خانه فرخی یزدی

یزدفردا "حسین مسرت "نویسنده و پژوهشگر"دیر زمانی بود با خبر شده بودم که خانه فرخی یزدی این شاعر پر آوازه یزد در کوچه آروک روبروی حسینیه شاهزاده فاضل یزدقرار دارد.تااینکه کنگره بزرگداشت فرخی درسال ۱۳۷۸پیش آمد و قرار شد با مالک آن آقای رضا سخندان گفتگو برای خرید آن انجام شود .

اما بنا به دلایلی همچون اقامت ایشان در خارج کشور و دوری راه میسر نشد.اما همچنان در اندیشه دیدن این خانه بودم تا اینکه پس از ده سال خود آقای سخندان زنگ زد و گفت به یزد آمدم و قصد اهدای آن را دارم و با آقای دکتر محمود رشیقی فیروزآبادی .چشم پزشک نامی ایران هم صحبت کرده ام و گفته :هرجا که مسرت گفت .اهدا کن .

فردای آن روز و پس بررسی تمام جوانب. این جانب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد را بهترین جا تشخیص دادم. زیرا که با خبر شده بودم این سازمان در تهران با خرید و مرمت خانه بزرگان مانند: پروین اعتصامی و غیره سعی در نگهداری آنان دارد.

از سویی آقای سخندان هم .عزم خود را جزم کرده بود و حتی موافقت خواهرش را که مالک یک دانگ آن خانه بود. هم جلب کرده بود و با حضور نماینده قانونی اداره میراث یزد در یکی از دفاتر اسناد رسمی یزد.خانه فرخی یزدی رسما واگذار شد .

اما دریغ از یک اطلاع رسانی. دریغ از یک مراسم قدردانی از واقف.که با سن زیاد و از راه دور خود را به یزد رسانده و با طیب خاطر خانه ای را که خود و پدرش در آن زندگی کرده اند.با این آسانی وقف نماید.

آیا اگر این کار بزرگ در کشورهای دیگر شده بود. به همین سادگی از کنار آن می گذشتند؟

آیا اگر حتی در شهرهای دیگر ایران انجام شده بود .این همه بی سروصدا بود .؟بگذریم .

می دانم که بسیاری از رسانه های دیداری و شنیداری استان یزد از شنیدن این خبر شوکه می شوند و می پرسند :چرا تا به حال کسی به ما نگفته است؟

این جانب به دلیل حادثه جانسوز در گذشت پسرم. نه توانستم در روند واگذاری آن در محضر باشم .هر چند آقایان دست اندرکار میراث یزدهم مرا خبر نکردند!!! و هم نتوانستم خانه فرخی را ببینم.

امید که خبرنگاران مشتاق یزدی با پیگیری این خبر .مردم یزد را در جریان این کار قرار دهند.و نیز برخی نهادهای غیر دولتی. پیگیر راه اندازی این خانه شوند.

یادآوری:قرار بود این خانه با هزینه خود آقای سخندان بازسازی شود و آن گاه تبدیل به خانه -موزه فرخی گردد و حتی واقف قرار بود برخی وسایل شخصی فرخی را هم بدان جا اهدا کند.

نیز در یکی از اتاق ها نمایشگاهی از آثار چاپ شده فرخی نهاده شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا