ميزان سهميه بنزين خودرو ها مشخص شد
خبرگزاري فارس: بر اساس اعلام شركت ملي پالايش و پخش بنزين از ساعت 24 امشب6تير ماه 86بصورت سهميه بندي توزيع مي شود.اين شركت ميزان سهميه خودروهاي شخصي ،عمومي و دولتي را نيز مشخص كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شركت ملي پالايش و پخش به موجب بند «و» و تبصره 13 قانون بودجه سال 1386 و برابر تصميمات مورخ 30/3/86 هيئت نمايندگان ويژه در تبصره 13 قانون مذكور، از ساعت 24 روز سه شنبه مورخ 5/4/86 سهميه‌بندي بنزين براي كليه وسايط نقليه بنزين‌سوز، اعم از خودرو و موتورسيكلت و صرفاً با استفاده از كارت هوشمند سوخت به شرح جدول زير اعمال خواهد شد.
بر اساس اين گزارش در اين جدول منظور از سهميه‌ ماهانه، مقدار بنزيني است كه طي دوره يكماهه به وسيله نقليه متناسب با كاربري مربوطه تعلق مي‌گيرد. منظور از دوره سهميه، مدت زمان امكان استفاده از سهيمه تعيين شده در آن زمان مي‌باشد، به گونه‌اي كه خودروهاي سواري شخصي و موتورسيكلت‌ها مي‌توانند سهميه چهار ماه آينده را بنا به اختيار خود، متناسب با نياز استفاده كنند. ساير خودروها از جمله خودروهاي عمومي قادر خواهند بود سهميه تعيين شده ماهانه را در طول هر ماه برابر نياز استفاده نمايند. توضيح اينكه قرار است دوره سهميه خودروهاي سواري شخصي و موتورسيكلت‌ها در آينده نزديك از چهار به شش ماه افزايش يابد.
اين گزارش مي افزايدمنظور از حداكثر ذخيره، ميزان بنزيني است كه مي‌توان از يك دوره به دوره بعد منتقل نمود و همراه با سهميه دوره جديد مورد استفاده قرار داد. اين امر موجب خواهد شد كه دارندگان خودرو با آزادي عمل بيشتر در مورد چگونگي مصرف سهميه‌بنزني برنامه‌ريزي و برابر نياز واقعي از آن استفاده نمايند.
در ادامه اين گزارش آمده است: دولت با بررسي كارشناسي مصرف دوماهه بنزين از طريق اطلاعات مركز داده‌هاي كارت هوشمند سوخت، با معرفي سايتي به آن دسته از دارندگان وسايط نقليه كه مصارف بيش از سهميه تعيين شده را دارند، فرصت خواهد داد ميزان مصرف خود را اعلام نمايند تا براي تأمين آن برنامه‌ريزي شود.
براي خودروهاي دوگانه‌سوز، شامل خودروهاي با سوخت گاز مايع و يا گاز طبيعي علي‌رغم داشتن سوخت مناسب، براي موارد خاص و اضطراري سهميه‌ بنزين برابر جدول پيش‌بيني گرديده است.
در ادامه اين گزارش تاكيد شده است:مصرف‌كنندگان وسايط بنزين‌سوز غير از حمل و نقل زميني، اعم از صنعتي، خدماتي، كشاورزي و دريايي مي‌توانند جهت اطلاع‌ از نحوه تأمين بنزين مورد نياز و دريافت حواله به مناطق و نواحي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در سراسر كشور مراجعه نمايند.
آن دسته از دارندگان خودرو كه به هر علتي، تاكنون كارت هوشمند سوخت دريافت ننموده‌اند، لازم است براساس اطلاعيه‌‌هاي قبلي براي پيگيري و دريافت كارت به دفاتر پستي سراسر كشور و همچنين دارندگان موتورسيكلت به كلانتريها و مراكز منتخب نيروي انتظامي مراجعه نمايند.
دولت ضمن پايبندي كامل به اجراي قانون تمام تلاش خود را صرف كاهش محدوديتهاي احتمالي براي مردم مي‌نمايد.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است: اميد است دارندگان و راندگان وسايط نقليه بنزين سوز با تشريك مساعي در جهت حفظ منابع ملي و صرفه‌جويي خروج ميلياردها دلار ارز از كشور كه مي‌تواند صرف آباداني كشور شود و تأمين فضاي سالم محيط زيسيت و استفاده بيشتر از وسايط حمل و نقل عمومي، خادمين خود در دولت را در اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين با استفاده از سامانه كارت هوشمند سوخت ياري نمايند.
خبرگزاري فارس طي چندين مرحله ميزان سهميه بندي بنزين را اعلام كرده بود.
جدول سهميه‌بندي بنزين انواع خودرو و موتور سيكلت
رديف
نوع وسيله نقليه
نوع سوخت مصرفي سهميه‌ ماهانه (ليتر) دوره سهميه‌ (ماه) حداكثر ذخيره (ليتر) حداكثر بنزين تحويلي در يك مرحله سوخت‌گيري (ليتر) حداكثر تعداد دفعات سوختگيري روزانه
1 سواري شخصي بنزين 100 4 400 60 3
2 سواري شخصي دوگانه‌‌سوز 30 4 120 60 2
3 سواري دولتي بنزين 300 1 300 60 3
4 سواري دولتي دوگانه‌سوز 60 1 300 60 2
5 تاكسي بنزين 800 1 300 60 2
6 تاكسي دوگانه‌سوز 60 1 80 60 2
7 مسافربر شخصي بنزين 600 1 200 60 2
8 مسافربر شخصي دوگانه‌سوز 60 1 80 60 2
9 آژانس بنزين 450 1 150 60 3
10 آژانس دوگانه‌سوز 60 1 80 60 2
11 آموزش رانندگي بنزين 450 1 150 60 2
12 آموزش رانندگي دوگانه‌سوز 60 1 80 60 2
13 آمبولانس بنزين 450 1 150 60 3
14 وانت پيكان و مزدا 1000 بنزين 360 1 120 40 3
15 وانت‌ پيكان و مزدا 1000 دوگانه‌سوز 60 1 80 40 2
16 وانت تويوتا 1600، 2000 و مزدا 2000 بنزين 450 1 150 60 3
17 وانت تويوتا 1600، 2000 و مزدا 2000 دوگانه‌سوز 60 1 80 60 2
18 وانت نيسان، زامياد و سايپا، تراكتور، كاميون، كشنده، كاميونت، اتوبوس، ميني‌بوس، نيمه‌يدك، تريلي، اتوكمپينگ بنزين 600 1 200 60 3
19 وانت نيسان، زامياد و سايپا، تراكتور، كاميون، كشنده، كاميونت، اتوبوس، ميني‌بوس، نيمه‌يدك، تريلي، اتوكمپينگ دوگانه‌سوز 60 1 80 60 2
 سياسي و سرويس بنزين 600 1 400 60 3
20 موتور سيلكت بنزين 30 4 120 10 3
21              

بالاخره پس ازگذشت پنج هفته از مهلت قانونی تعیین شده از سوی مجلس، وزارت نفت طرح برقراری سهمیه بندی بنزین در کشور را که به منظور کنترل و کاهش مصرف داخلی تا حدود تولید داخلی تصویب شده است را از ساعت 24 شب گذشته به مرحله اجرا گذاشت.



با اعلام رسمی شب گذشته وزارت نفت، طرح کنترل وکاهش میزان مصرف سوخت پس از سالهاي مديدي كه مسئولین سخن از «لزوم» تصويب و اجراي آن می گفتند، عملا از ششم تیرماه هشتاد وشش به مرحله اجرا درآمد.



این تصمیم که دقیقا سه ساعت پیش از اجرا از طریق بخش اخبار صدا و سیما به اطلاع مردم رسید، به دلیل پر حجم بودن تبلیغات و تحلیلها درباره آن، البته موجب نگرانی اولیه مردم شد به طوریکه بنابر گزارشهای خبرنگاران رجانیوز ازچندین نقطه تهران، این اعلام موجب هجمه مردم به جایگاههای عرضه سوخت و ایجاد صف طویل برای دریافت سوخت گرديد.



این موضوع از آن جهت که از لحاظ روانی، خود عامل تقویت کننده بود، سبب شد نگرانی آن دسته از هموطنانی که در صفهای طویل منتظر دریافت بنزین بودند مضاعف و زمینه برای شرارتهای گروهی از اراذل فراهم شود.



بنابر گزارش خبرنگار رجانيوز، این گروه از اشرار پس از آنکه از نگرانی مردم که با «بوق زدن» و «چراغ زدن» ابراز می شد اگاه شدند، با آتش زدن لاستیک و سطلهای زباله، شکستن شیشه برخی مغازه ها، بانکها و فروشگاهها و بالاخره سنگ پرانی به مردم و عابرین، تردد مردم را دچار مشکل کردند و قصد داشتند تا با ایجاد ترافیک، زمینه را برای تهییج انگیزه سایرین؛ خصوصا جوانان فراهم نمایند.



این گزارش می افزاید پس ازبروز این شرارتها، برخی از مراجعه کنندگان به جایگاههای عرضه سوخت که تا پیش از این با بوق زدن و... اعتراض می کردند، با دیدن این صحنه ها و سوءاستفاده اراذل و اوباش از نگرانیهای آنان دست از اعتراض کشیدند.



این امر سبب شد تا به مرور زمان و علیرغم شرارتهای اوباش، از ساعت یک ونیم بامداد به بعد خیابانها از جمعیت خالی و اوباش روردر روی نیروی انتظامی قرار گیرند.



گزارش خبرنگار رجانیوز حاکی است ، از این لحظه بود که اکثر اوباش فرار کردند اما در این میان برخی از آنان نيز دستگیر شدند.



گفتنی است تمام آنچه خبرنگار رجانیوز تا ساعت تنظیم خبر (چهار و سی دقیقه صبح) از خسارتهای وارده گزارش کرده و به تایید تلویحی برخی مسوولین هم رسیده به شرح زیر است:

گزارش فارس از حوادث شب گذشته تهران

خبرگزاري فارس: اعلام غير منتظره خبر سهميه‌بندي بنزين از خبر ساعت 21 رسانه ملي، صاحبان خودرو در پايتخت را به پمپ‌بنزين‌ها كشاند و عدم تدابير مديريتي در پمپ‌بنزين‌ها، ‌موجب راه بندان، بي انضباطي و اعتراض‌هاي پراكنده و بعضاً ناآرامي‌هايي شد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، سهميه‌بندي بنزين به عنوان يكي از مهم‌ترين تصميمات ملي طي سال‌هاي اخير كه در پي مصوبه مجلس شوراي اسلامي از سوي دولت به اجرا در مي‌آيد و در تمام دولت‌هاي قبل نيز مورد بحث بوده، شب گذشته و بعد از مدتي بالاخره به اجرا در آمد.
بر اساس اين گزارش، ساعتي پس از اعلام خبر سهميه‌بندي بنزين از رسانه ملي حجم گسترده‌اي از خودروها به خيابان‌ها ريختند تا براي آخرين بار از بنزين بدون سهميه و با يارانه بهره برند كه اين موضوع علاوه بر ايجاد ترافيك سنگين در خيابان‌ها‌، زمينه را براي سوء‌استفاده بر‌خي فرصت‌طلبان فراهم آورد و برخي نقاط شهر تهران دچار خساراتي شد.
براساس اين گزارش، به دليل مراجعه بيش از حد خودروها به جايگاه‌هاي سوخت و گسترش لحظه به لحظه مراجعات و ايجاد صف‌هاي طويل و‌ از طرفي هجوم بسياري از مردم پيت به دست به پمپ‌بنزين‌ها، متصديان جايگاه‌ها را بر آن داشت تا در اقدامي برنامه‌ريزي نشده، از توزيع بنزين صرف‌نظر كنند. اين تصميم ناهماهنگ ايجاد هرج و مرج، درگيري و تخريب برخي جايگاه‌ها را به همراه داشت.
به گزارش فارس، ساعتي پس از اعلام رسمي خبر سهميه‌بندي بنزين عده‌اي فرصت‌طلب به بهانه نبود بنزين اقدام به خسارت زدن به جايگاه‌هاي بنزين كردند و عده‌اي نيز به چند بانك و دو فروشگاه از فروشگاه‌هاي شهروند دستبرد زدند.
بر اساس مشاهدات و پيگيري‌هاي خبرنگار فارس، به تعداد محدودي از پمپ بنزين ها خساراتي وارد شد از جمله پمپ بنزين حكيميه تهران ساعتي پس از اعلام خبر سهميه‌بندي بنزين توسط فرصت‌طلبان به آتش كشيده شد و شدت درگيري‌ها به حدي بود كه ماشين‌هاي آتش‌نشاني نيز كه براي اطفاي حريق به محل اعزام شده بودند‌ نيز به دليل هرج و مرج دچار آسيب شدند.
علاوه بر اين، تعدادي از فرصت‌طلبان در اين منطقه با هجوم به فروشگاه شهروند حكيميه به اجناس اين فروشگاه‌ دستبرد زدند و خسارات سنگيني به اين فروشگاه وارد كردند. هر چند نيروي انتظامي با كمك بسيج براي كنترل اوضاع در اين منطقه وارد عمل شده بود ولي منطقه به دليل حضور اوباش و درگيري‌ها تا ساعت 2 بامداد ناآرام بود.
ولي‌اللهي مدير روابط عمومي فروشگاه‌هاي شهروند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأييد خبر دستبرد زدن به فروشگاه حكيميه و فروشگاه بهاران در منطقه ابوذر گفت: فروشگاه شهروند حكيميه ‌خسارات بيش‌تري را متحمل شده است.
اگر چه برخي حوادث شب قبل در برابر تصميمي اينچنين نزديك با زندگي روزمره مردم چندان عجيب و دور از انتظار نبود ولي به نظر برخي كارشناسان خبر سهميه‌بندي بنزين 3 ساعت قبل از اجراي آن از طرفي و عدم آمادگي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي ذي ربط از جمله نيروي انتظامي، آتش‌نشاني و مديريت جايگاه‌هاي توزيع سوخت از طرف ديگر ابعاد آن را قدري گسترش داد.
همچنين به نظر مي‌رسد علي‌رغم آن‌كه مدت‌هاست در اين‌باره اطلاع‌رساني مي‌شود‌ اما نقاط ابهام‌آميزي درباره مواردي ازجمله نحوه فروش و مصرف مازاد بنزين، كارت سوخت براي شهروندان وجود دارد كه مردم به اطلاعات بيش‌تري نياز داشتند.
اوضاع شهر تهران از ساعات اوليه روز آرام و رفت و ‌آمد در شهر كاملاً حالت عادي دارد




1- جایگاه عرضه سوخت واقع در خيابان شريعتي نرسيده به خيابان معلم توسط اوباش به آتش كشيده شده و به شيشه هاي ساختمان مجاور آن خساراتی وارد شده است. در این منطقه همچنین، اوباش به مردمی که با خودرو از آن منطقه عبور می کردند سنگ پرانی کرده اند.



2- جايگاه عرضه سوخت واقع در خيابان شريعتي تقاطع بهار شيراز بر اثر حمله اوباش آسيب ديده و برخي از امكانات آن تخريب شده است.



3- در غرب تهران دو جايگاه عرضه سوخت، يكي واقع در ميدان آزادي و ديگري در خيابان آزادي (تقاطع خوش) نيز مورد حمله اشرار قرار گرفته اند.



4- اراذل و اوباش، جایگاه عرضه بنزین در خيابان رسالت(حوالی میدان) را دچار آتش سوزي کرده، شيشه هاي دفتر اين پمپ بنزين شكسته شده و خساراتي نيز به تجهيزات آن وارد آورده اند. اشرار همچنین با حمله به يكي از شعب بانك واقع در کنار اين جایگاه، شيشه هاي آن را شكستند.



5- در جایگاه سوخت خيابان دماوند، تقاطع خاقاني نيز آتش سوزي رخ داده است. منابع حاضر در صحنه گفته اند که این آتش سوزی به صورت اتفاقی روی داده است اما در عین حال این امر موجب شد تا ترافیک سنگینی در این نقطه از شهر تا ساعت یک بامداد ایجاد شود.



6- در خیابان دماوند تقاطع سبلان نيز عده اي ازاوباش با سوءاستفاده از ازدحام به وجود آمده، اقدام به آتش زدن تعدادي از سطل هاي زباله كرده اند تا جو روانی را ناآرام جلوه دهند.



7-عده اي از اراذل پس از ايجاد آتش سوزي در پمپ بنزين حكيميه واقع در شرق تهران اقدام به مسدود كردن خيابان نموده و ترافيك ايجاد كردند. اين اوباش همچنین پس از این خرابکاری، به فروشگاه شهروند حكيميه نیز حمله و به آن خساراتی وارد کردند.



8- در پمپ بنزين واقع در غرب بزرگراه نيايش نیز به دلایل نامعلومی آتش سوزي رخ داده است. شنيده هاي خبرنگار رجانیوز حاکی است در اثر این آتش سوزی یک خودرو نیز دچار حریق شده اما خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا