اظهارنظرهایی که بعد از استعفاء خاوری از بانک ملی انجام شد

یزدفردا :در پی اختلاس سه هزار میلیاردی و فرار و استعفاء خاوری در خارج از کشور از سمت خود واکنش های مختلفی در این رابطه صورت گرفت که سایت صبا که تنها حامی خاوری در این جریان بود در خبری با عنوان تقدیر نمایندگان از خاوری به آن پرداخته است که گذشت زمان اظهارات شتابزده بعضی از مسئولین جالب و خواندنی است و زنگ خطری است که در قضاوت ها و اظهار نظر ها با تامل بیشتری اقدام شود .

یزدفردا تنها جهت ثبت در تاریخ وتلنگر اقدام به باز نشر این خبر می نماید :

تقدير نمايندگان مجلس از اقدام شجاعانه و دين مدارانه دكتر خاوري 

کد خبر: ۳۸۳۵۶

تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۶

تكليف گرايي، نشانه مسلماني دين مبين اسلام، بهترين راهنما و الگوي حيات بخش و متضمن سعادتمندي دنيوي و اخروي انسان هاست كه تكليف گرايي و پذيرش مسئوليت و داشتن تعهد در برابر تكليف شاخصه مهم و بارز آن به شمار مي رود.

پذيرش مسئوليت توسط افراد، خصيصه اي شايسته است كه قبل از هر چيز موجب افزايش ضريب اعتماد عمومي در جامعه گرديده و بر عكس آن عدم تعهد لازم در اشخاص، به ويژه در افرادي كه مسئوليت امور عده اي از مردم را عهده دارند باعث بي اعتمادي متقابل و فلج شدن نظام هاي تربيتي ، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... مي شود.امروز به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، شاهد اقدام شجاعانه و دين مدارانه يكي از مسئولين پر تلاش و خدوم كشور جهت احياء فرهنگ مسئوليت پذيري و تكليف گرايي اسلامي بوديم. آقاي خاوري، مدير با سابقه و زحمتكش بانك ملي ايران كه ساليان متمادي در مهم ترين مناصب اقتصادي كشور، با جديت و تلاش بسيار سعي در انجام تكاليف محوله به نحو مطلوب داشتند، با استعفاي خود به بزرگترين توصيه اخلاقي و ديني عمل كرده و با عذرخواهي از پيشگاه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و مردم عزيز ايران اسلامي كه نشانگر اعتقادات يك مسلمان حقيقي بود و اين مساله كه مسوولين در نظام مقدس اسلامي، در همه حال موظف به انجام تكليف بوده و مي بايست رضاي خداوند متعال و رعايت حقوق مردم را بر هر امتياز ديگري ، ارجحيت دهند، را عينيت بخشيدند.

پر واضح است، مسئولي كه شجاعت عذرخواهي و استعفا را ندارد، قطعاً صلاحيت اداره امور محوله در هيچ سمت و كسوتي را نيز نخواهد داشت.لازم است از اين برادر ديني كه با طلب آمرزش عمومي، نشانه مسلماني را در جامعه اسلامي آشكار و هويدا نمودند، تشكر نمائيم و خطاب به ايشان اعلام كنيم كه اين اقدام شجاعانه شما، احترام به حقوق ملت عزيز ايران اسلامي است و لاغير...

در اين رابطه نظر نمايندگان مجلس را جويا شديم كه در پي مي آيد:

شاهرخي، رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس:

استعفاي خاوري نشان از اخلاق مداري وي داشت

‌ رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با استعفاي مدير عامل بانك ملي ايران گفت: استعفاي روزگذشته مديرعامل بانك ملي نشان دهنده حس مسئوليت پذيري و از طرفي اقدامي اخلاقي به شمار مي رفت كه توسط ايشان صورت گرفت. شاهرخي در ادامه اذعان داشت: هر چند خبر اختلاس اخير متوجه شخص ايشان نبود و عناصر زير مجموعه به طور غير مستقيم درآن دخيل بودند اما استعفاي ديروز خاوري به واقع نشان دهنده كار اخلاقي ايشان بود.وي در ادامه اظهار داشت: در جلسه اي كه در كميسيون برگزار شد همگي اعضاي اين كميسيون نسبت به استعفاي دكتر خاوري كه مديري كارآمد و دلسوز براي اين نظام به شمار مي رفت اظهار تاسف كردند و اكثريت قريب به اتفاق اعضاء استعفاي ايشان را نشان از مسئوليت پذيري وي دانستند.

موسي قرباني:

عذرخواهي خاوري نقش موثري در جهت اعتماد بخشي عمومي داشته است

نماينده قائنات با تاكيد بر اينكه استعفاي دكتر خاوري، كار مثبتي بوده، بيان كرد: با توجه به عذرخواهي وي از رهبر معظم انقلاب و مردم شريف و بزرگ ايران، نقش خوبي را در جهت اعتماد بخشي عمومي ايفاء كرده است.

علي مطهري:

استعفاي خاوري باعث ديد مثبت مردم شد

علي مطهري عمل خاوري را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اگر هر مديري شجاعت عذرخواهي را داشته باشد به طور قطع اليتامي بر زخمهاي مردم خواهد بود. اين نماينده مجلس در ادامه بيان كرد: با توجه به اينكه زير مجموعه بانك ملي دچار خطا و اشتباه شده بودند ولي كار دكتر خاوري باعث شد كه ديگر مديران ارشد و نيز نمايندگان مجلس در اين رابطه ديد مثبتي داشته باشند.

سيد محمود حسيني دولت آبادي : ‌

اميدوارم مديرعامل بانك صادرات نيز شجاعت عذرخواهي داشته باشد

سيد محمود حسيني دولت آبادي بيان كرد: كار شجاعانه دكتر خاوري و عذرخواهي وي از رهبر معظم انقلاب و مردم شريف ايران، كار مثبتي بود. وي افزود: تعيين اينكه چه كسي و يا چه ارگاني اشتباه كرده، باقوه قضائيه است و در اين ارتباط، اميدواريم كه مديرعامل بانك صادرات نيز اين شجاعت را داشته باشد و عذرخواهي كند. ‌

حميدرضا فولادگر:

پيش قدم شدن دكتر خاوري در امر استعفاء قابل تحسين است

حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان پيرامون استعفاي دكتر خاوري اظهار داشت: پيش قدم شدن دكتر خاوري در امر استعفاء، اقدامي شايسته از سوي ايشان مي باشد. وي افزود: دكتر خاوري در امر اختلاس نقش نداشتند، اما آنچه كه حائز اهميت است درس گرفتن ديگر مسئولين از استعفاي ايشان مي باشد.

نماينده گرمسار:

ما از استعفاي خاوري ناراحت شديم

عبدالرضا ترابي عضو كميسيون اقتصادي با تاكيد بر اينكه اختلاس 3 هزار ميلياردي از بانك صادرات بوده، گفت: البته اين نكته حائز اهميت است كه خاوري هيچ تخلفي در امر اختلاس نداشته و با بررسي هاي بعمل آمده از بانك ملي، دكتر خاوري در حضور وزير و رئيس كل بانك مركزي و كميسيون اقتصادي با ارائه مدارك و توضيحات كافي همه را متقاعد كردند. نماينده گرمسار افزود: دكتر خاوري از مديران خوب و تاييد شده اي بودند كه بسيار پاكدست بوده و اين موضوع به خوبي بر همگان روشن مي باشد. وي در خاتمه خاطر نشان كرد: البته ناگفته نماند كه اكثر نمايندگان از استعفايخاوري متاسف شدند.

يوسف قاسمي گولك:

با اقدام دكتر خاوري نظاره گر كاهش التهابات در كشور مي باشيم

يوسف قاسمي گولك نماينده مردم گيلان وعضو كميسيون اقتصادي مجلس استعفاء دكتر خاوري را نشانگر رهايي از فشار اقتصادي موجود در جامعه دانست و افزود: اقدام تحسين برانگيز دكتر خاوري منجر به كاهش التهابات در سطح كشور خواهد شد. ‌

محمد مهدي صادق:

عذرخواهي خاوري كار بي نظيري بود

محمدمهدي صادق نماينده آستانه اشرفيه گفت:‌ جرات خاوري درجريان تخلف بزرگ بي نظير بوده و عذرخواهي وي از مردم و رهبر معظم انقلاب مرهم خوبي براي اليتام دردهاي مردم خواهد بود.

يحيي زاده:

عذرخواهي خاوري مهر تاييدي

بر شايستگي وي است

يحيي زاده نماينده ميبد با تاكيد بر اينكه كار خاوري كار ارزشي و اصولي بوده، گفت: با توجه به اينكه دكتر خاوري در مجموعه اقتصادي كشور، فردي شايسته و ارزشمند است، با استعفا و نيز عذرخواهي از رهبر و مردم بزرگ ايران، مهر تاييدي بر شايستگي خويش زد. يحيي زاده افزود: با توجه به نگراني هاي مطرح در كشور، كار خاوري قابل درك و تجليل است. نماينده ميبد در انتها خاطر نشان كرد: هر چند كه قصوري از جانب مديرعامل بانك ملي صورت نگرفته و اين موضوع بر مي گردد به نافرماني زير مجموعه وي، ولي به هر حال كار وي قابل تقدير است.

سيد ناصر موسوي لارگاني:

استعفاي خاوري عذرخواهي از رهبر و مردم است

سيد ناصر موسوي لارگاني نماينده مردم اصفهان اقدام دكتر خاوري را به جهت تبحر در مديريت ايشان، امري مثبت تلقي كرد و بيان كرد: اين اقدام شايسته منجر به ارتقاء كمي و كيفي در سيستم بانكي كشور مي شود. وي در ادامه اذعان داشت: استعفاي خاوري به نوعي عذرخواهي از رهبر و مردم تلقي مي شود.

نصرالله ترابي قهفرحي:

استعفاء دكتر خاوري نشانگر مسئوليت پذيري

ايشان مي باشد

نصرالله ترابي قهفرحي نماينده مردم شهركرد و عضو كميسيون اجتماعي مجلس پيرامون استعفاء دكتر خاوري اظهار داشت: رئيس هر مجموعه اي كه مسئوليت زير مجموعه اش را پذيرا باشد قطعاً دست به اين اقدام شايسته مي زند. ‌وي در ادامه افزود: اگر چه دكتر خاوري شخصاً مرتكب تخلفي نشده اند اما به جهت رعايت موازين اداري و اخلاقي ولو با محدوديت ها و چالش هاي بيشتر دست به اين اقدام تحسين برانگيز زدند. استعفاء دكتر خاوري نشانگر مسئوليت پذيري ايشان مي باشد.

شاپور پولادي:

اميد است فرهنگ عذرخواهي جابيفتد

شاپور پولادي نماينده مردم ايلام عملكرد دكتر خاوري را امري مثبت تلقي كرد و افزود: اميد مي رود تمام مسئولين نظام در صدد باشند تا فرهنگ استعفاء و عذرخواهي از مردم را در صورت بروز مشكلات داشته باشند.

سيد عماد حسيني:

عذرخواهي خاوري نشانه درك بالاي وي بوده است

سيد عماد حسيني نماينده قروه در گفتگو با راه مردم عنوان كرد: نفس عمل يعني استعفاء و عذرخواهي خاوري از مردم خوب بوده به طوري كه مديران ديگر نيز بايد روحيه مسئوليت پذيري داشته باشند. وي با بيان اينكه كمترين اتهام متوجه خاوري مي باشد، گفت: خاوري به ديگران ثابت كرد كه مدير شايسته اي بوده و با عذرخواهي نشان داد كه احساس مسئوليت كرده و در خاتمه اينكه عذرخواهي خاوري از رهبر و مردم نشانه درك بالاي وي بوده است.

شهريار طاهرپور:

انتظار مي رود از اقدام شايسته دكتر خاوري ديگر مسئولين نيز درس بگيرند

شهريارطاهر پور نماينده مردم همدان كناره گيري دكتر خاوري را از مديريت بانك ملي نشانگر بذل توجه ايشان به افكار عمومي دانست و افزود: به موجب اقدام شايسته دكتر خاوري انتظار مي رود ديگر مسئولين نيز درس بگيرند.

بهمن محمدياري:

اقدام شايسته و به هنگام خاوري قابل تقدير است

بهمن محمدياري نماينده مجلس گفت: خاوري با اقدام به موقع و شايسته خود، اثبات كرد كه در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مهم انجام تكليف است و غير از اراده مردم و تابعيت از ولي فقيه، چيز ديگري نبايد سرلوحه امور مسوولين باشد.

متن استعفاي مديرعامل بانك ملي:

‌از رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ايران عذرخواهي مي‌كنم ‌

مديرعامل بانك ملي در نامه استعفاي خود در تاريخ 3/7/90 به وزير اقتصاد اعلام كرد: با ابراز تأسف از عملكرد <اداره كل امور شعب مناطق آزاد> از محضر مقام معظم رهبري و ملت شريف ايران عذرخواهي كرده و ضمن تأكيد بر بقاء مسئوليت بانك صادرات ايران، به احترام افكار عمومي استعفا خود را تقديم مي كنم. ‌

محمودرضا خاوري مديرعامل بانك ملي ايران به دليل اختلاس بزرگ 3 هزار ميليارد توماني استعفا كرد كه از سوي وزير اقتصاد پذيرفته شد.

خاوري در نامه استعفاي خود آورده است: "‌

بسم الله الرحمن الرحيم ‌

جناب آقاي دكتر سيد شمس الدين حسيني

وزير امور اقتصادي و دارايي

احتراماً سوء استفاده گروه سرمايه گذاري اميرمنصور آريا، از ابزارهاي تأمين مالي بانكي خشم افكار عمومي را برانگيخت و موجب قضاوت هاي متفاوتي در مورد عملكرد نظام بانكي كشور شد.گرچه ريشه اصلي اين سوء استفاده در بانك صادر كننده اعتبارات اسنادي بوده و ترديدي در مسئوليت بانك صادرات نمي باشد، ليكن <اداره كل امور شعب> بانك ملي ايران هم با تجاوز از حدود اختيارات، بدون توجه به دستورات كتبي اين جانب و عضو ذيربط هيئت مديره و نقض تذكرات كتبي مديريت امور اعتباري و مديريت امور نظارت و بازرسي، با قبول ريسك فوق العاده عظيمي در تنزيل اعتبارات اسنادي (صرفاً به اتكاء تعهد قطعي بانك صادرات ايران) در شكل گيري اين پديده شوم بي تأثير نبوده است.لذا اين جانب از طرف خود و كاركنان شريف و زحمتكش بانك ملي ايران با ابراز تأسف از عملكرد <اداره كل امور شعب مناطق آزاد> از محضر مقام معظم رهبري و ملت شريف ايران عذرخواهي كرده و ضمن تأكيد بر بقاء مسئوليت بانك صادرات ايران، به احترام افكار عمومي استعفاء خود را تقديم حضور جنابعالي مي كنم.بديهي است دفاع از شخصيت حقيقي خود را موكول به فرصت مناسب نموده و از خداوند بزرگ توفيق و عزت همه خدمتگزاران امين و دلسوز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را خواهانم. "‌

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا