساسی بردارد و مطالبات مردم و نمایندگان را پاسخ دهد.
 
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: سه وزیر معرفی شده از سوی دولت، نسل جدید و با تجربه مدیریت در جمهوری اسلامی ایران هستند که دارای تجربیات زیادی در این حوزه ها هستند.
 
نجفی یادآور شد: رضا صالحی امیری نگاه اجتماعی و راهبردی به حوزه فرهنگ دارد و نگاهش به این حوزه جامع و راهبردی است؛ از این رو بسیار می تواند در حوزه فرهنگی موفق عمل کند.
 
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت:مسعود سلطانی فر نیز نگاهی فرهنگی به مقوله ورزش و امور جوانان دارد و در اقدامات و تجربه گذشته اش نشان می دهد که می تواند در این راستا موفق باشد.
 
وی با اشاره به این که دانش آشتیانی نیز فردی موفق و با سابقه بوده است اظهار داشت: دانش آشتیانی سوابق زیادی در حوزه های علمی و آموزشی دارد و مسوولیت هایی را در وزارتخانه های مرتبط داشته و چهره ای شناخته شده محسوب می شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه، فضای مجلس برای رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت را مثبت دانست و تاکید کرد که با توجه به سوابق خوب و موفق این وزرای پیشنهادی، این سه نفر از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت.

وی افزود: در این راستا این سه وزیر پیشنهادی جلسات مختلفی را با فراکسیون های مختلف خواهند داشت که در این جلسات در مورد برنامه ها و عملکردشان سخن خواهند گفت.
 
نجفی اظهار امیدواری کرد که با تصمیم نمایندگان ملت، یک کابینه با انرژی با رویکرد جدید داشته باشیم.
 
صالحی امیری با آرامش باید فعالیت خود در ارشاد را آغاز کند
 
تهیه کننده سینما از بهبود فعالیت فرهنگی با ورود صالحی امیری به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد سخن گفت.
 
عبدالله علیخانی در ارتباط با معرفی صالحی امیری برای تصدی‌گری در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: جامعه فرهنگی همواره خواهان مطالبات خودش از دولتمردان بوده است، البته باید فاصله میان فرهنگیان و مدیران حذف شود و دیالوگ بین آنها ردوبدل شود.
 
این تهیه کننده صالحی امیری را گزینه مناسبی برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و خاطرنشان ساخت: صالحی‌امیری تاکنون در تمام دستگاه‌های که در مقام اجرایی حضور داشته، موفق بوده است و جز مدیرانی به شمار می‌آید که همواره برنامه‌های مختلفی برای سرو سامان دهی به مشکلات سازمان‌های متبوع خودش داشته است.
 
علیخانی با اعلام اینکه فشار جناح‌های سیاسی همواره مدیریت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی را تحت تاثیر خودش قرار خواهد داد، گفت: امیدوارم شرایط مقداری برای جامعه فرهنگی بهبود پیدا کند و با آرامش بیشتری صالحی امیری در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کند.
 
 امیدوارم با ورود صالحی امیری فضای همدلی و وحدت شکل بگیرد
 
بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی ها» از لزوم ایجاد وحدت و همدلی با ورود صالحی امیری به وزارت ارشاد سخن به میان آورد.
 
فخرالدین صدیق شریف بازیگر سینما و تلویزیون، درباره تغییرات به وجود آمده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: فشارها و موانعی بر سرراه آزادی عمل وزیر پیشین وجود داشت که تنها برای رشد فرهنگ و هنر این مملکت زیان آور بود و به وحدت و همدلی که در جامعه وجود داشت، صدمه وارد می‌کرد و در نهایت همه ایرادات مشمول علی جنتی می‌شد.
 
وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات اظهار نظرها بی‌رحمانه است، بعضی‌ها بر این باور بودند که وزیر پیشین در مقابل یک سری اتفاقات ایستادگی لازم را نکرد اما این دسته افراد باید بدانند که وزیر پیشین در مقابل چه جریانی باید مقابله می‌کرد، این جریان خارجی نبود که به راحتی با آن مقابله کرد بلکه طیفی داخلی بود که قدرت زیادی داشت و برای برگزاری  کنسرت در بعضی از کلانشهرها مشکلاتی  را ایجاد می‌کرد البته این تمام ماجرا نبود و مشاهده کردیم که در چنین فضای به اکران چند فیلم هم رحم نکردند.
 
بازیگر فیلم "ابراهیم خلیل‌الله" در ادامه افزود: امیدوارم که با ورود صالحی امیری که به عنوان وزیر جایگزین پیشنهاد شده موانع و مخالفت‌هایی که بر سر راه وزیر قبلی بود مرتفع شود و همدلی و وحدت لازمه برای پیشرفت فرهنگ و هنر این مرز و بوم به وجود آید چنین شخصی باید از آزادی عمل برخوردار شود در غیر این صورت شاهد نارضایتی مردم و اهالی فرهنگ و هنر خواهیم بود.
 
 نمی توان یک آرمان شهر خاصی را برای این وزرا در نظر گرفت
 
عبدالکریم حسین زاده در خصوص این موضوع اظهار داشت: صالحی امیری دو وجه قالب شخصیتی دارد یکی اینکه درون ساختاری بوده و کار تشکیلاتی کرده است و به اصطلاح در حوزه های فرهنگی و اجتماعی به صورت فعال درگیر بوده است دوم اینکه در حوزه های پژوهشی و تحقیقاتی نیز فعال است و تصور من این است که با همپوشانی این دو موضوع و حمایت کامل دولت می تواند گزینه خوبی برای حوزه فرهنگ باشد.
 
وی گفت: با توجه به شناختی که از وی صالحی امیری وجود دارد وی از نظر آکادمیکی تخصص های لازم در زمینه مدیریت را دارا است و می توانند از عهده امورات بر آید.
 
این نماینده مجلس گفت: صالحی امیری به لحاظ حضوری که در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته است و همچنین در حوزه پژوهشی حرف هایی برای گفتن دارد. بنابراین هم از نظر تئوری و هم از لحاظ عملی تصور بر این است که وی می تواند از عهده کارها بر آید.
 
این نماینده گفت: البته فرصت زیادی وجود ندارد و نمی توان یک آرمان شهر خاصی را برای این وزرا در نظر گرفت همینکه بتوانند بخشی از مشکلات و معظلاتی که در این حوزه ها وجود دارند را رفع کنند خوب است. فکر می کنم که وزیر ارشاد اگر قاطعیت خوبی داشته باشد و توان رایزنی خوبی داشته باشد می تواند مشکل حوزه ها را در زمینه موسیقی و فیلم نیز مرتفع کند.
 
این نماینده مجلس همچنین در خصوص معرفی سلطانی فر برای وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: به نظر می رسد که رئیس جمهور باید فرد دیگری را برای این حوزه در نظر می گرفت.
 
صالحی امیری گزینه مناسبی برای حوزه فرهنگ است
 
رمضانعلی سبحانی فر نماینده مجلس شورای اسلامی درباره صالحی امیری گفت: صالحی امیری با توجه به اینکه در طول سالهای گذشته در کتابخانه ملی ایران نقش خوبی داشته است به نظر می رسد که گزینه مناسبی برای حوزه فرهنگ باشد.
 
این نماینده مجلس گفت بالاخره صالحی فرهنگی از نظر تئوریک شخص قوی در این حوزه به حساب می آید و تالیفاتی را نیز در این زمینه داشته است، همچنین یکی از ویژگی های خوب صالحی امیری قدرت تعامل و رایزنی با نمایندگان مجلس و سایر دستگاههای اجرایی کشور است که می تواند وی را در آینده کمک کند، به همین دلیل به نظر می رسد که گزینه مناسبی برای وزارت باشد.
 
 
گاهی لازم است  که دولت ها تغییر و تحولاتی انجام دهند
 
محمد قمی نماینده دیگر مجلس نیز در خصوص وزرای پیشنهادی اظهار داشت: در همه دولت ها گاهی لازم است که تغییر و تحولاتی صورت گیرد این دولت نیز مستثنی نبوده و لازم بود که این کار انجام شود.
 
این نماینده مجلس گفت: افرادی که معرفی شده اند افراد کار آزموده ای هستند و قبلا نیز کارهای اجرایی زیادی داشته اند و امتحان خود را پس داده اند و می توانند نواقصی که در کار وزرای دیگر بوده است را نیز رفع کنند البته مقداری نیز دولت بیشتردر باره این ها عنایت داشته باشد.
 
وی گفت: سلطانی فر که مدتی معاون سازمان تربیتن بدنی بوده و تجربیات بسیار ارزنده ای در این زمینه دارد و اکنون نیز در سازمان میراث فرهنگی کارنامه موفقی از خود بجا گذاشته است.
 
صالحی امیری نیز یک چهره فرهنگی و فرهیخته است که در واقع با مسائل فرهنگی و مسائل مربوط به اداره ارشاد آگاهی و اشراف کامل دارد و مورد وثوق رئیس جمهور و رهبری نیز هست امید واریم با حمایتی که دولت از این افراد می کنند بتوانند در مسئولیت جدید موفق باشند.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا