ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد : 6

آبان ، ماه فرهنگی استان یزد در كشور

امیر ترقی نژاد
قرار است در آبان ماه سالجاری جشنواره ها و برنامه های متعدد فرهنگی در استان یزد برگزار شود به همین منظور سرآغاز مهمترین برنامه های فرهنگی و هنری استان در این ماه كلید خورده است.


جشنواره ملی خوشنویسی رضوی یكی از این برنامه هاست ؛ این جشنواره در دهه كرامت متفاوت تر و آنطور كه مسئولین اجرایی آن بیان كرده اند، خلاقانه تر از سالهای گذشته برپا شود .
برگزاری مسابقه خوشنویسی رضوی در مدارس راهنمایی استان یزد ، اجرای مراسم افتتاحیه در فضای باز و ملبس شدن كادر اجرایی جشنواره به لباس خادمان امام رضا(ع) با عنوان خادمان فرهنگی آن امام ، چاپ كتاب نفیس حاوی آثار هفت دوره جشنواره و برگزاری نمایشگاه آثارخوشنویسی رضوی دوره هشتم در مراكز استان ها از مهمترین برنامه های این دوره جشنواره خوشنویسی رضوی یزد است .
امسال همچنین باهمكاری مشترك دبیرخانه دائمی جشنواره ملی خوشنویسی رضوی و نهادهای فرهنگی استان یزد كتاب نفیسی از آثار هفت دوره جشنواره به چاپ خواهد رسید.
این كتاب با هدف ماندگاری و مانایی آثار دوره های پیشین و جذب بیشتر مخاطبین به این جشنواره چاپ و منتشرخواهد شد.
تیراژ 2هزار نسخه ای این اثر هم از نظر شكل و ساختار و هم از نظر محتوا برای هنرمندان خوشنویسی تاثیرگذار خواهد بود.
عالیشوندی درباره چاپ این كتاب با بیان اینكه كتاب آثار جشنواره خوشنویسی رضوی برای استان یزد سرمایه ارزشمندی است، می گوید: این اثر نفیس را می توان بعنوان یك هدیه فرهنگی ، حاصل تلاش هنرمندان هفت دوره جشنواره خوشنویسی رضوی یزد به میهمانان خارج از استان اهدا نمود.
دبیر جشنواره ملی خوشنویسی رضوی یزد در ادامه از مردمی تر شدن این جشنواره خبر می داده و تصریح می كند: طبق فرمایش ریاست جمهوری در اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) باید این جشنواره را بین مردم برد تا اقشارجامعه امكان بهره برداری بیشتری از این جشنواره داشته باشند كه در این راستا یكی از برنامه های دبیرخانه دائمی تغییر در شكل برگزاری هشتمین دوره جشنواره است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد استان یزد با اشاره به اینكه جهت محقق شدن این هدف برنامه افتتاحیه جشنواره در فضای باز برگزار می شود ،می افزاید: برنامه افتتاحیه در حسینیه امیرچخماق یزد اجرا خواهد شد و امیدواریم در این روز تمامی عوامل اجرایی جشنواره امام رضا (ع) ملبس به لباس خادمین امام رضا(ع) شوند.
وی می افزاید: همچنین درنظر داریم در این برنامه از گروه نقاره زنی امام رضا(ع) دعوت كنیم تا با استقرار در حسینیه و برگزاری مراسم نقاره زنی این روز را در ذهن مردم شهر یزد ماندگار كنند.
برگزاری مسابقه خوشنویسی رضوی در سطح مدارس مقطع راهنمایی استان با هدف معطوف ساختن خانواده ها به این رویداد مهم در استان و جریان فرهنگ رضوی در بین مردم از دیگر برنامه های جشنواره خوشنویسی رضوی یزد است.
عالیشوندی درباره هدف از برگزاری مسابقه مذكور می گوید: با اجرای این مسابقه در سطح مدارس راهنمایی استان علاوه بر معطوف ساختن توجه خانواده های نوجوانان به این رویداد فرهنگی هنری مهم ، درباره فرهنگ رضوی نیز جریان و مكتب ایجاد خواهیم كرد.
چند وقت پیش هم محمدرضا فلاح زاده استاندار یزد پیشنهاد داد كه از شهدای خوشنویس كشور در هشتمین دوره جشنواره ملی خوشنویسی رضوی یزد مراسم تجلیل برگزار گردد.
حسین دشتی دبیر اجرایی این جشنواره در این خصوص می گوید: نحوه تجلیل از هنرمندان شهید خوشنویس دارای مدرك ممتاز و بالاتر، جمع آوری اطلاعات مربوط به اساتید مرحوم سراسر كشور در سه دهه گذشته و تدارك مراسم گرامیداشت برخی از آنها در دست بررسی است تا با منزلتی در خور و مناسب انجام شود.
وی می افزاید: بر این اساس دبیرخانه جشنواره متقبل شد كه پیگیری های لازم را در راستای عملی كردن این دو پیشنهاد انجام دهد .
دبیر این جشنواره با اشاره به برپایی جشنواره خوشنویسی رضوی در آبان ماه سالجاری در یزد می گوید : سطح جوایز این جشنواره در سالجاری ارتقاء و افزایش یافته است .
محمود عالیشوندی افزایش جوایز هشتمین جشنواره ملی رضوی در ارتقای سطح جشنواره راموثر می داند و می افزاید:به همین دلیل امسال تصمیم گرفته شد در سطح جوایز افزایش چشمگیری صورت بگیرد.
وی می گوید: در سال آینده نیز جوایز معنوی نظیر سفر حج و عتبات عالیات در كنار جوایز مادی به برگزیدگان جشنواره های داخلی تعلق خواهد گرفت.
عالیشوندی با اشاره به اینكه در راستای غنی سازی بخش محتوایی جشنواره ، امسال بخش ویژه اساتید در كنار بخش مسابقه برگزار می شود ،تاكید می كند : براین اساس تمامی استادان خوشنویسی كشور برای حضور در این بخش دعوت خواهند شد.
دبیر اجرایی جشنواره ملی خوشنویسی رضوی یزد هم از انتخاب بانوان شایسته تقدیر در دوره هشتم این جشنواره خبر می دهدومی گوید: نگاه ویژه به آثار بانوان خوشنویس با هدف حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری بانوان صورت می گیرد .
حسین دشتی با اشاره به تجلیل از بانوان خوشنویس در هشتمین دوره جشنواره ملی خوشنویسی رضوی یزد تصریح می كند: مراسم مذكور در این دوره با برنامه ریزی اختصاصی و مدون تر و توجه به ویژگیهای هنری و حضور فزاینده زنان خوشنویس در سه دهه گذشته ،انجام خواهد شد.
وی با بیان رو به افزایش بودن شركت بانوان در دوره های متوالی این جشنواره و دیگر جشنواره های خوشنویسی سراسر كشور و احراز مقام های برتر اظهار امیدواری می كند كه استقبال بانوان در این عرصه همچنان سیر صعودی خود را طی كند .
معاون اداری و مالی فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد از اختصاص 150 میلیون تومان از محل اعتبارات فرهنگی استان به جشنواره ملی خوشنویسی رضوی خبر می دهد و می گوید: این اعتبار در اختیار استانداری و معاونت سیاسی امنیتی استاندار است كه 50 میلیون آن جهت امور مربوط به جشنواره در سال گذشته و 100 میلیون به هزینه های جشنواره دوره هشتم اختصاص خواهد یافت.
وی اظهار امیدواری می كند كه با توجه به فرصت كم باقی مانده تا برگزاری افتتاحیه این اعتبار در اولین فرصت جذب و در بخش های مختلف جشنواره هزینه شود.
اسعدی با اشاره به اینكه افزایش اعتبارات جشنواره در برگزاری سطح كیفی آن مؤثر خواهد بود ، خاطرنشان می كند: این اعتبار بر اساس درخواست دبیر در بخش های مختلف جشنواره و برنامه ها و ابتكاراتی كه امسال ارائه خواهد شد ، توزیع می شود.
هشتمین جشنواره ملی خشنویسی رضوی یزد امسال همزمان با دهه كرامت برپامی شود و علاقه مندان خوشنویسی تا نیمه دوم شهریورماه فرصت دارند آثار خود رابا موضوع امام رضا(ع)به دبیرخانه جشنواره كه در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان یزد واقع است ارسال نمایند.

**جشنواره ملی هنرهای صنایع دستی با مضامین قرآنی
جشنواره ملی هنرهای صنایع دستی با مضامین قرآنی یكی دیگر از جشنواره هایی است كه امسال برای اولین بار در استان یزد در آبان ماه برگزار می شود.
هادی ورشویی رییس اداره امور هنری ارشاد اسلامی یزد اظهار می دارد: این جشنواره در 5 رشته : منبت، سفال، معرق ،تابلو فرش و قلم زنی میزبان علاقه مندان خواهدبود.
این جشنواره با همكاری ارشاد اسلامی یزدو مركز ترویج فعالیت های قرآنی وزارت ارشاد برپا خواهد شد.

**بیستمین جشنواره تئاتر استانی
اما از حوزه تجسمی كه عبور كنیم امسال فصل تئاتریها هم خواهد بود. برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر استانی در آبان ماه امسال با شور و هیجان بیشتری برگزار می گردد .
عباس ملازینلی عضواصلی انجمن نمایش استان یزد می گوید: 49 اثر مورد تائید هیات بازخوانی قرار گرفته كه نسبت به سالهای گذشته رشد فزاینده ای را نشان می دهد.
به اعتقاد وی، در حال حاضر مشكل كمبود سالن نمایش برای تمرین به مهمترین دغدغه گروه های نمایشی قرار گرفته است .

**جشنواره بین المللی فیلم كوتاه
جشنواره بین المللی فیلم كوتاه شاید افق تازه ای برای فیلم سازان و حتی سینما داران یزدی می باشد.
فهیمه سهیلی راد رییس اداره سینمای فرهنگ وارشاد اسلامی یزد می افزاید: این جشنواره كه اواخر آبان ماه سالجاری برگزار می گردد برای اولین باری خواهد بود كه یزدیها برگزاری چنین جشنواره ای را میزبانی خواهد نمود . وی می گوید:اكران فیلم های بین المللی در یزد به طور حتم می تواند تجربه موفقی برای هنرجویان ، فیلم سازان و علاقه مندان به این رشته هنری باشد.
جشنواره بین المللی فیلم كوتاه از 28 آبان تا سوم آذر ماه امسال در یزد برگزار می شود.
تاكنون 4 هزار فیلم به این جشنواره ارسال شده كه پیش بینی می شود 300 تا 400 فیلم در بخش ملی به این جشنواره ارسال شود.

**هفته هنر استان یزد در فرهنگسرای نیاوران تهران
اما خوشحال كننده تر از همه این برنامه ها،خبری بود كه حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد چند وقت پیش به یزد اعلام كرد. برگزاری هفته هنر استان یزد در فرهنگسرای نیاوران تهران در آبان ماه كه می تواند رویدادی باشد برای معرفی هنرمندان یزدی در كشور و اینكه آنها در این برنامه خودی نشان دهند.
گزارش از :امیر ترقی نژاد -ایرنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا