خبر آرشیوی:

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

 

انتقاد رئیس خانه معدن کرمانشاه از خام فروشی مواد معدنی استان

 

یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن - رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با انتقاد از خام فروشی مواد معدنی و با تاکید بر اینکه برای ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی باید اکتشاف و استخراج بهتری داشته باشیم، گفت: باید میزان استخراج مواد معدنی را به حدی برسانیم که بتواند خوراک ایجاد واحدهای فرآوری بزرگ را تامین کند.

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی" ، محمد عارف ابراهیمی  با اشاره به تنوع مواد معدنی در استان کرمانشاه و پتانسیل‌هایی که در این بخش وجود دارد، اظهار کرد: ما در استان کرمانشاه حدود 20 نوع ماده معدنی داریم که بسیاری از آنها قابلیت فرآوری دارند.

وی سنگ‌های تزئینی را از مهمترین مواد معدنی دانست که می‌توان آن را فرآوری کرد و ادامه داد: باید برای این منظور از سرمایه گذاران دعوت کنیم یا حتی از پتانسیل خود معدنکاران استفاده کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: در بخش سنگ‌های تزئینی هم ذخایر بزرگی داریم و هم دانش فنی مناسب وجود دارد تا بتوان یک واحد فرآوری خوب ایجاد کرد.

وی از پیگیری‌های انجام شده برای ایجاد یک واحد فرآوری سنگ‌های تزئینی در استان خبر داد.

ابراهیمی قیرطبیعی را نیز از دیگر مواد معدنی مهم کرمانشاه عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان استخراج قیر طبیعی ما به اندازه‌ای نیست که بتوان از آن برای ایجاد یک واحد فرآوری بزرگ استفاده کرد.

به گفته رئیس خانه معدن استان کرمانشاه این امر باعث می‌شود قیر طبیعی استان به صورت خام و با ارزش افزوده پایین به سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر ارسال شود.

وی با اشاره به بررسی‌هایی که از 31 معدن دارای پروانه بهره برداری قیر طبیعی استان صورت گرفته است، تاکید کرد: میزان قیرطبیعی استخراج شده در سال گذشته تنها به اندازه خوراک یک روز یک واحد فرآوری بزرگ بوده است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است: با این میزان استخراج تنها می‌توان کارگاه‌های فرآوری قیرطبیعی ایجاد کرد، نه یک واحد بزرگ.

وی افزود: فرآوری قیر طبیعی می‌تواند ارزش افزوده حدود 300 درصدی داشته باشد و به علاوه تاثیر بسزایی نیز در اشتغالزایی استان خواهد داشت.

ابراهیمی یادآوری کرد: در تمام دنیا اکتشاف بر عهده دولت‌ها‌ست که البته دولت می‌تواند این کار را به بخش خصوصی واگذار کند، اما متاسفانه در ایران در بخش استخراج بسیار عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه تنها بر روی هفت درصد زمین‌های کشور کارهای مطالعاتی زمین شناختی صورت گرفته است، ادامه داد: این رقم در استان کرمانشاه کمتر از هفت درصد است.

به گفته این مسئول، استخراج خوب حاصل یک اکتشاف مناسب است و تا زمانی‌که اکتشاف قوی و مکانیزه نداشته باشیم، نمی‌توانیم خوب استخراج کنیم.

رئیس خانه معدن کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از معادن استان ما در نقاط محروم واقع شده‌اند، تصریح کرد: اکنشاف و استخراج خوب این معادن می‌تواند زمینه ساز احداث واحدهای فرآوری و رونق اقتصادی این مناطق شود.

 

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

 

ایمیدرو از طرح های توسعه اكتشافی معدن انگوران حمایت می كند

 

یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن >سرب و روی - معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام كرد: ایمیدرو از طرح های توسعه اكتشافی در معدن انگوران حمایت می كند.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی" ، مهدی كرباسیان در بازدید از معدن انگوران گفت: با عملیات اكتشافی در انگوران ذخیره مطلوبی از معدن سنگ تراورتن شناسایی شده و محیط زیست نیز مجوز برداشت از این ذخایر را صادر كرده كه بهره برداری از آن بزودی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینكه با شناسایی معادن بزرگ توسط ایمیدرو، نگرانی ها درباره اقتصاد منطقه و اشتغال كمتر می شود، افزود: همچنین فلورین دیگر ماده معدنی است كه عملیات اكتشافی آن در انگوران آغاز شده و پیش بینی می شود ذخیره مناسبی از این ماده وجود داشته باشد.

كرباسیان با بیان اینكه پیش بینی می شود تا 10 سال آینده ذخیره معدن انگوران به اتمام برسد، از جایگزینی معدن سرب و روی مهدی آباد در چند سال آینده خبر داد و گفت: قرارداد مقدماتی معدن سرب و روی مهدی آباد با یك یزدفردا"گروه استرالیایی – عمانی با سرمایه گذاری یك میلیارد دلار منعقد شده كه امیدواریم عملیات اجرایی آن تا چند ماه آینده آغاز شود.

وی ارزش ذخایر معادن كشور را در حال حاضر 700 میلیارد دلار ذكر كرد و افزود: با برنامه های اكتشافی در دست اجرای ایمیدرو در سطح 200 هزار كیلومترمربع كه تاكنون 60 هزار كیلومتر آن عملیاتی شده، پیش بینی می شود ارزش ذخایر معادن به دو برابر رقم فعلی افزایش یابد.

مدیرعامل شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در جریان این بازدید گزارشی از وضعیت معدن انگوران ارائه داد و گفت: در سال گذشته 806 هزار تن ماده معدنی از معدن انگوران استخراج و به كارخانه های سرب و روی تحویل شده است.

وجیه اله جعفری افزود: در حال حاضر میزان ذخیره معدن انگوران در بخش رو باز هفت میلیون و 300 هزار تن و در بخش زیرزمینی یك میلیون و 700 هزار تن است.

معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان و در 130 كیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده است.

لازم به ذكر است در پایان دیدار كرباسیان و مدیران ایمیدرو از معدن انگوران، جلسه ای با حضور استاندار زنجان، مسئولان استانی و مدیران بخش خصوصی سرب و روی برگزار شد و مسایل مرتبط با معادن استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا