يزدفردا :در پايان سفر 10 روزه‌ي خاتمي به ايتاليا يكي از نشريات اين كشور با اشاره به جايگاه وي و اهداف صلح جويانه‌اش در جهان معاصر اعلام كرده كه «جايزه مديترانه» از سوي «بنياد مديترانه» به خاتمي اهدا خواهد شد.

به گزارش سرويس اديان و تمدن‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، "ميکه‌له کاپاسو" كه مقاله وي درباره سفر خاتمي به ايتاليا در نشريه "ايل دنارو" منتشر شده است، در اين مقاله با بيان اينكه براي اولين بار در سال 1999 با خاتمي ملاقات کردم، آورده است:« در آن زمان هر دو، ريشمان کمتر سفيد و خوشبيني‌مان بيشتر بود. جمله‌اي که وي در پايان اولين سفر خود به ايتاليا گفت، را کاملاً به‌خاطر دارم او گفته بودكه "روز بسيار زيبايي است زيرا شالوده‌اي براي يک گفت‌وگوي قوي و همکاري واقعي بين غرب و جهان اسلام را فرا افکنديم."»

وي در اين مقاله مي‌افزايد:« آن، يکي از فرصت‌هاي مهم ازدست رفته ازسوي ايتاليا و اروپا بود. هرگز نمي‌توانم دستي را که خاتمي به‌سوي ايتاليا دراز کرده بود و کشور ما را به‌عنوان اولين مرحله از سفرهاي خود به‌عنوان رييس جمهور جديد براي برقراري روابط ديپلماتيک در اروپا انتخاب کرده بود، را فراموش کنم. در آن زمان يک نقشه توافق متقابل و همکاري، برنامه‌اي دورانديشانه براي رسيدن به يک "گفت‌وگوي تدريجي" بين غرب و جهان اسلام و بدين ترتيب "جلوگيري از برخورد تمدن‌ها و فرهنگ‌ها" را ارايه داد. در آن زمان، ايتاليا به‌دليل موقعيت جغرافيايي و پيوندهاي محکم ديرينه با ايران و مديترانه به‌طورکلي از سوي رييس جمهور ايران به‌عنوان مخاطلب اصلي و درگاهي براي ورود به يک همکاري مستحکم و مداوم با اروپا مدنظر قرار گرفته بود. آن پيشنهاد، وعده ‌دهنده يک پيمان بزرگ دوستي بين ايران و ايتاليا به‌عنوان بنيانگذار براي حل مشکلات منطقه، ازجمله عراق بود.»

نگارنده در ادامه اين مقاله يادآورشده است:« از آن ملاقات، سرشار از انرژي و اميد بيرون آمدم. آن پيشنهاد گفت‌وگوي سه‌گانه -ايتاليا، ايران و اروپا- حيات کوتاهي داشت، زيرا ايالات متحده امريکا به‌شدت مداخله کرد و لزوم "تنزل دادن سطح روابط" را پيگيري كرد. در آن زمان، "لامبرتو ديني" وزير امور خارجه وقت موفق شد که به مدت کوتاهي مقاومت کند اما بالاخره مجبور به تسليم دربرابر امريکا شد.اين موضوع را در سفر اخير محمد خاتمي در شهر ناپل به وي يادآور شدم که وي نيز تأسف خود را به‌دليل ازدست رفتن يک فرصت مناسب ابراز داشت، اما درعين حال اميدواري براي پيشنهاد مجدد آن استراتژي در سطح جامعه مدني ايتاليا، ايران و اروپا را مورد تأکيد قرار داد.»

اين مقاله مي‌افزايد:« خاتمي صدايي مهم است که بايد تأييد شود، به‌ويژه امروز که تنش‌ها بين غرب و جهان اسلام بروز مي‌کند، به‌همين دليل "بنياد مديترانه" جايزه‌اي تحت عنوان "جايزه مديترانه" را به سيد محمد خاتمي اختصاص داده است که در جريان يک کنفرانس "ويژه" در ماه اکتبر(مهر ماه) سال جاري به وي اهدا خواهد شد.»

نويسنده مقاله همچنين تصريح كرده است:« آقاي خاتمي برنامه "مديترانه، اروپا، اسلام؛ عاملان گفت‌وگو" را مورد تقدير قرار داد، برنامه‌اي که بنياد از چندين سال قبل با اعتقاد براينکه فقط اتحاد بين جنبش‌هاي بزرگ مذهبي و درباره موضوع حقوق اساسي و ارزش‌هاي مشترک مي‌توانند مدرن‌گرايي را با تضمين توسعه مشترک و صلح در منطقه کنترل کنند، تبليغ مي‌کند. "بنياد مديترانه" 15 سال است که در رابطه با اين موضوعات فعاليت مي‌کند و در همين راستا در ماه اکتبر سال جاري نشستي رادر شهر ناپل برگزار خواهد کرد. سيد محمد خاتمي مي‌گويد كه "روابط دولت‌ها نبايد بر اساس زور سلاح گذاشته شود. براي ساختن صلح بايد تروريسم را از بين برد و تروريسم تنها از سوي تروريست‌ها سنتي اعمال نمي‌شود بلکه تروريسم همچنين آن است که جنگ‌ها را تغذيه مي‌کند."

فيلم هائي از سفر اقاي خاتمي به ايتاليا را با هم مي بينيم

http://youtube.com/watch?v=CjE8RJ8g43o



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا