رئيس جهاد دانشگاهي استان يزد با اشاره به اين مطلب كه درحال حاضرفضاي كارپژوهشي در كشور بسيار مهياتر از گذشته است واين فضا با اعتبارات و تسهيلات در نظر گرفته شده و با اعتماد به پژوهشگران داخلي روند رو به رشد و بسيار شايسته دارد، تصريح كرد: جهاد دانشگاهي درزمينه آموزشي علاوه بر فعاليت‌هاي موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي استان در 18 كد رشته،‌در قالب آموزشهاي كوتاه مدت و ارائه آموزشهاي عمومي و تخصصي فعاليت مي کند.
به گزارش خبرنگار ايسنا -محمدصالح شرافت در جمع خبرنگاران استان که به منظور 16مرداد بزرگداشت روز تشکيل جهاد دانشگاهي و 17 مرداد سالروز خبرنگار برگزار شده بود، ضمن گراميداشت اين ايام، با اعلام اينكه فعاليت در عرصه‌ي پژوهشي جهاد دانشگاهي در گروههاي پژوهش و مراكز خدمات تخصصي صورت مي‌گيرد؛ بيان داشت: گروههاي پژوهشي جهاد دانشگاهي استان يزد در يك سال گذشته تا به حال 105 طرح پيشنهادي به مجامع علمي ارائه كرده‌اند كه از اين تعداد طرح 8 مورد به قرار داد منعقد شده رسيده است.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه پژوهش‌هاي جهاد دانشگاهي كاربردي و از نوع كار فرمايي مي‌باشد،‌ افزود: 10 طرح پژوهشي نيز در سال گذشته خاتمه يافته است.
وي ادامه داد:‌17 مقاله نيز از جهاد دانشگاهي استان در مجامع علمي كشوري و خارج كشور ارائه شده است و 6 تفاهم نامه همكاري نيز با سازمانهاي و نهادهاي فعال در عرصه پژوهشي صورت گرفته است.
شرافت يکي از آخرين تحولات مراكز خدمات تخصصي جهاد دانشگاهي استان يزد را ارتقاء مركز تحقيقات اردكان به مجتمع تحقيقاتي عنوان كرد و افزود: اين مجتمع در زمينه‌هاي آموزشي، ارائه خدمات تخصصي، پژوهشهاي اجتماعي، طرح توسعه فولاد و غيره فعاليت مي‌كند.
وي افزود: در حدود دو سال است که پيگيري‌هاي راه اندازي مركز تحقيقات آموزش و خدمات تخصصي زيلو در شهرستان ميبد انجام گرفته و اين مرکز درسفر رييس جمهوري به يزد به دستور نهايي خواهد رسيد.
رييس جهاد دانشگاهي استان يزد اظهار اميدواري‌کرد: فعاليت اين مرکز يکي ازمحورهاي نجات و احياء يکي از صنايع بسيار اصيل استان باشد.
وي افزود‌:200  هزار نفر ساعت در سال گذشته از دوره‌هاي كوتاه مدت آموزشي جهاد دانشگاهي استان يزد استفاده كرده‌اند كه نزديك به نيمي از اين افراد مربوط به فراگيران عمومي مي‌باشند.
وي با بيان اين مطلب كه اين موسسه‌ها در رشته‌هاي كامپيوتر، زبان و حسابداري مشغول به تدريس مي‌باشند؛ تصريح كرد: در يك سال گذشته تا به حال 20 سازمان دولتي و غير دولتي به عقد قرارداد براي آموزش ضمن خدمت و رشد ارتقاء علمي كاركنان خود پرداخته‌اند.
شرافت افزود: گروه آموزشي علوم پزشكي و آمادگي كارشناسي ارشد دو گروهي هستند كه در آينده به گروههاي مديريت و علوم كامپيوتر اين مراكزاضافه مي شوند.
رئيس جهاد دانشگاهي استان يزد از حضور120 نفر درقالب طرح گردشگري علمي فرهنگي دانشجويان ايران از استان خبر داد و افزود: استان يزد در اين طرح رتبه‌ي برتر كشوري در بين مجريان داشته است.
وي ادامه داد: 40 دانشجوي استان در همايش خليج فارس شرکت کردند و 670 نفر از طرح بسيار مهم و اثر بخش ايران مرزپرگهر با هدف بازديد دانشجويان از پروژه‌هاي موفق و پايان يافته بعد از انقلاب و احيا روحيه خودباوري در آنان از 30 پروژه از جمله صنايع پتروشيمي، نيروگاهها، هواپيما سازي، موسسه رويان،‌ عسلويه و غيره بازديد کردند که استان يزد موفق ترين مجري در اين راستا بوده است.
شرافت تصريح كرد: مركز فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان ايران در استان يزد در حدود 2 سال بود كه فعاليتي نداشت؛ اما از سال گذشته احياء شد و در نمايشگاه سراسري قرآني به عنوان غرفه‌ي برتر شناخته شديم.
وي از برگزاري جشنواره‌هاي آفتاب در آينه با هدف آشنايي با انديشه‌هاي امام با حضور 200 دانشجوو با کسب رتبه سوم کشوري خبر داد.
محمد صالح شرافت افزود: جشنواره ‌پيامبر مهرباني درسال پيامبر اعظم (ص) و با هدف آشنايي با حضرت محمد (ص) با شروع سال تحصيلي با مشاركت دانشگاههاي استان آغاز مي‌شود.
وي همچنين از ميزباني استان يزد در جشنواره عكس جاذبه‌هاي توريستي از نگاه دوربين دانشجويان كل كشور خبرداد.
شرافت همچنين با بيان اين مطلب كه خبرگزاري دانشجويان ايران( ايسنا) يكي از اركان اصلي حوزه فرهنگي جهاد دانشگاهي است ، تصريح كرد: در سال گذشته تا به حال  ايسنا - منطقه يزد،‌ افزايش كمي 10 درصد اخبار را داشته و 6900 خبر تائيد شده بر روي سايت و 315 گزارش تصويري ارائه کرده است.
رييس منطقه 3 خبري (ايسنا - منطقه يزد)، افزود: از 6900 خبر تائيد شده بر روي سايت 68 درصد اخبار توليدي و 32 درصد دريافتي از سازمانها و نهادهاي مختلف بوده است.
شرافت با اذعان به اين مطلب که خبرگزاري‌هاي استاني با شعار نظارت استاني، حمايت استاني فعاليت مي‌كنند، اظهار اميدواري كرد: روز به روز به بهره‌گيري بيشتراز اين شعار بپردازيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص بودجه‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي گفت: بيش از 90 درصد بودجه جهاد دانشگاهي از طريق آموزش و پژوهش و فروش خدمات تخصصي جهاد به دست مي‌آيد و افتخار ما اين است كه دستمان در جيب خودمان است.
وي با اشاره به اين مطلب که ‌نقش جهاد دراين خصوص، فراخوان پژوهش است و موسسه‌اي براي فروش خدمات پژوهشي مي‌باشيم ؛ افزود: آمادگي پذيرش هرگونه ايده و پژوهشي براي عملي کردن آن با بررسي‌ها و مناسبات و ضوابط جهاد دانشگاهي را داريم.
وي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران در خصوص مشكلات فني سايت ايسنا و خط مشي سياسي آن گفت: ايسنا - منطقه يزد يكي از سايتهاي وابسته به ايسنا كشور است و بعضا بعضي از نابسامانيها و ضعف‌ها مربوط به ايسنا تهران و نرم افزار آن است، زيرا ما دسترسي كليه اختيارات آن را نداريم و گاهي نيز به ضعف ارتباطات در استان بر مي‌گردد.
وي تصريح كرد‌: با تشكيل تيمي در خصوص رفع مشكلات فني از ابتداي سال جاري سعي در رفع مشكلات آن داريم.
مهندس شرافت ادامه داد: ‌در خصوص نحوه پوشش اخبار استان و خط مشي ايسنا بايستي گفت، فارغ از عرصه‌هاي سياسي به دنبال بازگويي حقايق و حفظ منافع استان كه بعضا بازيچه‌ي برخي صحبتها قرار مي‌گيرد، هستيم و تاكنون خبري را به اين دليل كه به نفع يا ضرر كسي است كار نكرده‌ايم؛ بلكه با مصلحت استان در ارسال اخبار مد نظر قرار خواهد گرفت.
وي در واكنش به سئوال يكي از خبرنگاران مبني بر برخي از مصاحبه‌هاي ايسنا با مديران دولت فعلي و قبلي خاطر نشان ساخت: مردم حق دارند بدانند مدير فعلي و مدير قبلي،‌ كارشناس فعلي و كارشناس قبلي در مورد مسائل پيش‌روي استان چه نظري دارند، با اين وجود ادعايي نداشته و هر اشتباهي را خاضعانه مي‌پذيريم.
وي همچنين با بيان اين مطلب که جهاد دانشگاهي وسيع‌ترين شبكه تحقيقاتي غير دولتي با 13 پژوهشكده و 90 گروه پژوهشي مي‌باشد؛ اظهار داشت: با توجه به جمعيت زياد دانشگاهي و تعداد دانشگاههاي استان و در جهت تكميل منابع انساني ارائه خدمات جهاد دانشگاهي مي‌تواند بسيار ره گشا و كارگشا باشد.
رئيس جهاد دانشگاهي استان يزد در پايان اظهارداشت :آموزش، ‌پژوهش و فرهنگ سه محور اصلي جهاد دانشگاهي است و بر طبق اساس نامه‌ داراي دو رسالت اصلي تعميم و گسترش فرهنگ اسلامي و دانشگاهها وگسترش كار برد علم در جامعه مي باشد و اميدواريم عاملان خوبي براي اين دو عرصه‌ي خطير باشيد
يزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا