یزدفردا"رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه اختصاصی با شبکه ان بی سی گفت مقام معظم رهبری شخصاً چهار شرط برای توافق هسته ای تعیین کردند.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما علی اکبر صالحی، سازمان انرژی اتمی ایران در تهران در مصاحبه با ان بی سی نیوز فرآیند توافق را از نگاه ایران توضیح داد و برای نخستین بار برخی از محاسبات، پیش شرطها و ادامه بی اعتمادی به واشنگتن را فاش کرد.
 
صالحی که یکی از معاونان رئیس جمهور نیز هست، گفت آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران در جریان تک تک مراحل مذاکرات محرمانه موسوم به «راه دوم» با واشنگتن قرار داشته است.
 
صالحی گفت: «من گفتم که ما باید یک نامه رسمی از عمانی ها دریافت کنیم که به ما اطمینان دهد این پیشنهاد جدی است. وگرنه ما نمی توانیم فقط به حرف یک شخص بسنده کنیم. از این رو سلطان عمان نامه ای به رهبر معظم ما نوشت و این واقعیت را که آمریکا حاضر است وارد مذاکره دوجانبه با ایران یا به اصطلاح راه دوم شود، مطرح کرد. و سپس من نامه را به رهبری دادم و مسئله را با او در میان گذاشتم. و ایشان نیز موافقت کردند که ما این راه دوم را در پیش بگیریم. اما گفتند که باید چهار شرط را در نظر بگیریم.»
 
صالحی در ادامه توضیح داد که چگونه چهار شرط رهبر معظم ایران حد و حدود آنها را در مذاکره با واشنگتن تعیین کرده است.
 
وی گفت:‌«یک شرط این بود که ما باید فقط درباره مسئله هسته ای مذاکره کنیم و به هیچ حوزه دیگری ورود نکنیم. هیچ مذاکره سیاسی نداشته باشیم و فقط درباره مسئله هسته ای گفتگو شود.» شرط دوم این بود که «مذاکرات سریع باشد و ضعیف و طولانی نشود.»
 
صالحی افزود: «شرط سوم این بود که واشنگتن حق مسلم را که غنی سازی است، به رسمیت بشناسد. و شرط چهارم نیز شرطی بود که اجازه دهید برای خودمان نگه داریم.»
صالحی افزود که شرط چهارم «رویه ای» بوده است اما توضیح بیشتر در این باره نداد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه بیان داشت: «اما بعداً، وقتی نخستین بار با هم ملاقات کردیم، متوجه شدیم دوستان مشترک داریم و آنها درباره او(مونیز) با من صحبت کرده بودند. گویا همدیگر را می شناختیم.»
 
«اگر من و پروفسور مونیز در مذاکرات نبودیم، برای کارشناسان تصمیم گیری سخت می شد. او (مونیز) یک فرد بسیار خردمند است. البته او به دنبال منافع ملی خودش است همانطور که من به دنبال منافع ملی خودم هستم.»
 
شبکه ان بی سی در حاشیه انتشار این گفتگو افزوده است: مذاکرات هسته ای اوایل این ماه با بیانیه های مطبوعاتی کری و ظریف در وین به اوج رسید اما این رویداد به طور کامل در صلح و صفا پیش نرفت و خون نیز روی زمین ریخته شد.
 
ان بی سی افزود پنج تصویر روی دیوار دفتر صالحی در تهران وجود دارد.این مرد آرام که انگلیسی را روان صحبت می کند، وقتی این تصاویر را به ما نشان داد، احساساتی شد و صدایش تغییر کرد.
 
این تصاویر به چهار دانشمند هسته ای و یک راننده تعلق دارد که در تهران ترور شدند. صالحی اسرائیل را مسئول این ترورها معرف کرد اما گفت که واشنگتن نیز سهیم است.
 
صالحی گفت: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد رژیم صهیونیستی مسئول بوده است اما فکر می کنیم متاسفانه تایید ضمنی واشنگتن نیز وجود داشته است.»
 
مقامات آمریکایی دخالت در این کشتارها را رد می کنند. مقامات اسرائیلی نیز دخالت خود را تایید نکرده اند اما از کشته شدن دانشمندان هسته ای ایران ابراز خشنودی کرده اند.
 
وقتی از صالحی سوال کردیم آیا ممکن است تصویر ششم نیز به این تصاویر اضافه شود، حالتی را نشان داد که تا پیش از این زیر ظاهر آرام او پنهان شده بود.
 
او گفت:‌«امیدوارم من باشم. زیرا مایه افتخار برای من است. ما خواستار شهادت هستیم و از آن نمی ترسیم.»
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا