رييس سازمان ميراث فرهنگي کشوردردیدار با کارکنان میراث استان یزد
شهر يزد را مينياتوري از بافت تاريخي گردشگري ايران توصيف کرد (سفر سوم رییس جمهور به یزد (109))

به گفته رييس سازمان ميراث فرهنگي کشورمان، پيوند ميان گردشگري و ميراث‌فرهنگي به طور کامل در شهر يزد قابل مشاهده است.

سرویس خبر"روابط عمومی: رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در دور سوم سفر هيأت دولت به استان يزد با کارمندان اين اداره کل ديدار کرد.

"حميد بقايي" شهر يزد را مينياتوري از بافت تاريخي گردشگري ايران توصيف کرد و گفت: فضاي تاريخي استان يزد در حد خود بي نظير است.

وي با اشاره به وجود نمونه‌هاي از سبک و سياق بافت تاريخي يزد در سمرقند( آسياي مرکزي)، افزود: ريشه‌هاي اين سبک و سياق يزدي و کاشاني است.

اين مقام مسوول با بيان اين‌که پيوند ميان گردشگري و ميراث فرهنگي به طور کامل در شهر يزد قابل مشاهده است، بيان داشت: پيوند اين دو حوزه بزرگ به ويژه در هتل‌ها و اقامت‌ها حاصل شده است.

وي به آغاز سياستي جديد در حوزه ميراث فرهنگي اشاره کرد و گفت: شهر يزد در اين زمينه مي‌تواند الگو و نمونه شايسته‌اي باشد.

"بقايي" از آمار 30 هزار اثر ثبتي در کشور خبر داد و گفت: اگر به طور متوسط هرکدام سالانه يک صد ميليون هزينه داشته باشد رقم حاصله در مقابل بودجه مرمتي در نظر گرفته شده بسيار ناچيز است و خواستار مشاركت فعال سازمان‌ها و دستگاه‌ها و بخش خصوصي شد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي کشورمان ارائه کاربري مناسب و در خور را پس از حفظ و مرمت بناها از مهمترين مباحث عنوان کرد که بتواند پاسخگوي سوال و نياز مردم باشد.

معاون رييس جمهور و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشورمان سياست واگذاري امور و تقسيم فعاليت‌ها و بهينه کردن در حوزه ميراث فرهنگي را از اولويت کاري سازمان معرفي کرد و گفت: مشارکت مردمي و بخش خصوصي در اولويت براي نجات ميراث فرهنگي کشور است.

"بهرام رضايي" نيز در اين ديدار به ارائه گزارشي از عملكرد حوزه‌هاي مختلف ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان پرداخت.

وي گفت: ميراث فرهنگي استان يزد از ويژگي‌هاي منحصر به فردي برخوردار است که با ويژگي‌هاي اقليمي خاص و مردمان سخت کوش و تلاش‌گر در تعامل با طبيعت توانسته آثار ويژه‌اي را خلق کنند.

اين مقام مسوول از انجام عمليات مرمت 251 اثر تاريخي در يک سال گذشته و يک هزار و 90 اثر تاريخي در چهار سال گذشته با مشارکت مردم، مالکان و دولت خبر داد و گفت: پرونده 100خانه تاريخي جهت احياي خانه‌هاي تاريخي با مشاركت مالكان و بهره‌برداران به معاونت ميراث فرهنگي کشور به منظور برنامه‌ريزي و تأمين اعتبار مورد نياز ارسال شده است.

وي افزود : از ميان يک هزار و 483 اثر ثبت شده يزد ، يک هزار و 460 اثر غيرمنقول، هفت اثر طبيعي چون سرو ابرکوه، پنج اثر منقول و شش مورد به آثار ناملموس متعلق است.

"رضايي" با اشاره به نامزد شدن دو باغ ايراني دولت آباد و پهلوان پور و دو مسجد فهرج و مسجد جامع يزد براي ثبت در فهرست ميراث جهاني، بيان داشت: مهمترين مصوبات استان يزد مربوط به سفر مقام معظم رهبري به ويژه در حوزه ميراث فرهنگي بود که 10ميليارد تومان در سال 87-88 اعتبار اختصاص يافت.

اين مقام مسئول از ديگر اقدامات به آموزش و تجهيز کارگاه‌هاي هنرآموزان و صنعتگران صنايع دستي براي جلوگيري از منسوخ شدن رشته‌هاي صنايع دستي و احياي رشته‌هاي بومي از جمله ترمه بافي و کاربافي اشاره کرد و بيان داشت: همچنين رشته‌هاي دارايي، ترمه يزد، زيلو ميبد، منبت و نمدمالي ابرکوه مستندسازي شده‌اند.

"رضايي" با اشاره به ساماندهي سه رشته اصيل اين منطقه چون زيورآلات، کار با چوب و بافته‌هاي داري، خاطرنشان کرد: 295هنرمند به منظور دريافت گواهي مهارت براي بهره مندي از تسهيلات تأمين اجتماعي به سازمان فني و حرفه‌اي معرفي شده‌اند.

"رضايي" به تهيه و توليد بيش از يک ميليون و 500هزار نسخه اقلام فرهنگي در سال گذشته و 355هزار215 نسخه اقلام فرهنگي در سال جاري اشاره کرد.

وي با اشاره به تهيه و پخش بيش از 30ساعت فيلم معرفي جاذبه‌هاي استان از شبکه‌هاي مختلف داخلي و برون مرزي، بيان داشت: 44منطقه گردشگري، 50 روستاي هدف گردشگري، سه شهر نمونه گردشگري و 46مجموعه خدماتي، رفاهي، اقامتي و بهداشتي در قالب مصوبات رييس جمهور در دور اول و دوم مصوب شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا