چهار ماه پس از ثبت نام عمره مفرده و استقبال ۶.۵ میلیون نفری از آن، از صبح شنبه، ۱۵ بهمن ۹۰، اولویت های اعزام اعلام شد. اما یک سوال در این میان وحود دارد؛ هر اولویت چه زمانی اعزام می شود؟
امید کریمی: سازمان حج و زیارت، اولویت های ۳۰۰ تا ۶۰۰ را برای اعزام اعلام کرده است. با توجه به اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، اولویت پیش از ۳۰۰، به ثبت نام شده های سال ۸۷ اختصاص دارد. اعزام آنها تا سال ۹۳ طول می کشد و پس از آن، اعزام اولویت های ۳۰۰ به بعد که دو روز از اعلام شده، شروع می شود.

پیش از این هم سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود، اولین گروه از ثبت نامی های جدید در بهترین حالت، سال ۹۳ اعزام می شوند. سازمان حج و زیارت اعلام کرده هر سال ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر را به عمره اعزام می کند. همچنین اعلام شده است که هر اولویت ۲۲ هزار نفر را شامل می شود، یعنی هر سال ۴۰ اولویت اعزام می شوند.

در حدول زیر زمان احتمالی اعزام ها آمده است؛



سود سپرده ها چه شد؟

اما در مدتی که سپرده های ۸۰۰ هزار تومانی در بانکها هستند، چه اتفاقی برای پول مردم می افتد؟ در این باره روایت های زیادی وجود دارد، اما روایت سازمان حج و زیارت این است: "به سپرده های مردم سود کوتاه مدت بانکی تعلق می گیرد، هر زمان هم سپرده گذار بخواهد، می تواند پولش را با سود بانکی، پس بگیرد."

درواقع سود سپرده ها، روی سپرده می رود تا هزینه اعزام، با توجه به تورم، تامین شود و نیازی به دریافت پول اضافه بر سپرده، در زمان اعزام وجود نداشته باشد. هرچند اعتراض هایی درباره سود پایین ۶درصد بانکی برای سپرده هایی که حداقل سه ال و حداکثر ۹ تا ۱۰ سال در بانکها می مانند، وجود دارد.

اما دراین باره، علی محدث مدیر اداری مالی سازمان حج و زیارت به مهر گفته: "تعیین نرخ سود سپرده های عمره بر عهده سازمان حج نیست و در قرارداد موجود نیز عنوان شده که سود سپرده بر عهده بانکها است. مقرر شده است که براساس قوانین و مقررات بانکی کشور نرخ سود سپرده عمره گذاران تعیین و پرداخت شود و بانکها موظف به اجرای آن هستند. سازمان حج تعیین کننده سود نیست اما مدافع زائران و عمره گذاران است و اجازه نمی دهد حقی از آنان تضییع شود."
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا