یزدفردا "سعید صادقی مقدم:ایران کشوری است که براندازی حکومت طاغوت و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن نه بوسیله کودتا بلکه از طریق انقلاب عظیم مردمی و با رهبری شخصیتی آگاه، متدین و مرجعی عالیقدر همچون حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفت.
این مسئله در واقع نشان دهنده آگاهی و بینش والای ایرانیان در خصوص مسائل مختلف کشور و مبارزه علیه طاغوت و وابستگی به کشورهای بیگانه است، لذا با توجه به اهمیت این موضوع، تبیین دستاوردهای این انقلاب شکوهمند و معرفی چهره های شاخص، مردمی و ماندگار آن زمان، برای اقشار مختلف جامعه و بالاخص جوانانی که در آن برهه زمانی حضور نداشتند لازم و ضروری به نظر می رسد.
در سال ها و ماههای پیش از انقلاب، مردم ایران در سراسر کشور از جمله استان یزد به مبارزه علیه رژیم سلطنتی و طاغوت پهلوی پرداختند که نقش شهید آیت الله صدوقی به عنوان سکاندار مبارزه مردم دیار دارالعباده کاملا واضح و روشن است.
نظرات، تشخيص ها و پيشنهادات این شهید والامقام که در دوران مبارزه به عنوان يكي از استوانه هاي مهم انقلاب اسلامي مطرح بود و نقش محوري و كليدي بر عهده داشت علاوه بر استان یزد درامور سایر شهرستان ها و استان هاي ديگر نيز اثر گذار بود.
شجاعت، شهامت، افکار و ارتباط آن شهید بزرگوار با امام خمینی (ره) بسیار نزدیک بود به طوریکه که در بخشی از کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک آمده: با فرا رسيدن محرم سال 57، كه امام ماه پيروزي خون بر شمشير لقب داد، دامنه‌ مبارزات مردم گسترش غيرقابل محاسبه‌اي يافت. رژيم، شرط برگزاري مجالس عزاداري سالار شهيدان را منوط به كسب اجازه از شهرباني و كلانتري‌ها كرده بود و در رسانه‌هاي گروهي خويش بر اين مطلب اصرار مي‌ورزيد. امام طي پيامي به عموم توصيه كردند كه به رغم عنف رژيم در برگزاري مجالس خويش از شهرباني و ساواك اجازه نگيرند. آيت‌الله صدوقي نيز طي سخناني در مسجد حظيره در اين باره مي‌گويد: «به مبارزه‌ خود ادامه بدهيد و هيچ‌كس حق ندارد براي مجالس و غيره از شهرباني اجازه بگيرد. اگر شهرباني مجلس را به علت اجازه نگرفتن تعطيل كرد، بلافاصله مطلب را درشت بنويسيد و بالاي محل الصاق و نصب كنيد». در پي انعكاس اين نظر بين مردم، به اعتراف شهرباني يزد، هيچ‌كس براي برقراري مجلس عزاداري به آنان مراجعه نمي‌كند».
آیت الله صدوقی که پس از پیروزی انقلاب نیز یار و یاور همیشگی امام (ره) بود و همواره در رفتار و سخنانش شهامت، جسارت، ارادت قلبی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسیدن به بالاترین درجه مبارزه علیه ظلم و جور که شهادت است موج می زد بالاخره به آرزوی خود دست یافت و در يازدهم تيرماه 1361 (دهم رمضان) پس از اداي نماز جمعه در مسجد ملااسماعيل شهر یزد، هدف حمله ناجوانمردانه منافقان كوردل قرار گرفت و به شهادت رسيد. روحش شاد و یادش گرامی باد
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا