استاندار يزد برمقاوم‌سازي بافت‌هاي تاريخي درمقابل حوادث طبيعي تاكيد كرد


استاندار يزد در آيين پاياني همايش ملي مديريت بحران زلزله بر مقاوم سازي بافت‌هاي تاريخي در مقابل حوادث طبيعي و به ويژه زلزله تاكيد كرد.

ابوالقاسم عاصي چهارشنبه شب در اين آيين كه از سه‌شنبه در شهر يزد آغاز شد، افزود: اگر بحران بافت‌هاي تاريخي، مديريت شود دستاوردهاي زيادي به دنبال خواهد داشت.

وي اضافه‌كرد:مديريت بحران بايد طوري باشد كه به احياو بازسازي بافت‌هاي قديمي منجر شود.

وي افزود:ماموظف به اجراي مديريت بحران در بافت‌هاي تاريخي هستيم و بايد خودمان را براي حوادث طبيعي مانند زلزله آماده كنيم.

استاندار يزد گفت: اگر امكانات و تمهيدات لازم در بافت‌هاي قديم، پيش‌بيني شود مي‌توان از تمام ارزش‌هاي موجود در بافت استفاده كرد.

دبير اين همايش هم در سخناني گفت‪ ۱۴۵‬مقاله از سوي محققان و پژوهشگران به دبيرخانه همايش ارسال شده بود كه‪ ۶۹‬مقاله به صورت سخنراني و پوستر در همايش ارائه شد.

حميد مهرنهاد افزود:دراين همايش،صاحبنظران وانديشمندان به طرح ديدگاهها و نظرات خود در زمينه راههاي كاهش خسارت ناشي از حوادث طبيعي و زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي پرداختند.

وي آشنايي شركت‌كنندگان بااستحكام بخشي بافت‌هاي تاريخي رااز دستاوردهاي اين همايش ذكر كرد و گفت: در همين زمينه، تصميماتي اتخاذ شد.

وي گفت:براي‌استحكام بافت‌هاي تاريخي بايدمطالعاتي درزمينه‌هاي‌ژئو تكنيكي، زمين شناسي و مهندسي زلزله انجام شود.

مهرنهاد افزود: با توجه به گستردگي بافت‌هاي تاريخي و وجود يكصد شهر و‪ ۶۰۰‬روستاي تاريخي در كشور پيشنهاد شد براي حفظ ونگهداري بافت‌هاي تاريخي، رشته‌اي در مقطع كارداني در مراكز آموزش عالي ايجاد شود.

وي فعاليت دائمي دبيرخانه همايش در يزد و برگزاري هر دو سالانه همايش را از ديگر دستاوردهاي اين همايش دو روزه ذكر كرد.

همايش ياد شده با هدف بررسي ايمني بافت‌هاي تاريخي كشور، تحليل راههاي كاهش خسارت در شهرهاي خطرخيز و بحث در مورد مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي برپا شد.

همايش مذكور به همت دانشگاه‌يزدوبا همكاري استانداري اين استان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا