سر مقاله جام يزد :استقبال بی نظیر و کم سابقه مردم مهمان نواز یزد از رئیس جمهور مورد حسد و کم لطفی برخی از جریانات سیاسی قرار گرفت. این گروه ها با بخشنامه ای خواندن این استقبال تاریخی مدعی شدند که برخی ازمستقبلین را از شهرهای اطراف به یزد آورده بودند و بیشترمردم با وعده پذیرایی گسترده در این مراسم با شکوه شرکت کردند. یاری نیوزپایگاه خبری هواداران خاتمی درمطلبی تحت عنوان استقبال فرمایشی از دولت نهم در یزد مدعی شد در روزاستقبال به طور ناگهانی چندین هزار نفر بر جمعیت یزد افزوده شده است و همچنین تعداد سربازان وظیفه ای که با لباس شخصی در شهرعبور و مرورمی کردند رشد چشمگیری داشته است.
راقم این سطور به هیچ وجه سعی ندارد قضاوت درباره صحت و سقم این ادعای یاران خاتمی صورت دهد چرا که واقعیت اظهر من الشمس است اما آیا توهین به مردم به منظور پیگیری مطامع انتخاباتی رواست ؟ آیا ابراز احساسات مردم نیز بخشنامه ای است ؟ یا مگرمی توان با بخشنامه چند صد هزار نفر را به خیابان کشاند ؟ و آیا ... ؟ برای نگارنده کاملا روشن است که شخص آقای خاتمی نیز با چنین رفتار رسانه ای غیرحرفه ای از جانب هواداران خود موافق نیست این نوعی ظلم و بی مهری و شاید هم اهانت به مردم یزد باشد.
دکتر احمدی نژاد نیز مانند سایر رؤسای جمهور قبلی دارای یک شخصیت حقیقی و حقوقی است. وی طبق اصل 113 قانون اساسی پس از مقام معظم رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور در شرایط فعلی است هما ن طور که آقای خاتمی در یک دوره 8 ساله حائزاین شأن و مقام حکومتی بود.
بخش مهمی از نفس حضور مردم در مراسم استقبال از رؤسای جمهور به شخصیت حقوقی احمدی نژاد بازمی گردد. مردم چون به نظام ارادت و ایمان قلبی دارند به شخص رئیس جمهورابرازاحساسات می کنند. مردم ایران طی 30 سال گذشته با حضور همیشگی خود در صحنه های مختلف انقلاب ثابت کرده اند که از عمق جان ، نظام اسلامی را باوردارند.
البته نمی توان استقبال ل کم سابقه و پرشور مردم یزد را فاقد یک پیام انتخاباتی نیز دانست. به هرحال یزد زادگاه رقیب اصلی دکتر احمدی نژاد درانتخابات دور دوم ریاست جمهوری است. خاتمی دراین استان در دوانتخابات هفتم و هشتم ریاست جمهوری آرای نسبتا خوبی به دست آورده بود. وی هنوز نیز در این استان پایگاه اجتماعی نسبتا مطلوبی دارد. اما درعین حال نمی توان از کناراستقبال چند ده هزارنفری مردم یزد از دکتراحمدی نژاد نیز بی تفاوت عبورکرد. این استقبال بدون تردید حاوی یک پیام مهم و البته ناخوشایند برای خاتمی و هواداران وی است.
در الگوهای جامعه شناسی سیاسی مهمترین شاخص سرمایه اجتماعی میزان اعتماد مردم به حاکمان و مشارکت عمومی درسیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان است. هر اجتماعی براي زنده بودن نیازبه مشارکت اعضای خود دارد. در واقع مشارکت ، پویایی و هویت یک گروه است هر گروه فعال از اعضایی تشکیل شده که در واقع همان مشارکت کنندگان هستند و به واسطه موضوع ، انگیزه و هدفی در فعالیت های گروهی مشارکت می کنند. لذا رای تحلیل هر مشارکت باید پرسید که بر پایه کدام انگیزه ها و اهداف انجام شده است؟
آنچه از واکاوی و تحلیل گفتمانی شعارها و نحوه ابراز احساسات مردم به رئیس جمهور در این استقبال تحصیل می شود گویای این واقعیت است که مردم دارالمؤمنین یزد ازآنجا که رویکرد ها و رفتار دکتراحمدی نژاد درسه سال و نیم گذشته مورد رضایت رهبر فرزانه انقلاب بوده و وی توانسته در پاسخگویی به مطالبات عمومی در حد بضاعت خود و دولتش موفق باشد این طورصمیمانه از وی استقبال نمودند. شعارهایی نظیر صل علی محمد عزیز رهبرآمد یا صلی علی محمد یاور رهبرآمد و آمارنامه هایی که به رئیس جمهور در این سفر واصل شده است جملگی بیانگر این واقعیت است که دولت نهم از آنجا که حلقه وصلی بین سی سالگی نظام ، گفتمان انقلاب ومطالبات مردم و رهبری است توانسته در وطن خاتمی پایگاه اجتماعی خود را افزایش دهد. البته این بدان معنا نیست که رضایت عمومی در شکل تمام و کمال آن ازعملکرد های دولت در تمام زمینه ها وجود دارد.
به هر حال کاستی هایی نیز هستند و قابل انکار نیست و دولت نیز به آنها اذعان دارد و اما این حضور بی سابقه و استقبال مردم سایراستانهای کشور از رئیس جمهور و کابینه اش در دور اول و دوم سفرهای استانی حاکی ازعمق باورمردم به نظام و ارادت به رهبری و سایرمسئولین کشوراست. رویکرد تاسف برانگیز رسانه های حامی خاتمی به سفرهای استانی به خصوص این سفر نوعی کم لطفی و رفتارغیرحرفه ای تلقی می شود. به هرحال تجلی اعتاد و وفاق ملی در صحنه های مختلف موضوع ارزشمندی است که باید از وقوع آن خوشحال شد نه اینکه به طور کاملا مشمئزکننده ازآن ابراز ناراحتی و نا خرسندی کرد.
دولت نهم ثابت کرد در آستانه دهه چهارم انقلاب محبوبیت یک دولت بسته به ایستادگی و پایبندی به آرمانهای انقلاب ومنطق امام خمینی است و امروز کشور در شرایطی است که هم مسئولان و هم مردم ضرورت این ایستادگی را درک می کنند. تجربه دولت نهم و تاکید بر گفتمان پیشرفت ، عدالت و خدمت ثابت کرد با پایبندی به شعارها و ارزشهای انقلاب اسلامی و با نصب العین قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری می توان پس از30 سال انقلابی زیست و سرمایه های اجتماعی را روز به روز افزایش داد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا