بد نيست خاتم يزد بداند جلسات مهم ديگري نيز وجود دارد

 یزدفردا :رزنامه خاتم یزد طی چند مطلب جداگانه پس از مراسم تودیع  و معارفه معاونت سیاسی امنیتی استاندار یزد به انعکاس گلایه هائی در روزنامه پرداخت وروابط عمومی استانداری یزد نیز جوابیه ای را که در ذیل می آید در جهت روشن شدن افکار عمومی ارسال کرده است که تقدیم می گردد لازم به ذکر است یزدفردا قبلا طی مطلبی تحت عنوان (نظر يك فردايي در مورد دعوت نشدن اصحاب رسانه به مراسم توديع و معارفه معاون سياسي استاندار) به این مطلب پرداخته بود  

 جوابيه روابط عمومي استانداري به اشتباهات مكرر روزنامه خاتم يزد

به دنبال درج مطالب غيرواقع درباره استانداري كه با هدف تضعيف خدمات دولت خدمتگزار توسط يكي از روزنامه هاي محلي يزد در روزهاي اخير صورت گرفته، روابط عمومي استانداري جوابيه اي را تنظيم و به آن جريده ارسال نمود. متأسفانه پس از گذشت چند روز نه تنها اقدامي در خصوص درج و انعكاس جوابيه مذكور صورت نگرفت بلكه دامنه فعاليت هاي تخريبي نيز گسترش داده شد.

از آنجاكه قضاوت نهايي بر عهده افكار عمومي است و با توجه به تماس هاي مكرر بسياري از دلسوزان و قدرشناسان نظام و دولت خدمتگزار مبني بر محدود كردن فعاليت هاي اين گونه رسانه ها، فعلاً به انعكاس اين جوابيه در سايت اختصاصي استانداري يزد بسنده مي كنيم.


روابط عمومي استانداري يزد




رسانه ها بايد ياور ملت و محرم دولت باشند

جوابيه روابط عمومي استانداري به اشتباهات مكرر روزنامه خاتم يزد



در جامعه اسلاميِ مردم سالار، رسانه ها نقشي تعيين كننده در مناسبات اجتماعي دارند و با توجه به اين مهم، آنان بايد از هر گونه سوء استفاده از موقعيت فراگير خود در انتشار مطالب غير واقع نظير بهتان و دروغ كه منجر به يأس و نا اميدي در مردم و ايجاد اختلاف و تشويش اذهان عمومي مي شود اجتناب نمايند. مطبوعات يزد با درک آگاهانه از موقعيت حساس کنوني، همواره به اين امر توجه نموده و با درج مطالب مفيد، متقن و قابل دفاع، با وجود همه مشکلات پيش رو به انجام رسالت صنفي خود در جهت تنوير افکار عمومي مي پردازند.

در اين ميان يکي از روزنامه هاي محلي يزد متاسفانه با نگرش خاص، عنان قلم را به دست اشخاص احساسي و افراطي در مسائل سياسي سپرده، كه نه تنها حريم هاي شخصي مردم و منافع عمومي جامعه را رعايت نمي كنند بلكه با تهمت و افترا به ديگران باعث تنشهايي در جامعه شده اند. نگاه اجمالي به شماره هاي گذشته روزنامه خاتم يزد اشتباهات فاحش لفظي و مفهومي را نشان مي دهد؛ از درج واژه " ستاندار"در تيتر درشت صفحه اول به جاي عنوان استاندار گرفته تا تحريف معنادار برخي سخنان استاندار مثل آوردن واژه "فرماندهان" به جاي فرمانداران در يک خبر حساس و مهم که از آن برداشتهاي سياسي متفاوت به دست مي آيد.

موارد فراوان ديگري را مي توان به اين مثالها افزود که از آن جمله است: چاپ عکس يکي از همکاران در قيد حيات استانداري در صفحه اول و آخر با تيتر « پيرمرد دفتر استاندار مرد» (قضاوت نماييد بازتاب اين اشتباه فاحش در روحيه بستگان و آشنايانِ همکارمان) و يا در شماره هفته بعد از آن، تيتر صفحه سوم روزنامه را به "سايه سنگين مديران دوشغله در ورزش يزد" اختصاص داده و در يك اشتباهي عجيب، معاون استاندار را به عنوان رييس هيأت وزنه برداري قلمداد و با درج تصوير وي، دستور كناره گيري او را از اين سمت صادر مي کند حال آن که اصلاَ معاون استاندار در هيچ هيأت ورزشي مسؤوليت ندارد.

و يا درج تيتر«روابط عمومي استانداري بي خيال مطبوعات» در صفحه اول از شماره اي ديگر و تخطئه روابط عمومي بخاطر نرسيدن اخبار استانداري به دفتر اين روزنامه؛ حال آنكه اين اخبار همانطور كه براي ساير نشريات ارسال مي شود براي خاتم نيز ارسال شده ولي به دليل تغيير محل دفتر روزنامه و عوض شدن نمابر و عدم اعلام اين تغيير به استاندار ي به دستشان نرسيده است.

آنچه ذکر شد تنها نمونه هايي بود که فعلاَ به ذهن مي رسد آنهم در خصوص استانداري و گرنه روابط عمومي هاي ادارات مختلف نيز از اشتباهات فراوان خاتم در خصوص خبرهاي مرتبط با ادارات گله ها دارند و غالباَ بيشترين تکذيبيه و جوابيه را متعلق به اين روزنامه مي دانند. مثل جوابيه ناجا به چاپ يک خبر خلاف واقع در همين شماره(238) و صفحه مورد بحث.

با اين توصيفات و با عنايت به مطلب مندرج در شماره 238 روزنامه خاتم يزد با تيتر« انگار استانداري يزد رسانه ها را نامحرم مي داند» و تداوم بازتابهاي مثبت و منفي اين مطلب در بعضي از سايتها و سوء استفاده فرصت طلبان؛ روابط عمومي استانداري لازم ديد دست از سکوت صبورانه خود بردارد و گرچه تاکنون براساس شعار مهرورزي دولت نهم و توجه خاص اين دولت به آزادي بيان و تعامل مثبت با همه رسانه ها؛ تنها به اصلاح و يادآوري بسنده مي کرد، اين بار علي رغم ميل باطني اما با اين اعتقادکه رسانه ها بايد ياور ملت و محرم دولت باشند پاسخ کتبي خود را ارائه مي دهد و اميدوار است خاتم نيز براي اطلاع خوانندگان عزيز و جبران بخشي از تخريبهاي صورت گرفته عليه استانداري، متن كامل اين جوابيه را منتشر نمايد.

خاتم يزد در ابتداي مطلب مذكور بدون هيچ مقدمه اي حملات شديد خود را عليه استانداري آغاز مي کند و عدم دعوت به حضور در جلسه شوراي اداري را بهانه اي براي تخريب روابط عمومي قرار مي دهد.

نويسنده، پيش از تماس تلفني با روابط عمومي براي يافتن واقعيت، طبق معمول با نگاه منفي و با هدف سياه نمايي، به گونه اي شتابزده اساس تحليل و بدگويي را بر دريافت غلط خود استوار مي کند و با توهين و شانتاژ خبري به داغ کردن ماجرا و گيشه اي نمودن روزنامه مي پردازد (مانند پروژه هاي قبلي تخريب معاون استاندار و تحقير روابط عمومي)

اما اين بار اصلاً مقصر خيالي خاتم، در صحنه ماجرا حضور نداشته است تا بتوان درباره اش قضاوت کرد که آيا او مقصر است يا ديگري. در حالي که رئيس روابط عمومي استانداري براي پيگيري امور استان و شرکت در همايش بين المللي روابط عمومي ها چند روزي در تهران به سر مي برد از سوي خاتم به عنوان مقصري كه گويا اختيار و هنري ندارد معرفي مي شود!

بد نيست خاتم يزد بداند(با عذرخواهي از خوانندگان عزيز، نگارش اين جوابيه برگرفته از سبک توهين آميز خاتم است) دعوت افراد به جلسه اخير شوراي اداري بنا بر حکم استاندار توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي (به عنوان دبير جلسه) انجام شده و روابط عمومي استانداري قانوناَ مسئوليتي در دعوت از مدعوين اين جلسه به عهده نداشته است.

بد نيست خاتم يزد بداند اگر در جلسات قبلي شوراي اداري تمامي رسانه ها اعم از دولتي وخصوصي دعوت مي شدند به خاطر توجه خاص رئيس روابط عمومي استانداري بود که دو دهه از عمر خود را در رسانه هاي متعدد بويژه در بخشهاي مختلف مطبوعات از موزّع تا سردبير و ناظر علمي طي كرده است و لذا تا آنجا که ممکن است و قانون به او اجازه مي دهد در مسير تعامل بيشتر با ارباب رسانه و تسهيل امر آنها تلاش مي کند. اما زماني که قانون ( در امثال اين مورد) و يا گرفتاري کاري بيش از حد بعضي از مديران ( براي حضور در نشستهاي خبري يا انجام مصاحبه هاي اختصاصي) و يا کم لطفي بعضي از دوستان ( مثل عدم شرکت خبرنگاران در برنامه هاي اعلام شده) دست او را براي اين تعامل مي بندند؛ چه بايد کرد؟

بد نيست خاتم يزد بداند جلسات مهم ديگري نيز وجود دارد چه در کشور مثل هيئت دولت و چه در استان مثل شوراي برنامه ريزي يا شوراي تامين که روابط عمومي اصولاَ نمي تواند در دعوت از رسانه ها نقشي داشته باشد بلکه دبيران آن جلسات بر اساس قانون يا کلاَ هيچ خبرنگاري را دعوت نمي کنند و يا فقط خبرنگاران رسانه هاي دولتي و ملي مثل ايرنا و صدا و سيما را دعوت مي کنند و بقيه رسانه ها نيز خبر خود را از اين دو رسانه مادر، عمومي و غير وابسته مي گيرند.

بد نيست خاتم يزد بداند طراحي و تدوين سيستم پويا براي روابط عمومي استانداري در راستاي پيشرفتهاي جديد علمي، ايده پردازي و اجراي طرحهاي ابتکاري همچون فراخوان پيشنهاد براي توسعه استان و شوراي اطلاع رساني استان، ارتباط مستمر با روابط عمومي وزارت کشور و هيئت دولت و تلاش براي ارتقاء جايگاه روابط عمومي ها، مشورت و هماهنگي با اکثر روابط عمومي ها ، برگزاري جلسات هماهنگي بين ادارات براي مناسبتهاي خاص استاني، همكاري در برگزاري جشنواره هاي مختلف، ارتباط صميمي با اغلب رسانه هاي عمومي، شناسايي و تلاش براي رفع مشکلات عمومي و خصوصي مردم، حمايت معنوي از افراد يا گروه هاي مختلف هنري، مشورت و همراهي با هيئت هاي ورزشي، تبليغات محيطي و شهري، ارتقاء و تغذيه سايت داخلي و اينترنتي استانداري، تهيه و تنظيم و ارسال اخبار روزانه استانداري و ادارات تابعه به رسانه ها، مسؤوليت كميته تبليغات، اطلاع رساني و مشاركت عمومي انتخابات استان و بسياري موارد ديگر تنها بخشي از اقدامات روابط عمومي استانداري در چند ماه اخير است.

خاتم يزد که درباره اهميت خبري سفر دکتر محمد باقر ذوالقدر به يزد مي نويسد و از عدم دعوت به جلسه شوراي اداري شاکي است و البته باز هم در نوشتن عنوان اشتباه مي کند ( معاون سياسي امنيتي به جاي معاون امنيتي انتظامي) چرا در نشست خبري ايشان- که به منظور جمع بندي سفر و با دعوت رسمي روابط عمومي از رسانه ها برگزار مي شود- شرکت نمي کند؟ مهم نيست روابط عمومي استانداري اين را نيز جلوه اي ديگر از سياسي کاري خاتم تلقي مي کند!

در خصوص اتهام مخفي كاري كه خاتم يزد به استانداري زده است؛ كدام عقل سليم قبول مي كند در مراسمي كه بيش از يكصد و پنجاه نفر از مديران ارشد دستگاه هاي اجرايي حضور داشته اند و اخبار آن توسط صداوسيما و خبرگزاري ايرنا به اطلاع مردم استان رسيده مخفي كاري شده باشد؟و اصولاَ از ورود كدام خبرنگاري در اين جلسه جلوگيري شده است؟ گويا تعريف مخفي كاري براي خاتم يزد متفاوت است!

با توجه به متهم نمودن ايرنا به رانت خبري! بعيد نيست كه اين روزنامه محلي نه تنها از جايگاه خود احساس رضايت نمي كند بلكه به افق هاي دور دستي چون خبرگزاري جمهوري اسلامي مي انديشد.

از آنجا که يکي از منابع مالي روزنامه خاتم، ادارات دولتي هستند که با اشتراک چند نسخه از هر شماره و سفارش آگهي هاي گرانقيمت(مثل آگهي دو نيم صفحه اي استخدام در همين شماره مورد بحث) هزينه هاي خاتم را از جيب بيت المال مي پردازند شايسته و بلکه بايسته است اين روزنامه نيز بيش از پيش دقت نمايد تا از اشتباهات مکرر خود بکاهد. و در كنار بيان ضعف ها، ابتكارات و نقاط قوت دولت نهم را نيز مورد توجه قرار دهد.

قطعاً دولت مهرورز با وجود همه نامهربانيها و خلاف هاي اين جريده بازهم زمينه استفاده از تسهيلات دولتي را مثل ساير جرايد برايش فراهم مي كند. و در عين حال حق پيگيري براي جلوگيري از تضييع حقوق مادي و معنوي مردم را براي خود محفوظ مي داند؛ همانگونه که وقتي از سوي اين روزنامه به اعتقادات مردم استان توهين و مسائل شرعي و حقوقي مورد خدشه واقع شد پيگيري لازم توسط مراجع قانوني به عمل آمد.

اميد است خاتم يزد بيش از اين از شكيبائي دولت نهم سوء استفاده نکند و با بهره مندي از امكانات و موقعيت

فراهم شده به بررسي مشكلات واقعي مردم و ارائه پيشنهادات مفيد و انتقادات سازنده بپردازد.

 

خبر مرتبط در یزد فردا :

 

 نظر يك فردايي در مورد دعوت نشدن اصحاب رسانه به مراسم توديع و معارفه معاون سياسي استاندار
ولي برايم جالب بود كه هركس بنا به پختگي و شخصيت خود عكس العمل نشان داده و عده اي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا