استاندار یزد بابیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به توسعه ارتباطات با همه کشورها در چارچوب اصول و ارزش‌های خود و حفظ منافع دو طرف است، گفت: آمادگی کامل را برای افزایش همکاری با جمهوری گرجستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و تجاری داریم.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، «یوسب چاخواشویلی» سفیر گرجستان در جمهوری اسلامی ایران با «محمود زمانی قمی» استاندار یزد و «علی زینی وند» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار دیدار و گفت‌وگو کرد.
استاندار یزد در دیدار با سفیر گرجستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی عمیق دو کشور ایران و گرجستان بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به توسعه ارتباطات و همکاری با همه کشورهای دنیا در چارچوب اصول و ارزش‌های خود و حفظ منافع دو طرف است.
«محمود زمانی قمی» ادامه داد: مسائل و مشترکاتی که بین ایران و گرجستان وجود دارد، فراوان است و همین نقاط مشترک زمینه‌ساز توسعه ارتباط بین دو کشور خواهد بود.
وی افزود: آماده افزایش همکاری‌ها با گرجستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری هستیم و در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم هیئت مشترکی از گرجستان و استان یزد تشکیل شود و این زمینه‌های همکاری را رصد نماید و توسعه دهد.
استاندار یزد به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: این استان جزو شش استان صنعتی ایران است و ۵۱ درصد سنگ‌آهن کشور، ۵۰ درصد کاشی و سرامیک، ۲۷ درصد صنعت نساجی و ۱۵ درصد تولیدات فولاد ایران از استان یزد است و ۳۲ ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود.
زمانی قمی بابیان اینکه یزد به دلیل داشته‌های تاریخی، فرهنگی و تمدنی ثبت میراث جهانی شده است، گفت: در سال ۹۲ تعداد گردشگران خارجی که به استان یزد سفرکرده بودند کمتر از ۲۰ هزار نفر بود و این رقم در سال ۹۶ به ۱۲۴ هزار نفر افزایش‌یافته است.
استاندار یزد در پایان سخنان خود با تشکر از سفیر گرجستان در ایران برای سفر به یزد و اعلام آمادگی برای توسعه روابط گرجستان و استان یزد، اظهار امیدواری کرد: با همکاری دو طرف زمینه ارتباط بیشتر اقتصادی، فرهنگی و گردشگری میان یزد و گرجستان فراهم شود و این سفر نقطه آغازی بر روابط گسترده بین جمهوری اسلامی ایران، استان یزد و جمهوری گرجستان باشد.
سفیر جمهوری گرجستان در ایران نیز در این دیدار، یزد را دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کم‌نظیر و جذابی دانست و گفت: استان یزد قلب ایران است.
«یوسب چاخواشویلی» با اشاره به توانمندی‌های استان یزد درزمینه های مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری در یزد را خاطرنشان و برافزایش روابط و توسعه مبادلات تجاری بین یزد و گرجستان تأکید کرد.
گرجستان کشوری در منطقه اوراسیا و از کشورهای استقلال‌یافته اتحاد جماهیر شوروی است و ازنظر جغرافیایی سیاسی اهمیت زیادی دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا