یزدی ها ۴ سال است کسی را نکشته اند!
حسین مسرت

      یزدفردا "  در تکمیل مقاله قبلی « یزدی ها مجرم نیستند ».این گزارش از روزنامه اطلاعات سال ۱۳۵۳که با یادآوری آقای حمیدرضا امیری به دستم رسیده. عینا درج می شود:  

        به دنبال گزارش بزرگ اطلاعات درباره جنایت و انگیزه های آن در دنیا، و در حالی كه صفحات حوادث روزنامه ها هر روز خبر از جنایت تازه ای در گوشه وكنار كشور می دهد، یزد همچنان بی حادثه ترین شهر ایران است و جالب آن كه طی چهار سال اخیر، حتی یك پرونده قتل عمد در دادگستری یزد مطرح نشده است. در مقابل، دادگستری تبریز با ۲۴۰۰ شكایت و پرونده قضایی در هر ماه، بعد از تهران، پر حادثه ترین منطقه ایران بشمار می رود.

       خبرنگاران اطلاعات در چند شهرستان با مطالعه و بررسی هزاران پرونده مربوط به جرائم مختلف جنحه به نتایج شگفتی آوری دست یافته اند.

      خبرنگار ما در یزد كه سه روز متوالی به بررسی پرونده های دادگستری این استان پرداخته است، طبق یك محاسبه جالب به این نتیجه رسیده كه طی یك ماه گذشته با توجه به سیصد هزار نفر جمعیت یزد، به نسبت هر بیست هزار نفر. فقط برای یك نفر، كیفر خواست صادر شده است. به طور دقیق تر اگر بخواهیم این آمار و ارقام را بررسی كنیم باید بگوئیم هر ماه به طور متوسط، فقط برای ۱۵۰ پرونده در دادگستری یزد كیفر خواست صادر می شود و بقیه پرونده ها غیر قابل تعقیب اعلام می شود.

مجرمین غیر بومی

      نكته جالب دیگری كه مورد بررسی خبرنگار ما در یزد قرار گرفته این است كه: نود درصد مجرمین یزد، اهل این منطقه نیستند و غیر بومی هستند!

         برای مثال می توان از تعداد زندانیان زندان شهربانی یزد یاد كرد كه تعداد آن ها حدود ۸۰ نفر است. همه این زندانیان ، اهل شهرستان مشهد، شیراز و اصفهانند كه به علت خالی بودن زندان شهربانی یزد، به این زندان انتقال یافته اند.

      و اگر بخواهیم در مقایسه با تبریز که پر حادثه ترین شهرستان ایران است برآئیم، باید خاطر نشان سازیم که هر ماه به طور متوسط ۵۰۰ نفر تحویل زندان شهربانی تبریز می شوند و فقط در یک ماه گذشته ۴۵۰ کیفر خواست توسط دادگستری تبریز صادر شده است که این میزان با توجه به تعداد کیفر خواست های صادره در یزد .رقم تکان دهنده ای است.

چک بی محل

       به طور کلی، صدور چک بی محل ـــ که منجر به شکایت و صدور حکم جلب می شود ــ بیشترین تعداد پرونده های دادگستری ایران را تشکیل می دهد.

    در حالی که ترک انفاق و حوادث ناشی از رانندگی، مهمترین جرائم یزدی هاست.

     بررسی خبرنگار ما نشان می دهد که اصولاً وقتی بازار "یزد" دچار رکود می شود، تعداد پرونده های مربوط به صدور چک بی محل نیز فزونی می گیرد. همین بررسی نشان می دهد که وجود تعداد زیادی موتور سیکلت و دوچرخه در یزد علت اصلی حوادث رانندگی و در نتیجه طرح پرونده در مراجع قضایی است.

نقل از روزنامه اطّلاعات؛ نوزدهم آبان ۱۳۵۳ شمسی

(باسپاس فراوان از جناب آقای حمیدرضا امیری .مدیر وبلا گ کوچه آشتی کنان برای یادآوری آن )

 یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا