پورمحمدی

از جزئیات اختلاس 3 هزارمیلیاردی بانکی تا غیرکارشناسی بودن افزایش یارانه نقدی گفت

یزدفردا"دررسانه ها:رییس سازمان بازرسی کل کشور :مگر مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت نفرمودند که وعده غیرعملی ندهید ولی چرا باز هم وعده می‌دهید؟ / اگر برنامه‌ای قابل اجرا نیست، چرا تصویب می‌شود؟ چرا وعده اجرایی شدن آن را می‌دهیم؟ اگر مصوبات زیادی تصویب شود ولی هیچ‌کدام اجرایی نشود، کاهش اعتماد جامعه را به دنبال خواهد داشت


حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور ، در مراسم تودیع و معارفه و در جمع فعالان اقتصادی سمنان در اتاق بازرگانی این استان به ایراد سخنرانی پرداخت. اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:

 بنا است کشور توسعه پیدا کند و ما باید به تولید، اشتغال و کارآفرینی اهتمام ویژه داشته باشیم. سیاست‌های کلی کشور در این خصوص تبیین شده است. حمایت‌های جدی صورت می‌گیرد. ظرفیت‌های واقعی در کشور مانند واحد‌های صنعتی و تولیدی وجود دارد. ولی یکسری حلقات بین دولتی‌ها و شما است که باید تعمیر شوند.

 رهبر معظم انقلاب از اول امسال تا امروز مطالب زیادی در حوزه اقتصاد عنوان کرده‌اند. از نام‌گذاری سال تا دیدار فعالان اقتصادی و مسئولین نظام و دولت همواره مواضعی راجع به اقتصاد کشور را بیان فرمودند. بنابراین اعلام نظر و موضع کم نیست.

 پرداخت تسهیلات و وام و اعتبارات در سال‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و به معوقه تبدیل شده است ولی هنگامی سراغ کارآفرین می‌رویم می‌گویند این اعتبارات کاهش پیدا کرده است. بنابراین تناقضی وجود دارد که باید مشخص شود. تسهیلات بیشتر داده شده ولی به کارآفرین کمتر رسیده است.

  به بانک مرکزی اعلام شده است تا جلوی تاسیس بانک‌های خصوصی جدید و مؤسسات گرفته شود، در پرونده بزرگ فساد بانکی دو - سه هزار میلیاردی اخیر غیر از فساد پنهان که هنوز لایه‌های پنهان آن مشخص نشده است، راجع به لایه آشکارش می‌توان گفت علت این چرخه فساد و باطل، میزان سود بانکی است.

  هفت هشت شعبه در این پرونده اختلاس درگیر هستند، علت تن دادن به این تخلف بزرگ، سود 20 درصدی تنزیل است. شعبه ای بیش از 300 میلیارد تومان سود را ارائه داده است. این مشکلی است که در این فضا مشاهده می‌شود ولی سازمان بازرسی به جد این مباحث را تعقیب می‌کند.

  هدفمند سازی یارانه‌ها بسیار مهم بود اما مسیر دقیق و حساس است. روی اتفاع نیز حرکت می‌کند و اگر مراقب نباشیم یک پرتگاه کنارش است. این طور نیست که حتما به نتیجه مثبت منتهی خواهد شد. مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند بخشی از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که مربوط به تولید است عمل نشده است. اگر این بخش عمل نشود نگرانی ما این است که این قانون ناکام بماند.

  افزایش میزان یارانه‌های نقدی حتما حرف غیرکارشناسی و غلط است. سازمان بازرسی اعلام می‌کند که افزایش پرداخت یارانه‌ها غیرکارشناسی، ناصیحح و بدون پشتوانه مالی است. اعلام می‌کنیم حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه‌ها پرداخت می‌شود منابع کافی نداشته و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است.

  مگر مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت نفرمودند که وعده غیرعملی ندهید ولی چرا باز هم وعده می‌دهید. از مسئولان و کارگزاران در تمامی سطوح کشور درخواست می‌کنم نسبت به وعده‌ها و تعهدات، محاسبات کارشناسی شود. وقتی به مردم می‌گوییم می‌خواهیم این پول را بدهیم برای آن‌ها این تلقی ایجاد می‌شود که کارهای کارشناسی انجام شده و به زودی این پول پرداخت می‌شود. من تعجب می‌کنم چرا این حرف زده شد. الان تعهد تولید کننده را نمی‌توانیم بدهیم، چه برسد به اینکه وعده بدهیم یارانه‌ها افزایش می‌یابد.

 غیرشفاف بودن فعالیت‌ها و عملکردها چه در بخش دولتی و غیردولتی آفت اقتصاد کشور است، وقتی برخی پرونده‌های مالی بخش خصوصی را در سازمان بازرسی بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که غیرشفاف بودن گریبانگیر بخشی از این واحدها است. اگر بخش خصوصی به دولت انتقاد دارد که چرا با شفافیت عمل نمی‌کند بخش خصوصی هم باید فعالیت خود را شفاف کند.

  رعایت مقررات و ضوابط در دستگاه‌های دولتی ضعیف است اما بی‌انضباطی، عدم رعایت قانون و مقررات عام و فراگیر است. ریشه این کار نیز اول جامعه حقوقی است. اگر ما قانون را محترم شمرده و رعایت کنیم می‌توانیم سایرین را به رعایت قانون دعوت کنیم.
  مردم ما به مسئولان خود اعتماد و مسئولان خود را قبول دارند و با آنها احساس یکدلی می‌کنند، لذا اگر انتقادات تندی دارند، به این معنی نیست که از ما جدا هستند.

  ما کتابی داریم به نام کتاب قانون، که باید آن را اجرا کنیم، ما به دیگران اجازه نمی‌دهیم که قانون را تفسیر کنند. اگر قانون هم دارای ایراد، عیب و مشکل است، باید قانون را درست کنیم.


  اگر پول و بودجه نیست، چرا مصوبات را تصویب می‌کنیم؟ اگر کمبود بودجه و از لحاظ مالی مشکل وجود دارد، مصوبات را لغو کنیم، چرا برخی مصوباتی که تصویب می‌شود اجراشدنی نیست؟

  اگر کسی به تندی و تلخی انتقاد می‌کند، نباید به او برچسب ضدنظام و ضددولت بزنیم، به تعبیر مقام معظم رهبری، ما باید این انتقاد را هم قبول کنیم، هر چند تند و تلخ باشد.

  در کشور باید نظارت سیستمی فعال شود و سیستم‌ها نظارت کلی را بر عهده بگیرد و لازمه این کار وجود ابزار سیستمی است که باید فراهم شود.


 سامانه رسیدگی به شکایات مردمی راه اندازی شده و ما منتظر ابلاغ قانون هستیم تا ان‌شاالله با این کار و راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات، نظام شکایات در کشور یک ساماندهی کلی پیدا کند.


منبع:اعتدال
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا