وزير علوم در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف استان یزد:
اساسنامه جدید دانشگاه‌های غیرانتفاعی به‌ زودی ابلاغ می‌شود (سفر سوم رییس جمهور به یزد (97))

یزدفردا "در اساسنامه جدید دانشگاه‌های غیرانتفاعی ،مالکیت اموال دانشگاه در صورت انحلال به مؤسس آن برمی‌گردد؛همچنین در صورت تأمین زیرساخت از سوی دانشگاه‌های غیرانتفاعی، با وام مناسب از آنها به ‌خوبی حمایت می‌کنیم

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت :اساسنامه جدید دانشگاه‌های غیرانتفاعی به‌ زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا،کامران دانشجو ، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف استان یزد، گفت: سنگ بنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی از اول غلط گذاشته شده است، این که پنج یا ده استاد خواسته باشند با جمع پس‌اندازهای خود تأمین سرمایه کنند، نمی‌شود دانشگاه تأسیس کرد.

وی ضمن تأیید سخنان نماینده مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی استان یزد که برخی از معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دنیا در زمره دانشگاه‌های خصوصی و غیردولتی هستند، اضافه کرد: البته از سوی دیگر در هیچ کشوری هم نزدیک به سیصد دانشگاه خصوصی نمی‌بینید.

وی در ادامه افزود :برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی بنیان و شالوده‌ محکمی ندارند

وی با بیان این که برخی از این مؤسسات بنیان و شالوده‌ محکمی ندارند، تاکید کرد: هر دانشگاهی که شاخصهای زیر ساختی را نداشته باشد، بسته می شود.

وزیرعلوم خطاب به دانشگاهیان افزود: برای تأسیس یک دانشگاه، غیر از هسته علمی که مغز افزاری است، لازم است از اشخاص سرمایه گذار نیز برای این امر استفاده شود تا دانشگاه با بنیان قوی ایجاد گردد و در این شرایط خواهید دید مردم نیز استقبال مناسبی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی نشان خواهند داد، چرا که خانواده‌های ما همه طرفدار و مشتاق آموزش با کیفیت برای فرزندان خود هستند.

اساسنامه جدید دانشگاه‌های غیرانتفاعی به‌زودی ابلاغ می‌شود

وی با اشاره به اینکه در اساسنامه‌ کنونی این دانشگاه‌ها، در صورتی که دانشگاه به هر دلیل منحل شود، اموال آن به تصرف دولت درمی‌آید، خاطرنشان کرد: به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در مؤسسات غیر انتفاعی، اساسنامه جدید دانشگاه‌های غیرانتفاعی به‌زودی ابلاغ می‌شود که براساس آن، مالکیت اموال دانشگاه در صورت انحلال به مؤسس آن برمی‌گردد.

در صورت تأمین زیرساخت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، با وام مناسب از آنها حمایت می‌کنیم

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: در صورت تأمین زیرساخت از سوی دانشگاه‌های غیرانتفاعی، با وام مناسب از آنها به ‌خوبی حمایت می‌کنیم.

دانشجو به راهکار تجمیع مؤسسات متعدد و کوچک کنونی آموزش عالی غیرانتفاعی اشاره کرد و افزود: با تجمیع برخی از موسسات کوچک آموزش عالی غیرانتفاعی می توان سرمایه مناسب را برای فراهم ساختن زیرساخت‌ها جمع کرد و آنگاه از دولت تقاضای هرگونه حمایتی را داشت.

وی ادامه داد: اگر تجمیع مناسبی صورت گیرد می‌توانیم بین ده تا پانزده دانشگاه غیرانتفاعی بزرگ و معتبر در کشور داشته باشیم که امکان رقابت با دانشگاه‌های خوب دیگر را خواهند داشت.

آموزه‌های دینی ما اختلاط در دانشگاه‌ها را نمی پذیرد

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آموزه‌های دینی ما اختلاط در دانشگاه‌ها را نمی پذیرد، گفت: سرباز امام زمان، عالم ملکوتی است، یعنی باید دانشگاه عالمی تربیت کند که ملکوتی و سرباز امام زمان باشد. اختلاف دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارج کشور یک اختلاف شکلی نیست؛ بلکه هدف ما علمی الهی است اما هدف آنها فقط علمی است.

وی ادامه داد: شاخص‌هایی در وزارت علوم تدوین می شود که در آن هر دو مورد علم و ایمان تجلی داشته باشد و دانشگاه‌ها را با این شاخص ارزش گذاری می کنیم.وی در ادامه افزود : اگر علم تنها ارزش داشت این استبداد و ظلم که توسط کشورهای به اصطلاح متمدن و علمی به دنیا تحمیل شده، مردم جهان را خسته نکرده بود.

دانشجو با اشاره به بیانات امام راحل مبنی بر این که دانشگاه مبداء همه تحولات است، تاکید کرد: دانشگاهی که علاوه بر علم، بر مسائل فرهنگی و دینی پایبند باشد، علوم انسانی مقصد را مشخص می‌کند و سایر علوم در رسیدن به این مقصد باید کار کنند و همدلی، خودباوری و عدالت محوری در دستور کار قرار گیرد.

وزارت علوم از بومی گزینی حمایت می کند

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها برای تامین هیات علمی باید از طریق وزارت علوم اقدام کنند و هیچ دانشگاهی حق گرفتن هیات علمی خارج از این روش را ندارد.

وزیرعلوم در پایان گفت: در آموزه‌های دینی ما محور خانواده است و خوابگاه دانشجویی با این اصل منافات دارد، پس مسئولین دانشگاه، دانشگاه هایشان را به سمت بومی شدن سوق دهند و وزارتخانه نیز از بومی گزینی حمایت می کند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا