اسلام زنده باد

حركت اهانت آميز روزنامه دانماركي و به تبعيت آن روزنامه نروژي و فرانسوي نشان از چه دارد؟

ايا اين حركتها اتفاقي است كه در برابر آن سكوت نمائيم يا بايد هر كس با توجه به توان خود در محكوم نمودن اينگونه حركتها گامي بردارد   

روزنامه پرتيراژ دانماركي "يولند پوستن" سي‌ام سپتامبر سال گذشته ميلادي به بهانه و ادعاي آزادي بيان، تصاويري خيالي و اهانت‌آميز از پيامبر اكرم (ص) منتشر كرده بود كه روزنامه "مگزينز" نروژ اين تصاوير را 10 ژانويه امسال براي دومين بار چاپ كرد. 
انتشار اين تصاوير، باعث تظاهرات مسلمانان كشور دانمارك و اعتراض ديگر مسلمانان جهان و دولت‌ها و مراجع اسلامي شد و مردم بسياري از كشورهاي اسلامي به ويژه عربستان و كويت خريد و فروش كالاهاي دانماركي را تحريم كردند.
در تازه‌ترين اين اعتراض‌ها، رياض سفير خود را از دانمارك فرا‌خواند، دولت اردن كنسول دانمارك در امان را فراخواند و ليبي سفارت خود را در كپنهاك بست.
خانم "استريد گاد نيلسن" مدير ارتباطات موسسه "ارلا فودز" كه سالانه حدود سه ميليارد كرون (واحد پول دانمارك) برابر با 402 ميليون يورو در خاورميانه فروش دارد و دو ميليارد كرون از اين رقم در عربستان به دست مي‌آيد، گفت: «دو نفر ار فروشندگان اين موسسه در مكه كه اصلا دانماركي نيستند، تحت فشار هستند و اين نگران‌كننده است.»
وي افزود: «صادرات ما در اين منطقه عملا به نقطه صفر رسيده است.»

وزير امور خارجه دانمارك در ادامه بيانيه خود با گستاخي تمام اعلام كرد، دولت دانمارك به شدت اين اقدامات مسلمانان و آتش‌زدن پرچم دانمارك در كشورهاي عربي (كرانه باختري)‌ را محكوم مي‌كند و از دولت‌هاي اسلامي انتظار دارد در برابر آن بايستند.

مولر افزود: «چنين اقداماتي نگران‌كننده است زيرا روابط دانمارك با جهان عرب خوب است و در روند صلح منطقه خاورميانه نقشي مثبت داشته و از گفت‌وگو و تفاهم با كشورهاي اين منطقه حمايت كرده است.»

وزير امور خارجه دانمارك امروز همتايان خود را در اتحاديه اروپا در بروكسل در جريان اين مسئله قرار ‌مي‌دهد. دولت دانمارك قصد دارد با طرح مسئله در اتحاديه اروپا به بحران ناشي از آن پايان دهد.

اتحاديه صنايع دانمارك اعلام كرد، تحريم كالاهاي دانماركي علاوه بر كالاهاي موسسه ارلا فودز، شامل كالاهاي شركت دارويي "نووو نوردسك" و شركت تلمبه‌سازي "گرندووس" نيز شده است.: ليبي اعلام كرد در اعتراض به چاپ چند كاريكاتور اهانت‌آميز نسبت به پيامبر اسلام در مطبوعات دانمارك ، سفارت خود را در اين كشور تعطيل مي‌كند.
با وجود خشم روزافزون دنياي اسلام نسبت به چاپ اين كاريكاتورها ، دولت دانمارك حاضر به دخالت در اين ماجرا نشده است.
روزنامه مورد نظر اعلام كرده قصد توهين به اسلام را نداشته است. به گزارش بي‌بي‌سي وزارت خارجه ليبي اعلام كرد چون رسانه‌هاي دانمارك به بي‌احترامي به حضرت محمد (ص) ادامه داده‌اند و مسوولان اين كشور نيز اقدامي نكرده‌اند ، ليبي تصميم به بستن سفارت خود در كپنهاگ گرفته است. ليبي اعلام كرد تدابير اقتصادي نيز عليه دانمارك انجام خواهد داد.
سفيران چند كشور اسلامي ضمن شكايت به اندرسن فوگ ، نخست‌وزير دانمارك ، تهديد به تحريم كالاهاي دانماركي كرده‌اند. عربستان نيز هفته گذشته سفير خود را از دانمارك فراخواند.

ودر ادامه سزيال روزنامه فرانسوي  «فرانس سوار» نيز در شماره چند روز قبل خود تصاوير توهين‌آميز به حضرت محمد(ص) را كه در تاريخ 30 سپتامبر در روزنامه دانماركي «يولند پوستن» منتشر شده بود، چاپ كرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين روزنامه فرانسوي اعلام كرد انتشار مجدد همه اين تصاوير نه با هدف تحريك افكار عمومي (مسلمانان)، بلكه به اين علت بوده است كه اين تصاوير كشمكش و نزاعي گسترده‌اي را در عرصه جهاني به راه انداخته است كه محور و موضوع اين نزاع نيز توازن و محدوديت‌‌هاي متقابل در زمينه دموكراسي، احترام به اعتقادت ديني و آزادي بيان بوده است.

اين روزنامه نوشت: انتشار اين دوازده تصوير به نظر مي‌رسد بر گرفته از ذوقي عالي و براي اهانت نبوده باشد، بلكه تنها با هدف آزمودن محدوديت‌هاي آزادي بيان در دانمارك بوده است كه خشم و كينه مسلمانان را برانگيخت.

«فرانس سوار» در سر مقاله امروز خود در همين خصوص نوشت در اين تصاوير هيچ گونه نيت نژاد پرستانه‌اي و توهين آميزي وجود ندارد.

اين روزنامه فرانسوي در ادامه مطلب خود ناشكيبايي اخوان المسلمين، سوريه، جهاد اسلامي، وزيران كشور كشورهاي عربي و سازمان كنفرانس اسلامي كه شهروندان جوامع دموكراتيك و لائيك را تهديد كرده‌اند، محكوم كرد.

اين روزنامه مي‌افزايد، آزادي بيان در يك كشور لائيك به معناي آن است كه مي‌توان و اين حق وجود دارد كه تصاوير حضرت محمد(ص)، عيسي، بودا، يهوه و همه نماد‌هاي يكتاپرستي را ترسيم كرد. 
 
                                                                                                                                            يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا