راه‌اندازى مركز تحقيقات جهانى بافت تاريخى در يزد

دبير نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي از راه‌اندازي مركز تحقيقات جهاني بافت تاريخي در استان يزد، به عنوان يكي از دستاوردهاي اين همايش خبر داد.

دكتر حميد مهرنهاد در گفت‌وگو با خبرنگارعلمي ايسنا - منطقه يزد، در خصوص دستاوردهاى نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي كه به ميزباني دانشگاه يزد برگزار شد، تصريح كرد: اين همايش با هدف استحكام بخشي بافت‌هاي تاريخي به جاري مرمت و بازسازي برگزار گرديد.

وي درادامه اين همايش را همچنين گوياي اين مطلب دانست كه تمامي نقاط ايران زلزله‌خيز بوده و ايمن از زلزله نمي‌باشد، لذا مي‌بايست راهكار اساسي و بنيادي جهت استحكام بخشي بافت‌هاي تاريخي كشور صورت پذيرد.

دكتر مهرنهاد ضمن تفكيك نمودن مسئله بافت‌هاي تاريخي و ساختمان‌هاي تاريخي، خاطرنشان كرد: با توجه به اين نكته كه استان يزد اولين استان داراي بافت تاريخي و خشت خام در كشوراست و با عنايت به تاكيد همايش به اختصاص هزينه استحكام بخشي بافت‌ها قبل از لزوم به مرمت‌سازي آنها، در اين همايش موفقيت‌هايي حاصل شد كهاز آن جمله مي‌توان به راه‌اندازي مركز تحقيقات جهاني بافت تاريخي در استان اشاره كرد.

وي استمرار يافتن اين همايش را دومين دستاورد نخستين همايش ملي مديريت بحران ذكر كرد و افزود: پس از برگزاري همايش اول به ميزباني استان يزد، دو استان ديگر با استقبال از برقراري اين همايش، خواستار ميزباني دومين دوره از اين همايش شده‌اند.

دبيرنخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي با اشاره به گستردگي مباحث ارائه شده در اين دوره از همايش، اظهار داشت: نتايج اجرايي همايش اول به همراه فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي كه در طي دو سال آتي انجام خواهد گرفت، قطعاً در دومين همايش به نمايش در خواهد آمد.

دكتر مهرنهاد در پايان متذكر شد: البته در راستاي اجرايي شدن نتايج همايش مي‌بايست مباحث علمي متخصصين و نيز تجارب عملي كميته‌هاي اجرايي تلفيق گردد و با نزديكي دو تيم فوق به مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي رسيد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا