توضيح يزدفردا : در تاريخ سيزدهم دي ماه 1384خبري را منتشر نموديم با عنوان  نخستين واحد پرورش كبك و قرقاول استان يزد به بهره‌برداري رسيد كه مورد استقبال زياد بازديد كنندگان فارسي زبان قرار گرفت (حدود 129000)كه با ارائه نظرات خود خواستار توضيح بيشتر در اين زمينه شده بودند و همين استقبال باعث شد تا در فرصت پيش آمده با موسس اين واحد گفتگوئي داشته باشيم و در اين گفتگو سعي بر اين داشتيم كه بتوانيم حداكثر اطلاعاتي كه بازديد كنندگان محترم نياز داشتند سئوال شود و خوشبختانه اقاي ابوالفضل هنزائي از جمله افرادي است كه با روي باز تمامي داشته هاي خود را حاضر است در اختيار همگان قرار داده و خوشحال مي شود كه بتواند همه را در راه رسيدن به موفقيت همراهي نمايد كه خود افتخاري است براي ما يزديها كه اين جوان افتخار آفرين يزدي براستي در همه امور نمونه است  :

يزدفردا :اولین مجتمع صنعتی پرورش کبک و قرقاول وبلدرچین در ایران با نام تجاری پرند در تاریخ سال 1379 تاسیس و در سال 1380 به بهره برداری رسید و از جمله فعالیت های انجام شده در این مجتمع : تولید گله های مادر برای واحد های تازه تاسیس و تولید گوشت کبک و قرقاول و مشاوره برای واحد های علاقه مند به این کار میتوان نام برد.

مدير اين پروژه بزرگ جواني پرتلاش از خطه كوير است كه اينگونه خود را به خبر نگار يزدفردا معرفي مي كند :من ابوالفضل هنزایی متولد سال 1350 ، رشته تحصیلی فوق دیپلم اقتصاد ،

hanzaie.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وي در مورد راه اندازي اين پروژه توليدي صنعتي به خبر نگار ما گفت :علاقه وافری به طبیعت و شکار داشتم و همین علاقه من باعث شد که به جای شکار رو به پرورش پرنده ها بیاورم در ابتدا این کار را به صورت محدود شروع کردم و سپس با خرید گله اصلاح شده مولد از کانادا این کار را به صورت گسترده و صنعتی شروع کردم.



ابوالفضل هنزائي جوان خوش فكر يزدي در مورد فعاليت مجتمع پرند به خبر نگار يزدفردا گفت :در سال 1380 مجتمع پرورش کبک ، قرقاول و بلدرچین در استان یزد شهرستان تفت به منظور تولید پرندگان مولد مادر تخم گذار احداث گردید پرندگانی که به منظور اهداف مختلف واحد های جدید تولیدی پرورش داده میشوند.

وي در ادامه توضيح داد :بهره گیری از روش پرورش پرندگان قابل شکار (Game Bird ) بر اساس مزرعه داری نوین  اغاز گردیده بود . به کار گیری تکنیک های مدرن مدیریت موجب گردید تا پرورش کبک ، قرقاول و بلدرچین گوشتی در مزرعه پرورش پرند صورت گیرد .

ابوالفضل هنزائي در مورد انواع پرندگان توليدي شركت پرند گفت :این مزرعه اقدام به پرورش قرقاول به نام علمی P.C.Pereievs کبک با نام علمی Aleetoris Chukan و بلدرچین با نام علمی Coturnix و یا بلدرچین کوتورنیکس که بطور طبیعی در سلسله جبال البرز و زاگرس وجود دارند مینماید.

وي در موردطرح هاي آينده خود گفت : اینده پرورش پرندگان game bird به وضوح روشن و اشکار است ، استفاده و بهره گیری از پرندگان Game Bird به جهت باشگاه های شکار پرنده و تیر اندازی شکار به وسیله سگ های دورگه و پرندگان شکاری و همچنین سایر فعالیت های دیگر در حال تداوم و رو به فزونی میباشد . از دیگر انتظارات مزرعه پرورش Game Bird میتوان به تولید گوشت ان به صورت کاملا وسیع الرشد جهت عرضه در رستوران ها و فروشگاه های عرضه مواد پروتئینی اشاره نمود.

وي در ادامه در باره صنعت پرورش كبك  و اصولا در مورد اين پرنده توضيحات جالبي را ارائه داد :نام علمی کبک Alecioris chuchar و نام انگلیسی ان chuchar Partridge از خانواده Phasiancae می باشد . این پرنده دارای نوک و پاهای قرمز ، پرهای خاکستری و گلوی نخودی رنگ با نوار حاشیه ای پهن سیاه بوده و در زیر شکم و پهلو ها خال های قشنگ و کشیده به چشم می خورد . نر و ماده از نظر ظاهر هیچ فرقی با هم ندارند ولی پرنده نر کمی بزرگ تر از ماده ان میباشد . طول ان 35-34 سانتیمتر و تغذیه ان در طبیعت دانه گیاه و حشرات و در سیستم صنعتی از کنسانتره فرموله شده که بر حسب نوع پرورش کبک گوشتی و مادر تهیه شده و در اختیار قرار میگیرد .تعداد تخم ان به شیوه صنعتی به 80 عدد قابل پیشبینی بوده و وزن نر 570 گرم و ماده ها به 500 گرم بالغ میشوند .

وي در ادامه افزود :در منطقه های مختلف ایران این پرنده را با نام های محلی نیز میشناسند که از ذکر ان خود داری میشود.



وي در ادامه اظهار داشت :با وجود پیشرفت های فراوانی که در خصوص زمینه های علمی و کشاورزی بخصوص پرورش دام و طیور و بهره برداراران از انها در دهه های اخیر به وجود امده است تامین نیاز های غذایی مخصوصا مواد پروتئینی همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است . از طرف دیگر افزایش روزانه و سریع جمعیت این نیاز را شدید تر مینماید . این موضوع موجب میشود که دست اندازی به منابع طبیعی چه از روی نیاز و چه از دیدگاه شکار و تفریح نسبت به زمان های گذشته بشتر شده و کارشناسان فن و علاقه مندان پرورش صنعتی پرندگان را ترغیب و تشویق نماید . در پاره ای از کشور ها نیز پرورش پرندگان نظیر کبک متداول گشته چرا که گوشت این پرنده بسیار خوشمزه بوده که به لحاظ ارزش غذایی نسبت به دیگر ماکیان از موقیت بالایی برخوردار است.

وي در مورد بازار مصرف اين پرنده در جهان گفت :کبک از جمله پرنده های اصیل و بومی قاره های اسیا و اروپا بوده که کار پرورش ان به صورت های مختلف در کشور های این قاره از سال 1932 اغاز شده است .وجود پای قرمز در تمام گونه های مختلف کبک در سراسر دنیا مثل کبک ایرانی ، هندی ، لهستانی ، باربری و فرانسوی مشترک است . گوشت این پرنده هم اینک در منوی غذای رستوران های کشور های اروپایی و استرالیا به عنوان یک غذای پر طرف دار وجود داشته و قابل عرضه میباشد



هنزائي در مورد مزاياي زيست محيطي طرح خود گفت :این پرنده به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست مورد حمایت قرار گرفته و شکار ان نیز ممنوع شده است ولی دیر زمانی است که این پرنده به صورت غیر مجاز شکار و به فیمت بسیار بالایی به فروش میرسد .با عنایت به قیمت اقتصادی پرنده و کمک به اهداف سازمان حفاظت محیط زیست بطور غیر مستقیم و ارایه این پرنده به صورت مختلف موجب کاهش شکار غیر مجاز و عرضه قانونی ان در بازار های مصرف خواهیم شد.

هنزائي در ادامه در توضيح روش پرورش كبك گفت :پرورش کبک با خرید گله مولد مادر که در سن 5 ماهگی باشد شروع میشود پس از خرید گله مولد و نگه داشتن گله در یک سیکل 50 روزه نوری (توی لک بردن ) فعالیت کبک برای تخم گذاری اغاز میشود که این سن بهترین زمان برای تخم گذاری میباشد در ضمن کبک در هفت ماهگی به بلوغ جنسی و در چهار ماهگی به بلوغ وزنی میرسد .

وي در ادامه اظهار داشت :برای شروع کار و موفقیت بیشتر تعیین نژاد گله یکی از اساسی ترین گزینه ها میباشد که شرایط یک گله ایده ال در زیر ذکر مشود .

1- گله باید از لحاظ همخونی در حد F1 باشد به معنای ساده تر گله تهیه شده از یک لاین مادر اولیه بوده تا مراحل تکسیر، تولید و پرورش در حد استاندارد باشد و بازدهی مطلوب داشته باشد که این شاخص یکی از مهمترین گزینه های موفقیت میباشد.

2- تعداد تخم گذاری در هر دوره پرورش ( دوره 4 ماه )

3- مقاوم بودن گله مذکور در برابر بیماری ها ( شرایط اب و هوایی گرم و سرد )

4- نداشتن هیچ گونه نقص عضو پرنده ( حتی عیوب کوچک )

5- داشتن چنگال هایی بلند که موثر در جفت گیری و باعث بالا پردن درصد نطفه دار بودن تخم ها میشود


ابوالفضل هنزائي اولين پرورش دهنده كبك ايران درمورد اهداف اقتصادی طرح پرورش کبک اظهار داشت :

با عنایت به صحبتهاي گذشته ، ایجاد و به کار گمارده شدن ده ها نفر که بصورت مستقیم و غیر مستفیم با این طرح در ارتباط خواهند بود و تامین ارز حاصل از صنعت گردشگری مرتبط با طرح از جمله موارد و نکات مثبت این طرح میباشد .

علاوه بر این که این طرح در استان های کشور قابل پیگیری میباشد به موفعیت این استان ها از حیث جاذبه های توریستی نیز میافزاید که خود افتخاری برای مسئولین استان ها همچنین کشور عزیزمان ایران خواهد بود.



ج- ایجاد کارگاه های تاکسیدرمی و فروش محصولات
نویسنده admin در Dec 17 2007 | اهداف اقتصادی طرح پرورش کبک

همواره شنیده اید که در کنار صنعت گردشگری یکسری از شغل های مختلف محلی نیز در هر کشوری راه اندازی میشود . از جمله کار های مورد نظر در کنار تفرج گاه های مصنوعی ، میتوان فروش محصولات ان از جمله تاکسیدرمی کبک و … ایجاد کارگاه های اموزشی تاکسیدرمی پرندگان به جهت جلب سیاحان و توریست و همچنین انگیزه های مالی نهفته در این طرح را نام برد .



ب- شکار گاه های وصنوعی
نویسنده admin در Dec 17 2007 | اهداف اقتصادی طرح پرورش کبک

نظر به این که از ورزش های اصیل ایرانی و حتی دنیا ، شکار پرندگان حلال گوشت میباشد لذا میتوان با ایجاد تفرج گاه های مختلف و کنترل شده ،کار شکار غیر قانونی که امروزه با انگیزه های مختلف صورت میپذیرد را به این گونه مراکز از پیش تعیین شده هدایت کرد بدین وصیله ضمن این که فشار منفی به محیط زیست ایجاد نمیشود خود موجب اقزایش و ایجاد اشتغال میگردد و نظر به این که ایران یک کشور جوان محسوب میگردد لذا یافتن راه حل های فانونی ایجاد اشتغال از جمله مسایل مهم و ملی تلقی شده که خود نیز مورد حمایت مسئولین مملکتی میباشد . صرف نظر از مسئله اخیر با ایجاد شکار گاه های مصنوعی جلب صیاحان و توریست از گوشه و کنار بیشتر زده که خود از منابع ارز اوری محسوب میشود .


الف – عرضه مستقیم محصولات تولیدی

از انجا که علاوه بر مضرات مصرف گوشت قرمز که روزانه از سوی متخصصان پزشکی از منابع مختلف خبری گوشزد میشود قیمت روز افزون ان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است لذا تولید هر گونه گوشت سفید و ایجاد تنوع بیشتر در بازار گوشت و پروتین مملکت بسیار مفید و مثبت ارزیابی میگردد . گوشت کبک از نظر کیفیت طعم و کمیت در مقام بالاتری از محصولات مشابه (مانند بلدرچین) بوده و از طرفی خانواده های ایرانی نیز با اسم کبک اشنا بوده و از طرفداران ان بشمار میروند .

در دنیای امروز تنوع و علایق وافر مصرف کننده موجب میشود تا از منابع مختلف پروتیین استفاده نماید .لذا سرو غذاهایی با منبع پروتیینی گوشت کبک و تخم ان نیز از جمله مواردی است که میتوان در رستوران ها و … به ان اشاره نمود .


وي در پايان در مورد ارائه خدمات و توليدات مجتمع پرند  افزود :مزرعه پرورش کبک ، قرقاول و بلدرچین پرند قادر به پذیرش مشاوره به جهت طراحی و ساخت و تولید تجهیزات در ظرفیت های گوناگون میباشد.

تولیدات مزرعه پرند عبات است از : گوشت لاشه اماده طبخ تخم و پرنده زنده بالغ کبک قرقاول و بلدرچین در تمام فصول سال .

وي در مورد همراهي نمودن ديگر توليد كنندگان اين صنعت نوپا گفت :باعث افتخار خواهد بود به علاقه مندان این نوع فعالیت ها در راستای تولید بیشتر و پیش قدم در صنعت صادرات اینگونه محصولات به سایر کشور های اروپایی و اسیایی همراه شويم و با تمام توان در خدمت رشد روز افزون اين صنعت هستيم وبه نظر مي رسد اين توضيح هم ضروري باشد كه  پرندگان Game Bird همانند مرغ کلاسه شده بوده و مراحل باز یابی گوشتی ان بوسیله تولید کنندگان بصورت منظم شکل گرفته است . مراحل پروسه بندی ، بسته بندی و کیفیت گوشت این پرندگان همانند سیستم استاندارد شده گوشت مرغ و بوفلمون میباشد .

وي از توانائي هاي ديگر مزرعه پرند را ارائه محصولاتی بدون انتی بیوتیک و سایر افزودنی های دیگر که قابلیت عرضه به صورت کاملا اورگانیک که قابلیت صادرات و عرضه در بازار داخل را داشته باشد عنوان نمود .
ابوالفضل هنزائي جوان كار آفرين يزدي در پايان آمادگي خود را جهت هرگونه همكاري در رشد اين صنعت نوپا در ايران را اعلام نموده و با دادن شماره تلفن و ايميل خود به خبر نگار يزدفردا گفت :
با هرگونه امکانات موجودی که دارید میتوانید کبک گوشتی پرورش دهید و همطنان گرامي برای اطلاعات بیشتر مي توانند با ما تماس بگیرند
ادرس : یزد ، شهرستان تفت ، منطقه علی اباد ، جنب کارخانه کاشی شیرکوه ، مجتمع صنعتی کبک و قرقاول (بلدرچین) پرند
با مسئولیت ابوالفضل هنزایی
تلفن : 09131530381
info@ahparand.ir

service.jpg
يزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا