یزد فردا : ما اغلب در مورد دانه‌های سرسیاه صحبت می‌کنیم و می‌دانیم که آنها روی زیبایی تأثیر می‌گذارند، ولی متأسفانه اطلاعاتمان در مورد چگونگی شکل‌گیری این دانه‌ها و راه‌های مقابله با آنها بسیار کم است و فقط تصور می‌کنیم که با فشاردادن آنها می‌‌توانیم از شر آنها خلاص شویم.

 

 دانه‌های سرسیاه چه هستند؟

دانه‌های سرسیاه و یا  کومدون‌های سیاه پوستی، ناشی از رسوب بیش از حد چربی روی سطح  پوست می‌باشند. هنگامی که سلول‌های مرده پوست و سبوم یا همان چربی اطراف ریشه مو در نزدیک به سطح پوست تجمع می‌کنند، دانه‌های سرسیاه تشکیل و به تدریج  بر اثر تماس با هوا سفت و خشن می‌شوند. تشکیل آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:  تولید چربی بیش از حد طبیعی در پوست  ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها)  استفاده از محصولات آرایشی متفاوت و ترکیب آنها با چربی پوست  رطوبت و آلاینده‌های زیست‌محیطی  استرس  آلرژی

 درمان‌ جوش سر سیاه در خانه

  • برای حذف این دانه‌ها از روی پوست، نوارهای دارویی در برخی داروخانه‌ها فروخته می‌شوند که با چسباندن و سپس کندن آنها از روی پوست تا حدی از شر این دانه‌ها خلاص می‌شوید، ولی در صورت تمایل به استفاده از روش‌های خانگی و طبیعی شیوه‌های متفاوتی نیز وجود دارند. میزان اثربخشی این روش‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و برای افرادی‌که پوست حساس و آسیب‌پذیر دارند توصیه نمی‌گردد.
  • مقدار کمی عسل گرم شده را روی پوست خود قرار دهید و پس از اینکه دانه‌های سرسیاه کمی شل شدند، با کمی فشار آنها را به بیرون برانید.
  • دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر، سه قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و یک قاشق چایخوری روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و پس از ۷ تا۵ دقیقه بشویید.
  • مخلوط آبلیمو، روغن بادام و گلیسیرین و قرار دادن آن به مدت ۵ دقیقه بر روی پوست، از روش‌های خلاصی از شر دانه‌های سرسیاه است.
  • قرار دادن پوست خیار به مدت ۲۵ دقیقه بر روی پوست نه تنها دانه‌های سرسیاه را می‌تواند پاک ‌کند، بلکه لکه‌های پوستی ناشی از آکنه را نیز کمرنگ می‌کند.
  • یک خمیر از دانه‌های آسیاب شده شنبلیله و آب تهیه کنید و آن را هر شب به مدت۵ الی ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.  دو قاشق چایخوری بی‌کربنات سدیم را در سه تا چهار فنجان آب‌جوش بجوشانید و یک حوله تمیز را با آن مرطوب کنید و روی پوست خود قرار دهید. این عمل را پنج تا شش بار در روز تکرار کنید.
  • بادام پودر شده را با کمی آب و گلاب مخلوط کرده و روی لکه‌ها قرار دهید و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.  ۳ قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق مرباخوری دارچین مخلوط کرده و روی پوست قرار دهید.
  • شما برای این ماسک به مواد زیر نیاز دارید:

     2 عدد تخم مرغ

     1 قاشق چایخوری آب لیمو

     یک ظرف کوچک برای مخلوط کردن مواد

     

     ماسک ساده و موثر برای پاک کردن جوش های سرسیاه

    دستورالعمل:

     1. دو تخم مرغ را شکسته و زرده و سفیده آن را جدا کنید و فقط سفیده تخم مرغ را نگه دارید. چند دقیقه سفیده را با هم زن بزنید تا غلیظ شود. از آنجا که سفیده تخم مرغ پس از گذشت چند دقیقه سفت می شود، برای درست کردن ماسک عالی است.

     2. آب لیمو را اضافه کنید. همچنان که در حال هم زدن سفیده تخم مرغ هستید به آن یک قاشق چایخوری آب لیمو اضافه کنید. به خوبی آن دو را هم بزنید تا یک دست شود. آب لیمو حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که برای درمان جوش های سرسیاه موثر است، در منافذ پوست رسوخ کرده و چربی ها، سلول های مرده پوست و آلودگی ها که باعث جوش های سرسیاه می شوند را می زداید. آب لیمو منافذ باز پوست را نیز می بندد.

     3. صورت خود را بشویید. به گزارش پرشین وی از یک پاک کننده ملایم در حین شستشو استفاده کنید تا هرگونه چربی و آلودگی از بین برود.

     4. ماسک را روی صورت پخش کنید به طوری که تمام پوست را دربربگیرد. این ماسک سفت نیست بنابراین مطمئن شوید که تمام صورت را پوشش داده اید.

     5. اجازه دهید خشک شود. ماسک را به مدت 15 الی 20 دقیقه نگاه دارید تا کاملا سفت و خشک شود به طوری که وقتی دست بزنید سفت بوده و حرکت صورت امکان پذیر نباشد.

     6. ماسک را از پوست جدا کنید. باید جوش های سرسیاه همراه با آن کنده شود. نباید تنها ماسک را با آب بشویید، چرا که این کار جوش های سرسیاه را پاک نمی کند. کندن ماسک از پوست بهترین روش پاک کردن این ماسک است.

     7. پس از برداشتن ماسک ، صورت را با آب ولرم بشویید. پس از خشک کردن از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. چرا که با این کار التهاب پوست کاهش یافته و منافذ باز پوست تنگ و بسته می شود.

  • خاک رسِ بنتونیت ماده‌ای معدنی، غنی و التیام‌بخش است که در برخی کشورها عمدتا برای درمان بیمار‌ی‌های پوستی از آن استفاده می‌شود. به این دلیل که مولکول‌های آن وقتی خیس می‌شوند بار الکتریکی دارند که باعث می‌شود چربی و سایر ناخالصی‌های منافذ پوست بیرون کشیده شود. وقتی ماسک خاک رس را روی پوست‌تان می‌گذارید، هم مواد معدنی آن جذب پوست می‌شود و هم جوش سرسیاه از پوست خارج می‌شود،‌ همچنین این ماده به گردش خون کمک می‌کند و موجب روشن شدن پوست می‌شود و پوستی سالم و بدون لک را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

    می‌توانید خاک رس را با آب یا سرکه سیب مخلوط کنید که البته برای پوست‌های حساس و خشک ممکن است مناسب نباشد. زمانی که این ماسک را می‌گذارید، حس می‌کنید صورت‌تان در حال سفت و خشک شدن است، می‌توانید اجازه بدهید ماسک روی صورت‌تان به‌طور کامل خشک شود یا نه، البته می‌توانید بعد از شست‌وشو از مرطوب‌کننده استفاده کنید اما ممکن است این ماسک برای افرادی که پوست خشکی دارند مناسب نباشد و آنها را اذیت کند.

    وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

    • یک قاشق چای‌خوری خاک رس،
    • و آب یا سرکه سیب.

    دستورالعمل:

    خاک رس را با مقداری آب یا سرکه سیب مخلوط کنید تا به‌صورت خمیری سفت دربیاید. با نوک انگشتان‌تان لایه‌ای نازک از این خمیر را روی صورت بگذارید و اجازه بدهید ۱۰ الی ۲۵ دقیقه (با توجه به میزان خشکی پوست‌تان) روی صورت‌ بماند، سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و روی آن مرطوب‌کننده بمالید.

  • ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ

    سفیده‌ی تخم‌مرغ ماسکی ساده است که برای پر کردن موقت منافذ پوست استفاده می‌شود،‌ بنابراین هم جوش سرسیاه را از بین‌ می‌برد هم مانع از ایجاد آن می‌شود. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی برای پوست است و نسبت به سایر درمان‌های جوش سرسیاه خشکی کمتری ایجاد می‌کند.

    وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

    • تخم‌مرغ،
    • دستمال کاغذی،
    • یک کاسه‌ی کوچک،
    • و یک حوله‌ی تمیز.

    دستورالعمل:

    زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ را از هم جدا کنید و صورت‌تان را بشویید،‌ سپس صورت را خشک کنید و لایه‌ای نازک از سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی آن بمالید. در اینجا دو روش وجود دارد:

    1. روی سفیده‌‌ی تخم‌مرغ که روی صورت‌تان است، یک دستمال کاغذی قرار بدهید و آن را به آرامی به صورت‌تان بفشارید،. اجازه بدهید لایه‌ی اول خشک شود، سپس روی آن لایه‌‌ی دیگری از سفیده‌ی تخم‌مرغ بمالید. با انگشتان به آرامی روی آن ضربه بزنید طوری که دستمال‌ها تکان نخورد، سپس سومین لایه را روی آن بمالید. وقتی ماسک خشک شد، صورت حالت جمع‌شدگی پیدا می‌کند. حالا دستمال‌ها را بردارید و به آرامی صورت‌تان را بشویید. سپس آن را خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.
    2. روش دیگر این است که می‌توانید بدون استفاده از دستمال کاغذی ۳ تا ۵ لایه سفیده‌ی تخم‌مرغ را پس از خشک شدن هر لایه روی صورت بمالید، اگر لایه‌ی قبلی خشک نشده باشد، این ماسک فایده‌ای ندارد.
  • ماسک شیر و عسل

    شیر و عسل هر دو خواصی دارند که برای پوست خوب است. عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد و اسید لاکتیک موجود در شیر موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. در اینجا این دو ماده‌ی مفید با هم ترکیب می‌شوند تا حالت چسبناک پیدا کنند.

    وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

    • یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک،
    • یک قاشق چای‌خوری شیر،
    • و نوار نخی تمیز.

    دستورالعمل:

    یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک را با یک قاشق چای‌خوری شیر مخلوط کنید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در مایکروویو بماند تا گرم شود سپس دوباره آن را هم بزنید. وقتی به دمای مناسب رسید، یک لایه‌ی نازک از آن را روی جوش‌های سرسیاه بمالید و به آرامی اما محکم یک نوار پارچه‌ای و نخی روی آن بگذارید، بعد از ۲۰ دقیقه پارچه‌ها را به آرامی بردارید، صورت را با آب سرد بشویید و آن را مرطوب کنید

  • وسایل موردنیاز برای تهیه‌ی این ماسک:

    • کمی پودر دارچین،
    • کمی عسل خام و ارگانیک،
    • و نوار پارچه‌ای تمیز.

    دستورالعمل:

    عسل و دارچین را به مقداری مخلوط کنید که برای نواحی موردنظر روی صورت‌تان کافی باشد. مقداری از آن را روی جوش‌های سرسیاه بمالید و با نوار پارچه‌ای روی آن را بپوشانید و بگذارید به مدت ٣ تا ۵ دقیقه بماند و سپس آن را بردارید و صورت‌تان را بشویید. پس از شستن صورت، مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

  • جوش‌شیرین و آب

    جوش‌شیرین برای از بین بردن جوش های سرسیاه خیلی مفید است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید، زیرا باعث خشکی پوست می‌شود. تغییر PH تأثیر زیادی روی جوش‌های سرسیاه ندارد و مهم‌ترین دلیل مفید بودن جوش‌شیرین برای جوش‌های سرسیاه این است که روشی ارزان و طبیعی برای لایه‌برداری و حذف چیزهایی است که منافذ پوست را مسدود می‌کنند و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند.

    وسایل موردنیاز:

    • کمی پودر جوش‌شیرین،
    • و آب.

    دستورالعمل:

    آب و جوش‌شیرین را با هم مخلوط کنید تا خمیری نسبتا سفت و قابل پخش شدن به‌دست بیاید، آن را با ماساژ و حرکات دورانی به آرامی روی پوست‌تان بمالید سپس با آب بشویید و بعد از خشک کردن صورت، پوست را مرطوب کنید.

  • وسایل موردنیاز:

    • یک لیوان شکر سفید یا قهوه‌ای،
    • ۴ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا،
    • یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار،
    • مقداری عطر (اختیاری).

    دستورالعمل:

    ۴ قاشق غذاخوری روغن را با یک فنجان شکر خوب مخلوط کنید. اگر دوست دارید چند قطره عطر هم به آن اضافه کنید. این مخلوط را در یک ظرف شیشه‌ای در محلی خنک و تاریک نگهدارید تا ماندگاری روغن افزایش یابد. پیش از مصرف آن را هم بزنید و سپس صورت را مرطوب کنید و یک قاشق از این لایه‌بردار را روی نوک انگشتان خود بمالید و به آرامی با حرکات دورانی روی صورت ماساژ بدهید. بعد از آن صورت را بشویید و مرطوب کنید. این کار را بیش از ۲ یا ۳ بار در هفته تکرار نکنید، در غیر این صورت موجب خشکی و حساسیت پوست می‌شود.

  • مواد لازم:

    لیموی تازه 3 قطره
    سفیده تخم مرغ 1 عدد
    دستمال

    طرز تهیه :

    اول برای اینکه جوشهای سرسیاه نرم شوند صورت را اول بخار میدهیم به این طریق که یک قابلمه آب می جوشانیم حوله را برروی سر می اندازیم روی قابلمه خم شده یک مدت به آن شکل میمانیم تخم مرغ و آب لیمو را مخلوط کرده به جوشهای سرسیاه میزنیم رویش دستمال قرار میدهیم 20 دقیقه به همین شکل بماند وقتی صورت را می شوئیم با یک لیف تیز ملایم نقاط سیاه را می سابیم این ماسک را هفته ای 2 بار انجام میدهیم دو هفته دیگر پوستتان براق و بدون جوشهای سرسیاه است

  • گوجه فرنگی برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

خواص ضد عفونی کننده ی گوجه فرنگی برای بازکردن منافذ و خلاص شدن از سرسیاه ها موثر است. یک گوجه فرنگی را له کرده و از آب وگوشت آن به عنوان یک درمان صورت استفاده کنید. شما باید آن را روی مناطقی از صورت که سرسیاه ها در آن دیده می شوند متمرکز کنید. در صورت امکان بگذارید شب را روی صورت تان بماند. این روش درمانی سرسیاه ها را خشک خواهد کرد. با این کار جوش های سرسیاه به صورت طبیعی از روی پوست ناپدید خواهندشد. گوجه فرنگی همچنین باعث درمان جای جوش و از بین رفتن لکه های تیره پوستی می شود.

 

  •  لیمو ترش برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

لیموی ترش هم خواص ضد عفونی و آنتی اکسیدان دارد و به همین خاطر درمان خانگی پرطرفداری در از بین بردن سرسیاه های روی بینی و صورت است. چون لیمو کاملا اسیدی است باید آن را با مقدار کمی آب رقیق کنید تا پوست را تحریک نکند. به این مخلوط نمک هم اضافه کنید تا تاثیر بهتری داشته باشد. این مخلوط را روی صورت و بینی بمالید. بگذارید تمام شب روی صورت بماند و صبح آن را با آب ولرم بشویید. نمک و اسید طبیعی موجود در لیمو ترکیب عالی در خشک کردن سرسیاه ها می باشد. فورا متوجه خواهید شد که سرسیاه ها کم تر شده اند. پوست شما تمیزتر و درخشان تر نیز می شود.خواص لیمو ترش و کاربرد آن در زیبایی پوست

 

  • ماسک سفیده تخم مرغ و عسل برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

شما می توانید با استفاده از سفیده تخم مرغ خام و عسل یک خمیر موثر در از بین بردن سرسیاه ها درست کنید. این خمیر را روی تمام صورت بمالید و بیشتر روی بینی و بخش هایی که سرسیاه ها قابل رویت هستند قرار دهید. خمیر را سی دقیقه و یا تا زمانی که خشک شود روی صورت بگذارید. با استفاده از آب گرم خوب صورت تان را بشویید.این درمان سرسیاه ها را از بین می برد و ضمنا صورت را شفاف و درخشان می کند.

 

  •  لایه بردار شکر و عسل برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

مقدار کافی شکر را با عسل مخلوط کنید تا یک لایه بردار طبیعی صورت بسازید. بعد از پاک کردن و تمیز کردن صورت، از مخلوط عسل و شکر برای لایه برداری بینی و دیگر بخش های صورت که سرسیاه ها در آن دیده می شود استفاده کنید. این لایه بردار پوست های مرده را برمی دارد تا اجازه ظاهر شدن به سرسیاه ها را بدهد. هنگامی که سرسیاه ها در پوست ظاهر شدند آسانتر می توان آنها را از بین برد. این روش راهی موثر برای از بین بردن سرسیاه های صورت و بینی است. اسکراب لایه بردار شکر و ویتامین E برای نرمی و شادابی پوست

 

  •  جوش شیرین برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

با اضافه کردن چند قطره آب روی جوش شیرین خمیری از آن بسازید به گونه ای که شبیه بستنی آب شده باشد. آن را فقط روی قسمت هایی که سرسیاه دارند بمالید. مراقب باشید که این خمیر را با حرکات ملایم ماساژبدهید تا به پوست آسیب نرساند. سپس با آب گرم بشویید. مخلوط جوش شیرین سرسیاه ها را خشک خواهد کرد. جوش شیرین خواص سفید کنندگی نیز دارد که موجب درخشش پوست نیز می شود. کاربرد های دیگر جوش شیرین در زیبایی پوست را در اینجا مطالعه کنید.

 

  •  لایه بردار لیمو و شکربرای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

یک لیموی کوچک را آب بگیرید و روی شکر سفید یا قهوه ای بریزید تا به شکل یک مخلوط غلیظ در بیاید. از این ترکیب می توانید برای لایه برداری بینی و صورت استفاده کنید تا سرسیاه ها را از بین ببرد.

شکر اسید موجود در لیمو را خنثی می کند و آب لیمو هم سختی شکر را از بین می برد. این دو با هم یک لایه بردار موثر بوجود می آورد که سرسیاه ها را از بین برده و دیگر لکه های صورت را کم رنگ می کند.

 

  •  ماسک عسل و دارچین برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

نصف یک قاشق چایخوری دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. آن را روی پوست بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند. بعد آن را با آب ولرم بشویید. این کار به پاک شدن منافذ کمک می کند و سرسیاه های روی بینی و صورت را از بین می برد.

 

  •  انواع اسکراب جوی دو سر برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

اسکراب جوی دوسر و ماست : ترکیبی از جوی دو سر و ماست برای خلاص شدن از سرسیاه ها فوق العاده است.

اسکراب جو دوسر با عسل و گوجه فرنگی : یک قاشق عسل را با آب چهار گوجه فرنگی و مقدار کافی جوی دوسر مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید.آن را روی پوست بمالید تا سرسیاه ها را از بین ببرد.بعد از 10 دقیقه آن را بشویید.این کار را مرتبا انجام دهید تا پوست کاملا تمیز شود.

 

اسکراب جو دوسر با لیمو و روغن زیتونا: شما می توانید به همین صورت خمیری از ترکیب سه قاشق غذاخوری ماست ، چند قطره آب لیمو ، دو قاشق غذاخوری جوی دو سر و چند قطره روغن زیتون درست کنید. این خمیر راروی تمام صورت بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد صورت را با آب بشویید.

 

  •  انواع لایه بردار زردچوبه برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

زردچوبه در از بین بردن لک های کوچک کارآیی خوبی دارد و به همین صورت هم می توانید از آن برای از بین بردن سرسیاه ها استفاده کنید. زردچوبه همچنین در از بین بردن جای جوش نیز موثر است. لایه بردار زردچوبه و نعنا: برای درست کردن خمیر دو قاشق غذاخوری از عرق نعنا را با پودر زرچوبه مخلوط نمایید.اکنون این خمیر را مستقیما روی سرسیاه ها قرار دهید و آن را چند دقیقه نگاه دارید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

لایه بردار زردچوبه و شیر با چوب صندل: شما می توانید به همین شکل خمیر غلیظی را با مخلوط کردن پودر زرچوبه ، شیر و چوب صندل قرمز درست کنید. این خمیر را روی بخش های مبتلا قرار دهید و بعد از ده دقیقه پوست را با آب بشویید.

 

  • نمک سولفات منیزیم برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

یک روش موثر و طبیعی برای خلاص شدن از سرسیاه ها نمک سولفات منیزیم است.یک قاشق چایخوری نمک سولفات منیزیم و چند قطره ید را در کمی آب گرم بریزید تا نمک کاملا در آن حل شود. بگذارید مخلوط خنک شده و به دمای اتاق برسد.این مخلوط را با کمک پنبه روی قسمت های مبتلای پوست قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود.به آرامی آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

 

  • ماسک شنبلیله برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

یکی ازآسانترین راه های طبیعی برای از بین بردن سرسیاه ها شنبلیله است.با استفاده از مخلوط کردن برگ های تازه شنبلیله و کمی آب خمیری غلیظ درست کنید.آن را روی مناطق مبتلا قرار دهید و بگذارید تقریبا خشک شود. حدود 10 الی 15 دقیقهبعد از خشک شدن آن را با آب ولرم بشویید.آن را هر روز استفاده کنید.

تاثیر شنبلیله در خوش فرم شدن و برجسته سازی سینه ها

تونرهای طبیعی برای از بین بردن سرسیاه های صورت و بینی

 

  • تونر روغن زیتون و آب لیمو ترش برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

مقدار مساوی روغن زیتون و آب لیمو را مخلوط کنید تا یک تونر موثر صورت برای از بین بردن سر سیاه ها درست شود. با استفاده از یک پنبه این مخلوط را روی تمام صورت بمالید. شما باید بیشتر روی بینی تمرکز داشته باشید. این کار را هر روز انجام بدهید . متوجه خواهید شد که به سرعت سرسیاه ها از بین می روند.

 

  • تونر سرکه سیب و نعنا برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

اسیدهای طبیعی موجود در سرکه سیب یک تونر طبیعی عالی برای مبارزه با سرسیاه های صورت و بینی است. سرکه سیبی که در فروشگاه ها یافت می شود غلظت بسیار زیادی دارد و برای همین باید آن را با آب مخلوط کنید تا خاصیت اسیدی آن کمتر شود. این ترکیب یک تونر موثر برای از بین بردن سرسیاه های صورت و بینی خواهد بود.

 

سرکه سیب به تجزیه مواد تشکیل دهنده سرسیاه کمک می کند و نعنا هم خاصیت خنک کنندگی و جمع کردن پوست را دارد. اگر بخش های مبتلا به سرسیاه حالت متورم یا تحریک شده دارد ( برای مثال آن را فشار داده باشید هر چند که نباید این کار را انجام دهید) منتول موجود در نعناع می تواند به کاهش التهاب کمک کند. التهاب موجب سخت تر شدن مواد موجود درون منافذ می شود. طرز تهیه ماسک نعناع برای درمان جای جوش

شما به این مواد نیاز دارید:

3 قاشق غذاخوری سرکه سیب

3 قاشق غذاخوری برگ نعنای تازه خرد شده

مقداری آب

پنبه

 

سرکه و نعنا را در بطری کوچکی با هم مخلوط کنید و بگذارید یک هفته در جای تاریکی بماند. سپس آن را صاف کرده و یک فنجان آب به آن اضافه کنید و تا شش روز در یخچال نگهداری کنید. شب ها آن را استفاده کنید و ابتدا صورت را با آب شسته و سپس با استفاده از پنبه تمیز تونر را روی پوست بمالید. بگذارید تا صبح یا چند ساعت روی پوست بماند و صبح آن را با آب بشویید. بعد از آن یک مرطوب کننده به پوست بزنید.

 

  • تونر روغن درخت چای یا روغن تی تری برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

این روغن که به داشتن خواص ضد عفونی کننده مشهور است لک های پوستی را درمان می کند و بهترین درمان برای سرسیاه های پوست است. هر روز این روغن را به صورت بمالید. باید توجه خاصی بر بینی داشته باشید که مستعد ابتلا به سرسیاه هاست. این کار نه تنها به از بین رفتن سرسیاه ها کمک می کند بلکه مانع از بروز مجدد آنها می شود.

 

  •  تونر چای سبز برای از بین بردن جوش های سر سیاه

 

یکی از ملایم ترین و موثرترین روش ها برای از بین رفتن سرسیاه ها مالیدن چای سبز روی پوست است. خواص آنتی اکسیدانی آن به پوست کمک می کند تا آلودگی ها و باکتری های تجمع کرده در آن که منجر به شکل گیری آکنه از جمله سرسیاه ها می شود ، از بین برود. وقتی چای سبز را هر روز استفاده کنید پوستی عاری از سرسیاه خواهید داشت.

  • ماسک زیبا کننده و از بین برنده جوشهای سرسیاه

عسل بدون موم 2قاشق غذاخوری، زرده تخم مرغ1 عدد.

عسل را به طریق بن ماری روی بخار آب گرم حرارت داده تا روان گردد سپس زرده تخم مرغ را وارد آن کرده و آن قدر بزنید تا یکدست شود با قلم مو یک لایه نازک از مخلوط مزبور را روی پوست بمالید و مدت 20 الی 30 دقیقه تامل کرده سپس صورت خود را خوب بشوئید ماسک عسل زیبا کننده پوست و از بین برنده جوش های سرسیاه است.

 

  • ماسک جوانه گندم جهت جوش های سرسیاه و لکه های صورت

عسل 2 قاشق غذاخوری، جوانه گندم

 جوانه گندم تازه را آسیاب کرده تا کاملا خرد شود سپس عسل را به آن اضافه کنید و آن قدر بزنید که به حال خمیری روان در آید سپس این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و در این فاصله استراحت کنید بعد با آب ولرم پوست را بشویید.

این ماسک بعلت دارا بودن عسل قدرت تقویت کنندگی و پاک کنندگی زیادی دارد عسل علاوه بر تقویت پوست و شفابخشی پاک کننده بسیار خوبی است.

  • درمان با آرد و صابون

    با این نسخه قدیمی که مخصوص از بین بردن دانه های سر سیاه می باشد می توان این اشکال پوستی را مداوا کرد:

    مواد لازم

    آرد جو                                                   453 گرم

    آرد مغز بادام                                            226 گرم

    پودر ریشه معطر زنبق اروپایی                       113 گرم

    پودر صابون زیتون                                      28 گرم

    طرز تهیه:

    تمامی مواد را کاملاً با هم مخلوط کرده، کمی روی آن آب بریزید تا مرطوب شود و حدود یک قاشق غذا خوری آب روی آن بریزید تا خمیری بدست آید .این خمیر را به آرامی با نوک انگشتان بر روی پوست و جوشهای سر سیاه بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

 

 

 

 

 

 روش‌های پیشگیری از ایجاد جوش

قبل از اشاره به روش‌های پیشگیری ، باید گفت که علت اصلی ایجاد این لکه‌ها تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست ،مسدود شدن روزنه‌ها، همراه بازیادی تولید چربی در پوست است. بنابراین تمیز کردن صحیح پوست در پیشگیری از ایجاد آنها موثر است. هیچ‌گاه شب با آرایش نخوابید و حتماً قبل از خوابیدن پوست خود را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که تمیز کردن بیش از حد پوست (بیشتر از روزی دوبار) نیز موجب تحریک و ترشح بیش از حد چربی و تشدید دانه‌های سرسیاه می‌شود.

استفاده از یک صابون و پاک کننده ملایم نیز بسیار مهم است؛ به خصوص در افراد مستعد آکنه، زیرا موجب حذف سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود. همیشه آب زیادی بنوشید و پوست خود را هیدراته نگه دارید. خوردن غذاهای چرب و استفاده از کرم‌ها با پایه چرب را به‌طور کلی فراموش کنید. دوش آب گرم و بخار موجب شل شدن چربی محل و باز شدن روزنه‌های مسدود پوست می‌شود.

 

 

این نقاط سیاه رنگ چه مدتی بر روی پوست شما باقی می مانند ؟ چگونه صورت خود را عاری از هر گونه نقاط سیاه کنیم ؟

وقتی که سبوم مازاد و بیش از حد بر روی روزنه های پوستی شما قرار بگیرد ، باعث به وجود آمدن کومدن می شود و این کومدن های به مرور زمان بر روی پوست تغییر شکل می دهند و تبدیل به نقاط و جوش های سر سیاهی می شوند که شما را آزار می دهند . بنابراین لازم است که به فکر پوست خود باشید قبل از اینکه تمام نواحی پوست صورت شما با این نقاط سیاه رنگ پوشیده شود و مسلما از زیبایی و اعتماد نفس شما بکاهند .

* هر روز پوست خود را در چند نوبت بشویید.

* اگر در طول روز آرایش می کنید ، شب هنگام و قبل از اینکه به بستر بروید حتما پوست خود را کاملا با صابون یا شیر پاک کن تمیز کنید تا پوست شما در شب استراحت کند و روزنه های پوست شما نفس بکشند.

* از استعمال کرم هایی که پوست را خیلی خشک یا چرب می کنند اجتناب کنید.

* جوش های صورت و یا نقاط سر سیاه را مدام و پشت سر هم فشار ندهید و یا به اصطلاح با جوش های صورت خود کاری نداشته باشید. زیرا بعضی از افراد اینقدر به جوش های چرکی  یا جوش های سر سیاه صورت خود دست می زنند که بعد از مدتی اثر و جای تمام این جوش های بر پوست صورتشان باقی می ماند .

* به مدت طولانی در معرض نور آفتاب مستقیم قرار نگیرید زیرا باعث بوجود امدن جوش های سر سیاه می شوند .

* اگر می خواهید همیشه پوست تان شفاف باشد توصیه اکید می کنیم که هفته ای یک یا دو بار از ماسک و ماساژهای صورت استفاده کنید تا عضلات و روزنه های پوست صورت تان نفس بکشند و همین طور از آلودگی هایی که با آنها مواجه هستید رهایی یابند.

چگونه این جوش های سر سیاه را کاهش دهیم و حتی از بین ببریم؟

* شما می توانید با شست شوی مکرر و با دقت  تعداد این جوش های را کاهش دهید.

* قبل از اینکه جوش های چرکی و یا نقاط سر سیاه را دستکاری کنید بهتر است آن محل را ضد عفونی کنید و بعد از اتمام کارتان نیز  دست هایتان را با آب و صابون به طور کامل شستشو دهید.

برای اینکه جوش های سر سیاه را خالی کنید بهتر است یک دستمال کاغذی را بین ناخن های انگشت خود قرار دهید و محل سر سیاه را بفشارید تا محتویات این جوش های خالی شوند . و در ضمن اینکه خالی می شوند محتویاتشان با نقاط دیگر پوست صورت تان تماس ندارند و قرمز نیز نمی شوند زیرا از دستمال کاغذی جهت این کار استفاده می کنید .  شما حتما باید این جوش های سر سیاه را خالی کنید زیرا در غیر این صورت ظاهری زشت را به صورت شما می بخشند.

*  بعد از اتمام کار بهتر است از کرم های ضد التهاب استفاده کنید.

اگر می خواهید پوست تان به درستی تمیز شود و عاری از هر گونه جوش های سر سیاه باشد بهتر است این کار را به یک متخصص پوست بسپارید تا پوست شما را تمیز کند. متخصص پوست شما اگر ضرورتی احساس کند ، پوست شما را به وسیله پیلینگ تمیز می کند . این پیشنهاد ( پیلینگ پوست صورت ) در صورتی که شما از بیماریهای پوستی حادی رنج ببرید مانند: آکنه شدید، ناراحتی های پوستی، و …. پیشنهاد نمی شود.

پیشنهادی باور نکردنی برای از بین بردن جوش های سر سیاه

توصیه می کنیم  ویتامین سی یا آبلیمو را بر پوست خود امتحان کنید و  این ماسک طبیعی را  به مدت ۱۵ دقیقه بر  پوست شما باشد تا تاثیر آن را مشاهده کنید. سپس صورت تان را بشویید و با یک حوله خشک و تمیز خشک کنید. و در نهایت صورت خود را با گلاب بشویید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا