یزدفردا "مهندس مير حسين موسوي خامنه اي پنجمين نخست وزير جمهوري اسلامي است. او پس از محمد رضا مهدوي کني که در پي شهادت رجايي و باهنر به سمت نخست وزيري توسط امام (ره) منصوب شده بود، به نخست وزيري انتخاب گرديد و در دوران جنگ نخست وزير ايران بود.

وي متولد سال 1320 در خامنه است و در سال 1348 مدرک کارشناسي ارشد از دانشگاه ملي (شهيد بهشتي) در رشته معماري اخذ نموده و از سال 1358 تا کنون عضو شوراي انقلاب فرهنگي است. مهندس مير حسين موسوي در طول سال‌هاي حضور خود در عرصه سياست به عنوان نخست‌وزير، وزير امور خارجه،‌ عضو شوراي مرکزي حزب جمهوري اسلامي ايران، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و... به فعاليت پرداخت اما از سال ۱۳۷۷ با بر عهده گرفتن رياست فرهنگستان هنر به فعاليت در اين حوزه مشغول شد.
ايشان هم اکنون رياست فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي را نيز بر عهده دارد. همسر او زهرا رهنورد رياست دانشگاه الزهرا را به عهده داشت. او دانش آموخته علوم سياسي است با اين همه او نيز در عالم هنر دستي دارد و تنديس "نرگس عاشقان" ساخته اوست که در ميدان مادر (محسني) در تهران نصب شده است.
مهندس موسوي در زمان رياست جمهوري حضرت آيت الله خامنه‌اي ، به نخست وزيري رسيد. او همچنين عضو شوراي مرکزي حزب جمهوري اسلامي و مدير مسوول ارگان اين حزب بوده است.
نقش مير حسين موسوي در قدرتمند شدن فرهنگستان هنر به اندازه‌اي است که اين نهاد حتي از مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي نيز فعاليت‌هاي بيشتر و گسترده‌تري را انجام داده است. از فعاليت هاي هنري و علمي او مي توان از شرکت در يازده نمايشگاه نقاشي انفرادي و جمعي، طراحي براي دانشگاه شاهد، طراحي گلستان شهداي اصفهان، طراحي بناي يادبود شهيد خرازي، طراحي مجموعه فرهنگي - تجاري بين الحرمين در شيراز، طراحي مسجد سلمان فارسي براي نهاد رياست جمهوري، طراحي مرکز مطالعات استراتژيک نام برد.
مهندس مير حسين موسوي در بيانيه تقدير از هشت سال تلاش دولت حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي كه آن را در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) قرار داده، خاتمي و دوران هشت ساله‌ي دولت او را چنين توصيف مي‌كند: «هشت سال دوران رياست جمهوري فرزند فاضل، با تقوا و متعهد حضرت امام خميني(ره) برادر عزيزمان جناب حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي به پايان خود نزديك مي‌شود و لبخندهاي شيرين در اين روزها خبر از آن مي‌دهد كه زخم‌هاي بي‌شماري كه در طي اين مدت به آن جان عزيز وارد شد به همين زودي و پيش از به اتمام رسيدن دوران خدمتش التيام يافته است. رنجي كه براي خداوند پذيرفته شود، ميوه‌هاي شيرين خواهد داد و هر قدر كه ايمان به فضل الهي بيشتر باشد، اين ميوه‌ها زودتر به بار مي‌رسند. قدرداني از دستاوردهاي بزرگي كه دولت خاتمي در طي اين هشت سال داشته است، وظيفه‌اي صرفا اخلاقي نيست تا از خدمات بي‌شائبه‌ي برادري مخلص و بي‌ادعا سپاسگزاري شده باشد، بلكه هم‌چنين براي آن است تا آيندگان قدر آن‌چه با خون دل بسيار فراهم آمده است، بدانند و آن را به راحتي از دست ندهند.
ايشان هم اکنون کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مي باشند.

پروفسور زهرا رهنورد
پروفسور زهرا رهنورد بروجردي همسر ميرحسين موسوي است. زهرا رهنورد بروجردي متولد 1334 در بروجرد است. او نويسنده نقاش و مجسمه ساز است. همچنين زهرا رهنورد بروجردي رئيس دانشگاه الزهرا و مشاور رئيس جمهور  سابق کشورمان (سيد محمدخاتمي) را در کارنامه دارد. رهنورد داراي مدرک کارشناسي مجسمه سازي کارشناسي ارشد پژوهش و هنر کارشناسي ارشد علوم سياسي و دکتراي علوم سياسي از دانشگاه تهران و اولين زن مسلمان رئيس و اخيرا کسب مدرک تمام استادي(پروفسوري) دانشگاه است.


رهنورد، همسر ميرحسين موسوي، نخست‌وزير سابق کشور، تاکنون يش از 30 جلدکتاب و ده ها مقاله در مباحث نظري هنر، زنان،علمي و سياسي به چاپ رسيده است. ازجمله: حکمت هنر اسلامي- طلوع زن مسلمان- ريشه هاي استعماري کشف حجاب- پيام حجاب زن مسلمان- دولت اسلامي- موضع گيري طبقات در فرايند انحطاط جامعه- سوگواري در حراء و...

وي پيش از اين رييس تنها دانشگاه دخترانه کشور يعني دانشگاه الزهرا بود، که گفته مي‌شود به دليل فشارهاي وارده از سوي اصولگرايان نسبت به نوع مديريت وي از اين دانشگاه، در شهريور 85 از اين سمت کنار رفت و جاي خود را به محبوبه مباشري واگذار کرد.


مدارک دانشگاهي:
ليسانس : مجسمه سازي - دانشگاه تهران
فوق ليسانس : پژوهش اسلامي - دانشگاه تهران
علوم سياسي - واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي
دکترا : علوم سياسي - واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي

آثار و تاليفات:
مقالات : ارائه بيش از ٣٣ مقاله در زمينه هنر و موضوع زن در سمينارهاي مختلف.
کتابها :
حکمت هنر اسلامي، ١٣٧٨، «سمت».
مشبک، ١٣٨١، «سمت».
تصحيح کتاب و مقدمه کتاب خاتم، ١٣٨٣، «سمت».
همگام با هجرت يوسف، دفتر نشر فرهنگ اسلامي .
موضع گيري طبقات اجتماعي با فرايند انحطاط يک جامعه در قرآن، ١٣٧٥، نشر معلم.
هنر معاصر ايران در جهان اسلام، ١٣٨٢، نشر روزنه.
پيام زن مسلمان، ١٩٩١، انگلستان انتشارات هدي.
زيبا شناسي در اسلام و مسيحيت و مارکسيسم، ١٣٦٨، بي تا.
ريشه استعماري کشف حجاب، ١٣٥٩، هدايت و يازده کتاب ديگر به زبانهاي اردو، ترکي استانبولي و انگليسي.

تحقيقات و فعاليتها : در سه حوزه ادبي و هنري ، علوم سياسي و مطالعات زنان.
اشتغال به تدريس دروس مجسمه سازي، تاريخ هنر، حکمت هنر اسلامي و مطالعات تطبيقي و زبان و بيان در هنرهاي سنتي در مقاطع ليسانس تا دکترا.
از ايشان چند اثر هنري از جمله مجسمه هاي مادر(نرگس عشق) واقع در ميدان مادر تهران، ظهر عاشورا و پرنده روز دهم به ياد مانده است .

مسئوليتهاي اجرايي :
رياست دانشگاه الزهرا.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران.
از سال ١٣٧٤ تا کنون، مدير گروه هنر سازمان «سمت».

سابقه تدريس :
مجسمه سازي، تاريخ هنر، حکمت هنر اسلامي، مطالعات تطبيقي و زبان و بيان در هنرهاي سنتي، مقاطع ليسانس تا دکترا در دانشگاههاي الزهرا، تربيت مدرس و تهران.

عناوين و تقديرنامه ها :
ايشان به دليل ٣٥ سال فعاليتهاي قرآن پژوهي در قلمرو هنر، زن و علوم سياسي مفتخر به دريافت لقب «خادم القرآن» شدند و همچنين از طرف مرکز بيوگرافي دانشگاه کمبريج در ليست دو هزار استاد برجسته جهاني قرار گرفتند.
کسب رتبه برگزيده جايزه بين المللي هجدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي در سال ١٣٨٣.
لوح تقدير از سازمان «سمت» به امضاي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جناب آقاي هاشمي رفسنجاني به مناسبت برگزيده شدن به عنوان مدير نمونه گروه پژوهشي هنر و ١٠ لوح تقدير ديگر.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا