ديروز روز يزديها بود (حاشيه هاي خواندني ديدار رهبر با مردم دارالعباده يزد

 

حواشي ديدار با رهبر به قلم فردائي همراه سيد مصطفي مير محمدي :هوا از صبح ابري بود، برخلاف دلهاي مردمان دارالعباده. هيچ كس و حتي خوشبين ترين مسئولان استان هم پيش بيني چنين استقبال با شكوهي را از حضرت آقا نمي كردند. اما اهالي استان يزد مردانگي به خرج دادند و براي تجديد بيعت با مولاي خود به خيابانها سرازير شدند، بطوريكه در ميدان بزرگ اميرچخماق(محل سخنراني مقام معظم رهبري) و خيابانهاي اطراف آن، از ساعتها پيش از حضور ايشان، جاي سوزن انداختن نبود.

- استقبال امروز از مقام عظماي ولايت، بزرگترين استقبال تاريخ استان يزد بود و اين استان در طول عمر دراز خود تاكنون چنين جمعيت عظيمي را در كوچه ها و خيابانهايش، به خود نديده بود.

- تعداد قابل توجهي از افراديكه در اين ميدان متجمع بودند روزهاي قبل با پاي پياده از شهرهايي چون ميبد، خاتم، ابركوه، اردكان، صدوق، بافق، تفت، مهريز و … به شهر يزد آمده بودند. شهرهايي كه فاصله شان تا يزد بعضا به 300 كيلومتر هم مي رسد.
- قرار بود تا مسير استقبال از چهارراه دولت آباد تا ميدان اميرچخماق باشد، اما بعلت شور و شوق فراوان مردم يزد دامنه ي اين استقبال تا كيلومترها قبل از چهارراه دولت آباد كشيده شده بود.
- در مسيرهاي منتهي به ميدان محل سخنراني، ايستگاه هاي صلواتي متعددي به چشم مي خورد كه توسط نهادهاي دولتي و غيردولتي راه اندازي شده بودند و به توزيع عکس و گل و شيريني و چاي مي پرداختند.
- تقريبا از ساعت 7 صبح محوطه ي داخلي ميدان اميرچخماق مملو از جمعيت شده بود که اکثر این جمعیت را دختران و پسران جوان و نوجوان تشکیل می دادند.
- اتومبيل حامل مقام معظم رهبري، بعلت ازدحام زياد جمعيت، مسير 15 دقيقه اي استقبال را در عرض 1 ساعت و نيم طي نمود.
- مردم با سلیقه ی یزد، مسير حضور رهبر انقلاب اسلامي تا ميدان امير چخماق را گل چيده بودند.
- برنامه ها از ساعت 9 صبح با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد آغاز گرديد. سپس آقاي علي اكبر سليماني، شاعر جانباز يزدي به قرائت شعرش پرداخت
سلام بر تو و بر جبرئيل حافظ تو سلام بر تو و ناي گرم و نافذ تو /// خوش آمدي به كوير عطش اگر سرد است كه سالهاست غم او، غم ابرمرد است/// سلام جمله شهيدان از عطش سيراب نثار روح سپيد تو اي روايت ناب

- نكته اي كه مجري پرشور برنامه بر ان تاكيد داشت آن بود كه رهبر معظم انقلاب پس از 22 سال به يزد سفر نمودند و اينكه ايشان اولين مرجع تقليدي هستند كه قدوم مباركشان را به شهر يزد گذارده اند.

- پس از آن، مداحي به نام آقاي سيدرضايي به خواندن شعر زيبايش پرداخت كه مردم هم وي را همراهي كردند

شهيدان برخيزيد به مقدمش گل ريزيد /// نور جلي مي آيد سيد علي مي آيد


- مجري برنامه در قسمت ديگري از برنامه اظهار داشت كه خردسالترين شهيد كشور(شهيد ذوالفقاري ميبدي) متعلق به يزد است، همينطور اولين شهيد در راه مبارزه با استكبار آمریکا(شهيد محمد منتظرقائم).

- انتظار چندين ساعته ي مردم در ساعت 11 پايان يافت و مقام عظماي ولايت به همراه استاندار و امام جمعه ي يزد وارد بناي اميرچخماق شدند. با ورود رهبر معظم انقلاب جمعيت به يكباره از جاي خود كنده شد و با شعارهاي "ما اهل كوفه نيستيم، علي تنها ماند" ، "صل علي محمد بوي خميني امد" و ... به رهبري معظم انقلاب خوش امد گفتند.

اين شعارها ادامه داشت تا آنكه با شروع سخنراني آقاي صدوقي(امام جمعه ي يزد) قدري از شدت شعارها كاسته شد.



- مقام معظم رهبري بيست دقيقه ي اول سخنرانيشان را به بيان "مناقب" مردم استان يزد پرداختند و فرمودند: "شهر شما و استان شما، مركز دانش، مركز هنر، مركز كار و تلاش و ابتكار، مركز ايمان و دين باوري است. همواره مردم عزيز شهر يزد و استان يزد را بعنوان مردمي با استعداد، نجيب، سرشار از ايمان و باور ديني، سرشار از نيروي كار و ابتكار و تحرك و اماده ي در همه ي ميدان ها درخشيده اند. "

- مقام معظم رهبري در ادامه به بيان شرح سفر خود به يزد در پيش از انقلاب پرداختند و فرمودند:

" وضعيتي كه آن زمان در يزد ديدم برايم شگفت آور بود، روحيه ي پرتپش انقلابي در كنار نظم و انضباط و متانت. من در اين شهر شهيد آيت الله صدوقي را در آن دوره، نه فقط بعنوان يك روحاني برجسته، بلكه بعنوان يك رهبر ديني، فرهنگي، سياسي و تمام عيار در اين شهر يزد و در شهرهاي سرتاسر استان مشاهده كردم و احساس كردم. چند روزي در يزد بودم و شهرهاي ديگر را هم ديده بودم. اما وضع يزد، بدون اغراق يك وضعيت استثنايي بود."

- حضرت آيت الله خامنه اي، اشاره اي به وضعيت خوب دانش آموزان يزدي در سطح كنكور هم نمودند و فرمودند: "شهر يزد، شهر علم است. نام آوردن از دانشمندان يزد، ساعتها وقت مي برد. اين فقط مربوط به گذشته نيست. در دوران تحصيل و فعاليتهاي اجتماعي ما، علما و شخصيتها و چهره هاي برجسته و درخشاني در يزد بودند و امروز هم مي بينيم كه طي 14 سال بيشترين قبولي را در شركت كنندگان در كنكور را دارد."

- مقام معظم رهبري با اشاره به حضور چشمگير مردم يزد در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل، فرمودند:‌ "مردم يزد فقط در خانه ها ننشستند تا فقط براي پيروزي رزمندگان دعا كنند بلكه وارد جبهه ها شدند. تيپ الغدير يزد و پادگان الغدیر یزد يكي از قويترين، بهترين، پرخطر پذيرترين و منظم ترين تيپهاي موجود در جبهه بود."

- مقام عظماي ولايت در بخش ديگري از سخنانشان براي تبيين هرچه بهتر سختكوشي و مجاهدت مردم يزد به ذكر خاطره اي پرداختند كه در 50 سال قبل در زمين هاي بين كربلا و نجف باغستانهاي عظيمي وجود داشت كه بین همه ی مردم عراق، معروف بود در دل كوير، اين كشت عظيم به دست يزديها انجام گرفته بود.

- رهبر انقلاب در حمایت از سفرهای استانی دولت هم جملاتی را ایراد فرمودند: "حل مشكلات، كار آساني نيست اما مسئولان براي رفع موانع، بي‌وقفه در تلاشند و اين سعي و تلاش امري باارزش است. حرکت دولت به استانها بسيار خوب و مبارک است و من از اين حرکت مجموعه دولت و سفر به شهرها قدرداني مي کنم. اينکه مشي مردمي اتخاذ مي کند، با ارزش است. برخي شهرها که يک مديرکل را نديده اند، اکنون رئيس جمهور و وزيران را مي بينند که بايد قدردان بود. مصوبات استانها هم اگر برخي اجرا نشود، آنچه اجرا مي شود، مغتنم است ولي بايد براي اجراي حداکثر آنها تلاش و برنامه ريزي کرد."
- رهبر معظم انقلاب اشاراتي ديگر هم داشتند: اينكه براي حفظ خلق و خوي قناعت نبايد اسير اشرافيگري شويم، اينكه يكي از داروهاي بسيار موثري كه ملت ما به آن احتياج دارد "اعتماد به نفس" است و انقلاب و جنگ را به اتكا به همين عامل، به پيش برديم، اينكه امروز در مسير "جامعه ي اسلامي" در حال حركتيم و در مقابل، ليبرال دموكراسي غرب با مفاسد عديده اي چون بحران اخلاقي، بحران جنسي، بحران خانوادگي، بحران اقتصادي و بحران بي عدالتي دست و پنجه نرم مي كند، اينكه امروز هيچ كشوري در منطقه در اتكاي به آراي مردم و عواطف مردم به پاي ايران نمي رسد، اينكه برخي مي خواستند باب انتخابات را در كشور مسدود كنند تا دشمنان بتوانند بگويند نظام جمهوري اسلامي مردمي نيست، اما اراده ي خداي متعال چيز ديگري را رقم زد، و ...

- سخنان شيوا و دلنشين ولي امت نزديكي هاي اذان ظهر و با مرور چند دعاي زيبا به پايان رسيد و به اين ترتيب مردم يزد، هفته ي ولايت سال 1428 هجري قمري را هرگز از ياد نخواهند برد.



امروز روز يزد و يزديها بود...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا