ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(53):

بیانیه هیئت داوران بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد


یزدفردا "هیئت داوران بیستمین جشنواره تئاتر استانی یزد در اختتامیه جشنواره بیانیه ای به شرح زیر صادر و.قرائت نمودند .

هیات داوران پس از ارزیابی دوازده اثر نمایشی جشنواره بیستم استان یزد بیانیه خود را در چند بخش به شرح زیر اعلام کرد

الف : گمان ها

* گمان می کردیم در استان یزد همچون برخی از استانها گفتگوی هنرمندان تئاتر همچنان پیرامون موضوع تکراری اما واقعی و پراهمیت عدم حمایت مسئولان خلاصه شود که از جانب اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان جشنواره بسیار شنیدم که با افتخار از حمایت های مسئولان مربوطه خود سخن به میان می آورند.
* گمان می کردیم در استان یزد همچون برخی استانها وعده ها انجام ناشدنی است و آمارها باورنکردنی اما بررسی ها نشان داد در این استان وعده ها در کنار تبلیغات به عمل های موثر بدل شد و آمارهایی مرتبط با تئاتر واقعی هستند.
* گمان می کردیم در این استان مسئولان فقط در مراسم افتتاحیه و اختتامیه حضور می یابند اما حضور صمیمانه و مستمر مسئولان محترم اداره کل و پرهیجان مخاطبان یا وسیعتر از برنامه های جشنواره عزممان را نسبت به اجرای عمومی آثارنمایشی در این استان راسخ تر کرد.

ب : انتظارها

- انتظار داشتیم در این استان حمایت های مالی و معنوی منجر به بروز خلاقیت های نهفته در تئاتر استان شود .انتظارات برآورده نشد اما همچنان بر استمرار حمایت های مالی تاکید داریم .

- انتظار داشتیم در استان یزد به دلیل تحصیل کرده هنر نمایش و علاقه مندان بر تعداد این هنر ، مطالعات علمی و کشف راه های تازه به منظور ایجاد ارتباط بامخاطب سرلوحه فعالیت ها و تولیدات تئاتر قرار گیرد اما شاهد بودیم در بعضی موارد رجوع به آثار تکراری و فاقد طراوت و تازگی منجر به تقلید ناشیانه از نمونه های ناموفق تئاتر و رسانه های دیداری دیگر شده است .

ج : تاسف ها

- متاسفیم که در استان یزد دیدیم و شنیدیم که یکی از بهترین ها و مناسبت ترین سالن های تئاتر ایران و نه فقط یزد تغییر شغل و کاربری از نمایش داده است متاسفیم که در این استان دیدیم و شنیدیم که موی سپیدان عرصه نمایش به دلیل دوربین حاضران و شرکت کنندگان جشنواره نبودند و تجربه جوانترها را از نزدیک نمی گیرند.

ر: امیدها

* امیدواریم به جدی مقوله تشکیل و ساماندهی کانون های مختلف نمایش استان که اتفاقی است تعیین کننده و سرنوشت ساز.
* امیدواریم به شکل گیری نگاه صحیح حرفه ای به تئاتر و ساماندهی اقتصاد از راه تشکیل گروه های تئاتر در استان
* امیدواریم به برگزاری جدی دوره های آموزش تئاتر و آسیب شناسی وضعیت تئاتر استان پس از پایان جشنواره

هـ .: پیشنهادات

* جدی گرفتن مقوله نقد و مهم دانستن تاثیر آن این حوزه در اعتلای تئاتر استان
* انتخاب متونی با ساختار منسجم و علمی و کسب تجربه در زمینه هدایت درست بیانگر
* اصلاح اجراها و اجرای عمومی این آثار برای مخاطب عام
* پیشنهاد می کنیم کسب آموزش لازم برای تکامل رسانده ایده های بکر و خلاقانه هنرمندان استان
* و سپاسگزاریم از تمام مسئولان ، هنرمندان ، نیروهای تلاشگر ستاد برگزار ی جشنواره واز همه مهمتر تماشاگران خونگرم و همراه این جشنواره که بدون حضور آنان دیگر حضورهاست بی معنا ...

و در پایان ...

دوستان ، هنرمندان و همکاران

نه جشنواره پایان جهان است و نه داوری معیار نهایی سنجش شما ، شما در برخورد مخاطب عام و خاص خود داوری خواهید شد. آن زمان که مخاطب را صادقانه باور کنید.

همه با هم به سوی ساختن دنیایی سرشار از زیباییها گام برمی داریم . اما فقط دنیای کسانی از ما زیباتر خواهد بود که وسیع تر و عمیق تر بیندیشند.


یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا