حضور جمعی از اهالی منطقه ندوشن درجلسه شورای اداری شهرستان میبد یزد

یزدفردا :به گزارش جمعه شب نارنج نیوز، این جمع که تعداد افراد آن به 150 تن می رسید خواستار انتزاع از شهرستان صدوق والحاق به شهرستان میبد شدند.
شرکت کنندگان در جلسه شورای اداری با حمل پلاکاردها و دست نوشته ها از استاندار خواستند تا به خواسته مردم جامه عمل بپوشاند.
این عده نزدیکی مسافت، تعاملات فرهنگی و مرادوات اقتصادی را از جمله دلایل خواسته خود دانستند.
امام جمعه شهرستان میبد در این رابطه به معاونین استاندار یزد که در این جلسه حضور داشتند گفت:استانداری بر اساس شاخص ها و ملاک های معتبر تصمیم صحیح را در این رابطه بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین " علیرضا اعرافی" تصریح کرد:بنده طرحی دارم که بر اساس آن هم جایگاه شهرستان صدوق حفظ می شود وهم مردم ندوشن به خواسته خود می رسند.
نماینده مردم تفت ومیبد درمجلس شورای اسلامی نیز گفت: این مساله بارها و از طرق مختلف به وزارت کشور انعکاس شده است.
حجت الاسلام والمسلمین " سید جلال یحیی زاده" اظهار امیدواری کرد: مسئولین استان در این زمینه حمایت لازم را معمول دارند.

یاد آور می شویم :آخرین طومار مردم ندوشن وروستاهای اطراف به مسوولین کشور اخیرا با عنوان وزیر کشور به مسئولین ارسال شده است که به شرح زیر می باشد .

بسمه تعالی -جناب آقای دکتر کردان -مقام عالی وزارت محترم کشور -سلام علیکم و رحمه الله

ضمن تبریک انتصاب جنابعالی به این سمت در خصوص مسائل مربوط به تقسیمات استان یزد درخواست می شود موضوع را شخصاً و قویاً پیگیری نموده و در جهت احقاق حقوق مردم مناطق محروم که در سالیان گذشته متأسفانه طعم دلنشین عدالت را کمتر احساس کرده اند، دستورات مقتضی صادر فرمائید.

اگر به تقسیمات استان یزد نگاهی اجمالی بیفکنیم تناسب و تعادل لازم در راستای مدیریت مطلوب دولت بر مناطق مختلف را کمتر شاهد هستیم. شاید در تصور اولیه اینگونه تداعی شود که این مناطق از لحاظ تقسیماتی طبق قانون ضوابط و تعاریف تقسیمات کشوری، ایجاد شده است. لیکن آنچه که در بررسی عوامل مختلف جمعیتی جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی به دست می آید عدم تناسب و همگنی در این تقسیمات است که البته شاید بخش عمده ای از آن ناشی از نفوذهای سیاسی و همچنین دستیابی به یک مجموعه ای بوده که صرفاً شرایط جمعیتی لازم برای ایجاد بخش و شهرستان را فراهم نماید و بر همین اساس علی رغم تغییراتی که در ایجاد بخش و شهرستان ها در طول سالیان گذشته صورت گرفته در پاره ای از موارد اصلاحات لازم و کافی به عمل نیامده است و حتی در مواردی باعث ایجاد شهرستان هایی گردیده که هیچگونه عوامل درونزا جهت دستیابی به یک مجموعه واحد و همگن در آن به وجود نیامده است و همین مغایرت ها و عدم تناسب ها باعث اختلافات، دشمنی ها و کشمکش های منطقه ای گردیده است و از طرفی توسعه و پیشرفت مناطق را از حالت طبیعی خارج ساخته است.
از جمله موارد شهرستان صدوق می باشدکه متأسفانه به دلیل بی توجهی به خواسته های قانونی، منطقی و بحق مردم مناطق و بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسانه، و تنها بر اساس تمایل و مصلحت سنجی برخی از مسئولان سیاسی و نفوذ برخی مناطق، این شهرستان تأسیس گردید که مطمئناً روح مرحوم شهید بزرگوار صدوقی از این وضعیت پیشامده نیز راضی نبوده و در آرامش نیست. همانگونه که مستحضر هستید ابتدا قرار بر این بود که بخش اشکذر که در آن زمان شامل دو شهر اشکذر و زارچ بود به شهرستان تبدیل شود لیکن بدلیل عدم پاسخگویی مسئولان وقت به درخواست مردم زارچ مبنی بر ایجاد بخش زارچ، توافق لازم را به عمل نیامد و اصرار مسئولان بر ایجاد شهرستان صدوق موجب شد که بخش اشکذر بدون شهر زارچ و با الحاق بخش خضرآباد به شهرستان ارتقاء یابد. (البته پس از دو سه سال شهر زارچ به بخش ارتقاء یافت که بی گمان اگر در هنگام تأسیس شهرستان صدوق این اتفاق افتاده بود، مشکلات بعدی پیش نمی آمد.)

در همان ابتدا اهالی بسیاری از مناطق و بویژه دهستان ندوشن اعتراضات خود را به مسئولان اعلام نمودند که مؤثر واقع نشد و علی رغم فاصله بسیار کمتر و روابط خانوادگی و تاریخی و اقتصادی که با شهرستان میبد داشتند در تابعیت بخش خضرآباد از شهرستان تازه تأسیس صدوق قرار گرفت. لیکن مسئولان وعدده دادند که پس از شکل گیری شهرستان صدوق زمینه الحاق این منطقه را به شهرستان میبد فراهم کنند که متأسفانه تاکنون این وعده ها عملی نشده است و مردم مجبورند برای انجام امور اداری به جای مسیر 50 کیلومتری تا میبد راه 85 کیلومتری را بپیمایند و آن هم پس از عبور از شهرستان میبد؛ آیا به نظر شما این منطقی، عاقلانه و عادلانه است؟
آیا اینگونه اقدامات مردم را نسبت به نظام و انقلاب بدبین نمی کند؟
آیا اغراض شخصی و مصلحت اندیشی های ناصحیح باعث این معظل نگردیده است؟
جناب آقای کردان وزیر محترم کشور عاجزانه و خاضعانه از محضر جنابعالی در خواست داریم تا با دستور اکید و صریح خویش به این بحران اجتماعی در استان یزد پایان دهید و زمینه توسعه همه جانبه و عادلانه استان را فراهم کنید.
در این زمینه راهکارهای مختلفی بسته به نظر کارشناسی و شرایط مختلف قابل انجام است که می تواند مد نظر قرار گیرد.
1- الحاق دهستان ندوشن به شهرستان میبد و انشاالله ارتقاء آن به بخش بدون در نظر گرفتن کاهش جمعیتی بخش خضرآباد و شهرستان صدوق.
2- الحاق بخشهای زارچ یا خرانق و یا هردو به شهرستان صدوق به جهت جبران کاهش جمعیت با توجه به پیوستگی و نزدیکی این دو منطقه به اشکذر.
3- تغییر نام شهرستان صدوق به شهرستان (اشکذر و زارچ) با توجه به اینکه شهروندان اشکذر خواستار تغییر نام شهرستان به اشکذر هستند و شهروندان زارچ هم خواستار ایجاد شهرستان زارچ.
موارد و تغییرات دیگری می تواند مد نظر قرار گیرد که تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد آنها را به جنابعالی و مسئولان استان و کارشناسان واگذار می کنیم.
در پایان یادآور می گردد اهالی ندوشن و روستاهای اطراف طی نامه ها و طومارهای مختلف همواره درخواست های خود ارائه نمودند که از جمله آن طوماریست که درتاریخ 3/12/79 به شماره83144/24در دبیرخانه وزارت کشور به ثبت رسیده است. و من الله توفیق
گفتنی است رونوشت طومار فوق به یحیی زاده نماینده مردم میبد و تفت - اولیا نماینده  مردم یزد و صدوق- فلاح زاده استاندار  یزد -فرماندار  شهرستان میبد  ارسال شده است

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا