به نام خدا

 

دوران میراث خواری بسر آمده است

او نامه ای برای امشب را خوانده است؟

و سرانجام خیلی دیر، مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، که بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، بدلیل آنچه که آن را ناهمراهی بعضی از یاران می دانست، از مجمع روحانیون مبارز گسست، و شتابزده، بدون تکیه به نخبگان اجتماعی، حزب اعتماد ملی را با استفاده از چهره های سیاسی راه اندازی کرد، در چهارمین کنگره حزب مردم سالاری، بدون اشاره به نقشی که در پیش آمدن وضع موجود داشته است، به تندی، از اطرافیان خاتمی و حزب مشارکت و جریانات دوم خرداد، بدون بردن نام انتقاد کرد، و با اعلام اینکه دوران میراث خواری بسر آمده است، راه کاری را برای رسیدن به مردم سالاری و توسعه و تحول و پیشرفت ایران و ایرانی، ارائه نکرد.

دهها سال پس از آنکه سید ضیاء  طباطبائی، در شرایطی خاص و برای دستیابی به قدرت، حزب «اراده ملی» را ایجاد کرد، مهدی کروبی، با حزب «اعتماد ملی» راه پایان یافته جبهه مشارکت و دیگر احزاب دوم خردادی را بنوعی دیگر، با قدرت و امکانات کمتر آغاز می کند، و در کنگره ای که در آن مردم حضور ندارند، و با پیام رئیس جمهور سابق شروع بکار می کند، از فرهنگ و مردم می گوید، و از رسانه می خواهد، که صحبتهای او را شفاف منتقل کنند؛ و رسانه ها در راستای اهدافی خاص، هر کدام، قسمتهایی از سخن های او را حذف، یا پر رنگ می کنند.

اعتماد ملی، حزب نیست. یک اسم است، و این اسم زیبا و فریبنده، خود شعاری است که با توجه به وضع موجود، نمی تواند به عمل نزدیک شود. اعتماد نیز همچون عشق و عاطفه و امید مرده است، و برای مردم بسیار سخت و گاه ناممکن است، که برای رسیدن به فردای بهتر، به یک مسئول سابق و بازنده سیاسی اعتماد کنند.

اعتماد ملی برای اینکه از شعار درآید و حزب و تاثیر گذار شود، باید اعتماد بسازد و تولید کند، و سوال مهم اینجاست، که کروبی چگونه خواهد توانست، که با همراهان موجود، به این مهم در کوتاه مدت دست یابد؟

آیا قشر و توده محرومی که بخاطر پنجاه هزار تومان در انتخابات ریاست جمهوری به او رای دادند، عضو حزب اعتماد ملی خواهند شد؟ آیا آن توده اسیر فقر مادی و فرهنگی، که کتاب نخوانده اند و نمی خوانند، و در انتظار معجزه اقتصادی و پول یارانه ای بوده اند و هستند، سیاست و حزب را می شناسند؟ آیا تولید و پخش برنامه های شبکه ماهواره ای، می تواند نقشی در سیاست امروز جامعه و جذب توده ها و نخبگان اجتماعی داشته باشد؟ چند درصد از افراد جامعه، کتاب و روزنامه می خوانند، به سایت ها دسترسی دارند، و برنامه شبکه های ماهواره ای سیاسی را تماشا می کنند؟ کروبی با کوچکترین غفلت و اشتباه، به هخای دیگری تبدیل خواهد شد، و او هنوز، در گیرودار سیاست، کتاب توقیف شده « نامه ای برای امشب!» را نخوانده است، که ببیند و بفهمد، از کجا باید شروع کند.

کروبی، بعضی از دلایل شکست سنگین گذشته را تا حدودی فهمیده است، اما آیا او که نیز در درون دایره بسته ای قرار دارد، راه رسیدن به پیروزی  را می داند؟

مجمع روحانیون مبارز که با «سلام» نقش مهمی در پدید آمدن موج دوم خرداد داشت، اینک با خروج نابهنگام کروبی، بسوی غیر سیاسی و ساکن شدن پیش می رود، و رئیس مجلس اصلاحات، که نتواسته در مدت حضور و فعالیت، باعث رشد و تحول مجمع روحانیون مبارز شود، و با طرح و اجرای برنامه های نو و مناسب، در آگاه و روشن کردن توده مردم بکوشد، اینک می خواهد، راههای رفته را،  در راه اعتماد ملی دوباره طی کند. راهی که در شروع، شکست آن  بخوبی مشخص است.

امشب! برای رسیدن به صبح فردا، باید «نامه ای برای امشب!» را خواند. آیا کروبی کتاب توقیف شده« نامه ای برای امشب!» را دیده و خوانده است؟

خبرگزاریهای ایسنا و ایلنا و فارس، هر کدام روایتی از سخنان کروبی در کنگره مردم سالاری دارند، و با نگاهی به هر گزارش، مطلب خاصی می توان در آن یافت، حتی با مراجعه به هر سه گزارش نیز، هنوز نمی دانیم، که کروبی چه گفته است! 

کروبی در چهارمین کنگره حزب مردمسالاری!

به گزارش فارس و ايلنا و فارس، مهدي كروبي  در چهارمين كنگره حزب مردم سالاري، در سخناني با ابراز تاسف از سانحه هوايي و شهادت اصحاب رسانه، ابراز اميدواري كرد با بررسي‌هاي دقيق، نتايج به روشني به مردم اعلام شود، تا شايعاتي گوناگون در اين باره بين افكار عمومي ايجاد نگردد.

وي با بيان اين كه نظام جمهوري اسلامي متعلق به همه ملت و افكار مختلف و گرايشات در چارچوب قانون اساسي است، گفت: جمهوري اسلامي در اين مملكت محقق نمي‌شود، مگر اين كه احزاب قوي با گرايش‌هاي مختلف و در چارچوب قانون اساسي فعاليت كنند.

همه ما مدعي اين هستيم كه بايستي مردم سالاري در اين كشور تحقق يابد، اما بايد بدانيم كه لازمه اين مهم، اصلاح مغز و تفكر خودمان است كه متاسفانه اين كار را نكرده‌ايم. ( حالا چی؟ اصلاح کرده اید؟)

ما شعار مردم‌‏ سالاري مي‌‏دهيم، اما فرهنگ آن در جامعه ما جا نيفتاده است، البته همه مردم ‌‏سالاري را قبول دارند؛ اما سوال اين است كه چه بايد كرد كه مسوولان و دولتمردان آن را بپذيرند؟ بايد چاره‌اي بينديشيم كه گروه‌هاي سياسي، مسئولان و دولتمردان اين فرهنگ را بپذيرند.

كروبي، با تاكيد بر لزوم بهره‌مندي همه آحاد جامعه از نعمت‌ها و فرصت‌هاي پيش آمده گفت: چرا وقتي حادثه غرور آفرين 76 به وجود مي‌آيد و مردم منسجم، يك تفكر و انديشه را مي‌پذيرند به يكباره بعد از آن، همه مزايا بايد به دست چند نفر انگشت شمار در آيد؟ ( مسائل 76 را در 84 گفتن چه معنا و مفهومی دارد؟)

وي، وضعيت و سرنوشت كنوني اصلاحات را نشات گرفته از تفكرات و اقدامات عده اي انگشت‌ شمار خواند و گفت: وقتي همه وزرا، معاونين، استانداران و فرمانداران و ساير مسئوليت‌ها متعلق به يك گروه خاص باشد، نتيجه‌اش جز ضعف گروه‌هاي سياسي ديگر نمي‌تواند باشد.

اين هنر نيست كه گروهي با در اختيار گرفتن همه امكانات اقدام به جذب نيرو كند «براي اين كه اگر به ننه ‌جان من هم اين امكانات را مي‌دادند، اكنون قوي ‌ترين حزب و تشكيلات را داشت» ( و چرا با این همه حمایت و امکانات و تبلیغات، قوی ترین حزب و تشکیلات، نتوانست که در انتخابات ریاست جمهوری، اعتماد مردم را جلب، و رای مردم را بدست بیاورد؟ امکانات و تشکیلات نمی توانند اعتماد سازی کرده و از مردم رای بگیرند، و این ثابت می کند، که هر حزب و تشکیلاتی بدون حضور و وجود مردم، قدرت عمل نخواهد داشت، و شکست خواهد خورد)

من سال 78 اين حرفها را زدم كه وقتي همه امكانات يك مجموعه عظيم در اختيار يك دسته خاص قرار گيرد، به مثابه كسي مي‌ماند كه هزاران خون دل براي جمع‌ كردن يك زندگي و دارايي و ثروت خورده است، ولي وقتي از دنيا مي‌رود فرزندان او كه هيچ رنجي نبرده اند، چنين ثروتي دستشان مي‌آيد اما به راحتي هم از دست مي‌دهند.

دبيركل حزب اعتماد ملي، با ذكر برخي سخنان انتقادآميز موسوي خوئيني‌ها كه خطاب به فعالان سياسي گفته بود، «نكند در اين جامعه اسلامي و ديني موضعي بگيريد كه مردم بگويند اينها آمدند و دين ما را از دست ما گرفتند» گفت اگر من يك دهم حرفهاي آقاي خوئيني‌ها را گفته بودم، همين آدم ها تكفيرم مي‌كردند.

کروبی، همچنين با يادآوري سخنان گلايه آميز اميني، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از برخي افراد كه با اقدامات خود، دين، جمهوري اسلامي و ميراث امام را از بين مي برند، گفت: من اين مطالب را به طور خصوصي به اين آقايان كه از ذكر نامشان خودداري مي كنم و البته مورد خطاب آقاي اميني نيز هستند، منتقل مي‌كردم، اما تنها پاسخ آنان پيدا كردن ديد منفي نسبت به من بود.

كروبي، در ادامه به نقل گلايه اي از سوي آيت‌الله فاضل لنكراني، از مراجع تقليد كه گفته بود«چرا فلاني و ... حرفهايي مي‌زنند كه مفهومش پشت كردن به امام و نظام است» اظهار داشت: من اين مسايل را انتقال دادم، اما مي‌بينم نتيجه عكس مي شود، و در نتيجه فضايي مسموم هم درست مي‌شود كه هيچ كس ديگر نتواند اظهارنظري كند؛ و علتش اين است كه همه امكانات در اختيار يك عده خاص است و در اين ميان هم متاسفانه برخي روزنامه‌ها نيز به چنين جوي كمك مي‌كنند.

دبير كل حزب اعتماد ملي با تاكيد بر لزوم آسيب‌شناسي اصلاحات و علت اين كه اصلاحات پس از سالها چرا و به چنين سرنوشتي دچار شده است، بيان داشت: همه مي‌دانند غير از اين كه چند نفر هستند كه نمي‌گذارند كارها به دستي پيش برود، مسئله ديگري در ميان نيست.

خود ما سهم مهمي در ايجاد چنين شرايطي داشتيم و اين شرايط از درون خود اصلاحات بوجود آمده است و كساني كه اين كارها را كردند و روزگار ما را اين گونه( سیاه) كردند در جبهه اصلاحات تعدادشان به تعداد انگشتان دست نمي‌رسد.

کروبی، سرآغاز اين تحركات را كه منجر به وضعيت كنوني اصلاح‌طلبان شده است را نه مقطع انتخابات مجلس هفتم، بلكه از همان آغازين سال 1378 ياد كرد و گفت: من و آنهايي كه دلسوز بودند هر چه فرياد كرديم كارساز نشد.

كروبي درباره هويت اين افراد كه به گفته او از انگشتان دست هم كمتر هستند تصريح كرد: برخي از اين افراد اصلا سالها در ايران نبودند يا افرادي بودند كه هميشه بايد تلاش كنيم و تو سرمان بزنيم كه بگوييم به خدا مثلا اين فرد نماز مي‌خواند ،متدين است و كمونيست و جاسوس نيست.

وي، امام (ره) را مردمسالار واقعي خواند و گفت: معتقدم بايد ميدان فعاليت به ديگران داده شود نه اين كه عده‌اي خاص همه امكانات را به دست گيرند.

کروبی، با يادآوري يكي از جلسات خصوصي خود با مرحوم آيت‌الله آذري در اوايل پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با نقل قولي از آن مرحوم گفت: آقاي آذري در اين جلسه با عصبانيت و خطاب به كساني كه هيچ سهمي در انقلاب نداشتند اما خواهان امكانات و فرصت هاي زيادي بودند گفت«اين كه نمي‌شود براي كار كردن خر باشد و خوردن يابو» و لذا ما هم مي گوييم كه نمي شود جمعيتي كار كند اما عده‌اي خاص ميراث خوار باشند، چراكه دوران ميراث‌خواري به سر آمده است.

حزب اعتماد ملي متعلق به همه است و از حقوق همگان حمايت مي‌كند و براساس تفكر امام (ره) حقوق تمام انسان‌ها را يكسان مي‌داند و اين منطق كه انسانها حيوان هستند را خلاف اسلام دانسته و كاملا محكوم مي‌كند.

وی با اشاره به راه اندازی شبکه ماهواره ای این حزب در شب یلدا گفت: این ماهواره نیز در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت خواهد کرد، و ما سعی می کنیم، در جهت مردم سالاری تلاش کنیم.

باید آسیب شناسی و مردم سالاری را جدی بگیریم، زمینه را برای رقابت جدی فراهم کنیم، و نباید اجازه داد که زمینه ای فراهم شود، که تمام اختیارات در دست یک گرو قرار گیرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، تکرار همان وقایع سالهای پیش است.

وی از رسانه ها خواست صحبت های او را بصورت شفاف منتقل کنند و گفت: همانطور که مثلا صحبتهای ملا حسنی را منتقل می کنید، صحبت های ملا مهدی را منتقل کنید. ( این روایت در ایلنا و فارس نیست!)

کروبی، در ادامه سخنانش با ابراز تاسف شديد خود از سانحه هوايي اخير با يادآوري سانحه هوايي چند سال پيش در استان كرمان كه در آستانه اتمام كار مجلس ششم نيز اتفاق افتاد، اظهار داشت: در آن زمان تعدادي از نمايندگان استان كرمان از من خواستند كه جلسه‌اي را براي بررسي علت سقوط هواپيما برگزار كنم كه به دليل تقارن با انتخابات مجلس هفتم، يكي از مقامات مسئول كه قبل از انتخابات با اين جلسه موافقت كرده بود اعلام كرد «به نمايندگان چه ربطي دارد. ما پرسنل خودمان را از دست داديم»

من در مقابل اين حرف مقام مسئول متعجب شدم و با خودم گفتم كه اگر اينها پرسنل يا بنده‌هاي زر خريد شما هستند، ما چگونه از انجام وظايف نمايندگي صرفنظر كنيم.

به ادعاي وي،علت اين كه مقام مسئول حاضر به پذيرش خواسته نمايندگان براي برگزاري جلسه مشترك جهت بررسي علل سقوط هواپيما نشد اين بود كه نامبرده فهميده بود، نمايندگان و رئيس مجلس شوراي اسلامي 70 روز ديگر از مجلس خداحافظي خواهند كرد.

چطور ما به مساله زهرا كاظمي و حماقت يك مامور در مورد او حساسيت نشان مي‌‏دهيم، به حادثه سقوط هواپيما حساسيت نشان مي‌‏دهيم، اما نسبت به وضع مملكت و دخالت نيروهاي مسلح در انتخابات حساسيت نشان ندهيم؟ بايد كساني كه اين روزگار را براي كشور درست كرده‌‏اند و مضحكه جهان شده‌‏ايم مشخص شوند، فكر نكنيد مقصود من انتخابات رياست ‌‏جمهوري است، اين وضعيت از سال 78 شروع شد.

کروبی، در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ملاقات خصوصي اخير خود با مقام معظم رهبري گفت: پس از30 خرداد به جز جلسات عمومي افطاري، اين اولين جلسه خصوصي بود كه توفيق داشتم خدمت مقام معظم رهبري برسم و در اين ملاقات براي ايشان از فضاسازي و اهانت برخي روزنامه‌ها عليه برخي بزرگان گفتم. تا من نامي از اين روزنامه ها بردم، ايشان گفتند كه اين روزنامه‌ها حالا بيشتر اهانت مي‌كنند يا چند سال پيش؟ كه من در پاسخ گفتم خيلي بيشتر از گذشته دارند اهانت مي كنند كه ايشان هم اين كار را خيلي بد توصيف كردند.

(و اما ایلنا جملات آخر را به گونه ای دیگر روایت می کند، در عصر اطلاعات و رسانه، دو روایت از یک موضوع با دو معنی چگونه ممکن است؟ روایت فارس صحیح است یا روایت ایلنا یا هیچکدام؟)

چند روز پيش خدمت مقام معظم رهبري رفته بودم، گفتم كه برخي روزنامه‌‏ها برخي از بزرگان را مورد اهانت قرار مي‌‏دهند اما آنجا مچ من گرفته شد و به من گفتند كه اين اهانت‌‏ها حالا بيشتر است يا چند سال پيش؟ البته من هم گفتم كه من در آن سال‌‏ها هم مخالف اهانت‌‏ها بودم.

( و ایسنا نیز اصلا به این قضیه دیدار اشاره نمی کند)

  کروبی صریح هست و با شهامت، اما سیاست، یک چیز دیگر است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا