محمد مسعود مناقبی:باعث تامل وتاسف است که مدیر کال کار وامور اجتماعی استان به کاهش انگیزه سرمایه گذاری یزدی ها در امور اقتصادی واشتغال زا اعتراف می کند .این مهم نشان دهنده چند مطلب است...

یزدفردا "محمد مسعود مناقبی:باعث تامل وتاسف است که مدیر کال کار وامور اجتماعی استان به کاهش انگیزه سرمایه گذاری یزدی ها در امور اقتصادی واشتغال زا اعتراف می کند .این مهم نشان دهنده چند مطلب است...

1 -قوانین کار و تعهداتی که کارفرما را تا خرخره به زیر دین می برد و کارفرما در واقع کارگری بیش نیست و اراده واحد تولیدی اش در دست تعدادی کارمند دولتی و یا کارگران قرار می گیرد.

2- مزاحمت عوامل نظارتی برای واحد های اقتصادی که برایشان حیات و ممات یک واحد اقتصادی مهم نیست وبا نگاه خوشبینانه برخوردهای سلیقه ای دارند.

3-  عدم وجود عنصر مهم فن آوری در واحدهای اقتصادی که منجر به ناکارآمدی و عدم امکان رقابت میشود .متاسفانه اشتغال را به سمت کارگران غیر ماهر میبرد .استفاده از کارگر ارزان قیمت غیربومی ترجیح پیدا کرده و همچنان جامعه ما انباشته از نیروی کار تحصیل کرده ای است که اصولا برای کار در چنین واحدهای اقتصادی پرورش نیافته است

4- آبخواه بودن اینگونه صنایع پدیده خشکسالی و کم آبی استان را تشدید نموده وادامه این بحران آینده نامناسبی را برای یزد کم آب ترسیم کرده است .

جمع بندی:

در جمع بندی این بحث میتوان گفت که اثربخشی واحدهای جدید اقتصادی در استان بسیار کم بوده و ضمن گسترش آلایندگی و افزایش شرایط خطرناک زندگی  (از قبیل دود ودم ناشی از کارخانجات آجر و کاشی در دشت یزد – اردکان  که متاسفانه دقیقا در شیب هوای سکونت گاه های استان تعبیه شده است ) سرمایه گذاران و نخبگان استان  را تشویق به مهاجرت کرده و قشری مهاجر با سطح پائین تر از منظر  آی کیو و انباشته از تداخلات فرهنگی و تعارضات  اجتماعی را بر استان یزد تحمیل کرده است .لذا به جد باید نگران آینده ای بود که برای خودمان خلق کرده ایم...

 

گفتنی است:

هفتم شهریورماه

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد مطرح کرد

رخوت یزدی‌ها در نگرش به فرهنگ کار /صدور 12 مجوز سرمایه‌گذاری برای اتباع خارجی


مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان این‌که امروز جامعه‌ی یزد نه به‌لحاظ صنایع و تعدد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی، بلکه به‌لحاظ نگرش به فرهنگ کار و تلاش دچار رخوت شده است، بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای تغییر این نگرش تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «محمدحسین ریاحی» به‌مناسبت هفته دولت امروز در نشست با خبرنگاران بر اهمیت نگاه فرهنگی به مقوله‌ی کار و کارآفرینی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای در دستور کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تأکید کرد و در این‌باره گفت: توسعه پایدار در جامعه نیازمند یکسری ملزومات است که یکی از مهم‌ترین این ملزومات اندیشه است که این اندیشه باید در سه محور محقق شود.

وی در ادامه، اندیشه مبتنی بر علم یا علم باور بودن، انسان باور بودن و آینده باور بودن را سه محور مهم در رابطه با اندیشه و باور افراد جامعه برای تحقق توسعه پایدار خواند و اظهار کرد: در همین راستا نیز فرهنگ به‌عنوان یکی از محورهای توسعه مطرح است.

ریاحی با بیان این‌که توسعه در کشورهایی جاری می‌شود که علم در آن به فرهنگ تبدیل شود، افزود: این علم می‌تواند در قالب فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ کارآفرینی، فرهنگ تعاون، فرهنگ اجتماع محور یا فرهنگ اقتصاد محور و ... شکل بگیرد.

این مسئول اظهار کرد: امروز استان یزد نه از لحاظ صنایع و تعدد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی، بلکه به‌لحاظ نگرش به  فرهنگ کار و تلاش دچار رخوت شده و نتیجه‌ی این رخوت همین شده است که فرصت‌های شغلی ایجاد شده در استان از چنان غنایی برخودار نیست که بتواند مخاطبان بومی را جلب کند.

وی ادامه داد: البته نهایتاً نیز این فرصت‌ها از سوی نیروهای کار غیربومی و مهاجر از سایر استان‌ها اشغال و منتج به این می‌شود که یزد عنوان دومین استان مهاجرپذیر کشور را به خود اختصاص دهد.

وی هم‌چنین به نتایج نبود فرهنگ زیست‌محیطی در رابطه با فعالیت‌های افراد جامعه نیز اشاره کرد و گفت: نداشتن چنین فرهنگی باعث می‌شود که اقدامات به تخریب محیط‌زیست پیرامونی منجر شود.

سیاست ترویج و توسعه مشاغل خرد در استان

ریاحی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت تناسب سیاست‌های اشتغالزایی استان با فرهنگ بومی مردم یزد اشاره کرد و گفت: در همین راستا نیز توسعه مشاغل خرد و کوچک به‌عنوان یکی از سیاست‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌استان مورد توجه قرار گرفته و البته تجربه نیز نشان داده است که ذاتاً با کارهای تیمی انس نگرفته‌ایم و خروجی بهتری را در مشاغل خرد شاهد هستیم.

این مسئول در همین رابطه به لزوم توجه و تناسب مطالبات جامعه با نتایج آمایش سرزمین نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یزد امروز به لحاظ نیروی انسانی متعهد و توسعه مراکز علمی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما باید این پرسش را مطرح کرد که آیا این مراکز متناسب با محورهای توسعه برای تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز جامعه گام برمی‌دارند یا به روش‌های گذشته، فارغ التحصیل بیکار تحویل جامعه می‌دهند؟ و آیا در حوزه‌های دانش بنیان گام برداشته‌ایم؟

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما نباید صرفاً مبتنی بر روابط کارگر و کارفرما باشد بلکه باید اهتمام همه‌جانبه و به‌ویژه حوزه فرهنگی و اجتماعی کار شود.

ریاحی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در رابطه با تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران تبعه‌ی خارجی، اظهار کرد: نظر به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» معتقد به بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های اقتصادی موجود هستیم و این در حالی است که یکی از این ظرفیت‌ها که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است، اتباع خارجی بوده است.

به گفته‌ی وی، در حالی که اتباع خارجی ساکن در استان از همه خدمات و ظرفیت‌های موجود در استان برخوردار هستند، اما در قبال دریافت این خدمات، از توانایی‌های آن‌ها بهره کافی اخذ نمی‌شود، از این‌رو از طریق مشوق‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، سعی داریم برای توسعه‌ی استان آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری در استان سوق دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به این‌که تاکنون 20 شرکت سرمایه‌گذاری از سوی اتباع خارجی در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌اند که فعالیت 12 شرکت آن نهایی شده است، تمرکز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و هدایت آن در جهت برطرف کردن نیازهای جامعه، نظارت بیشتر بر فعالیت اتباع و آزادسازی ظرفیت‌های اشتغال جدید، دریافت مالیات از اتباع به‌عنوان شرکت‌هایی که در داخل کشورمان فعالیت می‌کنند و نهایتاً مهیا شدن فرصت‌های بازار خارجی برای فروش تولیدات داخلی کشور را از مزایای این اقدام برشمرد.

صدور مجوز هشت مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی

«فریبا آیت‌اللهی» مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست به اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف این مدیریت طی سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: در حوزه توسعه کارآفرینی و به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان، اولین نمایشگاه تخصصی کارآفرینی با همکاری دانشگاه‌ها، موسسات مردم نهاد و دانش بنیان و ادارات و سازمان‌ها برگزار شد.

وی هم‌چنین از صدور مجوز فعالیت هشت مرکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی در قالب 14 زیرگروه تخصصی در سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی طی سال گذشته خبر داد و گفت: نخستین مرکز مشاوره اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی شهرستانی نیز در شهرستان ابرکوه راه‌اندازی شد.

آیت‌اللهی از دیگر اقدامات در این حوزه را برگزاری 650 نفر ساعت دوره آموزشی کارآفرینی برای مخاطبان عام با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار در استان ذکر کرد.

این مسئول به فعالیت‌های صورت گرفته در اداره اشتغال اتباع بیگانه در استان نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از عمده اقدامات در این حوزه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی با صدور، تمدید و تجدید پروانه کار آن‌ها برای مدت سه سال برای نخستین بار در استان بود به نحوی که برای سایر اتباع این پروانه یکساله است.

وی هم‌چنین از برنامه‌ریزی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری اتباع بیگانه به‌خصوص افاغنه در استان به‌منظور استفاده از مهارت و دانش و توان مالی آن‌ها خبر داد و ادامه داد: رایزنی و پیگیری برای فعال شدن نمایندگی وزارت امور خارجه در استان به‌منظور انجام صدور و تبدیل روادید کار با هدف سهولت ارائه خدمات کارفرمایان متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی و متخصصان خارجی از دیگر اقدامات انجام شده در اداره اشتغال اتباع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوده است.

جایگزینی 400 نیروی بومی در مشاغل اتباع غیرمجاز

این مسئول یاداور شد: پارسال 4031 فقره بازرسی نیز از واحدها و شرکت‌های استان به‌منظور جلوگیری از اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی انجام شده که در این‌باره 955 تبعه غیر مجاز شناسایی و از طریق مراکز کاریابی تعداد 402 نفر نیروی بومی جایگزین این افراد شده است.

وی در این‌باره از صدور 255 فقره برگ جریمه برای کارفرمایانی که از اتباع غیرمجاز استفاده کرده‌اند و ابلاغ 414 میلیون تومان جریمه برای این متخلفان خبر داد.

آیت‌اللهی در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد اشتغال خانگی برای  378 نفر از متقاضیان در قالب پرداخت تسهیلاتی به مبلغ 18 میلیارد و 285 میلیون ریال در سال 1394 از طریق دبیرخانه کارگروه تخصصی اشتغال این اداره‌کل سخن گفت.

وی راجع به عملکرد اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در سال 1394 نیز گفت: 98877 نفر جوینده کار در موسسات مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی داخلی استان ثبت‌نام کرده‌اند که 3080 نفر از جویندگان کار مشغول بکار شده‌اند.

به گفته‌ی وی، در سال1394، به‌منظور تشویق کارفرمایان به جذب نیروی کار جدید، در قالب بند و ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه، 590 کارفرما از تخفیف حق بیمه سهم کارفرما استفاده کرده‌اند که این مهم به جذب 1970 نیروی متقاضی کار منجر شده است.

آیت‌اللهی از ثبت 8131 شاغل از سوی دستگاه‌های استان در سامانه رصد اشتغال خبر داد و در پایان اعلام کرد: دو مرکز مشاوره شغلی جدید نیز هم‌زمان با هفته دولت در روزهای آتی در شهرستان‌های اشکذر و ابرکوه افتتاح خواهد شد که با احتساب آن‌ها تعداد مراکز مذکور در استان به 26 مورد افزایش خواهد یافت.

برگزاری 12 جلسه شورای هماهنگی کار استان

«علی شیخی» دبیر شورای هماهنگی کار استان نیز به برگزاری 12 جلسه ی این شورا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها عمدتاً با حضور مدیران و معاونان ستادی و در یک مورد نیز با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد.

وی از مهم‌ترین دستاوردهای این شورا را برطرف کردن مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان و ارائه یکسری پیشنهادات به مرکز جهت تفویض اختیار برخی از امور به استان و عملیاتی شدن برخی از این موارد ذکر کرد.

افزایش مراجع حل اختلاف بخش کارگری استان

«محمدجواد حیدری» مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز گزارشی از عملکرد این مدیریت ارائه کرد و گفت: با هدف تمرکززدایی و تسهیل در امور اداری متقاضیان و جامعه هدف در این شهرستان‌ها، طی سال گذشته هیئت‌های حل اختلاف در پنج شهرستان ابرکوه، اردکان،  میبد،  تفت و مهریز راه‌اندازی شد که به احتساب پنج هیئت قبلی هم‌اکنون تعداد این مراجع حل اختلاف بخش کارگری در استان به 10 مرکز رسیده است.

وی در همین رابطه از 3114 دادخواست بدوی در این مراجع طی پارسال خبر داد و گفت: 2973 مورد این دادخواست‌ها منجر به صدور رأی و 541 مورد نیز به صلح و سازش انجامیده است.

حیدری با بیان این‌که 18درصد پرونده‌های واصله به این اداره به‌صورت سازش حل و فصل شده است، افزود: از تعداد پروندهایی که برای تجدید نظر به شعبات دیوان عدالت اداری  ارجاع شده نیز 81 درصد احکام صادره تائید شده است که نشان از دقت ویژه همکاران  مجامع حل اختلاف دارد.

وی از تحقق 100 درصدی پیش‌بینی‌های اداره تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سال 94 خبر داد و در رابطه با عملکرد اداره بازرسی کار تصریح کرد: با هدف برون‌سپاری فعالیت‌ها و کوچک‌سازی دولت و تسهیل در امور متقاضیان، بخشی از امور غیرحاکمیتی وظایف بازرسی کار در عرصه بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است.

کاهش 25 درصدی حوادث ناشی از کار استان

این مسئول به اجرای مدل خود بازرسی درون کارگاهی نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای برون‌سپاری کارهای غیرحاکمیتی و به‌منظور افزایش ایمنی در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفته و در سال‌جاری 62 مورد در حال اجراست.

وی از کاهش 25 درصدی حوادث کار استان نیز خبر داد و گفت: پارسال عمده حوادث کار استان شامل 52 مورد بوده است.

مدیر اداره روابط کار استان در خصوص فعالیت‌های اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری نیز به واگذاری بخشی از امور غیر حاکمیتی  مربوط به بیمه بیکاری به دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی در راستای کاهش تصدی‌گری و کوچک‌سازی دولت اشاره کرد و گفت: پارسال 3370   مورد بیمه بیکاری در کمیته تشخیص بیمه بیکاری بررسی و  2903 مورد مقرری بیمه بیکاری کارگران بیکار شده برقرار شده است.

رشد 150 درصدی بهره‌مندی کارگران از مجموعه‌های رفاهی

«سید حسین سالاری» مدیر اجتماعی  اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست خبری از فعالیت‌های اداره امور اجتماعی به انتخاب الگوهای برتر کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه اشاره کرد و گفت: از 172 پرونده ارسالی و طبق بررسی‌های صورت گرفته، سه کارگر، دو گروه کار و یک واحد نمونه در سطح استان انتخاب شدند که واحد نمونه استان نیز منتخب کشوری است.

وی از اقدامات اداره امور فرهنگی نیز به برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه کار و تلاش و تعاون با حضور بیش از 100 شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه و راهیابی به مسابقات کشوری و کسب دو مقام سومی کشور در رشته‌های حفظ و مفاهیم و نیز رشد 150 درصدی بهره مندی کارگران از مجموعه‌های رفاهی و تفریحی کارگران در سطح کشور خبر داد.

وی یکی دیگر از ادارت زیرمجموعه‌ی کاری خود را اداره آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد و در این رابطه از انجام طرح سنجش سلامت روان در 20 کارگاه برای 490 نفر کارگر هم‌چنین انجام طرح پیمایش نشانگرهای جامعه کار و تولید در 20 کارگاه برای 500 نفر کارگر با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود فضای کسب و کاردر سطح استان، سخن گفت.

سالاری اعزام 15 تیم ورزشی به مسابقات قهرمانی کارگری کشور که منجر به کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و پنج مدال برنز توسط کارگران استان شد را از اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش شادی و نشاط کارگران بیان کرد.

وی هم‌چنین از افزایش رشته‌های ورزشی مجموعه ورزشی کارگران از 17 عنوان به 23 عنوان متناسب با تقاضای جامعه هدف خبر داد و اعلام کرد: در هفته دولت، سالن ورزشی امید جوان نیز با هدف افزایش نشاط اجتماعی در منطقه آزادشهر افتتاح می‌شود.

فعالیت نیمی از 5700 تعاونی استان  

«حسین کارگر» مدیر تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم از تشکیل 86 تعاونی با 2468 نفر عضو و سرمایه ثبتی 97 میلیارد ریال در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 5700 تعاونی در استان وجود دارد که بیش از 50 درصد آن‌ها فعال هستند.

وی تعداد تعاونی‌های تشکیل شده استان در پنج ماهه نخست امسال را نیز 22 تعاونی ذکر کرد که با 650 نفر عضو و سرمایه ثبتی 8.3 میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

وی در خصوص فعالیت‌های اتاق تعاون استان نیز گفت: در سال 94 این اتاق در 40 مورد حضوری فعال در کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی و بیمه‌ای تعاونی‌های استان داشته، برگزاری کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌های مشمول شامل 200 مورد و مجموعاً‌ 350 مورد امور ثبتی و تغییرات تعاونی‌ها را صورت داده است.

کسب رتبه چهارم در جشنواره شهد رجایی

«نیکی آرمین» مسئول ارزیابی عملکرد اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم به بیان فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه پرداخت  و گفت: اداره‌کل تعاون، کار وفاه اجتماعی استان یزد برای نخستین بار در طول حیات خود توانست در جشنواره شهید رجایی در هفته دولت به رتبه چهارم از بین 51 دستگاه اجرایی دست یابد.

وی یادآور شد: این اداره‌کل هم‌چنین موفق به کسب رتبه نخست در شاخص‌های عمومی در مجموع ارزیابی عملکرد سازمانی از بین 51 دستگاه اجرایی شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا