یزدفردا :مراسم اختتامیه جشنواره هفته فرهنگی استان یزد در مجموعه کاخ سعدآباد با حضور نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدرضا تابش در نشست پایانی این جشنواره گفت: یکتاخواهی و یزدان پرستی هزاران سال قبل از اسلام در بین مردم استان یزد جاری بوده است اما با طلوع آفتاب اسلام، جان دل و فرهنگ این مردم متحول و به نور اسلام منورشد.

وی تصریح کرد: در جای جای این استان، آثار فرهنگی و تاریخی باقیمانده از دوران قبل و بعد از اسلام، نمایانگر ریشه دار بودن فرهنگ و مدنیت در یزد و یزدیهاست؛ بطوریکه استان یزد را می توان مجموعه ای ارزشمند از آثار جاودانه هنری و کلکسیونی نفیس از فرهنگ و هنر دانست که آئینه تمام نمای جان دیندار ، اندیشمند و آفریننده ایرانی است و به همین دلیل حفظ این آثار كه بيانگر عظمت تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی است وظیفه ای خطیر و حساس برای همه مسئولان اجرایی و آحاد مردم است.

نماینده مردم اردکان با ممتاز خواندن سابقه مدنیت و فرهنگ یزدیها در تاریخ ایران افزود: اراده و ابتکار یزدیها طبیعت خشن و ناارام کویر را به خدمت خود درآورد و از فراوانترین و ارزانترین ودیعه زمین یعنی خاک،شکوهمندترین و بی نظیرترین آثار معماری جهان را در قالب بناهای خشتی آفرید.

تابش با برشمردن برخی صنایع دستی منحصر به فرد یزد از جمله دارایی بافی و ترمه بافی توجه و اهتمام عاجل مسئولان را در جهت جلوگیری از مضمحل شدن این هنرها را خواستار شد.

نماینده مردم اردکان با تشکر از ابتکار سازمان میراث فرهنگی و تلاش از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره ،عدم اطلاع رسانی مناسب و حضور کمرنگ NGO ها ی حامی میراث فرهنگی و غرفه های مخصوص ادارات شهرستانی را از نقاط ضعف آن برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا در برنامه های آتی، این جشنواره ها بطور کاملتری برای نمایش و آگاهی بخشی به مردم از هنر ،فرهنگ و تاریخ هر استان در کنار عرضه محصولات هنري برگزار شود.

محمدرضا تابش با ابراز تاسف از پابرجاماندن مشکلات اعطاء تسهیلات بانكي به هنرمندان صنایع دستی کشور گفت: علی رغم بودجه و اعتبارات اختصاص یافته هنوز باید هنرمندان صنایع دستی راه سخت و طولانی را برای دریافت تسهیلات اندك منظور شده بگذرانند که شاید خیلی وقتها نیز نتیجه بخش نباشد . وقتی در مراجعات حضوری، آنان از عدم موفقیت در دریافت چند میلیون برای تولید و اعتلای صنایع دستی سخن می گویند و در جای دیگری صحبت از هزاران میلیارد تومان اختلاس است ، عرق شرم بر پیشانی هر انسانی که به اعتلای فرهنگ و تمدن ایران اسلامي دلبسته است مي نشيند.

پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، نماینده مردم اردکان به همراه مسئولان کاخ موزه سعدآباد و برگزارکنندگان هفته فرهنگی استان یزد از غرفه های این جشنواره بازدید نمود و از نزدیک با هنرمندان و غرفه داران به گفتگو نشست . از جمله مواردی که از سوی هنرمندان مطرح و مورد نظر نماینده مردم اردکان بود می توان به واگذاری مکانهایی در بافتهای تاریخی برای عرضه کارهای صنایع دستی،جلوگیری از ورود اجناس مشابه خارجی که انگیزه و خلاقیت هنرمندان را از بین خواهد برد،تخصیص تسهیلات مصوب شده مناطق نمونه گردشگری استان و اهتمام به رونق صنعت توریسم استان و غیره اشاره نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا