روسیه آزمایش های اولیه موشک قاره پیمای ویژه سامانه قطار هسته ای معروف به کابوس ناتو را انجام داد.

به گزارش یزد فردا ، سامانه موشکی جدید ویژه قطار هسته ای «بارگوزین» نام دارد و به موشک های قاره پیمای مشابه موشک های «یارس» یا «ار.اس.24» مجهز می شود. 
یک مقام صنایع دفاعی روسیه روز چهارشنبه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که موشک قاره پیمای جدید مراحل آزمایش مشخصات موشکی را در پایگاه فضایی پلستسک (در شمال غرب روسیه) با موفقیت سپری کرده و نخستین پرتاب شبه رزمی نیز سال 2017 انجام می گیرد. 
موشک قاره پیمای جدید روسیه ویژه قطار هسته ای با مشارکت پژوهشگاه «تپلوتکنیک» مسکو (دست اندرکار تولید موشک ها و فناوری های موشکی) ساخته می شود. 
بر اساس طرح ساخت سامانه موشکی بارگوزین، طول موشک قاره پیمای ویژه آن 22.5 متر و وزن آن کمتر از 47 تن است.
سامانه موشکی بازگوزین باید به گونه ای باشد که در واگن های قطار هسته ای جای گیرد و این قطارها نیز باید بتوانند در ریل معمولی تردد کنند. 
مراحل طراحی این قطار به پایان رسیده و به زودی کار ساخت آن شروع می شود که انتظار می رود سال 2019 پایان یابد و نخستین قطار هسته ای به ارتش روسیه تحویل شود.
قطار هسته ای جدید شش موشک قاره پیما و آماده پرتاب خواهد داشت در حالیکه در مولودتس یا قطار موشکی دوره شوروی سه موشک قرار می گرفت.
مجموعه موشکی بارگوزین در قطاری معمولی با یک لکوموتیو مستقر می شود که تشخیص آن از هزاران قطار دیگر را ناممکن می کند.
ارتش شوروی سال 1987 نخستین قطار حامل موشک های قاره پیما را به خدمت گرفت و تا سال 1991 (زمان فروپاشی) تعداد این قطارها به 12 دستگاه رسید.
در چارچوب پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی روسیه و آمریکا به نام استارت-1، تمام قطارهای هسته ای روسیه نابود شدند.
قطارهای حامل موشک های قاره پیمای شوروی با توجه به متحرک و امکان استقرار در هر نقطه در حداقل زمان، موجب نگرانی شدید آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود.
موشک های اس.اس-24 بزرگترین موشک های قاره پیمای ویژه قطار اتمی شوروی با 104 تن وزن بود که برای حمل موشک های فوق سنگین به سه لکوموتیو نیاز داشت. 
طرح گسترده سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا که واشنگتن به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی خارج از این قاره به اجرا درآورده است، موجب نگرانی روسیه شده است.
'موشک های قاره پیما بخشی از جنگ افزارهای سه گانه هسته ای شامل تسلیحات هوایی، دریایی و زمینی را تشکیل می دهد که مجموعه آن نظام بازدارنده اتمی روسیه است. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا