بسم الله الرحمن الرحیم

تربیت کودک (2) با کودکان خود بازی کنیم

 

 حجت الاسلام احمد نباتی

بازی لازمه­ی دوران کودکی و شکوفا کننده­ی استعدادهای کودک ماست. بازی باعث می­شود که کودک ما خلاقیت بهتری پیدا کند و در حین بازی علاوه بر شناخت محیط اطراف خود، طریقه­ی تعامل با دیگران و استفاده­ی صحیح از وسایل زندگی را هم فرا می­گیرد. ضرورت بازی در دوران کودکی تا حدی است که حتی ائمه­ی معصومین (علیهم­السلام) که از هرگونه عیب و نقص منزّه بوده و در میان مخلوقات از جهت کمالات وجودی، همتایی ندارند در دوران کودکی خود، مشغول به بازی هم می­شدند.  

 

برخی از فواید بازی با کودک

 

1)  بهانه ­ای برای برقراری ارتباط صمیمانه با کودک: برای برقراری ارتباط صمیمانه با کودکانمان باید به دنبال راهی باشیم تا ضمن حفظ اقتدار رفتاری خود در مقابل فرزند، از جایگاه خود قدری پایین­تر بیاییم تا کودکانمان در کنار ما احساس راحتی کنند و ما را دوستی صمیمی و مهربان برای خود ببینند. بازی بهترین بهانه برای برقراری این ارتباط صمیمانه است. وقتی فرزندانمان ببینند که ما هم وارد عالم کودکانه­ی آنها شده­ایم و برای فضای تخیلی آنها ارزش قائلیم، متقابلا آنها هم این  محبت ما را پاسخ می­گویند و سعی می­کنند مطیع ما باشند. 

 

2)  بستری مناسب برای کشف اخلاق درونی کودک و آموزش اصول اخلاقی به او: هنگام بازی ممکن است فرزندان ما هیجان زده شده و رفتارهای ناپسندی از خود نشان دهند. رفتاهایی چون تمسخر دیگران، دروغ و کلک بازی. این رفتارها، رفتارهایی نیست که در بازی شکل بگیرند. بلکه بازی موجب بروز و کشف اخلاق درونی فرزندانمان است. اگر کودکان ما اهل دروغ باشند، حین بازی آن را نشان می­دهند. اگر خودخواه و خود محور باشند، حین بازی سعی دارند همیشه حق را به خود بدهند و حق دیگران را نپذیرند. اگر با فرزندانمان بازی کنیم، به راحتی می­توانیم به آنها تذکر بدهیم تا حین بازی اصول اخلاقی را رعایت کنند.

 

3)  شکل دهی فرهنگ مسئولیت پذیری کودک: فرهنگ تعامل صحیح و عادلانه با دیگران و طریقه­ی انجام صحیح مسئولیتهای کاری، فردی و اجتماعی در فضای بازی شکل می­گیرد؛ همانگونه که فرهنگ بی عدالتی و خودمحوری هم می­تواند ریشه در نوع بازی­های کودکانمان داشته باشد. وقتی کودکان ما بیاموزند در بازی راستگو باشند هر چند که به ضررشان تمام شود، وقتی بیاموزند با دیگران با عدالت و انصاف رفتار کنند. وقتی بیاموزند در حین بازی به کسی توهین نکنند.  وقتی بیاموزند که حین بازی به مسئولیت خود عمل کنند و وقتی خود را مقیّد به قوانین  بازی کنند؛ در این صورت متخلق به اخلاق حسنه شده و می­آموزند که در سائر شئون زندگی خود هم اینگونه رفتار کنند.

 

4)  آموزش رعایت قانون و مقررات: توجه داشته باشیم که ضمن بازی می­توانیم به فرزندانمان بیاموزیم که قوانین  را رعایت  کنند و از کسی توقع نداشته باشند که به خاطر آنها قانون را زیر پا گذارد. به همین منظور قوانین بازی را رعایت کنید و اگر کودک خواست در حقش قانونی  نادیده گرفته شود، چنین کاری را انجام ندهید.
تذ­کر

توان جسمی و فکری کودکان ما بسیار پایین­تر از ماست. به همین دلیل اگر بخواهیم در بازی با آنها توان جسمی و فکری خود را به رخشان بکشیم، گذشته از آن که لذت بازی کودکانه را از آنها می­گیریم، اعتماد به نفس آنها را هم تضعیف کرده­ایم. به همین دلیل باید مراقب باشیم که در بازی با کودکانمان همیشه خود را قهرمان میدان نبینیم؛ بلکه گاهی هم به آنها فرصت بدهیم تا ما را شکست بدهند و احساس پیروزی کنند.

 

·        اگر کودکانمان سؤال یا معمّایی از ما پرسیدند، به جای آن که سریع به سؤالش جواب داده و بگوییم سؤالش خیلی ساده بود! در جواب دادن به سؤالش قدری تأمل کنیم و بعد طوری جواب سؤالش  را بدهیم که احساس کند سؤالش مهم بوده و ما هم از یافتن پاسخ سؤال او احساس خوبی داریم.

·   اگر با فرزندانمان کشتی می­گیریم توجه داشته باشیم که وقتی دست و پای او را گرفته و همه­ی راه­ها را به رویش می­بندیم، به شدت احساس ناراحتی کرده و در معرض فشار روانی شدیدی قرار می­گیرد. پس در هنگام کشتی، سعی کنیم تنها یک دست او را بگیریم و بگذاریم با دست دیگر از خود دفاع کرده و توان جسمانی خود را به نمایش بگذارد.


توضیح یزدفردا :مشارکت دوستان در بحث های مطرح شده توسط نویسنده بحث بررسی شده و قطعا در تدوین نسخه نهائی لحاظ خواهد شد (از طریق نظر دهید نظرات خود را انعکاس دهید )



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا