هلال ماه را دنبال کنيد


خبر علمي يزدفردا :پايکوبي هفته گذشته شهاب هاي اسدي در آسمان زمستاني باعث شد بسياري دوباره به ياد زيبايي هاي آسمان بيفتند.
کم کم فصل سرما از راه مي رسد و ستارگان پرفروغ آسمان زمستاني ، حکمراني آسمان را در دست مي گيرند.شبهاي سرد زمستاني اگرچه سپري کردن يک شب به دور از شهرها را اندکي سخت مي کند، اما در مقابل هديه ارزشمندي به نام آسمان شفاف و پر ستاره را به علاقه مندان هديه مي دهد؛ اما براي رصد در زمستان و سرماي هوا نکات ايمني را فراموش نکنيد. حتما لباس گرم و نوشيدني گرم در اختيار داشته باشيد و پيش از آغاز رصد حتما به اندازه کافي استراحت کنيد و اجازه ندهيد دماي بدنتان افت کند.
سرماي گزنده مي تواند از يک شب خاطره انگيز رصدي ، يک کابوس بسازد.اين هفته و از امشب که ماه ذي القعده آغاز مي شود مي توانيد شاهد نقش آفريني هلال نازک ماه در آسمان باشيد. از امشب پس از غروب به افق غربي نگاه کنيد و هر شب هلال ماه را تا پايان هفته دنبال کنيد؛ زماني که ماه با رسيدن به تربيع اول بهترين فرصت براي رصدگران عارضه هاي خود را در اختيار آنها قرار مي دهد. زمانهاي نزديک به تربيع اول و دوم (ماه شب 7و21)بهترين زمان براي رصد گودال ها و درياهاي سطح ماه است ، چرا که تابش نور خورشيد سايه هايي از اين عوارض ايجاد مي کند و تشخيص آنها بسيار آسان تر از زماني خواهد بود که خورشيد از روبه رو به آن مي تابد (شب14).
آنها که علاقه مندند طرحهاي جدي تري را دنبال کنند مي توانند به طرح زدن از عوارض سطح ماه بپردازند. اين کار (اسکچ زدن) يکي از جذاب ترين فعاليت هاي با ارزش علمي است که متاسفانه اين روزها کمتر به آن توجه مي شود.گروه ديگري از اخترشناسان آماتور نيز که علاقه مند به محاسبات رصدي هستند مي توانند از اين موقعيت ماه استفاده کنند و به تعيين ارتفاع عوارض سطح ماه با کمک گرفتن از سايه آن عوارض و زاويه تابش خورشيد بپردازند. راهنماي کاملي از اين روش را مي توان از منابع الکترونيک به دست آورد.
عکاسان آسمان شب نيز مي توانند از اين فرصت براي ثبت توامان هلال ماه و مناظر زميني استفاده کنند.اما سياره گريز پاي منظومه شمسي که در اساطير مختلف از آن به پيامبر خدايان ياد شده است در جايگاه مناسبي براي رصد قرار دارد. عطارد که در اساطير يونان نماينده هرمس ، ايزد تند پاي و بال پاي است ، روز 4 آذر در بيشترين کشيدگي غربي خود قرار مي گيرد و بنابراين اگر سحرخيز باشيد مي توانيد پيش از طلوع خورشيد آن را بر فراز افق شرقي بيابيد. اين دورترين فاصله اي است که عطارد با خورشيد پيدا مي کند، بنابراين اين فرصت را از دست ندهيد.اين شبها نمي توان سراغ زهره ، مشتري و مريخ را در آسمان گرفت ، چرا که در تابش خورشيد پنهان شده اند اما مي توان زحل را در صورت فلکي اسد يافت و به تماشاي آن پرداخت.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا