به همه ی خواسته های فرزندانمان پاسخ مثبت ندهیم

حجت الاسلام احمد نباتی


سرویس مقالات و یادداشت ها : احمد نباتی»::توجه دقیق به خواسته­ های فرزندانمان، نشانه­ ی عمق محبت ما به آنهاست. وقتی فرزندان ما به چیزی نیاز دارند و ما با طیب نفس آن را در اختیارشان قرار می­دهیم، در واقع به آنها شخصیت داده و تکریمشان کرده­ ایم . به همین جهت است که آنها از این رفتار ما به خود می­بالند و احساس غرور می­کنند.


باید دقت داشته باشیم که وقتی فرزندانمان خواسته ­هایی دارند، با بی اعتنایی از کنار خواسته­ های آنها نگذریم. بلکه اگر خواسته ­ی آنها را منطقی دیدیم در اسرع وقت خواسته ­هایشان را اجابت کنیم و بدون دلیل آن را به تأخیر نیندازیم. اما اگر خواسته ­های آنها غیر منطقی یا زیاده خواخانه بود، به هیچ وجه آن را نپذیریم و تسلیم فشارهای آنها نشویم. والدینی که به راحتی تسلیم فشارهای کودکان خود شده و به این خواسته­ ها جواب مثبت می­دهند، صدماتی به فرزندانشان وارد می ­سازند که ذیلا به برخی از آنها اشاره می ­شود:


1) موجب می­شود تا به تدریج کودکانمان از تعادل رفتاری خارج شده و گمان کنند که ما باید گوش به فرمانشان باشیم و هر دستوری که دادند بدون چون و چرا اجرا کنیم! چنین فرزندانی در واقع احترامی به خواسته­ های دیگران قائل نیستند و با افتادن در دام خودخواهی و تکبّر، حاضرند به هر قیمتی که شده به خواسته ­های خود برسند. هر چند که به قیمت آزار و اذیت دیگران تمام شود.


2) اگر هر چه فرزندانمان خواستند بدون توجه به معقول بودن یا نبودن آن برایشان تهیه کردیم در واقع نیروی «نه» گفتن به خواسته ­های نفسانی را از او گرفته ­ایم. فرزندان ما همواره در دوراهی عقل و هوای نفس خود قرار خواهند گرفت. این کار موجب می­شود تا همواره در ستیز بین عقل و نفس، خواسته ­ها­ی نفسانی خود را برگزینند و خود را در معرض انحراف و تباهی قرار دهند. افتادن در دام اعتیاد و تن دادن به دوستی ­های خیابانی از جمله انحراف هایی است که ممکن است دچار آن شوند.


3) اگر از هم اکنون در مقابل این گونه خواسته ­های فرزندانمان نایستیم و بخواهیم توقعات آنها را برآورده کنیم؛ وقتی وارد جامعه شده و با مشکلات و ناکامی های آن مواجه شدند دیگر توانی برای تحمل ناکامی های آن ندارند و خیلی زود تسلیم مشکلات خواهند شد. به همین دلیل از مواجهه با مشکلات زندگی شانه خالی می­کنند و انتظار دارند اینجا هم والدین جاده سافکن زندگی آنها باشند.


4) چنین فرزندی در تصمیم بسیار مهم زندگی از جمله ازدواج هم دچار مشکل خواهند شد. اگر چشمشان به کسی بیفتد و به او علاقمند شوند، پاهای خود را داخل یک کفش می­کنند که الا و لا بد باید به او ازدواج کنند و حتی حاضر نیستند به حرف کسی گوش بدهند. وقتی هم احساس کردند با همسرشان مشکل دارند، اولین گزینه­ای که به نظر مبارکشان می­رسد طلاق و جدایی است! او گمان می­کند که انتخاب همسر، همانند خرید عروسک و ماشین است که وقتی خواست بلافاصله برایش فراهم شود و وقتی با مشکل مواجه شد آن را دور بیندازد و یکی دیگر انتخاب نماید!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا