مسعود میرجلیلی :اشاره:پس از حماسه پرشور مردم يزد و استقبال از دكتر محمود احمدي نژاد كه به عنوان پرشورترين وپر جمعيت‌ترين استقبال از رئیس جمهور در بين همه استان‌ها اعلام شد،بر آن شديم تا نظرات يكي از علما و دانشمندان برجسته استاني را در اين زمينه جويا شويم.
حجه‌الاسلام ‌والمسلمين سيد‌محمد كاظم‌مدرسي، امام جمعه محمد‌آباد يزد و از اعضاء ناظر شوراي نگهبان در استان است،كه همواره داراي  بينش سياسي خاص مشهور بوده و مي‌باشد.
وي در ابتداي اين گفتگو ضمن گرامي‌داشت ايم عزاداري دهه‌آخر صفر، پيرامون تفاوت اين سفر با سفر ساير رؤساي دولت در سابق به شهرستان‌‌ها و جايگاه دكتر احمدي‌نژاد در بين مردم و رهبري سخناني گفت كه در ادامه به تفصيل مي‌خوانيد:
ابتدا ضمن  تقدير و تشكر از مردم يزد كه به صورت خودجوش و با استقبال گرم چون سال گذشته كه در مراسم استقبال از مقام معظم رهبري حضور پيدا كردند و اين سفر رياست محترم جمهوري را هم گرامي داشتند بايد گفت كه مردم يزد انصافا چيزي كم نگذاشتند. از فرودگاه تا سه راه آزادشهر و مسير حركت رئيس جمهور تا ميدان اميرچخماق كه برخي از مردم حدود چهار ساعت در هواي زمستاني بر سر پا ايستادند تا رئيس جمهوري را كه براي اولين بار فرهنگ مهدويت را به طور رسمي در سازمان ملل مطرح كرد ببينند و با او تجديد ديدار داشته باشند.
رئيس جمهوري كه وقتي مي‌خواهد به يزد بيايد و يا به هر استان ديگري، اولين دستور او اين است كه از امكانات دولتي براي درود و سلام بر من و تشريفات سفر هزينه نكنيد و اگر مردم خواستند، امر ديگري است. براي پذيرايي‌هاي شام و ناهار، يك رقم برنج و خورشت در نظر بگيريد و كاملا رعايت بيت‌المال را داشته باشيد. ما هم از مردم و هم از دولت مردانمان تقدير و تشكر داريم.
آنچه در دوران سي ساله انقلاب اسلامي و تشكيل جمهوري اسلامي ديده‌ايم سفر مسئولان محترم و روساي جمهور به استان‌ها بوده‌است. در زمان حاضر آقاي دكتر احمدي‌نژاد هم به اين سفرها استمرار بخشيده‌است. تفاوت اين سفرها در چيست؟
بله همانگونه كه شما هم اشاره كرديد همه مسئولان نظام اسلامي خود را از مردم و دوست‌دار مردم مي‌دانند ، لذا احساس مي‌كنند كه پيوسته بايد با مردم باشند اما سفرهاي استاني رئيس جمهور محترم آقاي دكتر احمدي‌‌نژاد داراي ويژگي‌هايي است كه منحصر به فرد است.
اولا اين سفرها با برنامه دقيق و نظم حساب شده‌است. از ابتدا براساس نياز استان‌ها تنظيم گرديده و هم اكنون هم دور دوم سفرها رو به اتمام است و باتوجه به وعده‌اي كه آقاي احمدي‌نژاد به مردم در ايام انتخابات داده‌است خود را موظف به انجام اين سفرها مي‌بيند.
ثانيا سفرهاي آقاي احمدي‌نژاد با تمامي اعضا هيات دولت همراه است و طبعا تقسيم كار مي‌شود . چون با مطالعات همراه است مي‌تواند راهكار مناسبي براي حركت ادارات استان و حل مشكلات اداري آنان حساب آيد.
ثالثا مصوباتي با حضور مسئولين محترم استاني در جلسه هيات دولت را در پي دارد كه هر كدام منشا خير و بركت خواهدبود. باتوجه به حضور مسئولين محترم استاني در هيات دولت، قهرا مصوبات اجرايي‌تر و و مسئولان هم انگيزه بيشتري براي پيگيري دارند. در اين استان پتانسيل و استعداد نيروهاي درون استاني هم شكوفاتر مي‌گردد.
به هر حال روساي محترم جمهور سابق اگر سفرهايي انجام مي‌دادند معمولا به جهت ديدار مردم و افتتاح برخي از پروژه‌ها يا شركت در مراسم كلنگ‌زني برخي از طرح‌ها بوده است. اما اين سال‌هاي اخير علاوه‌بر خيرات فوق داراي بركات وسيعتر و اهداف بلندتري است.
چه نيازي به اين سفرهاي استاني وجود دارد و اصولا آثار و بركات اين سفرها در چيست؟
شكي نيست كه حضور مسئولان بلندپايه نظام اسلامي در جمع مردم و در استان‌ها و شهرستان‌ها دراي آثار فراوان و سازنده است.
حضور مسئولان و استقبال شايسته مردمي از آنان حاكي از اقتدار مردم و نظام و توجه ملت به برنامه‌ها قدرشناسي متقابل مسئولان و مردم از يكديگر و نيز اتحاد و انسجام ملي است.
اين حضور عامل جلب مشاركت عمومي و تشويق مسئولان عالي رتبه و مسئولان درون استاني براي انجام خدمات بيشتر به اين مردم به حساب مي‌آيد.
اين سفرها باعث مي‌شود تا مسئولان بلند پايه نظام از نزديك به طور ملموس با مشكلات مردم و به ويژه قشر محروم آشنا شوند و در صدد حل اين مشكلات برآيند.
در اين سفرها مصوبات كارشناسي شده و قابل اجرا را در پي دارد كه در عرصه‌هاي علمي، فرهنگي، صنعتي، كشاورزي، گردشگري، آموزشي و امنيتي بسيار موثر و اميدبخش است ممكن است گفته شود كه مصوبات هيات دولت را مي‌توان بدون انجام اين سفر هم انجام داد ولي بايد دانست كه گاهي برنامه‌ريزي از پايين به بالا انجام مي‌شود و گاهي برنامه‌ريزي از بالا به پايين مي‌شود.
در سفرهاي استاني برنامه‌ريزي‌ها عموما و بلكه تماما از پايين به بالا است يعني براساس مطالبات استاني و مردمي است و نه براساس داده‌هاي آماري خشك و گاهي غير واقع.
آيا فكر نمي‌كنيد كه اين سفرها توقعات مردم را بالا برد و مسئولان نتوانند از عهده اين توقعات برآيند؟
مردم ما مردمي روشن، حق‌جو و اندازه خواه هستند. اگر مراد شما از اين سوال اين است كه اين سفرها عامل نگارش نامه‌هاي فراوان به رئيس جمهور مي‌شود و قهرا پاسخ به همه آنها امكان ندارد بايد عرض كنم در بين سي استان كشور و در اين سفرهاي گذشته استاني كه 51 سفر بوده است كمترين درخواست و نامه را مردم استان‌هاي يزد و قم به رئيس جمهور نوشته‌اند و اين يعني مناعت طبع و علو رتبه مردم يزد.
اين يعني قناعت و اندازه‌خواهي مردم يزد. اين يعني حل مشكلات مردم توسط مسئولان درون استان
در حالي كه برخي از استان‌ها حدود 35 برابر مردم يزد درخواست نامه‌اي داشته‌اند. البته ما نمي‌خواهيم مردم ديگر استان‌ها را زير سوال ببريم يا خداي ناخواسته كارشان را نادرست بدانيم. اما مردم يزد همچنان كه رئيس جمهور هم فرمودند يك مردم الگو و نمونه‌اند به گونه‌اي كه اگر ديگر مردمان هم روحيات مردم يزد را مي‌داشتند كمتر مشكلي در كشورمان خودنمايي مي‌كرد.
به هر حال مسئولان بلند پايه خود را خادمان اين مردم مي‌د انند و طبعا بايد براساس قوانين، كمر به خدمت براي اين خلق ببندند.
استقبال مردم از آقاي احمدي‌نژاد را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
حقيقتا حضور پرشور و همراه با شعور و كم نظير مردم استان دارالعباده و دارالعلم يزد جلوه ديگري از تجلي ملت در عرصه‌هاي سياسي اجتماعي بود و برگي زرين را مجددا به افتخارات يزد و يزدي‌تبار اضافه كرد.
البته اين حضور پيام‌هاي متعددي داشت.
يكي از پيام‌هاي اين حضور، برخورد شديد و كوبنده مردم با تحليل‌هاي غلطي بود كه متاسفانه برخي از سفر دور اول رياست محترم جمهور به استان يزد، اسفند سال 85 براي خود برداشت كرده بودند.
پيام ديگر اين حضور اشاراتي بود كه مردم در قالب شعارهاي خود، آنها را ابراز مي‌كردند. بدان معنا كه اين حضور به جهت عزيز بودن رئيس جمهوري در نزد مقام معظم رهبري است و از اين جهت مورد تكريم است.
خدمت‌رساني، ساده‌زيستي، طرح شعارهاي اصيل انقلاب، عدالت‌محوري و مردم دوستي از ديگر اشاره‌هايي بود كه در پارچه نوشته‌ها، بنرها و شعارهاي مردم ديده مي‌شد و طبعا دكتر احمدي‌نژاد به خاطر اين محورها مورد استقبال مردم قرار گرفت.
بديهي است تا اين پارامترها و فاكتورها در كسي وجود داشته باشد عزيز خدا و خلق متدين خدا خواهد بود.
آيا درست است كه گفته مي‌شود جمعي را با وعده شام و ناهار به استقبال از آقاي رئيس جمهور كشانده‌اند؟
متاسفانه يكي دو روز قبل از سفر رياست محترم جمهور به استان يزد برخي از سايت‌ها به نقل از برخي از افرادي كه امكانات مجلس شوراي اسلامي را دارند اين حرف را گزارش كرده و خدا كند كه دورغ باشد. يعني نسبت ناروا به اين نماينده داده باشند.
چون معناي اين حرف به مسلخ بردن كرامت مردم يزد است و توهين بزرگي به ملتي است كه در طول تاريخ به قنوت و قناعت معروف هستند.
بيش از يكصد هزار نفر به صورت خودجوش در اين مانور سياسي، اجتماعي يعني استقبال از رئيس جمهور از فرودگاه تا ميدان اميرچقماق و چهارراه شهدا حضور داشتند يعني اينان دين خود را و عزت خود را و مسئوليت خود را و شرافت تاريخي خود را به يك بشقاب برنج فروخته‌اند؟!!!
من انتظار  دارم اين افراد با طرح اين مسائل عزت شكن و دروغ، خوراك براي رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي درست نكنند و باتوجه به آن كه نام امام خميني(ره) هم با خود به يدك مي‌كشند -فراكسيون خط امام(ره)- همه چيز را فداي مصالح حزبي و سياست بازي نكنند. من باز هم عرض مي‌كنم اميدوارم اصلا دروغ باشد و انتساب اين حرف به ايشان خلاف واقع باشد.
ديدگاه رهبري پيرامون اين دولت و شخص رئيس جمهوري محترم چيست؟
سوال خوبي است چون با روشن شدن جواب آن وظيفه استان‌ها در مقاطع حساس كنوني روشن مي‌شود.
حقيقت آن است كه ما بايد محور را رهبري حفظه ا... تعالي قرار بدهيم و بدون اجتهاد شخصي نادرست بگوييم«اني سلم لمن سالكم و حرب لمن حاربكم» چون ايشان را نماينده امام عصر(عج) در دوران خود مي‌شناسيم و روايات هم روشن مي‌كند كه هركس به دنبال سر امام حقي حركت كند خير دنيا و آخرت را خواهد داشت.
با نگاهي گذرا به مجموعه سخنان رهبر معظم انقلاب پيرامون دولت نهم و شخص رئيس جمهور به اين نكته مي‌‌رسيم كه همانگونه كه خودشان فرمودند حمايت خاصي از اين دولت دارند و مي‌فرمايند شكر نعمت عبارت است از حمايت از اين دولت.
اما علت اين حمايت را خودشان بيان مي‌كنند:
ايشان در سخنانشان بيان مي‌كنند كه شعارهاي رياست محترم جمهور و دولت نهم و نيز اهداف اين دولت با مباني انقلاب تطبيق مي‌كند و اين دولت طرح شعار عدالت‌محوري را داشته است كه برخي شرم داشتند تا اين شعارها را مطرح كنند.
دولت نهم را دولت اصولگرا و عاشق و شيفته خدمت معرفي مي‌كنند به گونه‌اي كه خستگي‌ناپذير است و حتي يك روز تعطيل هم نداشته است.
اين دولت را ساده‌زيست و مردم محور و مردم دوست معرفي مي‌كنند.
شجاعت در عمل را از ويژگي‌هاي اين دولت كارآمد مي‌دانند.
دولت نهم را داراي برنامه‌اي روشن هم در داخل و هم در خارج از مرزها مي‌دانند و سياست خارجي او را در شان ملت شرافتمند ايران معرفي مي‌كنند.
البته اگر كسي بخواهد مجموعه ديدگاه‌هاي رهبري را به همراه مستندات كلمات فوق ببيند بايد به كتاب «دولت احباب» مراجعه كند.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا