خاوری منبع شورای امنیت می شود؟

وضوع بازنگشتن محمودرضا خاوری به ایران همچنان یکی از مهمترین موضوعات مطرح درباره سیستم بانکی کشور و بزرگترین اختلاس تاریخ ایران است. خاوری چه بخواهد چه نخواهد همچنان یکی از محورهای مورد بحث رسانه های کانادایی است و مشخص نیست غرب چه خوابی برای وی دیده است.بر اساس این گزارش، پایگاه خبری ریل کلیر ورلد نوشت: یکی از مهم ترین بانکداران بین المللی ایرانی هم اکنون مقیم کانادا است، محمود رضا خاوری که اخیرا از کشورش گریخته است، تا پیش از این به عنوان رییس بانک ملی ایران (بانکی که مقامات غربی مدعی اند ...

شفاف به نقل از پایگاه خبری ریل کلیر ورلد نوشت: در حال حاضر کشور کانادا می تواند با اقدام خود بر ضد یکی از اعضای سیستم بانکی ایران فشار بر سیستم مالی ایران را آغاز کند.

بر اساس این گزارش، پایگاه خبری ریل کلیر ورلد نوشت: یکی از مهم ترین بانکداران بین المللی ایرانی هم اکنون مقیم کانادا است، محمود رضا خاوری که اخیرا از کشورش گریخته است، تا پیش از این به عنوان رییس بانک ملی ایران (بانکی که مقامات غربی مدعی اند از حامیان اصلی برنامه هسته ای ایران است)مشغول فعالیت بود. مقامات کانادا تاکنون بر ضد خاوری اقدامی انجام نداده اند. این در حالی است که اقدامات خاوری نشان دهنده این است که بانکداران ایرانی چگونه در سطح دنیا منابع مالی را به گردش در می آورند.

بر اساس خبر یکی از خبرگزاری های نیمه دولتی ایران، خاوری پس از بازداشت 22 بانکدار برجسته و عمده در ایران در رابطه با پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ این کشور، از کشورش گریخت، این در شرایطی است که وی متهم به فراهم کردن مدارک جعلی برای پرداخت وام است. در عین حال بسیاری از مقامات عمده ایران از جمله احمدی نژاد رییس جمهور این کشور در رابطه با این رسوایی مقصر شناخته شده اند.

این گزارش در ادامه می افزاید: خاوری از سال 2009 به عنوان مدیرعامل بانک ملی مشغول به کار شد. وی پیش از این به عنوان رییس هیئت مدیره بانک سپه و همچنین کارمند بانک صنعت و معدن فعالیت کرده بود و مدتی نیز از اعضای هیئت مدیره صرافی های تهران بود.

پایگاه خبری ریل کلیر ورلد در ادامه نوشت: اکنون بسیاری از شرکت ها و موسساتی که خاوری در آن ها فعالیت بود که سازمان ملل همکاری با بانک سپه را تحت هر شرایطی ممنوع اعلام کرد و در ادامه نیز محدودیت هایی برای داشته است، در لیست سیاه سازمان ملل و بسیاری از اعضای جامعه بین المللی قرار گرفته اند. در سال 2007 همکاری با بانک های ملی و صادرات ایجاد شد.

این سایت اینترنتی افزود: کشورهای مختلف در اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان از این ممنوعیت تبعیت کردند. از جمله این کشورها می توان به استرالیا، کانادا و آمریکا اشاره کرد. علاوه بر این دو بانک ملی و سپه که خاوری در هر دو آن ها فعالیت کرده بود، متهم به دست داشتن در بسیاری از فعالیت های مالی غیر قانونی بین المللی هستند. این دو بانک علاوه بر این در ارائه کمک های مالی در حمایت از برنامه های هسته ای ایران دست دارند.

پایگاه خبری ریل کلیر ورلد نوشت: با توجه به تمام این مسائل، مسئله مقیم بودن خاوری در کانادا مسئله مهم و قابل توجهی است. وی و خانواده اش همگی شهروند کانادا هستند. وی در سال 2007 خانه ای به ارزش 2.93 میلیون دلار کانادا در یکی از بهترین محله های تورنتو خریداری کرد. در سال 2001 نیز خانه دیگری برای همسرش در محله شمال تورنتو به ارزش 615 هزار دلار خریداری کرد. وی همچنین مالک یک شرکت در تورنتو بوده است. با توجه به این نکته، مقامات کانادا توانایی و فرصت انجام اقدامات بسیاری را بر ضد خاوری در اختیار دارند. ظاهرا خاوری بسیاری از قوانین بانکی و مالی در ایران را نقض کرده است، به احتمال بسیار وی قوانین ضد تروریسم کانادا را نیز زیر پا گذاشته است. بنابراین کانادا حق مسدود کردن حساب های بانکی خاوری و مصادره اموال وی را دارد. مقامات این کشور باید هر چه زودتر شرایط را برای مسدود کردن اموال خاوری فراهم کنند. به محض این که این کار انجام شود، بسیاری از ابعاد برنامه هسته ای ایران احتمالا مشخص خواهد شد.

پایگاه خبری ریل کلیر ورلد افزود: خاوری اطلاعات بسیار مهم و حساسی در مورد شبکه بانکی ایران و سوء استفاده مالی این کشور در عرصه بین المللی دارد، بنابراین اطلاعات جمع آوری شده از وی می تواند به شورای امنیت نیز ارسال شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا