مشایی .....مردی برای تمام فصول!

مجید کریمی زارچی

سرپرستی زارچ یزدفردا

یزدفردا "این روزها اگر صفحات روزنامه ای را ورق بزنید،حتماً اسم ونشانی از آقای مشایی میبیند.مردی که تا چند سال پیش آنقدرها جلب توجه نمیکرد که کسی فکر کند توی این سالها مرد شماره یک خبرساز مطبوعات بشود.
اسفندیار رحیم مشایی متولد 1339 مشاء از توابع رامسر.... در نوجوانی قرآن را را باصدای دلنشین تلاوت می‌کرد ومداحی اهل بیت را می‌گفت.18 ساله بود که انقلاب پیروز شد. در همان نوجوانی برای مردم شهر و روستا سخنرانی کرده بود، در بحبوحه انقلاب تبدیل به سخنرانی قهار و محور ‏اقدامات انقلابی شهر شد. راه‌اندازی راهپیمایی‌ها، نوشتن بیانیه‌ها و پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره)، برگزاری هیأت ‏مذهبی و مراسم خواندن دعای کمیل و ندبه از جمله فعالیت‌های او پیش و در اوایل انقلاب است.
بعد از پیروزی انقلاب تا سال84(شروع دوران اول ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد)،فعالیتهای چشمگیری داشت.رحیم مشایی که آن روزها مهندس مشایی خوانده میشد خیلی زود استعداد خود را در حیطه فعالیتهای امنیتی نشان داد وپست های حساسی را عهده دار شد.در آن روزهایی که دکتر احمدی نژاد فرماندار خوی بود ،رحیم مشایی بعنوان عضو شورای تأمین استان آذربایجان غربی فعالیت میکرد وشاید این نقطه آغازین دوستی صمیمی با دکتر احمدی نژاد بود.بعد از آن مسئولیتهای دیگری همچون مدیر كل اجتماعی وزارت كشور-مدیر شبكه رادیو پیام وشبكه رادیو تهران- معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ورییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را عهده دار بود.ایشان تا سال88بمدت 20 سال مدیریت نشریه بین المللی "سوره" را عهده دار بود.مهندس رحیم مشایی همچنین عضو هیئت مدیره موسسه (رایانه شهر) که یک موسسه فعال در زمینه علوم رایانه هست می باشد.
در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد،بواسطه پیشینه خوبی که داشت ،مسئولیتهای حساس فرهنگی را در دست گرفت واینها شروعی بود برای اینکه مشایی به شهرت برسد!البته شهرت آقای مشایی بیشتر بخاطر نظریه پردازیهایی هست که همه آنها جدید وجالب هستند.از بحث حجاب گرفته تا انرژی هسته ای و......
ایشان در دوران اول ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد سمت هایی همچون: معاون رییس‎جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری؛- رییس مركز مطالعات جهانی شدن؛جانشین رییس‎جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از كشور؛نماینده رییس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛ عضو كمیسیونهای اقتصاد و فرهنگی دولت؛,و رییس كمیته ‏عالی در مورد طرح خط لوله گاز ایران – پاكستان – هند را عهده دار شد .عملکرد قابل توجه ایشان در زمان تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی باعث شد تا نگاه انتقادی مسئولین را بسمت خود معطوف کند.
جنجالهای خبری که مشایی در این دوران بوجود آورد تا آنجا جلب نظر میکند که میتوان از آن بعنوان"داستانهای مشایی " نام برد.
موافقت با آبگیری سد سیوند،حراج سر سرباز هخامنشی، وماجرای کتیبه هخامنشی که درخارک کشف شده بوداز مسائلی بود که در زمان ریاست ایشان بر سازمان میراث فرهنگی وگردشگری بوجود آمد.البته داستان به همین ها ختم نشد ومشایی شروع به ایراد نظریه هایی جالب در زمینه های مختلف کرد. اظهاراتی همچون «دوران اسلام‌گرایی به پایان رسیده‌است، «در ایران استفاده از حجاب آزاد است و هیچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمی‌شود.»، « استفاده از رنگ سیاه مکروه‌است.»، «ملائکه مرتب در عرصه کشور در حال پرواز هستند.»، «ایران امروز با مردم امریکا و اسرائیل دوست است.» «ما مردم امریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم.» و «نام خلیج فارس و دریای پارسی از ۳۰ میلیون سال پیش به موازات شکل‌گیری تمدن‌های انسانی در منطقه موجودیت یافته‌است.» و اقداماتی همچون حضور در مجلس رقصی در ترکیه، مراسم حمل قرآن همراه با نوای دف، ادغام سازمان حج و زیارت با سازمان میراث فرهنگی گوشه‌ای از عملکرد جنجالی مشایی است. اما چیزی که باعث شد تا اعتراض عمومی را نمایان کند،اظهارات وی در مورد اسراییل بود. مردم اسرائیل را دوست خواند و با این اظهاراتش موجب برانگیخته‌شدن خشم بسیاری از کسانی شد که اسرائیل را دشمن خود می‌دانستند. در پی این ماجرا ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با امضای بیانیه‌ای خواستار برخورد جدی با وی شدند .به موازات این گونه جهت گیریها،رحیم مشایی به کمیسیون امنیت ملی فراخوانده شد تا در مورد سخنانش توضیح بدهد.در ادامه اجتماع مردمی در مقابل سازمان میراث فرهنگی باعث شد تا رهبر معظم انقلاب،در خطبه های نماز جمعه سخنان وی را کاملا اشتباه دانسته وخواستار پایان بخشیدن به این مسئله شوند.که سرانجام مشایی عذر خواهی کرد!
مشایی در دوران دوم ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد نیز از شهرت بی نصیب نماند.او در آغازین روزهای دولت دهم،از سوی دکتر احمدی نژاد بعنوان معاون اول منصوب شد ولی خیلی زود با واکنش تندی از سوی مراجع ومسئولین نظام مواجه شدو سرانجام حضرت آیت ا... خامنه ای با حکم حکومتی، این انتصاب را لغو نمودندو صلاح دولت وکشور را به عزل ایشان دانستند.
اما خیلی زود مشایی در دفتر رئیس جمهوری اطراق کرد!ورئیس دفتر شد.و این بار هم جای خودش را در صفحه اول روزنامه ها وخبرگزاریها حفظ کرد.
ماجراهای مشایی در دوسال اخیر شنیدنی هست اما بیش از همه ،دیدارهای غیر رسمی او با هنرمندان سینما،حضور در نمایشگاه هنری برخی افراد خاص! واخیرا هم اظهار نظرش درمورد مکتب ایران واسلام ،قابل توجه است.ایشان در در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان مقیم خارج از كشور گفت: هدف ما از این پس معرفی مكتب ایران است نه مكتب اسلام.واین گفته وی باعث شد تا بار دیگر انتقادات به عملکرد وی شدت بگیرد.مطهری ، نماینده مردم تهران، اظهارات مشایی را به زنگ خطری تشبیه كرد كه دلسوزان نظام بایستی به آن توجه داشته باشند.وی سخنان مشایی را شبیه به شطحیات یک صوفی دانسته که در عالم بی‌خودی مطالبی را می‌گوید که تفسیر آن را یا خودش در حالت عادی باید بگوید و یا مرید او لذا از مشایی و یا رئیس‌جمهور خواسته تا آنچه كه او شطحیات مشایی خوانده است را توضیح دهند.
روزنامه کیهان نیز اخیرا از دعوت یکی از ایرانیان خارج نشین به همایش ایرانیان مقیم خارج از كشور اشاره نمود وشخص مشایی را مسئول این موضوع دانست. هوشنگ امیر احمدی؛ ایرانی مقیم آمریکا و از دلالان برقراری رابطه با آمریکا به شمار می آید.و حضور وی در این همایش با توجه به همکاری وحضورش در برخی شبکه های تلویزیونی مخالف با نظام ،دور از ذهن بود. اما مشایی خود را تبرئه کرد! ودر پاسخ به کیهان گفت :کسانی که امیراحمدی را دعوت کرده اند قصد دارند علیه رئیس جمهور، جنگ روانی راه بیاندازند. واطلاعی از حضور وی نداشتم. همه مردم می دانند من به اندازه کافی شجاعت دارم که واقعیت را بگویم و کیهان درباره دعوت از هوشنگ امیر احمدی به من دروغ بسته است.!کیهان نیز در برابر اظهارات مشایی اقدام به چاپ دعوتنامه امیر احمدی نمود.
وبالاخره رحیم مشایی شنبه گذشته، در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و شهدای رسانه خودش را یک خبرنگار کوچک خواند وبدین ترتیب هیجدهمین مسئولیت خودش را هم اعلام کرد!شاید بتوان مشایی را بعنوان آقای شغل! ایران قلمداد کرد.چرا که بجز مسئولیت دفتر ریاست جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،سمت هایی چون: ریاست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری، مسئولیت انتصاب مدیر عامل صندوق مهر امام رضا، رئیس كارگروه زیارت و فرهنگ رضوی، عضویت در شورای فرهنگی دولت با حكم رئیس جمهور، رییس مرکز مطالعات جهانی شدن و........را در کارنامه خود دارد.
با همه این اوصاف،آنچه غیر معمول بنظر میرسد سکوت ودر برخی مواقع حمایت رئیس جمهور از عملکردهای وی می باشد.دکتر احمدی نژاد ،اردیبهشت ماه سالجاری در مقابل انتقادهایی که در مورد مشایی صورت گرفته بود در جمع دانشجویان گفت: تصورات ایجاد شده درخصوص افراد پیرامونش اغلب متأثر از فضای ناسالمی است كه از سوی مخالفان دولت به منظور تخریب بهترین یاران توسط خودی ها طراحی می شود.
براستی اینگونه معادلات عجیب سیاسی راه به کجا میبرد وچه مصلحتی در پشت پرده این روابط قرار دارد.شاید به گفته دکتر احمدی نژاد تمام اینها سوءتفاهم هایی هست که با پرسش و پاسخ های رو در رو با آقای مشایی برطرف خواهد شد وشاید هم آیندگان بنویسند که مشایی......


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا