لطفا موضوع را پيچيده نكنيد

 

در دنياي رو به توسعه امروز نخست آن چه مرتب كم مي آيد ‏، وقت و پس از آن حوصله.

اين دو بويژه در رابطه ميان دولت و مردم ، به سبب تاثيرگذاري بسيار بروكراسي موجود سبب شكاف هاي آسيب زا شده و صاحبنظران همواره در جستجوي براي پر كردن اين خلا بوده اند. به عنوان يك مصداق مي توان حجم انبوه نامه هاي مردمي به احمدي نژاد را يك نشانه مهم و تكان دهنده از افزايش فاصله هاي ارتباطي ميان مردم و مسئولين برشمرد.

 در اين ميان براي جويندگان پاسخ حتي گاه يافتن جواب مسئله نيست بلكه اصل اين است كه مطمئن شوند مسئول مربوطه صداي آنها را شنيده است. همين بار رواني از جمله عواملي است كه فرد را تحريك مي كند مثلا در ديدارهاي عمومي رئيس جمهور مستقيما نامه را به دست رئيس جمهور برساند. اين مقدمه را من براي دفاع از يك اقدام نوشتم. در روزهاي اخير حميد رضا مطهريان ‏،يكي از دو عضو روحاني شوراي شهر يزد در اقدامي خوب وبلاگ خود را راه اندازي كرده است.

اين وبلاگ البته كه با موافقت ها و مخالفت هايي روبرو شده است. با تكيه برمقدمه اين مطلب ‏، استدلال هاي خود را در دفاع از اين كار و لزوم بسط آن ارائه مي كنم:

 1- سادگي ارتباط يك اصل مهم در برقراري ارتباط است. راه اندازي وبلاگ براي بخشي از جامعه اين مهم را فراهم مي سازد. فرد مي تواند به راحتي و بدون كمترين هزينه ، بدون وقت قبلي و ... نظر خود را به گوش مسئول برساند. مهم اين است كه گام اول برداشته شود. در اين مرحله نبايد حتما پاسخگوئي را انتظار داشت.

2- گستردگي ارتباط مي تواند به بهينه سازي داده ها منجر شود. يكي از مزيت هاي وبلاگ ها ‏، قابليت نهفته عملكرد جهاني در پشت ظاهر محلي خويش است. شعار معروف اين است كه جهاني فكر كن و محلي عمل كن. ولي اينجا مي شود تواما در دو قالب فكر و عمل كرد. يك وبلاگ ساده و موفق بويژه اگر از زبان و با تائيد يك مسئول باشد مي تواند كانال ارتباطي مهمي براي اشاعه توانمندي ها و همچنين مشكلات محلي و يا بومي به سطوح بالاي حاكميتي و حتي جهاني باشد. شما مي توانيد تصور كنيد درباره بافت قديم يزد كه اكنون صداي ريزشش به گوش تهران نشين ها نمي رسد ‏، روزگاري يك وبلاگ نويس ساكنان محله فهادان ، همت جهانيان را برانگيزاند و مثلا از تكرار فاجعه نقش جهان در اين بافت جلوگيري كند.

 3- مسئولان از طريق اين رسانه مي توانند مولد و منبع خبر باشند. واكنش نشان دهند . از ساحت فرهنگ ملي و حتي عملكرد نهاد متبوع و يا دولت دفاع كنند. با جامعه همراهي كنند و .... مثلا وبلاگ محمد علي ابطحي ، معاون سابق خاتمي اكنون به اندازه برخي روزنامه هاي اصلاح طلب ارزش ، اهميت و مخاطب دارد. حتي اين كارايي را مي توان در خدمت دفاع از قابليت هاي فرهنگي استان و ايران به كار گرفت. در دفاع از هجمه اي كه عليه خليج فارس و يا با استفاده از فيلم 300 صورت گرفت ، همه شاهد بودند كه وبلاگ نويسان در خط مقدم نبرد بودند و اتفاقا نظر وبلاگ نويسان مهم كشوري و مسئول در رسانه هاي مهم داخلي و خارجي بازتاب يافت.

 4- ورود به دنياي فناوري سبب گستردگي ديد كاربر مي شود، چه يك فرد معمولي و چه يك مدير ارشد. به يقين فرد كارآزموده در دنياي اينترنت قابليت بيشتري براي همسازي با شفافيت، تنوع پذيري و گونه گوني سلايق اجتماعي و فرهنگي خواهد داشت.

 5- زبان شفاف ، صميمانه و بي واسطه نظردهندگان مي تواند بازتابي هرچند گزنده از وضعيت گاه وخيم جامعه باشد. به نظر مي رسد در شرايط كنوني دانستن اينكه واقعا در جامعه چه مي گذرد ‏، براي مسئولين مفيدتر است تا اينكه نادانسته دست به عمل بزنند. كاري كه فعلا به وفور انجام مي دهند!

6- عقل سليم حكم مي كند براي اشاعه دانايي و تقويت دانستن از همه كانال هاي ارتباطي بهره برد. چه كانالي بهتر از يك وبلاگ مفت و مجاني. فراموش نكنيد كه در دنياي امروز وبلاگ نويساني هستند كه روزانه 300 هزار بازديد كننده دارند. در ايران گاه بازديد كننده وبلاگ محمد علي ابطحي به 27 هزار تفر رسيده است. چند برابر تيراژ برخي روزنامه هاي در حال انتشار!

 7- جامعه بويژه جوانان مشتاق آن است كه در رويدادها بويژه رويدادهاي ناگهاني نگاه مسئولان خويش را بيابد. مثلا در بحث مبارزه با بدحجابي بسياري هنوز مشتاق بودند كه بدانند خاتمي در اين باره چه مي گويد. و يا اينكه احمدي نژاد با توجه به صحبت هاي انتخاباتي اش چه نظري دارد. وبلاگ نويسي مسئولين مي تواند اين فرصت متقابل را در اختيار قرار دهد. مسئولين به تناوب نظرات شخصي خود را بازگويند و مخاطبان آن را تحليل كنند. از حيث جامعه شناسي اين ارتباط بسيار مهم ‏، تقويت كننده و حتي موثر در انتخاب هاي پيش رو است. دلايل ديگري هم وجود دارند كه بدليل پرهيز از اطاله كلام بازگويي اش را به فرصتي ديگر وا مي گذارم. اين نوشته را با قصد دفاع از اين اقدام ‏، توصيه به همراهي براي گسترش آن و همچنين تاكيد بر پرهيز از عملگرايي در اين راستا تقديم مي كنم. تاكيد آخر بر اين باور است كه وبلاگ نويسي گام اول اين راه است و فعلا حرف شنوي صرف مهم تر از پاسخگويي است. همين! و به همين دليل ساده لطفا موضوع را پيچيده نكنيد!

رضا حقيقت نژاد

خبر نگار آزاد

يزدفردا

استقبال  وبلاك نويسان يزدي از وبلاك عضو نهم استقبال وبلاك نويسان يزدي از وبلاك عضو نهم
تاریخ : پنجشنبه 17 خرداد 1386 - قبل‏ازظهر 12:09








 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا