اجراي طرح ملي باروري ابرها چهارده‬ميليارد ريال اعتبار نياز دارد

نماينده مجري طرح ملي باروري ابرها خواستار تخصيص اعتبار لازم براي اجراي اين طرح در سال آينده در سطح ملي شد و گفت: براي اين منظور به‪۱۴ميليارد ريال اعتبار نياز است.

دكتر علي‌اصغر سمسار يزدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: طرح باروري ابرها از طرح‌هاي پيشنهاد وزارت نيرو به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور است.

وي گفت: رديف اعتباري لازم در لايحه جديد تقديمي دولت به مجلس، حذف شده كه اخير تعدادي از نمايندگان پيگير موضوع هستند تا رديف اعتباري ياد شده را احيا كنند.

وي اضافه كرد: در صورت تخصيص اعتبارات لازم، طرحي كه از قبل برنامه‌ريزي شده براي پاييز و زمستان‪ ۸۵‬آماده اجرا خواهد شد.

سمسار يزدي گفت:اين طرح از سال‪ ۷۷‬با همكاري كارشناسان روسيه در نواحي مركزي ايران به مركزيت استان يزد آغاز شد.

وي به مبلغ هزينه شده براي اجراي اين طرح تاكنون اشاره‌اي نكرد اما گفت:
هزينه آن در مقايسه با ساير روش‌هاي استحصال آب به مراتب كمتر است.

وي گفت: زمينه لازم براي انجام عمليات باروري ابرها در‪ ۱۰‬استان كشور، مهياست.

سمسار يزدي افزود: توقف فعاليت‌هاي هوانوردي شركت هواپيمايي مرتبط با اين طرح از مشكلات موجود در اين زمينه است كه قرار شد شركت ديگري اين هواپيماهها را خريداري و عمليات باوري ابرها ادامه پيدا كند.

وي اضافه كرد: براي اجراي طرح باروري ابرها، تجهيزات هواپيمايي كه بخشي مربوط به تزريق مواد باروركننده و بخشي مربوط به كنترل پارامترهاي جوي است خريداري و روي دو فروند هواپيماي مخصوص نصب شده است.

وي گفت: همچنين دو فروند هواپيما و چهار راهدار هواشناسي براي اجراي طرح، خريداري شده كه يك دستگاه آن در شهربابك كرمان و دستگاه ديگر در ارتفاعات شيركوه يزد، نصب شده است.

سمسار اظهارداشت:يك دستگاه راهدار ديگر نيزتاپايان امسال در كوهپايه‌هاي استان اصفهان و يك دستگاه ديگر تا شش ماه آينده در حوالي استان قزوين، راه‌اندازي مي‌شود.

او گفت: با استفاده از اين راهدارها، سيستم‌هاي جوي كه از غرب كشور وارد مي‌شود رصد شده و اطلاعات لازم از ابرها را براي تجزيه و تحليل در اختيار كارشناسان باروري ابرها قرار مي‌دهد.

وي راه‌اندازي "آزمايشگاه فيزيك و باروري ابرها" و "تامين امكانات نرم افزاري" را از نيازهاي طرح عنوان كرد.

او استان‌هاي زير پوشش طرح ياد شده را يزد، كرمان، فارس، اصفهان، چهار محال و بختياري، كهگيلويه و بوير احمد، خراسان رضوي و جنوبي، قم و سمنان ذكر كرد

                                                                                                                                                     يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا