پرتاب موشک فضایی ایران و بازتاب هاي جهاني
ایران نخستین موشک ساخت داخل را با توانایی حمل ماهواره با موفقیت آزمایش کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر قرار است این موشک تا شش ماه آینده ، ماهواره «امید» ساخت ایران را در مدار زمین قرار دهد.
ماهواره امید ماهواره تحقیقاتی پیشرفته است که به دست دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است و در مدار ارتفاع پایین قرار می‌گیرد.
با ساخت و پرتاب این ماهواره ، ایران یازدهمین کشوری است که توانمندی ارسال ماهواره به فضا را بدست آورده است و ورود به عرصه فضا را به عنوان افتخار دیگری برای ملت ایثارگر ایران ثبت می کند.
حامل ماهواره دارای بیش از 10 هزار تنوع قطعه در اجزای مختلف شامل بدنه ، موتور، هدایت و کنترل است که کارشناسان مختلف دانشگاهی در 10 سال گذشته ساخت آن را بومی کرده‌اند.
کارخانجات ساخت موتور ماهواره برها هم اکنون می تواند موتورهای مورد نیاز ماهواره را تولید کند که این قابلیت بسیار مهم است.
ایستگاه های ره گیری و کنترل و ارتباط با ماهواره نیز به دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است.
سیستم هدایت و کنترل ماهواره هم بر مبنای تجربه 20 ساله صنایع هوافضا کاملا بومی است و توان هدایت ماهواره را با مدار تعیین شده در اختیار دارد.




بازتاب پرتاب موشك "كاوشگر يك" به فضا در رسانه‌هاي بيگانه

تلاش دانشمندان ايران اسلامي روز دوشنبه در ايام خجسته بيست و نهمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب به بار نشست و در رونمايي نخستين سامانه فضايي كشور و پرتاب نخستين راكت كاوشي فضايي جلوه گر شد.

پرتاب موشك كاوشي "كاوشگر يك " به فضا در رسانه‌هاي بيگانه بازتاب وسيعي يافت كه خلاصه برخي از آنها به شرح زير است:

* شبكه تلويزيوني "بي‌بي‌سي" گزارش داد: قطعا اقدام ايران در آزمايش راكت فضايي فاقد ماهواره، موجب نگراني "واشنگتن" و "تل آويو" شده است.

"بي‌بي‌سي" افزود: "ايران با اين آزمايش توانايي فضايي خود را نشان داد اين اقدام مويد آن است كه تهران توان فراتر نيز دارد."

* شبكه چهارم تلويزيون فرانسه اعلام كرد: ايران با افتتاح اولين پايگاه هوا- فضاي خود، قصد دارد، ماهواره‌هاي خود را از طريق موشك از اين پايگاه به فضا پرتاب كند.


*پايگاه اينترنتي" آينس " نيز نوشت: كارشناسان ايراني براي نخستين بار به طور مستقل موشك ماهواره با نام "اميد" را به پايگاه فضايي پرتاب كردند.


* راديو بي‌بي‌سي در تحليلي ديگر گفت: "پروژه فضايي ايران اهداف سياسي داشته و آن گونه كه به نظر مي‌رسد، ايران در آزمايش فضايي خود نشان داد، بيشتر از همه در پي اين است كه ترتيبي از توانايي‌هاي ارتباطي و مسايلي از اين دست را انجام بدهد."

* تلويزيون مركزي چين ، تايوان و مطبوعات هر دو سوي تنگه تايوان در گزارش‌هايي خاطرنشان كردند: "اين نخستين بار است كه ايران دست به يك اقدام مهم در توسعه مركز فضايي خود زده و اقدام به پرتاب ماهواره تحقيقاتي مي‌كند."
اين رسانه‌ها با اشاره به خشم آمريكا از توان علمي ايران گزارش كردند:
"آمريكا مي‌گويد ، احتمالا برنامه فضايي ايران پوششي براي توسعه موشك‌هاي بالستيك اين كشور است و اين مي‌تواند باعث تشديد تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن شود."
در گزارش رسانه‌هاي چين و تايوان آمده است : "ايران ‪ ۱۰‬سال براي ساخت يك ماهواره زمان صرف كرده است و تا يك سال ديگر آن را پرتاب خواهد كرد."
* پايگاه اينترنتي روزنامه" چاينا پست " تايوان گزارش كرد: مقام‌هاي ايران گفته‌اند، اين كشور مي‌خواهد ماهواره و راكت‌هاي ساخت داخل را داشته باشد .


* شبكه تلويزيوني العربيه نيز گفت: موشك ايراني موسوم به "كاوشگر يك " براي تعيين مسير حركت موشكهاي آينده به فضا پرتاب شد.

اين موشك قرار است شش ماه بعد ماهواره ايران موسوم به "اميد" را به فضا پرتاب كند.


* پايگاه اينترنتي راديو رسمي و سراسري هند (اي.آي.آر.) نوشت: ايران به منظور گشايش نخستين مركز فضايي ساخت خود، يك موشك تحقيقاتي را پرتاب كرد.

اين راديو افزود: گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين آزمايش براي نخستين ماهواره تحقيقاتي مدار پايين ايران بود كه براي ماه مارس سال آينده برنامه ريزي گرديده است.

خبر پرتاب موشك آزمایشی ایران به فضا كه برای ایرانیان، اتفاقی غرور انگیز محسوب می شود، بازتاب وسیعی در خبرگزاری ها و رسانه های جهان داشت.
رویترز : جمهوری اسلامی ایران برای آزمایش توانمندی خود در زمینه پرتاب نخستین ماهواره تحقیقاتی به مدار زمین در مارس آینده موشك آزمایشی خود را از سكوی پرتاب موشك پرتاب كرد .

خبرگزاری شینهوا : ایران در فوریه سال 2007 با آزمایش موفقیت آمیز موشكی كه وارد فضا شد به جرگه كشورهای دارای فناوری فضایی پیوست ؛ ایران تلاش می كند تا سال 2010 ، پنج ماهواره در مدار قرار دهد.

آسوشیتدپرس : ایران، همزمان با رونمایی از نخستین مركز فضایی خود ، نخستین موشك خود را كه می تواند ماهواره حمل كند ، با موفقیت، به مدار زمین پرتاب كرد.

روزنامه واشنگتن پست ضمن چاپ گزارشی از توانمندی محققان و نخبگان ایرانی در ساخت ماهواره نوشت : ایران نخستین راكت این كشور را به منظور ارسال ماهواره تحقیقاتی به فضا پرتاب كرد.

روزنامه ها آرتص : ایران امروز یك راكت را كه برای قراردادن اولین ماهواره بومی این كشور در مدار زمین طراحی شده به فضا پرتاب كرد. این روزنامه صهیونیستی نوشت : آزمایش این راكت احتمالا منجر به افزایش حساسیت اسرائیل و كشورهای غربی نسبت به برنامه هسته ای ایران خواهد شد.

شبكه خبری ملی پاكستان : این نخستین موشك جمهوری اسلا می ایران بود كه به فضا پرتاب شد و این موشك با هدف ارسال ماهواره تحقیقاتی به فضا پرتاب شد. این شبكه با اشاره به اهمیت پرتاب این موشك به فضا افزود : این كاوشگر ، یك مقدمه ای برای پرتاب ماهواره به مدار زمین است .

همچنین دیگر شبكه های خصوصی پاكستان از جمله شبكه های خبری آج اكسپرس و رویال دان هم با پخش تصاویر پرتاب موشك كاوشگر یك به فضا ، آن را نقطه عطف فعالیت های ماهواره ای جمهوری اسلامی ایران دانستند و به نقل از متخصصان امور فضایی افزودند : ایران در چند سال آینده می تواند به پیشرفت های خوبی در زمینه علوم فضایی دست یابد.

خبرگزاری های ریانوستی و ایتارتاس در خبرهایی كوتاه ، رویداد امروز را روی سایت خود قرار دادند و تصاویری از پرتاب این موشك فضایی پخش كردند. دیگر شبكه های رادیو تلویزیونی روسیه هم كه به كم اهمیت ترین اخبار و رویدادهای گوشه و كنار جهان توجه دارند در مقابل این رویداد مهم سكوت اختیار كردند و هیچ گونه خبر و تصویری از پرتاب موشك حامل ایرانی كه بازتاب زیادی درخبرگزای های خارجی داشت پخش نكردند.

خبرگزاری سوریه با اعلام اینكه ایران نخستین مركز بومی فضایی پرتاپ موشك ماهواره‌ تحقیقاتی را راه اندازی كرد ، گزارش داد : با راه‌اندازی این مركز، ایران جزو یازده كشوری شد كه دارای این فناوری است.

پایگاه خبری اَلمِنار نیز پرتاب موشك ایرانی را با قابلیت حمل ماهواره، موفقیتی بزرگ برای ایران در جهان توصیف كرد .

خبرگزاری رسمی عربستان(سِپا)و پایگاه خبری ایلاف هم با پخش گسترده اخبار این رویداد ، پرتاب این موشك را نشان‌دهنده پیشرفت ایران در عرصه های علمی دانستند .

خبرگزاری كویت نیز با اشاره به پرتاب نخستین موشك بومی ایران اعلام كرد : قرار است این موشك كه ساخت متخصصان ایرانی است، ماهواره علمی و تحقیقاتی امید را به فضا پرتاب كند.

خبرگزاری امارات هم اعلام كرد : ایران نخستین سامانه بومی فضایی را برای اهداف علمی و پژوهشی راه‌اندازی كرد.

شبكه های تلویزیونی العربیه و الجزیره نیز با انعكاس گسترده خبر پرتاب موشك ایرانی و مهم خواندن این رویداد ، گزارش دادند : پرتاب این موشك، آزمایشی و مقدمه ای برای پرتاب ماهواره امید است.

اگرچه بسیاری ازرسانه های خبری غربی سعی كردند درگزارش های خود، فقط به پخش خبرهایی كوتاه و ناقص درباره پرتاب موشك ایرانی با قابلیت حمل ماهواره اكتفا كنند ، اما برخی از این رسانه ها هم به پیشرفت ایران در زمینه كاوش های فضایی اذعان كردند

انفعال و جوسازی آمریکا
پرتاب موشک و دسترسی ایران به فضا آزار دهنده است!
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان دهنده ترس و نگرانی کشورش از پیشرفتهای فنی ایران است، ادعا کرد: احداث مرکز جدید فضایی ایران برای ارسال یک ماهواره تحقیقاتی در مدار ، یک " اقدام آزار دهنده" است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ،"شون مک کورمک" روز دوشنبه مدعی شد : این مرکز از همان فناوری که در ساخت موشکهای بالستیک به کارمی رود،استفاده می کند."

وی مدعی شد:" شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر اعضای سیستم بین المللی نگرانی عمیق خود را درباره توسعه مداوم موشکهای بالستیک میان برد ودوربرد ایران ابراز کرده اند."

مک کورمک در ادامه ادعاهای خود گفت:" با تحقیق مداوم ایران درباره غنی سازی کامل اورانیوم، نگرانی جامعه بین المللی باقی می ماند. مسلما آنها به سوی توسعه یک موشک دوربرد پیش می روند."

کاخ سفید هم از پیشرفت جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضایی ابراز تاسف کرده و مدعی شد که این نشان می دهد ایران خود را از جامعه بین المللی منزوی تر می کند.

پایگاه فضایی ایران روز گذشته با پرتاب کاوشگر یک مورد بهره برداری قرار گرفت. این پایگاه برای پرتاب ماهواره ‌های ایرانی در داخل کشور طراحی و ساخته شده و راکت کاوشی از جمله مقدمات اولیه پرتاب ماهواره به مدار است.

رسانه های غرب و برخی رسانه های منطقه ای همسو با آنها دریک اقدام هماهنگ تلاش کردند این پیشرفت فضایی ایران را با مطرح کردن موضوع "ایران هراسی" و مرتبط کردن آن با برنامه هسته ای صلح آمیز به نوعی مخدوش کنند و آن را خطرناک و در جهت اهداف نظامی نشان دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا