یزدفردا"اگر همه ما می‌توانستیم به رژیم غذایی و مواد غذایی که مصرف می‌کنیم توجه داشته باشیم و بدانیم چه چیزی مفید است و چه چیزی نه! بدون شک نه دچار افزایش وزن می‌شدیم و نه برخی بیماری‌ها. در این مطلب مجله آکا ایرانبه چند مورد از مواد غذایی که مصرف نکردن آن بهتر است اشاره می‌کند.


 ۱- نوشیدنی‌های انرژی زا

کارخانه‌ها برای جلب مشتری معمولاً مقدار پروتئین و فیبر موجود در انرژی زاها و میزان کربوهیدرات خالص آن‌ها را روی بسته بندی درج می‌کنند. با این درصد ازپروتئین این نوشیدنی بسیار سالم به نظر می رسد و در اکثر باشگاه‌ها، فروشگاه‌های ارگانیک و ورزشی موجود هستند. ولی اگر یکی از آن‌ها را امتحان کنید متوجه مواد سنگین موجود در آن‌ها برای هضم و احتمال بروز معده درد می‌شوید.

پزشکان عقیده دارند هرچه لیست مواد تشکیل دهنده درج شده روی محصول بیشتر باشد، روند فرآوری بیشتری را طی کرده است. شیرین کننده‌های معمول در بیشتر نوشیدنی‌ها دارای اسامی فانتزی برای انواع مختلف شکر هستند و منجربه افزایش فشار خون و عواقب بعدی آن می‌شوند.

۲- ماست کم چرب یا بدون چربی

وقتی مواد تشکیل دهنده یک ماده غذایی از آن حذف و یا کم می‌شود فکر می‌کنیم نوع کم چرب برای سالم‌تر است. به خصوص اگر شنیده باشیم آن ماده برای بدن ضرر دارد. اما کارخانه‌ها برای جبران طعم از دست رفته، شکر بسیار زیادی به آن‌ها اضافه می‌کنند.

شکر مصنوعی کلسترول بد خون را به شدت افزایش می‌دهد. هنگام خرید محصولی را انتخاب کنید که هیچ شیرین کننده‌ای نداشته باشد. محصولات لبنی به طور کلی حاوی مقادیری قند هستند که لاکتوز نامیده می‌شود. در مجموع انتخاب شما باید محصولی با درصد لاکتوز کمتر باشد.

مطلب مرتبط: ۴ خوردنی که باعث کوتاه شدن عمر شما می شود

۳- ماست یخزده

 درست است که ماست‌های میوه‌ای یخ‌زده به اندازه بستنی کالری ندارند و چاق نمی‌کنند اما به عنوان مصرف روزانه برای سلامتی مفید نیستند. ماست یخ‌زده به نظر سالم می‌رسد چرا که نام ماست روی آن قرار دارد و از نظر ما، ماست به هرشکل مفید است. اما اگر دوباره مطلب بالا را بخوانید متوجه دلیل آن خواهید شد.

با وجود اینکه بسیاری از برندها سعی در متقاعد کردن مشتری در جهت سلامت این محصول دارند، توصیه می‌شود از این محصول به ندرت استفاده کنید و به هیچ عنوان خودتان را برای خوردن ماست میوه‌ای به جای وعده ی غذایی توجیه نکنید.

۴- اسموتی

شیشه‌های جذابی که اسموتی‌ها در آن سرو می‌شوند مردم را به سمت خود می‌کِشند. قند موجود در میوه ‌ا اگر زیاد مصرف شود باعث بالا رفتن قند خون و تجمع چربی در ناحیه پهلوها خواهند شد در نتیجه سایز کمر شما افزایش پیدا می‌کند. قند موجود در میوه جذب انواع قند و کربوهیدرات را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد، به خصوص اسموتی‌های آماده. بهتر است اسموتی را در خانه بدون شکر تهیه کنید و برای شیرین کردن آن از توت‌ها استفاده کنید.

۵- گرانولا

گرانولا در دهه ی ۱۹۶۰ به شدت باب شد چرا که درصد شکر کمتری نسبت به صبحانه‌های معمول داشت و به علاوه به میزان زیادی سیر کننده بود. صرف نظر از اینکه جو برای سلامت قلب و بدن مفید است اما موادی که به گرانولا برای مزه دار کردن اضافه می‌شود می‌تواند مضر باشد. باز هم شکر یکی از این مواد است. علاوه بر آن چربی مواد افزودنی باعث ناسالم شدن می‌شود.

۶- غذای رژیمی یخ‌زده

کم کالری بودن غذاهای رژیمی یخ‌زده و مدت‌دار، مهر تأییدی بر برتری آن‌ها نسبت به غذایی که در خانه درست می‌کنید، نیست. غذاهای یخ‌زده حاوی مواد افزودنی است که به هیچ عنوان در آشپزخانه شما یافت نمی‌شوند و به طور معمول برای تهیه آن‌ها از برنج و غلات با کیفیت پایین استفاده می‌شود.

پیدا کردن غذای یخ‌زده‌ای که همه‌ی مواد تشکیل دهنده آن سالم باشند، بسیار مشکل است. اگر مجبور به ذخیره کردن مواد فریز شده هستید، سعی کنید مواد اولیه را بصورت فریز شده نگه دارید. به عنوان مثال سبزیجات فریز شده بصورت خام. گرم کردن دوباره غذاهای از پیش پخته شده مضر هستند.

۷- میوه خشک

خبر بد برای دوست‌داران میوه‌های خشک این است که به  جز کشمش، زردآلو، انجیر و خرما  تقریباً  به بیشتر میوه‌ها در پروسه خشک شدن شکر اضافه می‌شود. 

۸- دسرهای گیاهی

حتی اگر دسر حاوی هیچ فرآورده حیوانی هم نباشد باز هم دسر است. چه بسا بعضی از دسرهای گیاهی درصد چربی و قندهای ساده بیشتری نسبت به دسرهای معمولی دارند. ممکن است شکر نارگیل که در اکثر دسرهای گیاهی استفاده می‌شود سالم‌تر از شکر معمولی به نظر می‌رسد، اما همان اثر منفی را روی قند خون و انسولین خواهد گذاشت.

چگونه انتخاب کنیم ؟

همه‌ی ما در زندگی روزمره به دلایل مختلف گاهی مجبور به خرید محصولات آماده هستیم، در این صورت دقت کنید هر چه مواد تشکیل دهنده یک محصول کمتر باشد کمتر فرآوری شده است. در نتیجه خواص آن کمتر از بین می‌رود.

قبل از خریداری هر نوع محصول آماده از خودتان بپرسید آیا می‌توانید خودتان آن را در خانه تهیه کنید؟ اگر واقعاً می‌توانید بهتر است خریدتان را به قفسه فروشگاه برگردانید. سعی کنید طبیعی‌ترین شکل یک ماده غذایی را برای خودتان فراهم کنید. با خواندن مطلب بالا شاید فکر کنید دیگر چیزی نمی‌توانید بخورید و همه‌ی مواد غذایی که تا به حال مصرف می‌کردید، ناسالم بوده‌اند.

اما می‌توانید روش زندگی سالم را انتخاب کنید، لذت ببرید و گاهی هم به خودتان جایزه بدهید. مصرف هر از چند گاه اسنک، بستنی و فست فود هیچکس را نمی‌کُشد. اما جایگزین کردن این مواد غذایی به عنوان غذای روزانه در طولانی مدت با توجیه کم کالری بودن و پر کردن حجم معده تأثیرات به شدت منفی روی سلامت‌تان خواهد گذاشت.

منبع: آکاایران
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا