یزدفردا"فشار خون یک بیماری بسیار جدی است که اگر درمان نشود می تواند سبب آسیب به اندام های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه ها، رگ ها، مغز و حتی سبب بروز سکته مغزی و یا قلبی گردد. (متورال، لوزارتان)

 بسیاری از افراد که به فشار خون مبتلا می باشند هیچ علائمی را تجربه نمی کنند از اینرو توصیه می شود همه افراد هر چند ماه یکبار فشار خون خود را اندازه گیری کنند تا اگر به این بیماری مبتلا می باشند در مراحل اولیه و به موقع درمان لازم را انجام دهند.

برای اندازه گیری فشار خون نیاز نیست حتما به پزشک مراجعه کنید، دستگاه های کوچک و ساده اندازه گیری فشار خون را می توانید از اکثر داروخانه ها تهیه و در منزل فشار خون خود را در هر زمان بوسیله آن ها اندازه گیری کنید. این دستگاه ها، ارزان قیمت و استفاده از آن ها بسیار ساده می باشد. (درمان فشار خون، قرص متورال و قرص لوزارتان)

زمان مناسب برای اندازه گیری فشار خون:

بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون صبح بعد از صرف صبحانه است، قبل از اینکه فشار خون خود را اندازه گیری کنید برای چند دقیقه آرام و بدون تحرک نشسته و سپس اقدام کنید.

فشار خون طبیعی:

فشار خون ایده آل باید در حدود 120/80 میلیمتر جیوه باشد، اگر فشار خون بیش از این عدد و کمتر از 140/90 میلیمتر جیوه  است به آن فشار خون خفیف گویند و البته بیماری محسوب نمی شود، دلایلی از قبیل استرس، تغذیه ناصحیح، بی خوابی و یا کم خوابی، عصبانیت و فشارهای روانی، فعالیت های شدید بدنی و غیره می توانند بطور مقطعی سبب افزایش فشار خون شوند.

حال اگر فشار خون بین 140/90 تا 159/99 میلیمتر جیوه باشد، به آن بیماری فشار خون گفته می شود و چنانچه بیش از عدد 160/100 میلیمتر جیوه باشد فرد دارای فشار خون بسیار بالا است که خطرناک بوده و می تواند سبب بروز ناراحتی های کلیوی، قلب و عروق و غیره گردد و باید در اسرع وقت درمان مناسب انجام شود.

داروهایی که معمولا برای درمان فشار خون و یا بهتر است بگوییم برای کنترل فشار خون توسط اکثر پزشکان تجویز می شوند عبارتند از : قرص متورال و قرص لوزارتان و غیره که درباره آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علل فشار خون:

در بیش از 90% از موارد، به فشار خون Essential Hypertension گفته می شود، به این معناست که علت افزایش فشار خون نامشخص است و پزشک نمی تواند آنرا تشخیص دهد و صرفا برای کاهش فشار خون قرص های کاهنده فشار مانند  متورال و لوزارتان و غیره تجویز و به بیمار نیز گفته می شود مصرف نمک را کاهش دهد و یا آنرا بطور کامل از برنامه غذایی خود حذف کند.

در حقیقت با تجویز قرص های کاهنده فشار خون از قبیل متورال و لوزارتان، فشار خون کنترل می شود و نه درمان و عواملی که سبب افزایش فشار خون شده اند کماکان در بدن باقی می مانند. همچنین قطع مصرف نمک به طور کامل از برنامه غذایی تصمیمی درست نمی باشد، بدن حدود 1500 میلیگرم سدیم در روز نیاز دارد و کمبود این ماده معدنی خود سبب بروز مشکلاتی دیگر می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله نمک و نقش آن در سلامت را مطالعه کنید.

فشار خون و رابطه آن با مواد معدنی:

یکی از علل اصلی در بروز فشار خون عدم توازن مواد معدنی در بدن است. عناصر کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی سبب کاهش فشار خون می شوند و عناصر مس، آهن، سدیم، منگنز، سلنیوم و غیره سبب افزایش فشار خون می گردند و در نتیجه کمبود و یا ازدیاد هر کدام از این مواد در بدن می تواند منجر به افزایش و یا کاهش فشار خون گردد. همچنین برخی از فلزات سمی از قبیل آلومینیوم، کادمیوم و سرب سبب سفت و سخت شدن شریان ها و رگها می گردند که نتیجه آن افزایش فشار خون می شود و به همین دلیل است اشخاصی که تنباکو، سیگار و یا قهوه بیش از حد مصرف می کنند به مرور زمان دچار فشارخون می شوند، فلز کادمیوم به میزان زیاد در تنباکو، سیگارها و قهوه وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله مواد معدنی و نقش آن ها در سلامت را مطالعه نمایید.

سایر دلایل متداول و مرتبط با بیماری فشار خون:

1. مشکلات کلیوی: زمانی که کلیه ها بدرستی عمل نکنند توازن بین الکترولیت های کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم در خون حفظ نمی شود، به عبارتی کلیه ها نمی توانند سدیم مازاد را از طریق ادرار دفع کنند و سبب احتباس آب و نمک در جریان خون و به دنبال آن افزایش حجم و فشار خون می گردد.

2. پرکاری غدد فوق کلیوی و تیروئید: پر کاری غدد فوق کلیوی و یا غده تیروئید سبب افزایش سرعت متابولیزم بدن می گردند، یعنی باعث می شوند اندام های حیاتی مانند شش ها، قلب، کبد، پانکراس و غیره با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند که یکی از عوارض آن افزایش فشار خون می باشد، از سایر علائم می توان به بی قراری، سردرد، بی خوابی و عدم توانایی در تمرکز اشاره کرد.

3. تغذیه ناصحیح: استفاده بیش از حد از مواد محرک از قبیل نمک، الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای سبب دفع پتاسیم، منیزیم و کلسیم از بدن می گردند، این عناصر نقش مهمی در تنظیم و کاهش فشار خون ایفا می کنند.

4. گرفتگی رگ ها: زمانی که رگ های بدن بویژه شریان های قلب و کلیه ها دچار گرفتگی شوند، کلیه ها و قلب با شدت بیشتری مجبور به پمپ خون می باشند تا عمل خون رسانی به اندام های بدن صورت گیرد، همین امر سبب افزایش فشار به جداره رگ ها و افزایش فشار خون می گردد.

5. ازدیاد وزن و بی تحرکی:

6. دیابت: 

7. استرس: حین استرس هورمون هایی از قبیل کورتیزول و آدرنالین بیشتر ترشح می شوند که سبب افزایش فشار خون می گردند.

8. عوارض جانبی بعضی از داروها از قبیل قرص های ضد بارداری و ضد افسردگی، استروئید ها و غیره

 درمان فشار خون:

برای درمان فشار خون ابتدا باید با انجام آزمایشات خون میزان الکترولیت ها و عناصر معدنی در بدن سنجیده شود سپس با اصلاح برنامه غذایی و استفاده از مکمل های غذایی میزان و توازن آن ها تنظیم گردد، خوشبختانه بیماری فشار خون به راحتی با تنظیم میزان و توازن مواد معدنی در مدت زمان کوتاهی قابل درمان است و نیازی به استفاده از قرص های کاهنده فشار خون که دارای عوارض جانبی بوده نمی باشد مگر صرفا برای کسانی که فشار خونشان بیش از حد بالاست آن هم فقط برای مدتی کوتاه تا متابولیزم و عناصر بدن تنظیم گردند. (درمان فشار خون بالا متورال لوزارتان قرص فشار خون)

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی آغاز درمان با ما لطفا اینجا کلیک کنید.

نویسنده دکتر دانیال نصیرزاده

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا