پيشنهاد رييس دانشگاه يزد در ديدار با مقام معظم رهبري (سفر رهبري -126)

يزدفردا "رييس دانشگاه يزد روز پنجشنبه سيزدهم ديماه جاري در گزارش خود به محضر مقام معظم رهبري، پيشنهاد كرد معظم له فرمان نهضت سوادآموزي IT(فنآوري اطلاعات) را در كشور صادر كنند.
به گزارش خبر نگار يزدفردا :متن سخنراني آقاي دكتر سيدعلي محمد ميبدي در اين ديدار بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام خدا بر محمد مصطفی (ص) و خاندان مطهرش. درود بیکران به روح پرفتوح بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، خمینی کبیر (رضوان ا... تعالی علیه)، سومین شهید محراب و همه شهدای گرانقدر اسلام از صدر تاکنون. خدمت رهبر عزیز حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) سلام عرض مي نمايم. این جانب به نمایندگی از جامعه بزرگ دانشگاهیان استان يزد ضمن خوشامدگويي به محضر مبارك آن رهبر فرزانه، خدمت عزیزان دانشجو، اساتید معظم و مدعوین گرامی بالاخص وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خیر مقدم عرض نموده، خدای بزرگ را به خاطر منور شدن چشمانمان به دیدار جمال سلاله پاک رسول خدا (ص) سپاس می گویم.
برای این جانب توفیق خدمتگزاری به اقشار مختلف دانشگاهی بالاخص دانشجویان عزيز مایه افتخار و مباهات است. دانشگاهی که جو معنوی و دین باوری او نه در ایام محرم و رمضان و شبهای قدر که در همه ایام به عینه مشهود است. مساجد پر از جمعیتش، دغدغه های فرهنگی جوانانش، تلاش بی وفقه و شبانه روزی اساتید و دانشجویانش بالاخص دانشجویان دوره های تحصيلات تکمیلی نمودي عینی دارد. کارهای خوب فرهنگی به وسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تشکلهای مختلف به ا نجام رسیده یا در حال انجام است، اما می طلبد تا با وجود تلاش های شبانه روزی و مخلصانه دانشجویان، عزم ها جدی تر گردد و به مقوله مسايل فرهنگی دانشگاه توجه بیشتری مبذول گردد. مشاهده ي حتي یک حرام خدا هم در فضای پر معنویت دانشگاه بسیار سنگین و برای جو فرهنگی و بستر روان آموزش و پژوهش آن قابل تامل است. این تذکر در درجه اول متوجه من مسؤول است تا دغدغه هاي حكيمانه ي آن مقام عظما را درباره مهندسی فرهنگی، ارتقاي فعاليتهاي پژوهشی و تولید علم نصب العين خويش قرارداده و به جد در مسير تحقق منويات معظم له بكوشم. در این مسیر باید همه با هم و با همکاری دانشجویان عزيز و اساتید محترم در اصلاح و نوسازی عناصر فرهنگی نظام اجتماعی کشور همه هم خود را مصروف داریم.
بسيار خوشحالم كه این نوید را به آن رهبر حكيم و فرزانه بدهم که امروز این دغدغه در ذهن امام جمعه محترم و استاندار عزیز و نخبگان فرهنگی استان جریان دارد و استان و دانشگاههای این شهر آماده اند تا در مسیر اعتلاي جایگاه فرهنگ کشور نهایت تلاش خود را مصروف دارند تا در آینده ای نزدیک به همت نخبگان فرهنگی دارالعباده، اخلاق و ارزشهای دینی پایه و اساس کلیه تلاشهای جامعه گردد و به مرتبه ای برسيم که این مقوله جهت اصلی و غایت نهایی سیاستگزاری را در کلیه حوزه های نظام اجتماعی تعیین کند. در اين راستاایجاد دفتر ارتباط با جامعه در دانشگاه یزد و طرح احیای فرهنگ دارالعباده در شورای فرهنگ عمومی استان را مي توان به عنوان نقاط شروع برای این تحقق اين مهم ارزيابي كرد. بسي مايه خوشحالي و افتخار است كه در جمع اساتید متدین یزدی اعلام کنم در حالی که پيش از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، تنها دانشگاه استان، دانشسرای عالی یزد وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران با حدود 200 نفر دانشجو بود، امروز استان يزد دارای 4 دانشگاه دولتی و 24واحد اقماری آن و 9 واحد دانشگاه آزاد اسلامي است كه پذيراي بيش از 59 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي است. همانگونه كه مستحضريد فقط در دانشگاه علوم پزشکی يزد 235 عضو هیات علمی در مقاطع مختلف به تدريس اشتغال دارند و تعداد اعضاي هيات علمي در دانشگاه یزد به 340 نفر مي رسد. ايجاد 11 رشته دکترای تخصصی و فوق تخصصی در علوم پزشکی و 8 رشته دکترای غیرپزشکی در دانشگاه یزد و 2 رشته دکترا در دانشگاه آزاداسلامي بخشی از نعمات بزرگ انقلاب برای این استان است. باید قدر این نعمات را دانست و از توان علمی استادان استفاده حداکثری نمود. باید با بهره برداری از این استعدادهای الهی، در کاربردی کردن آموزش های دانشگاه و تعامل با بخش های مختلف جامعه اهتمام بیشتری به خرج داد. امروز با درایت آن حکیم فرزانه زمینه حضور نخبگان دانشگاهی در تصمیم گیری های خرد و کلان کشور فراهم است و باید این مشارکت نهادینه و هرچه بیشتر پررنگ گردد. در این راه، ارتباط سازنده با ادارات، سازمانها و نهادها امری لازم و شدنی است. فضاهای آموزشی و کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاهها نیاز به بازسازی جدی دارد. زیرساخت های بسیاری از دانشگاهها از جمله دانشگاه یزد علی رغم بودجه های بسیار خوب دولت هنوز جای کار فراوان دارد. باید فضای تفاهم و اعتماد بین مسؤولان و دانشجویان که بسیار خوب است، هر روز بهتر و بهتر گردد. باید کاری کرد که نقاط مثبت زندگی دانشجوبه طور مستمر تقویت و از نقاط ضعف وی کاسته شود. امیدواریم با حمایت و همکاری های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مشخص گردد در کشور متولی پژوهش کیست. باید به پروژه های تحصیلات تکمیلی نگاه ملی کرد و جهت رفع معضلات کشور از همه توان این بخش استفاده کرد.
در سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی به دست معمار انقلاب و ضرورت توجه به موضوع IT ، صدور دستور شروع نهضت سوادآموزی IT از سوي رهبر عظيم الشأن انقلاب را به نمایندگی از روسای محترم دانشگاههای استان خواستارم. در صورت اجازه آن بزگوار، دانشگاههای اين استان آماده اند در اولین سال صدور این فرمان،حداقل 20000 نفر از مردم استان را در زمینه IT با سواد نمایند. در این جمع بزرگ به عنوان دانشگاهیان یکی از استانهای کشور آقا امام زمان(عج)در محضر مبارک رهبر و مقتدای خویش با هم میثاق می بندیم تا همراه و همگام با هم تا لحظه ای که جان در بدن داریم از عزت و شرف مملکت آقا امام زمان(عج)پاسداری کنیم و با وحدت کلمه دشمن را به جای خود بنشانیم. رجاء واثق دارم برکات این سفر معنوی، تحول عظیمی را در مسیر پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی در زمینه آموزش، تحقیقات و فناوری استان رقم خواهد زد. در پایان یک بار دیگر حضور فرخنده و مبارک مقام عظمای ولایت را به شهر دارالعباده یزد گرامی می دارم و از درگاه خداوند متعال سلامتي و طول عمر با عزت را براي آن وجود گرامي مسألت دارم.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا