نماينده محترم ولي‌فقيه و امام جمعه يزد در ديدار با مديران زيرمجموعه وزارت راه و ترابري گفت: تحقق مصوبات سفر مي‌تواند در رونق استان موثر باشد. 

حجت‌الاسلام محمدعلي صدوقي در اين ديدار راههاي ريلي، هوايي و زميني را زيرساخت‌هايي حياتي به منظور توسعه كشور و استان ذكر وتاكيد كرد: به دليل موقعيت خاص استان يزد و قرار گرفتن در مركز كشور، از امكانات خوبي در زمينه راه‌ و راهسازي برخوردار است.

وي رشد و گسترش راه‌ها را به منظور توسعه اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي موثر ذكر و تاكيد كرد: حجم راه‌ها خصوصا راههاي روستايي، بعد از انقلاب رشد چشمگيري داشته است كه اين مسئله قابل تقدير است.

امام جمعه يزد با تاكيد بر بهبود كيفيت راه‌ها و توجه به نگهداري و ايمني آنها به هزينه‌هاي بالاي راهسازي اشاره وخاطرنشان كرد: از آنجا كه با اضافه شدن شهرستان‌ طبس به استان يزد، حجم راه‌هاي استان نيز افزايش داشته است به نظر مي‌رسد بايد اعتبارات استان نيز متناسب با اين افزايش راه، رشد داشته باشد.

نماينده ولي‌فقيه در استان به نقش مهم پايانه‌ها اشاره و تصريح كرد: خوشبختانه دفاتر متعدد باربري در استان مشغول به كار مي‌باشند و مسئولين بايد به اين مسئله توجه كنند كه امكانات به صورت عادلانه بين اين دفاتر تقسيم شود تا ضمن ايجاد حس رقابت سالم، افراد احساس نكنند كه زمينه براي بروز توانايي‌هاي بالقوه‌شان مهيا نيست.

وي سپس به بحث فرودگاه اشاره وضمن تشكر از مسئولين به منظور اتمام پروژه ترمينال جديد خواستار تكميل نهايي اين ترمينال شد و ادامه داد: بايد در اين رابطه برنامه‌ريزي دقيق و منسجمي طراحي شود تا مسافران با رفاه بيشتر و اطمينان خاطر انتقال يابند.

حجت‌الاسلام صدوقي با بيان اين كه برقراري پرواز طبس ـ تهران از خواسته‌هاي مردم بوده است از مسئولين به دليل برقراري اين مسير پروازي تشكر كرد و گفت: ايجاد برخي پروازهاي استاني با توجه به نياز و تقاضاي مردم ضروري به نظر مي‌رسد كه مسئولين بايد همه تلاش خود را در اين رابطه به خرج دهند.

وي استفاده از مسيرهاي ريلي از سوي مردم را به دليل هزينه كم جابجايي، راحتي و كم‌خطر بودنش رو به فزوني ارزيابي و تاكيد كرد: بايد به گسترش مسيرهاي ريلي سرعت بيشتري بخشيده شود و زيرساخت‌هاي لازم به منظور رشد اين‌گونه مسيرها فراهم آيد.

امام جمعه يزد با تاكيد بر اين مسئله كه بايد پروژه‌هاي راه‌سازي به شركت‌هايي كه توانايي انجام دقيق و مناسب كار را دارند واگذار شود افزود: بايد نظارت مناسبي بر روي نحوه فعاليت اين شركت‌ها صورت گيرد و در صورت بروز كمبود يا خطايي در اجراي پروژه، بي‌پرده با آنها برخورد شود.

نماينده ولي‌فقيه در استان به مصوبات سفر اعضاي هيات دولت به استان اشاره كرد و گفت: مصوبات بسيار خوبي در زمينه وزارت راه و ترابري در اين سفر به دست آمده است و تحقق اين مصوبات مي‌تواند براي رونق استان موثر باشد لذا بر پيگيري دقيق و مستمر اين مصوبات از سوي مسئولين تاكيد دارم.

امام جمعه يزد همچنين خواستار توجه بيشتر به وضعيت قطارهاي مسافربري و هماهنگي منسجم‌تر با گمركات شد و از دلسوزي مسئولين استان در انجام وظايفشان تشكر و قدرداني كرد.

معاون عمراني استاندار نيز در اين ديدار با اشاره به اين كه يزد از حيث وسعت سومين استان كشور محسوب مي‌شود،خاطرنشان كرد: بر همين اساس راه ‌هاي ارتباطي در سطح استان از اهميت ويژه‌اي چه از نظر ترانزيتي و حمل كالا و چه از نظر جابجايي مسافران برخوردار است.

سدعليرضانبوي‌زاده با اشاره به هزينه‌هاي بالاي راهسازي،تصريح كرد: از آنجا كه هزينه‌هاي احداث راه بسيار بالاست لذا به اعتبارات بيشتري در قبال ساير امور عمراني نياز دارد كه متاسفانه استان در اين رابطه در مضيقه قرار دارد و اعتبارات، منطبق با حجم راه‌ها و هزينه‌هاي بالاي راه‌سازي و ايمن‌سازي جاده‌ها به استان تعلق نگرفته است.

وي با اشاره به مصوبات سفر اعضاي هيات دولت به استان يزد در زمينه وزارت راه،افزود: خوشبختانه مصوباتي كه در سفر اعضاي هيات دولت در زمينه راه و امور جاده‌اي به تصويب رسيد مصوباتي تعيين‌كننده و تاثير گذار است كه در اين رابطه مي‌توان به پروژه‌هاي احداث خط آهن يزد- شيراز، انتقال خط راه آهن به خارج از شهر، ارتقاء وضعيت فرودگاه و راههاي مواصلاتي استان اشاره كرد كه هر يك مي‌تواند دريچه تازه‌اي را بر روي استان بگشايد.

نبوي‌زاده خواستار توجه ويژه دستگاه‌هاي مربوطه در پيگيري مستمر مصوبات سفر تا زمان تحقق كامل آنها شد.

ميرسعيدي مديركل راه و ترابري يزد نيز در اين ديدار با بيان اين كه سال گذشته،سال خوبي در زمينه راه و راهسازي براي استان يزد محسوب مي‌شد افزود: البته مشكلات كمبود اعتبار همچنان آزاردهنده است به نحوي كه اعتبارات استان در زمينه راه در قياس با استان‌هاي همجوار به مراتب كمتر مي‌باشد.

وي سپس به دو اتفاق مهم در زمينه راه‌هاي استان اشاره كرد و گفت: اضافه شدن شهرستان طبس، كه خود به تنهايي حجم راه‌هاي استان را دو برابر كرده است و واگذاري مسئوليت راه‌هاي روستايي از وزارت جهاد كشاورزي به وزارتخانه راه و ترابري، بدون افزايش اعتبارات لازم دو اتفاقي هستند كه فعاليت‌هاي اداره راه و ترابري را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند.

ميرسعيدي كمبود ماشين‌آلات و برخي مشكلات قانوني را از ديگر مسائل پيش روي اداره راه و ترابري برشمرد و بر پيگيري مستمر مصوبات سفر اعضاي هيات دولت به استان و نقش تعيين كننده اين مصوبات بر وضعيت راه‌هاي استان تاكيد كرد.

رئيس سازمان حمل و نقل و پايانه‌هاي استان نيز در اين ديدار با اشاره به وظايف اين سازمان به منظور ارتقاء كيفيت خدمات جاده‌اي گفت: ميزان حمل و نقل در استان يزد، 3 برابر سرانه كل كشور مي‌باشد كه اين مسئله به خوبي نقش مهم استان را در اين رابطه نشان مي‌دهد.

ميرحسيني با اشاره به اين كه بيشترين ميزان بار جابجا شده در استان مربوط به معادن،كاشي و آجر مي‌باشد، خاطرنشان كرد: اگرچه استان از نظر جابجايي و عبور بار در كشور از جايگاه 9 و 10 برخوردار است اما به لحاظ اعتبارات، استانِ 24 كشور محسوب مي‌شود كه بايد تدبير لازم از سوي مديريت استان در اين رابطه انديشيده شود.

وي خاطرنشان كرد: تلاش مي‌شود تا اعتبارات، بيشتر به سمت حفظ، نگهداري و ايمن‌سازي راه‌ها سوق داده شود.

در ادامه اين مراسم زارعي مديركل فرودگاه شهيدصدوقي يزد با بيان اين كه موقعيت جغرافيايي استان، موقعيتي حياتي و حائز اهميت در كشور محسوب مي‌شود،تاكيد كرد: اما متاسفانه فرودگاه شهيد صدوقي يزد به رغم جايگاه ممتازش نتوانسته است در سال‌هاي گذشته به موازات ساير فرودگاه‌هاي كشور رشد يابد.

وي با اشاره به تاخير چندين‌ساله در راه‌اندازي ترمينال جديد فرودگاه يزد و دل‌نگراني‌هايي كه در اين رابطه ايجاد شده بود،افزود: زماني كه مسئوليت مديريت فرودگاه يزد را پذيرفتم اتمام اين پروژه به تعويق افتاده را مهم‌ترين كار خود قرار دادم كه خوشبختانه با همت همه پرسنل و همكاران فرودگاهي اين ترمينال به بهره‌برداري رسيد و از ابتداي امسال كليه پروازهاي برون‌شهري از اين ترمينال انجام مي‌پذيرد.

وي تاكيد كرد: در آينده نزديك كليه پروازهاي داخلي و خارجي از اين ترمينال انجام خواهد شد.

زارعي با بيان اين كه ترمينال قديم فرودگاه به لحاظ امكانات و تجهيزات، سختي‌هاي بسياري را به مسافران وارد مي‌كند از انجام بررسي هايي به منظور مقاوم‌سازي و گسترش ترمينال قديم فرودگاه شهيد صدوقي يزد توسط مشاور خبر داد.

زارعي به برقراري دوبار پرواز تهران طبس و بالعكس در طول هفته، به ترمينال فرودگاه طبس اشاره كرد و افزود: ترمينال خوب و مناسبي براي فرودگاه طبس درنظر گرفته شده است كه اگر اعتبارات ياري كند اين ترمينال تا پايان تابستان امسال تكميل شده و قابل بهره‌برداري خواهد بود.

باقري رئيس شركت هواپيمايي هماي جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار به ارائه گزارشي از عملكرد خود پرداخت و گفت: تلاش داريم تا با توجه به متقاضيان بيشمار پرواز‌هاي استاني يزد،هرمزگان و يزد ـ سيستان بلوچستان اين پروازها را مجددا برقرار سازيم.

وي از مديران استان خواست، تا به منظور برقراري اين پروازها همكاري‌ و مساعدت‌هاي لازم را صورت دهند.

سپس مديركل راه‌آهن شرق در طبس با اشاره به بيش از 777 كيلومتر خط ريلي اين راه‌آهن گفت: حدود 50 درصد از ترانزيت خط سرخس ـ بندرعباس از طريق اين راه‌آهن صورت مي‌گيرد.

وي به مشكلاتي نظير كمبود نيروي متخصص،وجود شن‌هاي روان و نبود تجهيزات مناسب آتش‌نشاني اشاره كرد و خواستار رفع آنها شد.

مديركل راه‌آهن جنوبشرق نيز در اين مراسم با اشاره به اين كه شبكه راه‌آهن جنوب شرق اولين شبكه ريلي كشور در منطقه به حساب مي‌آيد گفت: اين راه‌آهن در بسياري از زمينه‌ها حائز رتبه‌هاي ممتاز كشوري مي‌باشد.

دهقاني با اشاره به هزينه‌هاي بالاي ساخت و نگهداري خطوط ريلي،تاكيد كرد: به رغم همه اين هزينه‌ها به دليل مزيت‌هاي بالايي كه خطوط ريلي در جابجايي مسافران و كالاها دارند به عنوان يك صنعت ويژه در همه دنيا به آن نگاه مي‌شود كه اين نگاه در چند سال اخير در كشور ما نيز به اين صنعت ايجاد شده است.

مديركل راه‌آهن جنوب شرق به افزايش سرويس‌هاي سفر به مشهد مقدس به چهار سرويس از اول خردادماه امسال اشاره و تصريح كرد: با افزايش اين سرويس‌ها به نظر مي‌رسد ميزان جابجايي مسافر در اين مسير 30 درصد رشد داشته باشد.

وي سپس به مصوبات سفر اعضاي هيات دولت به استان اشاره وتاكيد كرد: مصوباتي كه در زمينه مسيرهاي ريلي در اين سفر حاصل شد مصوباتي تاثيرگذار و مهم هستند كه با تحقق آنها رونق دوباره‌اي در استان شكل خواهد گرفت .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا