دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ائتلاف 1+2‌ خاطر‌نشان کرد: در هيچ ائتلافي شرکت نخواهم کرد چرا که ائتلاف را بعد از انتخابات قبول دارم و دولت آينده بايد يک دولت فراگير بوده و بايد از همه طيف‌ها استفاده کرد.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه در هيچ ائتلافي شرکت نخواهم کرد از اعلام‌نظر خود در خصوص کانديداتوري در انتخابات سال 92 طي روزهاي آينده خبر داد.

محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن با‌شکوه خواهد بود، گفت: مردم ولايت‌مدار همانند عشق والدين به فرزند، به انقلاب خود عشق ورزيده لذا حضوري با‌شکوه در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن خواهند داشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به انتخابات آتي اشاره كرد و افزود: با توجه به اينکه دوران سخت اقتصادي را پيش‌رو داشته و در جبهه جنگ اقتصادي هستيم، همه مسئولان و سياسيون بايد در جهت تشکيل قوي‌ترين دولت تلاش کرده تا از سختي‌هاي موجود با سربلندي و سرافرازي گذر کنيم.

وي با اشاره به وظيفه سياسيون در انتخابات‌ تصريح کرد: به جاي تعصبات جناحي و فردي بايد به فکر مردم و نظام بود چراکه هيچ چيز نمي‌تواند جاي موفقيت ملت ايران را در طي سال‌هاي آينده بگيرد لذا بايد موفقيت ايران در چهار سال آينده در اولويت‌ قرار گيرد.

رضايي در پاسخ به اين سوال که آيا در انتخابات رياست جمهوري شرکت خواهد کرد، اظهار داشت: طي روزهاي آينده نظر خود را در خصوص شرکت در انتخابات سال آينده اعلام خواهم کرد.

وي در خصوص حضور اصلاح ‌طلبان در انتخابات بيان داشت: احتمالا اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات شرکت خواهند کرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ائتلاف 1+2‌ خاطر‌نشان کرد: در هيچ ائتلافي شرکت نخواهم کرد چرا که ائتلاف را بعد از انتخابات قبول دارم و دولت آينده بايد يک دولت فراگير بوده و بايد از همه طيف‌ها استفاده کرد.منبع: باشگاه خبرنگاران

رضایی: اقتصاد و اخلاق امروز کشور در شان نظام اسلامی نیست

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صندلی‌های دولتمردان به بهای خون هزاران شهید به دست آمده و ما حق نداریم در برابر دید دشمن و تبلیغات ماهواره‌هاشان نظام اسلامی را زیر پا بگذاریم گفت: این اقتصاد و اخلاق در شأن نظام اسلامی نیست
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صندلی‌های دولتمردان به بهای خون هزاران شهید به دست آمده و ما حق نداریم در برابر دید دشمن و تبلیغات ماهواره‌هاشان نظام اسلامی را زیر پا بگذاریم گفت: این اقتصاد و اخلاق در شأن نظام اسلامی نیست

 محسن رضایی شامگاه پنج ‌شنبه در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم در مسجد زین العابدین(ع) قم برگزار شد، قم را پایگاه مرجعیت و فقاهت و از کانون‌های اصلی دفاع از اسلام ناب برشمرد و افزود: قم زادگاه انقلاب اسلامی است و اگر قم نبود انقلاب نیز بوجود نمی‌آمد، چرا که انقلاب از قم آغاز شد و به تدریج همه کشور را فرا گرفت.

وی عنوان کرد: از سال 55 همه گروه‌های چریکی، چه آنهایی که با امام همراه بودند و چه آنهایی که با امام نبودند، دستشان را بالا بردند و در واقع سال 55 اوج یاس و ناامیدی انقلابیون بود.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران فاع مقدس افزود: در آن زمان اکثر انقلابیون در زندان بودند و کسانی هم که در بیرون از زندان بودند قدرت فعالیت نداشتند و با اوج قدرت نمایی ساواک و حکومت مواجه بودند.

وی گفت: امام انقلاب را زمانی آغاز کرد که تمام شیوه‌های گروه‌های لیبرالی، جبهه ملی، نهضت آزادی و گروه‌های مسلحانه به انتهای خط خود رسیده بودند.

برای تثبیت انقلاب، فشار‌های سنگینی به مردم وارد شد

رضایی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان تثبیت آن فشار‌های سنگینی به مردم وارد شد، افزود: از جمله این اتفاقات کودتای نوژه، جنگ تحمیلی، درگیری‌های مسلحانه منافقین در سراسر کشور بود.

وی افزود: ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در داخل کشور تا سال 72 ادامه داشت و باید دانست که این انقلاب به سختی و مشقت‌های بسیاری به پیروزی رسیده وتثبیت شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام استقلال و آزادی را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس توانست قدرت دفاعی خود را بازیابی کند و آن را تبدیل به قدرت بازدارنده کند.

وی با بیان اینکه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از زمان جنگ تاکنون سه بار اعلام کرده‌اند که قصد دارند به ایران حمله کند بیان داشت: بوش رئیس جمهور سابق آمریکا حتی یکبار دستور حمله را هم صادر کرده بود، اما ایران اسلامی به دلیل رسیدن به قدرت بازدارندگی هر سه بار این تهدید‌ها را در نطفه خفه کرده است.

رضایی عنوان کرد: کشور ایران بعد از دوران صفویه همانند برف آب می‌شد و روزگاری بحرین، گرجستان، نخجوان معلق به ایران بوده است.

ناشکری از نعمت انقلاب، نغمت به همراه دارد

وی با بیان اینکه ملت ایران در سالهای دفاع مقدس روی پای خود ایستاد و در این راستا باید شکر آن را به جا آوریم ابراز داشت: ناشکری این نعمت بزرگ، نغمت به همراه دارد و ما اگر از این نعمت‌های الهی به درستی استفاده نکنیم گرفتار عذاب الهی خواهیم شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: باید توجه کرد، هر یک از صندلی‌های دولتمردان به بهای خون هزاران شهید به دست آمده و ما حق نداریم در برابر دید دشمن و تبلیغات ماهواره‌هاشان نظام اسلامی را زیر پا بگذاریم و کسی به ما این حق را نداده است نه شهدا، نه امام و نه رهبری.

وی گفت: نباید از نعمت آزادی و استقلالی که امروز در اختیار ما قرار گرفته است بد استفاده کنیم و افراط و تفریط در پیش بگیریم.

رضایی ادامه داد: خاطرات تکان دهنده‌ای از دوران انقلاب وجود دارد و اگر مسئولان این خاطرات و حوادث را در جلوی چشم خود داشته باشند دیگر به خود اجازه نخواهند داد اینگونه حرف بزنند.

کشوری که موشک‌ آن تا قلب تل آویو می‌رود نباید در تامین مرغ و برنج ناتوان باشد

وی ابراز داشت: حمایت ما از سوریه امروز ماشین جنگی ناتو را از کار انداخته است و در جنگ 8 روزه غزه موشک‌های ساده فجر 5 ایران، برای اولین بار قلب تلاویو را هدف گرفتند، حالا باید پرسید چرا ما باید در تامین برنج و مرغ مردم خود بمانیم.

کاندیدای دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ریشه مشکلات را باید خارج از انقلاب و نظام بدانیم افزود: باید گفت که مدیریت ما ضعیف شده و شاید دچار توهم شده‌ایم و منیت ما را گرفته است.

سالهای پیش رو برای کشور بسیار سرنوشت ساز است

وی ادامه داد: سالهای پیش رو برای کشور بسیار سرنوشت ساز است که تنها با دهه اول انقلاب می‌توان آن را مقایسه کرد.

رضایی با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها دم از مذاکره می‌زنند و از طرفی هم تحریم‌ها را تشدید می‌کنند ابراز داشت: باید بتوان مشکلات اقتصادی را حل کرد، چرا که اگر این مشکلات حل نشود به موفقیت دشمن کمک کرده‌ایم.

خود تحریمی و سوء مدیریت بزرگ‌ترین کمک به آمریکایی‌ها است

وی تصریح کرد: خود تحریمی و سوء مدیریت بزرگ‌ترین کمکی است که ما به آمریکایی‌ها و دشمنان انجام می‌دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز آمریکا اقتصاد کشور ما را هدف قرار داده است، افزود: آنها می‌خواهند با استفاده از جریان انحرافی و فتنه در پشت پرده، تلاش کنند وضعیت اقتصادی کشور را به جایی برسانند که داد خانواده‌ها را در بیاورند و آنها را برای اعلام اعتراض به خیابان‌ها بکشانند.

دشمن بدنبال ساقط کردن ارزش پول ملی است


وی با بیان اینکه هزار تومان امروز، ارزش 300 تومان سال گذشته است، ادامه داد: دشمنان کمر همت بستند تا ارزش پول ملی را ساقط کنند و در این راستا باید خود را برای یک وضعیت جهادی آماده کنیم.

رضایی در ادامه عنوان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، دولت آینده باید از سطح توانایی مدیریتی بالایی برخوردار باشد و تاکید کردند کسانی که نمی‌توانند وارد این عرصه شوند نیایند، چرا که ایشان بیش از همه ما خطرات را می‌فهمند.

وی با بیان اینکه سیاسیون و نیروهای انقلاب باید تجدید نظر کنند و امروز سرزمین اصلی مبارزه، عرصه اقتصاد است، افزود: عرصه فرهنگ بسیار مهم است که بدون فرهنگ و برادری و رعایت ارزش‌های الهی موفق نخواهیم شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: از همه نیروهای وفادار انقلاب می‌خواهیم که خود را برای آزمون بزرگ که‌‌ همان عرصه اقتصاد است آماده کنند.

وی تصریح کرد: ملت ایران با توکل به خدا و با درخشش بی‌نظیر از این حادثه نیز عبور خواهند کرد و دشمنان نیز از این کار خود پشیمان خواهند شد.

اقتصاد و اخلاق امروز کشور در شان نظام اسلامی نیست

رضایی با اشاره به دیدار چند روز گذشته خود با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند در کشور ما ظرفیت‌های عظیمی وجود دارد بخصوص در زمینه نیروی انسانی که از آن استفاده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: کشور ما نیروهای انسانی توانمند فراوانی دارد که با بهره گیری از آنها می‌توان این حوادث را به راحتی پشت سر گذاشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صندلی‌های دولتمردان به بهای خون هزاران شهید به دست آمده و ما حق نداریم در برابر دید دشمن و تبلیغات ماهواره‌هاشان نظام اسلامی را زیر پا بگذاریم گفت: این اقتصاد و اخلاق در شأن نظام اسلامی نیست.منبع: خبرگزاری مهر

محسن رضایی کاندیدا‌توری خود را رسما اعلام کرد

 
رضایی تصریح کرد: به همه مردم اطمینان می‌دهم سال‌های آینده در انقلاب اسلامی سال‌های درخشیدن دوباره ملت ایران و شکوفایی اقتصاد کشور است به طوری که حتی یک فقیر و بیکار هم در مملکت نباشد و همسایه‌ها حسرت داشتن اقتصاد ایران را داشته باشند.
 

محسن رضایی عصر امروز در دیدار عمومی خود با مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سوال اساسی افکار عمومی در کشور این است که آیا ما توان سر و سامان دادن به اقتصاد و وضعیت معیشتی نیستیم در حالی که کشوری مانند چین با یک میلیارد جمعیت با این پویایی اقتصاد خود را اداره می‌کند ولی ما نمی‌توانیم معیشت 75 میلیون نفر را تأمین کنیم؟

فرمانده اسبق سپاه پاسداران افزود: پاسخ به این سؤال در فرمایشات مقام معظم رهبری در دیداری که روز گذشته با ایشان داشتیم نمایان است، پاسخی که نکته مهم آن وجود منابع عظیم در این مملکت برای کاهش بیکاری و ایجاد شغل و درآمد برای جوانان و مردم است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری حقیقتا از عدم استفاده از این همه ثروت و فرصت برای اشتغال‌زایی و کمک به معیشت مردم گلایه‌مند هستند گلایه‌های به‌حقی که امروز همه مردم و جوانان را اذیت می‌کند.  

* صبوری مردم در تحمل مشکلات نباید موجب سوء‌استفاده مسئولان قرار گیرد

رضایی با اشاره به وفاداری و تحمل بالای مردم ایران تأکید کرد: صبوری مردم در تحمل مشکلات و کوتاهی‌های مدیران نباید موجب سوء‌استفاده مسئولان در عدم توجه به مشکلات اقتصادی مردم شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ باید بپذیریم که امروز بیکاری بر گرده جوانان و گرانی بر گرده قاطبه مردم فشار مضاعفی وارد کرده که موضوعی بسیار نگران کننده است.

رضایی اضافه کرد:‌ یارانه 45 هزار تومانی که اکنون به مردم می‌دهند معادل 15 هزار تومان سال قبل می‌توان با آن خرید کرد که این موضوع نشان از بی‌ارزش شدن پول ملی ایران و فشارهای شدید اقتصادی بر مردم است.

وی ثبات پول ملی، تثبیت قیمت‌ها، مبارزه با گرانی و مبارزه با بیکاری باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر روزی به نفع این مردم از صحنه کنار رفتم امروز رسالتم ایجاب می‌کند که با تمام قدرت به میدان بیایم تا به کمک خود مردم این مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم و البته این وظیفه همه امثال من است.

* ماندن دولتمردان در تأمین مرغ و برنج مردم در شأن انقلابی با این همه دستاورد نیست

وی با اشاره به موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران بیان کرد: فکر می‌کنم بعد از سال‌ها مطالعه و تجربه عملی راه شکستن تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها را یاد گرفتم و موقع آن فرا رسیده است که به صحنه بیایم.

رضایی تصریح کرد: به همه مردم اطمینان می‌دهم سال‌های آینده در انقلاب اسلامی سال‌های درخشیدن دوباره ملت ایران و شکوفایی اقتصاد کشور است به طوری که حتی یک فقیر و بیکار هم در مملکت نباشد و همسایه‌ها حسرت داشتن اقتصاد ایران را داشته باشند.

نامزد انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری اظهار امیدواری کرد تا ملت ایران به کمک جوانان و عالمان و توده مردمی برای پیروزی‌ها و فتح‌های بزرگ‌تر خود را آماده کند.

رضایی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم قدرت خرید مردم پایین آمده و مردم مشکلات شدید اقتصادی را تحمل می‌کنند.

وی راه عملی شدن اقتصاد مقاومتی را سپردن اقتصاد به دست خود مردم دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تعجب از برخی رفتارهای دولتمردان یادآور شد: انقلابی با این همه افتخار و دستاورد جای تعجب دارد که چرا  امروز مسئولان در تأمین مرغ و برنج مردم خود می‌لنگند و مشکل دارند.

رضایی تأکید کرد: انقلاب ما باید بتواند هم اخلاق و هم شکم و اقتصاد مردم و جامعه را درست بکند و بدون شک قادر به این کار است.منبع: خبرگزاری فارس

محسن رضایی: مسئولان با اختلافات برمشکلات مردم نیفزایند

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص مذاکرات آینده گروه1+5 در جمع خبرنگاران گفت: اعضای 1+5 دارند وقت کشی می کنند و حرف جدی برای زدن ندارند.
 
محسن رضایی صبح چهارشنبه در جریان ورود به یاسوج در خصوص اتفاقات جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس گفت: همه ما باید آرامش را حفظ کنیم و در این شرایط که به مردم سختی می گذرد بر مشکلات مردم اضافه نکنیم.
 
وی بیان کرد: حفظ آرامش جامعه ضروری است و همه ما موظف به حفظ آرامش در جامعه هستیم.
 
5+1 حرف جدی برای گفتن ندارند
 
رضایی همچنین در خصوص حضورش در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: به زودی حضورم را در انتخابات اعلام می کنم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص مذاکرات آینده گروه1+5 در جمع خبرنگاران گفت: اعضای 1+5  دارند وقت کشی می کنند و حرف جدی برای زدن ندارند.منبع: خبرگزاری مهر

محسن رضایی:

پیشنهادات جدیدی برای جدی‌ترشدن نظارت مجمع تشخیص به رهبر انقلاب تقدیم شده است

 
در آستانه 17 بهمن، سالگرد تاسیس مجمع به فرمان امام خمینی(ره) دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص به تشریح عملکرد این نهاد، نقش مجمع در تدوین سیاست های کلی اصل 44، فرآیند تدوین سندچشم انداز، دستاوردها و چالش های پیشروی مجمع پرداخت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بعد نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نواقصی دارد که در این زمینه پیشنهاداتی را تنظیم کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستاده ایم.

در آستانه 17 بهمن، سالگرد تاسیس مجمع به فرمان امام خمینی(ره) دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص به تشریح عملکرد این نهاد، نقش مجمع در تدوین سیاست های کلی اصل 44، فرآیند تدوین سندچشم انداز، دستاوردها و  چالش های پیشروی مجمع پرداخت. مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* آقای رضایی ربع قرن از تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می­‌گذرد. اما به نظر می رسد که طی هشت سال گذشته سیاست­گذاری های کلان قابل توجهی از سوی مجمع تشخیص برای کشور طراحی شده است که البته به نوعی در مواقعی این سیاست­ها از سوی دستگاه­های مسئول مغفول مانده است. اما برای شروع به نظر می رسد که بررسی اختیارات مجمع تشخیص و جایگاهش در نظام سیاسی ایران ضرورت دارد؟

قانون اساسی ایران رهبری را از یک فرد تبدیل به یک نظام کرده است لذا ما در ایران با یک نظام رهبری مواجه هستیم. به این معنی که رهبری توسط نهادهایی پیرامون آن قرار گرفته است. رهبری را از یک فرد به یک نظام تبدیل کرده است و این یکی از مهم­ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده، چرا که قبل از انقلاب عمدتاً همیشه یک فرد برای کل کشور تصمیم می گرفت.

مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از این نهادهای وابسته به رهبری است. یعنی یکی از اتاق های فکری است که به رهبری نظام مشاوره می دهد و به همین دلیل خود رهبری این نهاد را دستگاه مستشاری عالی قلمداد کردند و زمانی هم که تا الان به وجود آمده مهم ترین کار مجمع تشخیص عمدتاً پیرامون این مسئله صورت گرفته است. وظیفه دوم مجمع هم بن بست شکنی یا حل اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که مصلحت را برای جامعه و کشور تشخیص می دهد یا بن بست هایی از نوع معضلات که در کشور شکل می گیرد که از طریق قوانین عادی قابل حل و فصل نیست. این مشکلات را رهبر انقلاب با مشورت مجمع حل و فصل می کند. البته در این زمینه ارجاعات به مجمع کمتر بوده است اما درباره مشاوره ها و حل و فصل اختلافات مجلس و شورای نگهبان بیش تر بوده است.

* آقای رضایی، مجمع تشخیص چه تفاوت هویتی با شورای حل اختلاف قوا دارد؟  مجمع، چه کارکردهایی فراتر از حل اختلاف را در شرح وظایف و برنامه های خود دارد؟

مجمع تشخیص مصلحت براساس مفاد 110 و 112 قانون اساسی شکل گرفته است. شورای حل اختلاف قوا براساس اصل ولایت مطلقه فقیه و برای تنظیم کردن قوای سه گانه شکل گرفته است. برهمین اساس، کارکرد و وظایف این دو نهاد در قانون اساسی متفاوت است. یعنی شورای حل اختلاف برای هماهنگ ساختن سه قوه با یکدیگر در مسائل اجرایی و نه سیاست گذاری تشکیل شده است.

یعنی اختلافاتی که در عمل به وجود می آید در این جا حل و فصل می شود اما مجمع تشخیص بیشتر، سیاست های کلانی را تنظیم می کند که مبنای برنامه ریزی در کشور است و عمدتاً به مسائل بلندمدت و برنامه ریزی دراز مدت ملی توجه دارد. همچنین مبنای قانونی این دو نهاد با یکدیگر متفاوت است.آن چیزی که جز ءوظایف مجمع تشخیص است جزو وظایف شورای حل اختلاف قوا نیست و آن چیزی که جزو وظایف این شوراست جزو وظایف مجمع تشخیص نیست.

رهبری آمده و براساس وظایف قانونی ای که قانون اساسی بر عهده­اش گذاشته، نهادسازی کرده است. مجمع را برای سیاست های کلان نظام و شورای حل اختلاف را برای هماهنگی قوای سه گانه به وجود آورده است. در حقیقت، این نهادها بر اساس اختیار و وظایفی است که قانون اساسی بر عهده رهبری گذاشته است.

* در بحث سیاست گذاری کلان برای نظام که جنابعالی هم آن را به عنوان یکی از وظایف مجمع تشخیص عنوان کردید به نظر می رسد که با وجود همه تلاش هایی که در این بعد، مانند تدوین سند چشم انداز بیست ساله به عنوان سند راهبرد ملی که تعدادی از کشورهای توسعه یافته هم این سند را برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود دارند به نظر می رسد که دولت های ایران توجه ویژه ای به این سیاست ها ندارند و به نوعی سند چشم انداز بیست ساله آن گونه که پیش بینی می شد و انتظار می رفت. عملیاتی نشد. جنابعالی به عنوان دبیر مجمع و شخصیتی که در تنظیم سند، نحوه اجرا و نظارت این سند ملی نقش موثری داشته اید به مواقع چه مسائلی و ترمزهایی در برابر عملیاتی شدن چشم انداز بیست ساله وجود داشته است؟ به چه میزانی به آن اهداف کلانی که در حوزه اقتصادی، علمی، فرهنگی و... دراین سند برای کشور پیش بینی شده بود، رسیده ایم و اگر مشکلاتی تا به امروز وجود داشته چه بوده است؟

نظام سیاسی در ایران بر اساس تفکیک قواست و هم با تفکیک رهبری از اجراست. این دو تفکیک، باعث می شود که هماهنگی لازم به سختی صورت بگیرد چرا که رهبری سیاست های کلان مانند سند چشم انداز بیست ساله یا سیاست های اصل 44 را با مشورت به مجمع، ابلاغ می کند. این کار یک سری فرآیندها را طی می کند و یک سری دستگاه ها درگیر این تدوین و تنظیم می شوند تا سیاست ها به دستگاه های دولتی ابلاغ شود بعد که ابلاغ می شود وارد سیستم دوم که سیستم اجرایی است، می شود که مجلس قانون آن را می نویسد ودولت هم کار اجرا را بر عهده می گیرد در این جا هم، آن هماهنگی های لازمی که بین دولت و مجلس باید باشد،کاملاً صورت نمی گیرد و بر همین اساس این تفکیک قوا و مقامات مسئول و حکومتی یکی از عواملی است که اجازه آن یکپارچگی در اجرای این سیاست ها را نمی دهد.

مسئله دوم آقای خاتمی با مجلس هفتم و دولت آقای احمدی نژاد متفاوت است. این دیدگاه های متفاوت به این دلیل که در انتخابات، شعارها و وعده های متفاوت می دهند و بعد که رأی می آورند و وارد سیستم می شوند و می خواهند در چارچوب سیاست های کلان عمل بکنند، این سیاست های کلی را مغایر با خودشان می دانند و تا بیایند توجیه بشوند و کاملاً  بر کار مسلط شوند وآن تفاهم ملی صورت بگیرد، یک مقدار وقت را از دست می دهیم. یک مقدار هم مربوط به شعارها و وعده هایی است که در انتخابات می دهند، بعضاً مغایر با این سیاست های کلی است ولی به این دلیل که این شعارها و وعده ها را داده اند و می خواهند آنها را اجرایی کنند، یک دوگانگی هم در این جا به وجود می آید.

* آیا نباید یک ضمانت اجرایی برای سیاست های کلی نظام تعریف شود و این بحث و ضمانت به نوعی در قانون کشور گنجانده شود که هر دولتی با هر گرایشی سرکار می آید باید در مسیر عملیاتی کردن اسناد راهبردی ملی کشور قدم بردارد. به نظر می رسد که یک خلأ قانونی به عنوان ضمانت برای اجرایی شدن سیاست های راهبردی تدوین شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد. به نظر شما ضرورت ندارد تا این خلأ قانونی به نوعی پر شود. در حال حاضر برخی کشورها، هر حزبی هم که بر سرکار بیاید همان سیاست های کلی  را دنبال می کند. ایران به این ضرورت رسیده ایم که باید آینده مان را از امروز ترسیم کرده باشیم اما اختلاف سلیقه ها و مسائلی که جنابعالی به آن اشاره کردید به نظر می رسد که از سرعت حرکتمان کاسته است. نباید یک فرآیندی به عنوان یک اجبار قانونی تعریف شود تا همه موظف به حرکت به سمت عملیاتی کردن سیاست های کلی نظام شوند؟

در دنیا چند تا کشور محدودی هستند که واگن هایشان را به لوکوموتیو خودشان وصل می کنند. اکثر کشورهای دیگر، لوکوموتیو ندارند و واگن هایشان را به کشورهای بزرگ نصب می کنند که حرکت کنند. مثل کاری که ایران قبل از انقلاب می کرد. ما قبل از انقلاب لوکوموتیو نداشتیم. راننده مستقل هرگز نداشتیم. ایران همواره واگن هایش را یا به قطار انگلستان یا قطار امریکا وصل می کرد. بعد از انقلاب ایران به یک کشور مستقل تبدیل شده است که هم لوکوموتیو و هم واگن داریم. در بعد سیاسی این کار به سرعت اتفاق افتاد ولی در بعد فرهنگ و اقتصاد این کار با تأخیر پیش می رود و جامعه نیاز به ساختن یک لوکوموتیو فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد تا بتواند روی ریل خودش حرکت بکند. این کار ساده ای نیست معمولاً دویست، سیصد سال طول می کشد تا کشور ها صاحب چنین علم و دانش و توانایی بشوند. ما در حال حرکت به این سمت هستیم تقویت نظارت در دولت و مجلس و مجمع ضروری است. مثلاً باید نظارت را در مجمع زیاد کنیم واقعاً مجمع در بحث نظارتی مشکل دارد یعنی ما عادت نکرده ایم که مسائل سیاسی را از مسائل فنی تفکیک کنیم.

*  یعنی نگاه سیاسی غالب بر نگاه فنی است؟

بله غالب است. لوکوموتیو جامعه زمانی خوب کار می کند که مسائل سیاسی با مسائل تخصصی ادغام نشود.

* این نگاه همچنان در بین خواص نیست؟

در کل کشور نیست. در بین عوام هم این بینش غالب نشده است برای مثال همچنان نخبگان، سیاسیون، دولتمردان هنوز یاد نگرفته اند در عین حال که اختلاف دارند و یکدیگر را نقد می کنند همزمان بتوانند با یکدیگر زندگی کنند. این یک سطح ظرفیتی بالایی را می خواهد که آدم ها به طور جدی یکدیگر را نقد کنند و در یک خانه زندگی کنند.

* چرا این اتفاق روی نداده است؟

فرهنگ سیاسی قوی ای می خواهد.

* یعنی این فرهنگ را ما همچنان نداریم؟

به این دلیل که بیش از پنج- شش قرن تحت استبداد بوده­­‌ایم و به هیچ عنوان فرصت تعامل، گفت و گو، همکاری و نقدکردن یکدیگر را نداشته­ایم. لذا این سی سال فرصت کمی است که بتوانیم این نقیصه را جبران کنیم و از این فرهنگ استبدادی که چندین قرن بر تاریخ و جامعه ایرانی مسلط بوده است خلاصی پیدا کنیم. به همین دلیل، ایران یک مشکلاتی برای رسیدن به یک قدرت واقعی مستقل پیش روی خود دارد که توانایی سرپا ایستادن خودمان را داشته باشیم. ما الان داریم به این سمت حرکت می کنیم. یعنی در عین حرکت، لوکوموتیومان را داریم می سازیم و درعین ساخت لوکوموتیو، ریل گذاری هم می­کنیم.

* سرعتمان چطور بوده است؟

سرعتمان کند است.

*  کجاها سرعتمان کند بوده است؟

در زمینه اقتصاد و فرهنگ سرعتمان کند است. اما شما دقت کنید که در زمینه سیاسی بیش از 30  انتخابات در کشور برگزار شده است که نشان دهنده شتاب بالایمان در این حوزه است.اما این سرعت پیشرفت را در اقتصاد و فرهنگ نداشته ایم.

*  این مسئله به دلیل غلبه نگاه سیاسی به مسائل تخصصی است؟

به خاطر وجود عدم توازن بین سیاست و اقتصاد و بین سیاست و فرهنگ است که باعث شده یک جاهایی لنگ بزنیم.

*  چه کسی باید تعادل بین این حوزه ها را برقرار کند و نقش بالانس کننده داشته باشد؟

نخبگان و دولتمردان به واقع به یک اراده ملی در این زمینه احتیاج داریم. نیازمند یک بسیج ملی هستیم که چارچوب های فکریمان را عوض کنیم. نیاز به تمرین برای زندگی با اختلاف را داریم که این یک تمرین ساده ای نیست. کمی سخت است.

*   آقای دکتر جنابعالی اشاره به این موضوع داشتید که مجمع تشخیص در بعد قانون گذاری بهتر از بعد نظارتی عمل کرده است که یکی از نمونه های بی بدیل آن همان گونه که اشاره شد سند چشم انداز بیست ساله بوده است. اما به واقع چرا این سند کمتر از سوی دولتمردان مورد اعتنا قرار می گیرد. شما یک سری دلایل مبنایی را مطرح کردید اما می خواهم این سؤال را مطرح کنم که آیا این عدم توجه به سند راهبردی کشور نمی تواند معلول به منیت ها و خودخواهی افرادی باشد که سکان دولت را در اختیار می گیرند؟ این که تلاش نخبگانی که ثمره انباشت تجربه شان به عنوان سند چشم انداز بیست ساله تدوین می شود نشان دهنده چه رویکرد و روحیه ای است؟ چگونه می توان سرعت این لوکوموتیو را افزایش داد؟

مجمع تشخیص مصلحت خیلی کارهای بزرگی را در کشور انجام داده است در این بیست و شش ساله مجمع تشخیص، یک نهاد بن بست شکن خوبی بوده است.

*   کجاها بن بست شکنی کرده است؟

خیلی جاها و خیلی معضلات توسط مجمع حل و فصل شده است. ایران جزو معدود کشورهایی است که چشم انداز دارد و زودتر از همه در سال 82 این چشم انداز ابلاغ شده است و این نشان می دهد که قبل از سال 82  ما چند سال روی این بحث کار کرده ایم.

یعنی از سال 80-79 مسئله طراحی چشم انداز در ایران شروع شده است. در این سال ها، ادبیات چشم انداز تنها در سه، چهار کشور مطرح بود و دانش این موضوع به جایی منتقل نشده بود. این پیشگامی ایران را نشان می دهد. سیاست های اصل 44 خیلی مورد قبول نخبگان و کارآفرینان کشور قرار گرفت یا سیاست های کلی برنامه های پنج ساله کشور که بسیار مورد تمجید قرار گرفت. تا قبل از برنامه دوم که سیاست های کلی حاکم بر این برنامه ها نبود و برهمین اساس برنامه های انجام درونی نداشت. در حالی که همه برنامه های پنج ساله فعلی کشور دارای سیاست های کلی هستند. از سوی دیگر اختلافات بسیاری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشته که مجمع تشخیص آنها را حل و فصل کرده است و هماهنگی هایی قانونی را شکل داده است. اینها نشان می دهد که مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد موفقی بوده است اما این به معنای آن نیست که این نهاد دارای نقص و ضعف نباشد.

*   نظارت مجمع باید چگونه باشد، برای بالارفتن شاخص نظارت مجمع، چه ضرورت هایی را بایستی لحاظ کرد؟

در مجمع تشخیص باید برای نظارت جدی و همکارانه و بدون چالش اقدام کرد. یعنی این که قوا احساس نکنند که مجمع تشخیص به دنبال مچ گیری است. این احساس باید بین مجمع با قوای سه گانه به وجود بیایند تا امر نظارت مجمع جدی گرفته شود تا سیاست هایی که با کمک مشاورین و کارشناسان تنظیم می شود و خدمت مقام معظم رهبری می رود تا ایشان اصلاح کنند تغییراتی می دهند و بعد از آن ابلاغ می کنند مجمع بتواند نظارت قانونی خود را بر نحوه عملیاتی شدن این سیاست ها داشته باشد. اگر نظارت و پیگیری نباشد مشخص است که این سیاست ها عملیاتی نمی شود.این جا در بعد نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نواقصی دارد که باید در دوره های آینده راه حل هایی برای آن پیدا کنیم که پیشنهاداتی را تنظیم کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستاده ایم.

* پیشنهادات جدیدی است؟

بله، پیشنهادات جدیدی است که بحث نظارت مجمع تشخیص به طور جدی تری با هر ترکیبی که تشکیل می شود بتواند داشته باشد تا بتواند این نظارت را اعمال بکند. بنابراین ما به صورت مثبت در مجمع تشخیص در حال پیشرفت هستیم. این گونه نیست که هر سال نسبت به سال قبل جلوتر نرویم اما این حرکت کند است و برای شتاب بخشیدن به این اقدامات کار بکنیم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا