محكوميت سخنان توهين آميز پاپ درمورد اسلام

اظهارات پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان، در مورد مسلمانان که به عقيده برخی در ضديت با دين اسلام بيان شده، انتقادات رو به افزايشی را در ميان تعدادی از کشورهای اسلامی موجب شده است.

به گزارش بي بي سي، پاپ روز سه شنبه (12 سپتامبر)، در جريان سفر يک هفته ای خود به آلمان سخنانی بيان کرد که ظاهرا مفهوم جهاد در اسلام را زير سوال برده است.


وی در نطق خود در دانشگاه "رگنزبورگ" آلمان از يک امپراتور مسيحی قرن چهاردهم (مانوئل دوم قسطنطنيه) نقل کرده که به يک مسافر ايرانی گفته است که پيامبر اسلام برای جهان ارمغانی جز خشونت نداشته است.


پاپ در نطق پايان سفر شش روزه خود به آلمان به نقل از اين امپراتور دوره بيزانس گفته است: "پيامبر اسلام برای جهان فقط شرارت و اعمال غيرانسانی به ارمغان آورده و از جمله دستور داده که دين را با زبان شمشير گسترش دهيد."


جاويد احمد گامدی، از روحانيون ارشد مسلمان پاکستان، اظهارات پاپ بنديکت شانزدهم را غيرمسئولانه خوانده و تاکيد داشته است که مفهوم جهاد از ديد اسلام اين نيست که دين را بايد با قدرت شمشير گسترش داد.


گزارشگر بی بی سی می گويد يکی از روزنامه های ترکيه نوشته است که پاپ از اين امپراتور قرن چهاردهم ميلادی به عنوان وسيله ای برای ابراز نظرات شخصی خود استفاده کرده است.


پليس در کشمير تحت کنترل هند روزنامه هايی را که متن سخنرانی پاپ را منتشر کرده بود، جمع آوری کرده است تا از بروز هرگونه تنش در اين منطقه مورد مناقشه پيشگيری کند.


در ترکيه، "علی بارداک اوغلو"، رييس سازمان امور ديانت اين کشور، گفت که اظهارات رهبر کاتوليک های جهان خصمانه بوده و از وی خواست تا از مسلمانان جهان عذرخواهی کند.


وی گفت "اميدوار است که اظهارات پاپ منعکس کننده نفرت قلبی وی از اسلام نباشد.


فردريکو لومباردی، يکی از سخنگويان واتيکان، مقر حکومتی رهبر کاتوليک های جهان، گفت به نظر وی منظور پاپ از ابراز اين اظهارات انتقاد از اسلام نبوده است؛ اين اظهارات يادآور اين موضوع بوده است که اگر فردی از مذهب تعبير خشونت آميز داشته باشد، در واقع با ذات پروردگار در تضاد بوده است.


پاپ قرار است در ماه نوامبر از ترکيه ديدن کند.

سازمان امور ديانت تركيه سخنان "پاپ بنديكت شانزدهم" رهبر كاتوليكهاي جهان در معرفي دين اسلام به عنوان "دين خشونت" را محكوم كرد.


به گزارش ايرنا و به نقل از آناتولي "علي بارداك اوغلو" سخنان "پاپ" در مورد دين اسلام و پيامبر گرامي اسلام را "موجب نگراني و تاسف آور" ارزيابي و محكوم كرد.


به نوشته رسانه‌هاي تركيه "پاپ" در سفر خود به آلمان در يك سخنراني گفته است: "فكر جهاد در اسلام، ناشي از خشونت است و مغاير با روش الهي و دور از منطق است."

رييس سازمان امور ديانت تركيه در واكنش به اين سخنان "پاپ" گفت: "اين گونه بيانات براي صلح جهاني و دنياي مسيحيت، موجب نگراني و تاسف است." وي افزود: "اگر اين سخنان بيانگر كينه توزي و خصومت دروني پاپ باشد، جهان با وضعيت وخيمتري روبه‌رو است."

رييس سازمان امور ديانت تركيه گفت: "پاپ بايد هر چه سريعتر از مسلمانان عذرخواهي كرده و حرف خود را پس بگيرد."

بارداك اوغلو اضافه كرد: "غرب همواره در ارزيابي از دين اسلام و پيامبر گرامي مغرضانه و غير واقع بينانه عمل كرده است."

از سوي ديگر "احمد آكسو" رييس سنديكاي كاركنان دولت تركيه روز پنجشنبه طي اطلاعيه‌اي با محكوم كردن سخنان "پاپ" گفت: "آقاي "پاپ گويا قصد دارد دوران قرون وسطايي و وحشيگري را به جهان باز گرداند."

وي اضافه كرد: "به پاپ توصيه مي‌كنيم كه قرآن كريم و آثار مشاهير اسلامي را مطالعه كند و مطمئن هستيم كه در صورت مطالعه از سخنان خود شرمگين شده و از مسلمانان عذرخواهي خواهد كرد."


                              يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا